Citat:
Ursprungligen postat av
Hackie
En förvaltare kan väl även häva OF-kontraktet om det anses skada henne? Sen tror jag inte hon kommer vara speciellt relevant länge till. Hon lär sjunka ner till 50-70 viewers nu när spelandet är över. Tror också hon kommer sakna motivation till att tjäna stora pengar på OF då hon inte kommer ta del av intäkterna. De ska ju gå till FK och skatteverket.
EB satt och berättade hur hon själv kunde välja om hon ville ta ut 2000:- i veckan eller 20000:- i månaden som en klumpsumma från förmyndaren. Så att hon själv kunde välja hur hennes pengar skulle portioneras ut till henne. Jag hoppas verkligen inte att hon får välja en klumpsumma. Dock är det lite naivt smågulligt av henne att tro att hon skulle få kunna ta ut 20000:- varje månad även ens om hon skulle ha haft det på kontot. För om man har såpass mycket mer än man behöver för att "klara sig" så sätts detta oftast undan på sparkonton.
Har en väninna som har förmyndare och hon har det så. Men min väninna har valt att ha en förmyndare helt på egen hand och helt utan tvång. Hon kan inte handla på nätet, kortet som hon handlar på står inte ens i hennes eget namn utan då i förmyndarens namn. Hon fick pengar insatta på det kontot och kunde bara använda sig av den summan som varit överenskommen från början. Skulle det göras något annat så att hon behövde något mer så var det en liten process för att hon skulle få tillgång till det. Men min väninna kunde hantera pengar så hon fick en summa varje månad. Till skillnad från EB som inte klarar av att hantera sina pengar i 5 minuter.
Så kanske även EB kommer att få ett kort som står i förmyndarens namn och inga andra konton som kommer finnas under hennes kontroll i hennes eget namn?
Det hade ju varit det allra bästa om hon endast hade tillgång till ett bankkort som inte står på hennes namn och sedan inte har något konto i hennes namn alls.
Inget BankId, inget bankkonto i hennes namn och hjälp att veckohandla mat för en vecka och få en summa varje vecka att handla lite småsaker för vore det allra lämpligaste för EB.
Ska vara helt ärlig och säga att jag hoppas faktiskt att EB får rätt hjälp i detta så att hon tar sig ur allt som drar ner henne. Hon mår verkligen inte bra och man ser det på henne. Att sitta och prata med en telefon dygnet runt utan social kontakt med riktiga personer driver vem som helst till vansinne om man är en social människa.
Så detta hoppas jag kan vara en bra början för henne till att faktiskt lyckas landa i något bra.