Citat:
Ursprungligen postat av
Joe88
Svårt att säga men någonstans mellan 50-100 dejter. Kanske 70-80. De flesta mellan 2015-2018. Det blev inga relationer då men det är en annan fråga. Jag fortsatte att få hyfsat med matchningar i yterligare ett par år men var inte särskilt motiverad att gå på dejter då så det blev inte så många 2019 - 2022. Sedan drygt ett år tillbaka får jag mycket få matchningar och det lilla fåtalet jag får är oftast fejkprofiler.
Att det går så dåligt för mig på Tinder nu beror nog främst på att Tinder vägrar visa min profil för tjejer som är över 5/10 i utseende.
Okej. Så efter dina svårigheter tidigare tänker du att om bara fler snygga tjejer såg din profil skulle du få mer framgång? Logiken är inte helt lätt att förstå måste jag medge. Sättet att resonera påminner mig om ett exempel på "flawed thinking" man kunde se en bit in i pokerboomen. Det brukade skämtsamt sammanfattas med "gå upp en nivå där dom respekterar mina höjningar". Men framfördes likafullt på allvar av vissa spelare som var frustrerade över utdragningar och bad beats de råkade ut för på de relativt låga nivåer de spelade på när andra spelare gjorde dåliga syner (åtminstone enligt dem själva). De tänkte då på fullt allvar att det skulle vara mer lönsamt att spela på nivåer med högre insatser, därför att andra spelare var mer tighta och rationella där
Den mest rimliga förklaringen till det du upplever - om det nu inte bara är din upplevelse - är att Tinders algoritmer dragit slutsatsen att du inte är intressant för de mer attraktiva (=de som får allra flest matchningar och likes inkl från killar som själv får många matchningar) tjejerna. Det är i grunden inte konstigare än hur algoritmer matchar fram film- och musikförslag m.m. Precis som med de algoritmerna innebär det att tjejerna inte får se en del de kanske skulle ha gillat om de exponerats för dem. Men i det stora hela är algoritmerna träffsäkra. Det är osannolikt att det finns en massa snygga tjejer på Tinder som skulle "upptäcka" dig om de bara fick chansen.
Mer sannolikt är att du dessutom överskattar ditt eget utseende. Detta inte sagt som kritik, jag är ganska säker på att jag har överskattat mitt eget en del. Att många av oss gör det kommer ur samma källa som får oss att överskatta vår förmåga som bilförare, förmåga till kritiskt tänkande och allmänna intelligens. I nätdejtingfallet krävs nog heller ingen stor överskattning för att man ska hamna fel i sina försök till matchningar. Swipa för mycket lite över din liga och resultatet blir oundvikligen färre matchningar.
https://bigthink.com/health/science-of-attraction/
I fallet Tinder finns dessutom det obestridliga mansöverskottet (även om vi inte vet hur stor det är, men 65-35 verkar inte orimligt som jag skrivit tidigare baserat på några olika undersökningar). Oavsett hur mycket man klagar och gnäller på tjejernas självöverskattning (som jag tror är ett verkligt fenomen, om än inte riktigt på den nivå som trådens mest frustrerade män tror) så förblir den ett faktum man måste förhålla sig till. Inte bara när det gäller utseendet, utan sannolikt också sådant som ålder.
Jag tror absolut att Tinder kan ha blivit svårare de senaste åren. Grejen är att jag tror inte det behövs en jättestor förskjutning i könsbalansen för att effekten för de mindre attraktiva männen (då menar jag inte bara utseendemässigt, utan som relationsmaterial i största allmänhet) ska bli rätt stor. Säg att det gått från 60-40 till 65-35 som ett exempel. Det är bara 5%, men effekten blir att istället för 1,5 man på varje kvinna går det nu 2. Men kan det inte också handla om för dem som dejtat åtminstone av och till i åratal att det helt enkelt är en mindre pool med potentiella partners? Många även tjejer verkar ju vara på Tinder rätt länge och många återkommer efter att kortare förhållanden (typ 6 mån - 2 år eller nåt sånt). Har dessa tjejer redan swipat vänster på killen en gång i tiden eller avmatchat och Tinder i huvudsak åtminstone (verkar finnas frågetecken om detta) då inte visar honom igen så bidrar det också till att det blir ännu färre som får se profilen.
Och under alla förhållanden gör könsobalansen att Tinder MÅSTE hitta sätt att inte dränka tjejerna i ännu fler tänkbara matchningsprofiler än vad de redan får se.
Sen måste jag tyvärr säga att det verkar ganska uppenbart att du har något problem, oavsett vad det nu är, som gör det svårt för dig att få till relationer med kvinnor. Beklagar det, men lösningen tror jag inte är att lägga energin på att sitta och vara arg på Tinder och på tjejerna på Tinder.