2023-09-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
  • Ingen kan komma in i Guds rike av egen kraft, bara av Guds nåd.
  • Gud avgör vilka som ska få nåden: hur man betedde sig mot de hungriga, törstiga, hemlösa, nakna, sjuka och fängslade. Matt 25:32-46
  • Att tro på Jesus är att tro på hans ord och leva efter dem.
Det finns också nyanser i det eviga livet. Den som visat sig trofast blir anförtrodd mer.

Du ser inte motsägelsen i ditt påstående?

Å ena sidan påstår du att INGEN kommer in i Guds Rike i egen kraft, å andra sidan påstår du att det ÄNDÅ finns vissa gärningar i EGEN KAFT som måste göras för att komma in?

Jesus är inte motsägelsefull som du är.

Om du hade läst HELA bibeln och tagit till dig ALLA ord, hade du förstått vad Jesus menade, och till vilka och i vilket sammanhang han riktade orden om gärningarna mot de "hungriga, törstiga, hemlösa, nakna, sjuka och fängslade".

När man rycker delar av Guds ord UR SITT SAMMANHANG, och/eller inte ens förstår sammanhanget för man har inte mödat sig att ta reda på hur det hänger ihop. Ja, då blir det fel och man drar helt fel slutsatser.

Du får helt sonika ta bort ordet NÅD ur din doktrin och hålla dig till att DIN Gud, DIN Jesus, INTE ger nån frälsning av NÅD för den måste förtjänas och alla ord om nåd var bara en lögn.

MIN Gud och MIN Jesus står för sitt ORD och det håller alltid i alla prövningar och tester, MIN Gud, MIN Jesus är en RÄTTFÄRDIG ALLSMÄKTIG Gud och kan inte ljuga eller luras.

För MIN Gud och MIN Jesus har förklarat ALLTING och ALLTET så att jag förstår.
Citera
2023-09-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är inte vad Jesus sa. Du ska tro på både Herren och den han har sänt. Jesus eller Muhammed om du är muslim. Det är olika villkor för kufar...jag menar judar, kristna och muslimer.

Ve er, fariseer, som ger tionde av mynta och vinruta och alla grönsaker men glömmer rättvisan och kärleken till Gud. Ni skulle göra det ena utan att därför försumma det andra. Luk 11:42

Kärleken till Fadern har du försummat. Sonen är vägen till Fadern. Alltså är Fadern målet, inte Sonen, som ska lämna tillbaka makten över Guds rike till Fadern (1Kor 15).

Du förnekar alltså Guds ord. Arbete i Herren är en del av frälsningen.

Ty att jag sprider evangeliet är inget att vara stolt över, jag är ju tvungen till det. Ve mig om jag inte förkunnar evangeliet! Om jag gör det av eget val har jag ju lön (för gärningar) att vänta. Men gör jag det därför att jag måste utför jag bara ett uppdrag. 1Kor 9

Så vilken gärning kan vänta? Att du sprider evangeliet eller din personliga utveckling som leder till frälsning?

Vi skall inte längre vara barn och låta oss drivas omkring av alla lärovindar, inte vara lekbollar för människorna, som vill sprida villfarelse med sina bedrägliga påfund. Nej, låt oss i kärlek hålla fast vid sanningen och växa i alla avseenden så att vi förenas med honom som är huvudet, Kristus. Han låter hela kroppen fogas samman och hållas ihop genom att alla lederna hjälper och stöder, med just den kraft han ger åt varje särskild del. Då växer hela kroppen till och byggs upp i kärlek. Ef 4

Meningen är att vi ska växa och utvecklas till att efterlikna Kristus.

Att tro att du är frälst leder till passivitet och feghet = du gömmer din talent.

Ändå är en förutsättning för nåden att du omvänder från din synd. En motprestation. Att du ångrar din synd. Ännu mer motprestationer! Om jag tror att du inte riktigt förstår vad du snackar om? Utan tvekan!

Eftersom du tror att frälsningen leder till gärningar får du läsa Paulus brev en gång till.

Om jag gör det av eget val har jag ju lön att vänta. Men gör jag det därför att jag måste utför jag bara ett uppdrag. 1Kor 9

Ja jag säger då det, vilka irrläror det finns.

I all välmening. Vänd om medans det finns tid. Läs om och läs rätt och utelämna alla avgudar i din doktrin.

Herren ÄR EN. Som gestaltar sig i Fadern, Sonen och Den Helige Anden.
Citera
2023-09-11, 18:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Du ser inte motsägelsen i ditt påstående?

Å ena sidan påstår du att INGEN kommer in i Guds Rike i egen kraft, å andra sidan påstår du att det ÄNDÅ finns vissa gärningar i EGEN KAFT som måste göras för att komma in?

Jesus är inte motsägelsefull som du är.

Om du hade läst HELA bibeln och tagit till dig ALLA ord, hade du förstått vad Jesus menade, och till vilka och i vilket sammanhang han riktade orden om gärningarna mot de "hungriga, törstiga, hemlösa, nakna, sjuka och fängslade".

När man rycker delar av Guds ord UR SITT SAMMANHANG, och/eller inte ens förstår sammanhanget för man har inte mödat sig att ta reda på hur det hänger ihop. Ja, då blir det fel och man drar helt fel slutsatser.

Du får helt sonika ta bort ordet NÅD ur din doktrin och hålla dig till att DIN Gud, DIN Jesus, INTE ger nån frälsning av NÅD för den måste förtjänas och alla ord om nåd var bara en lögn.

MIN Gud och MIN Jesus står för sitt ORD och det håller alltid i alla prövningar och tester, MIN Gud, MIN Jesus är en RÄTTFÄRDIG ALLSMÄKTIG Gud och kan inte ljuga eller luras.

För MIN Gud och MIN Jesus har förklarat ALLTING och ALLTET så att jag förstår.
Din teori är ryckt ur alla sammanhang. Självklart kan Gud bestämma för varje person och ha de prefrenser som Jesus beskriver i Matt 25:32-46. Så som var och en kan bestämma vilka som får komma på en fest man ordnar. Utan motsägelser.
Citera
2023-09-11, 18:49
Medlem
Citat:
Det är ofattbart stort men logiskt:
  1. Vi lever obarmhärtigt och ohållbart
  2. Vi närmar oss gränsen och förstör planeten
  3. Vi är förutbestämda att göra det
  4. Vi kan inte avstå från fossila bränslen och kärnvapen
  5. Vi blir allt fler som lever allt längre och allt mer slösaktigt
  6. Vi närmar oss det sista storkriget
  7. Med kärnvapen och nuklär vinter och total svältkatastrof
  8. Den största vedermödan någonsin för människosläktet
  9. Vi blir informerade om ett annat, evigt liv
  10. Ingen kan nå det av egen kraft
  11. Alla som då fortfarande lever får se människornas son återkomma
  12. Med stort ljus på en förmörkad himmel
  13. För att samla alla som anses värdiga
  14. Sedan kommer slutet och domen
  15. Alla som levt kallas från sin tillvaro av väntan till domen
De som har sett något utöver det som alla är överens om, från ufo till ljusfenomen kring människor, eller som upplever en inre andlig värld, har lättare att acceptera tanken att det finns något mycket större som gäckar vår kunskap. Det finns ingen inkonsistens alls.

Du har fått i princip nästan allt om bakfoten, det enda du har rätt i är att vi närmar oss en enorm apocalypse och att Jesus kommer tillbaks mot slutet.

Människan har inte förmåga att förstöra hela planeten, det är SKAPAREN själv som i sin VREDE kommer orsaka förödelsen. Han kommer släppa ut en ONDSKA som vi aldrig tidigare skådat för att göra upp med jordlingarna som är kvar här då.

Sen, i sista minuten när stora delar av jorden är i ruiner, vattnet förgiftat, gräset uppbrunnet och två tredjedelar av mänskligheten förgåtts i enorma naturkatastrofer och/eller dött av sjukdom och krig.
.
Då kommer Jesus tillbaka och ÅTERUPPRÄTTAR planeten jorden.

I tusen år ska HAN sen regera här på jorden (Himmelriket), tillsammans med helgonen (dom sanna troende som kommer tillbaks till jorden tillsammans med Honom) och då också ÅTERUPPRÄTTA Israel och Judarna och bli den KUNG dom väntat på.

DÅ kommer alla jordlingar som överlevt mödan att DELAS UPP som Får och Getter och straffas eller belönas för sina gärningar för (goda) eller mot (onda) Israel under vedermödan, Israel Jesus BRÖDER.

SEN efter tusen år kommer DOMEN den stora slutliga domen, då ALLA döda väcks upp och ställs inför tronen och DÖMS, dom som inte finns nedtecknade i Livets Bok, till den evigt brinnande sjön.
Senast redigerad av vinkelhak 2023-09-11 kl. 18:53.
Citera
2023-09-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Faktumet att jag aldrig hade läst Bibeln eller besökt kyrkan (förutom på begravningar och skolavslutningar som barn) när jag upplevde Jesus motsäger din teori om att jag skulle vara hjärntvättad.
Indoktrinerad då...
Citera
2023-09-11, 18:52
Medlem
Citat:
Din teori är ryckt ur alla sammanhang. Självklart kan Gud bestämma för varje person och ha de prefrenser som Jesus beskriver i Matt 25:32-46. Så som var och en kan bestämma vilka som får komma på en fest man ordnar. Utan motsägelser.
Nu pratar vi om NÅDEN och frälsningen som Gud utlovat.

Kan Gud ljuga?
Kan Gud förleda?
Citera
2023-09-11, 19:03
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att ifall man en gång är frälst så är man alltid frälst.

Det är tron och handlingarna därefter som är nyckeln. Man visar sin tro genom sina handlingar.
Det går inte att bli frälst utav Jesus, och bli visad sanningen, för att sedan börja synda och gå tvärtemot hans lära, och sedan tro att man ska bli insläppt i Guds rike.

Ifall du gör det så visar du ju genom dina handlingar att du inte tror eller följer Jesus.

Jag sätter mig absolut inte över någon annan bara för att Jesus räddade mig och gav mig en andra chans. Tvärtom så ger jag all tack och ära för det till Jesus Kristus, inte till mig själv. Jag är och var en stor syndare.

Jesus och syndernas förlåtelse finns där för alla som vänder sig till honom. Jag är absolut inte speciell.
Och det är en motsägelse. Antingen är du frälst eller så är du inte det. Så du är inte frälst. Den som håller ut till slutet skall bli räddad. Har slöjan äntligen lyfts bort nu? 2Kor 3:16
Citera
2023-09-11, 19:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nu pratar vi om NÅDEN och frälsningen som Gud utlovat.

Kan Gud ljuga?
Kan Gud förleda?
Kan du feltolka?
Citera
2023-09-11, 19:20
Medlem
Citat:
Kan du feltolka?
Kan du svara på frågan?
Citera
2023-09-11, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Och det är en motsägelse. Antingen är du frälst eller så är du inte det. Så du är inte frälst. Den som håller ut till slutet skall bli räddad. Har slöjan äntligen lyfts bort nu? 2Kor 3:16

Nej, det är ingen motsägelse. Du är och förblir frälst genom din tro. Tror man på Jesus så tror man på vad han säger och försöker leva efter hans lära.

Gör du tvärtemot vad Jesus säger så visar du ju att du inte tror på Jesus. Tro och handling går hand i hand.

Men om tjänaren skulle säga i sitt hjärta: Min herre kommer inte så snart, och han börjar slå tjänarna och tjänarinnorna och äta och dricka sig redlöst berusad, då skall den tjänarens herre komma en dag han inte väntar det och i en stund han inte anar det, och han skall hugga honom i stycken och låta honom få sin plats bland de trolösa. Den tjänare som vet sin herres vilja men ingenting ställer i ordning och inte handlar efter hans vilja, han skall piskas med många rapp. (Luk 12:46-48)
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-11 kl. 20:18.
Citera
2023-09-11, 20:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Kan du svara på frågan?
Vi förstår allting olika, vilket jag inte har några problem med.
Citera
2023-09-12, 00:17
Medlem
Citat:
Nej, det är ingen motsägelse. Du är och förblir frälst genom din tro. Tror man på Jesus så tror man på vad han säger och försöker leva efter hans lära.

Gör du tvärtemot vad Jesus säger så visar du ju att du inte tror på Jesus. Tro och handling går hand i hand.

Men om tjänaren skulle säga i sitt hjärta: Min herre kommer inte så snart, och han börjar slå tjänarna och tjänarinnorna och äta och dricka sig redlöst berusad, då skall den tjänarens herre komma en dag han inte väntar det och i en stund han inte anar det, och han skall hugga honom i stycken och låta honom få sin plats bland de trolösa. Den tjänare som vet sin herres vilja men ingenting ställer i ordning och inte handlar efter hans vilja, han skall piskas med många rapp. (Luk 12:46-48)
Nej, vi väntar på frälsning.

Ty Guds makt beskyddar er genom tron fram till den frälsning som finns beredd att uppenbaras i den sista tiden. 1Pet 1:5

Som Jesus sa: den som håller ut till slutet skall bli räddad. Ni har snöat in på en falsk tolkning. Varken Paulus eller Petrus trodde att de var frälsta, de väntade på en frälsning i framtiden.

Men vad er sak beträffar, mina kära, är jag trots dessa ord övertygad om att den ligger bättre till och att ni är nära frälsningen. Heb 6:9

Nära frälsningen. Arbeta på er frälsning. Hopp om frälsning.

Jag önskar att ni alla ända till slutet måtte visa samma iver att få se ert hopp (om frälsning) uppfyllt. Heb 6:11

Ni vill locka människor med budskapet att du blir frälst bara du tror på Jesus. Och ger oss dina pengar!

Hycklare, Jesaja profeterade rätt om er när han sade: Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig.Fåfängt dyrkar de mig, ty lärorna de lär ut är människors bud. Matt 15
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in