Citat:
Ursprungligen postat av
GaranteratMangel
Intressant det där, har också varit runt en del. Buddhismen nu efter frikyrkan men betydligt enklare att sätta sig i kyrkbänken än hitta ett tempel med svensktalande. Hade en dröm om att jaga oljor på ett jättelikt snabbköp och ingen var stor och bra nog. Även om du inte är bokstavstroende, känner du ibland att buden och kraven blir för tunga att bära? Hur handskas man med det isf?
Låt oss titta närmare på buden.
1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
-> Enkelt, fram tills nyligen har jag ju inte ens haft EN gud, jag känner inte mig särskilt frestad på en gudomlig trekant faktiskt.
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
-> Jag pratar faktiskt ganska sällan OM Gud, jag pratar MED Gud och lyssnar och lär mest från de som gått före mig.
3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
-> Helgen fri att chilla! Vem klagar på det?
4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
-> Nu har jag förmånen att ha två föräldrar som jag respekterar och på senare år kan vi tolkning med umgås och ha trevligt ihop, våra olikheter i det mesta till trots. Så när jag hade beef med mina föräldrar förstår jag nu i efterhand att det var jag som var problemet i de majoriteten av fallen.
5. Du skall inte dräpa.
- Duh! Om man inte är psykopatisk lustmördare är det här väl ett relativt enkelt bud att hålla på?
6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
-> Om jag begått äktenskapsbrott nån gång? Det kan du ge dig på, och det i fullkomligt orimliga proportioner, med en skilsmässa avklarad sedan länge som konsekvens. Jag har numera turen att vara gift med mitt livs kärlek och gällande köttets lustar och frestelser så är jag fortfarande grymt attraherad av henne och tänder stenhårt sexuellt på henne så, nej, jag har faktiskt inget intresse alls av att ligga runt. Dels för att jag verkligen inte vill åsamka någon jag älskar mer smärta än vad jag redan gjort under mina vilda år, men lika mycket för att jag vet precis hur dåligt jag mår av att bära på den skulden och behöva ljuga och nästla in sig i den ena otroliga förklaringen efter den andra.
7. Du skall inte stjäla.
-> Jo, det låter ju rimligt. Och genom att ha gjort en 180-graders och faktiskt fokuserar på bra grejer istället för dåliga så kommer pengarna som ett brev på posten, och vill jag ha något så köper jag det.
8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
-> Så va det där med lögner igen. Jag ljög så mycket för att jag inte ens själv kunde hålla reda på var gränsen mellan dikt och sanning låg.
Numera älskar jag känslan av att varje dag veta att ingen kan konfrontera mig med en lögn. Jag kan ha fel ibland och ha sagt något osant, men jag lägger mig verkligen till för att inte ljuga alls, och det är grymt skönt.
9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.
-> Jag brukade visst vara bitter och avundsjuk när livet varit i djupa svackor. Idag ser jag min nästes framgångar som inspiration. Kan han, kan jag! Och till och med försöka köra mig av personen o fråga med ett öppet sinne. Och gissa vad? När man släpper på egot och verkligen kan ta fördelar av andras kunskap och erfarenhet så kommer dina egna resultat mycket snabbare.
10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, eller hans slav eller slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
-> Slaveri är avskaffat i den delen av världen jag lever i, jag föredrar häst framför åsna. Skämt åsido, det här budet har jag inte riktigt fått grepp om. Känns som en upprepning av nionde, och troligen bara nån historisk rest av att nån Rabbi drev igenom att ”Gubbar, vi måste förtydliga 7’an och 9’an här lite så att Ezequiel slutar sätta på Isaks slavinnor och sen stjäla hans åsna för att fly därifrån innan han upptäcks”…så skrev man ett till
Så som du ser, nej, jag upplever inte det särskilt betungande att följa budorden efter bästa förmåga.
Sen är jag ju inte perfekt på något sätt, men hjärtat är rent och ärligt.
Om något måste jag nog säga att jag känner mig mycket mer lätt, avslappnad och fridfull faktiskt.