2023-09-07, 21:37
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Inte bara det, ni levererar mycket snygga unga kvinnor också som vi 08or kan nyttja. Nej, ni är snälla ni lappjävlar.

Skämt åsido.

Är ganska luttrad faktiskt, och de där 13 veckorna tar jag med en stor skopa salt om stoppet nu blir av. Förutom att det alltid verkar dra ut på tiden så är väl största skräcken om någon hippie hittar någon amöba som ingen har sett på typ 150 år eller spår av någon gammal boplats där på sjöbotten.

Ja tar min lapptopp och börjar jobba hemma istället!

Att alla ska ta pendeltåget förbi slussen låter också som en utopi!
Citera
2023-09-07, 22:16
Medlem
Stockholmare kan ta bil till jobbet. Så får miljöfanatikerna känna hur det är att vara tvungen att betala 25:- milen för att kunna jobba
Citera
2023-09-07, 22:35
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Instämmer med skribenten cleolina.
Det beror på hur man färdas dessa 10 mil. Ifall man går eller cyklar, så kan det vara ungefär samma sak i Norrland som i Stockholm. Hur många norrlänningar går eller cyklar 10 mil för att uträtta vardags-ärenden?

Ifall man färdas med bil eller kollektivtrafik, så är det bara trams att påstå att 10 mil i Norrland är samma sak som 10 mil i Stockholm.

Det är inte önskvärt att alla dessa stockholmare övergår till att förflytta sig med bil, av hänsyn till både den globala och den lokala miljön.

Stockholm skulle inte klara av den biltrafiken. Stockholm är uppbyggt på sin tunnelbana. Tunnelbanan, inte bilen, har gett Stockholm dess form. Det löjligt att jämföra Stockholm med Norrlands glesbygd.

Trådstartaren borde kanske ha inkluderat ordet "Stockholm" i rubriken, för att det ska vara tydligt för alla att det inte handlade om tunnelbanan i Arjeplog.
Nu var det inte 10 mil i Stockholm det gällde utan cirka 700 meter mellan Slussens och Gamla Stans tunnelbanestationer. Det är en 10 minuters promenad för fullt friska personer. Resenärerna kunde spara in en del besök på gym under tiden.

Men det hela verkar ändå orimligt. Om alla dessa människor skulle trängas på perrongerna är väl risken stor för att en del skulle knuffas ner på spåren.

Man skulle behöva få en stor del av resenärerna att byta till pendeltåg vid Stockholm Södra och åka med dessa in till city i stället.
Citera
2023-09-09, 03:39
Medlem
Harry.Kruths avatar
13 veckor är ett kvartal. Skulle bli en avstängning från 1 juni till sista augusti. Jag skulle nog förutsätta att man jobbar med fyra team som får 12-timmarsskift som jobbar under tiden, Två team som kör mån-tors och två team som kör fre-sön. Mycket övertid men kan man minska pålningstiden är det värt det.

Bron är nu rejält pålad varav mycket pålning är från tiden då man drog fram järnvägen. för bron är en rest från den gamla järnvägsbron byggd på 1800-talet. Kom inte ihåg exakt år.
Citera
2023-09-09, 03:45
Medlem
DRD4s avatar
Stockholm, konstruerat för en bråkdel så många invånare, det finns säkert folk som sitter i bilkö varje dag, lika många timmar som dom spenderar med sina barn när dom är vakna, en plats som inte är värd ens slit.
Är det stadsplanerarna som är ytterst ansvariga för detta fiasko?
Citera
2023-09-09, 16:49
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Spela roll, det är ju inte så att SL sköter sitt uppdrag oavsett. Det jag undrar är hur ”experterna” kan nå så olika slutsatser?
Säkerligen någon autistisk tjänsteman på tekniska avdelningen inom SL som flaggat för detta.
Citera
2023-09-09, 17:40
Medlem
Spännande om det visar sig att SL faktiskt har rätt och bron skadas allvarligt. Då stoppas nog trafiken i 13 månader snarare än 13 veckor.
Citera
2023-09-09, 18:38
Medlem
Den bron som finns planerad är nog den bästa ur ett cykelperspektiv.

Tycker däremot att man kanske kunde genomföra pålningsarbetet under vissa tider, t.ex 10-15 mitt på ljusa dagen (oljud från pålningen) och köra skyttetrafik mellan Gamla stan och Slussen med elbussar dessa tider (Med hänsyn till boende i Gamla Stan).

Sedan kan man ha ett tomt tåg med grussäckar och en lokförare med flytväst som testkör strax innan rusningstid, för att kontrollera att det är säkert även för passagerartåg att framföras på bron.

Tyvärr så har Stockholmspolitikerna sedan 70 talet, försämrat bilisternas infraktstruktur och glömt bort att det kanske en dag kommer renare bilar med mindre utsläpp av partiklar...
Citera
2023-09-09, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Säkerligen någon autistisk tjänsteman på tekniska avdelningen inom SL som flaggat för detta.

Självklart är det så och det är det som gör det så jävla absurt skitsamma, men även om jag misstolkat nyheten och hävdar att konflikten inte ligger mellan region och kommun utan däremot mellan bolagen under SL och möjligtvis regionen och även inom kommunerna? Det jag mest hatar är alla jävla idioter som skyller på de röd/gröna mot allt annat. Bygget har varit detaljplanerat sedan åratal, detta är inget nytt!!!! Nu avslöjar jag mig väl som vänster, lovar dock att jag är ganska nära demokratisk.

Fan!!! Var det inte det här vänstern bl.a varnade för när kollektivtrafiken i Sthlm såldes ut? Eller ska vi fortsatt tro att bjäfset ligger mellan region och kommun? Låter ju efterblivet… Däremot det här med alla underliggande privata bolag? Det ger ju lite frågor. Japp, för att svara på om jag rökt något…

Men skitsamma, hur kan man tro att våra politiker kan påverka något när allt är privatiserat och utanför offentlig sektor? Detta är en av de fundamentala skillnaderna mellan höger och vänster. Sthlm stad är ett ypperligt exempel att kika på om man vill se exempel på utförsäljningen av kommunala bolag efter styre.

Nu sitter inte jag på mer kunskap än den som förmedlas i länkad artikel ska sägas, men jag törs lova att om det här ”skandalen” inte tystas så kommer det visa suga att det var de privata bolag utanför vårt medborgeliga inflytande som tjafsade på vår bekostnad. Beskyll inte vänstern för det, och inkludera inte vare sig sossar eller mp till vänster. Ser man dessa glasklara fakta kan man ju hävda att det är judarna som styr ell som andra säger kapitalet.

Fan ibland undrar man ju vad som egentligen hade hänt om Sovjet fortfarande och oh du våte tanke, vi hade vart en sovjetisk delrepublik. Nu pirrar det fan ordentligt i magen… Men allvarligt, man kan ju inte beskylla vänstern för detta? Peace, love and anarchy!!! Lite ironiskt, men visst fan vore det bättre om folket företräddes av folket och inte inskolade politiker. Folk som lärt sig ekonomi genom Marx och Engels läror. Betydelsen att hålla ihop som kollektiv enligt Lenin och Stalin! Ett sant folkstyre även om man får tillstå att det ska knäckas några ägg innan man får omelette.
Citera
2023-09-10, 13:38
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carol043
Varför bygger man inte denna gång/cykelbro som en ”hylla” på den befintliga tunnelbanebron? Alltså bara bredda den alltså men att den kan använda samma pålar som tunnelbanebron.
Det kan handla om att den befintliga bron, inklusive dess grund, inte håller för det.

Men en annan, nu riven bro, gjordes en liknande sak. Göta alvbron i Göteborg, invigd 1939 och riven för något år sedan, utrustades efter bygget med en "balkong" med GC-bana på varje sida, så omöjligt är det ju inte.
Den bron var för övrigt inte den bäst förankrade konstruktionen i staden, När det pålades Västlänk intill bron hoppade den lite åt sidan, så det fick bytas pålningsmetod*. Det pratades även om att fila lite på broklaffen vid behov.

* Jag har för mig att man började med massiva pålar, som trycker undan en hel del lera, med sedan bytte till ihåliga pålar, som därmed inte trycker undan så mycket lera. Det hade varit intressant att veta vilken metod som ska användas i Stockholm.
Citera
2023-09-10, 16:07
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det kan handla om att den befintliga bron, inklusive dess grund, inte håller för det.

Men en annan, nu riven bro, gjordes en liknande sak. Göta alvbron i Göteborg, invigd 1939 och riven för något år sedan, utrustades efter bygget med en "balkong" med GC-bana på varje sida, så omöjligt är det ju inte.
Den bron var för övrigt inte den bäst förankrade konstruktionen i staden, När det pålades Västlänk intill bron hoppade den lite åt sidan, så det fick bytas pålningsmetod*. Det pratades även om att fila lite på broklaffen vid behov.

* Jag har för mig att man började med massiva pålar, som trycker undan en hel del lera, med sedan bytte till ihåliga pålar, som därmed inte trycker undan så mycket lera. Det hade varit intressant att veta vilken metod som ska användas i Stockholm.
Tack jo just det, borrade betongfyllda stålrörspålar. Intressant om olika pålningsmetoder som behövts vid grundläggningen av nya Slussen. Cykelbrons pålning (intill övriga 2 500 pålar) är geotekniskt knepigt då det är en del av brunkebergsåsen där Lagrens tjocklek kan variera mellan 10-70 meter.

Citat:
Stockholms stad vill lägga en stabil grund för den nya gång- och cykelbron genom att påla ända ner till berget.
Den gamla tunnelbanebron bredvid vilar däremot på pålar som inte når ner till berget, utan som är neddrivna i sand, grus, sten och fyllnadsmassor från 1800-talet.

Enligt SL:s experter skulle tunnelbanebron inte tåla vibrationerna från den nya pålningen. Bron riskerar att sätta sig med allvarliga följder för t-banetrafiken och det behövs en annan lösning, anser SL.
Källa trafikförvaltningen.

Citat:
Pålning ner till berg
I nya Slussen används två olika typer av grundläggning; borrade betongfyllda stålrörspålar och plattor.

Till vänster visas en platta och till höger en påle som borrats ner 54 meter vid tunnelbanebron. (Bild)*

Större delen av anläggningen grundläggs med pålar som borras ner cirka 60 meter till berggrunden. Ett rör borras ner i marken och fylls sedan med betong vilket gör att varje påle kan bära mellan 200-400 ton.

Man blandar vertikala och lutande pålar för att konstruktionen ska hantera vertikala och horisontella laster men också dynamiska laster som biltrafik. För att säkerställa lastkraven testas och verifieras pålarnas funktion med dynamisk provbelastning efter att de borrats ner.

Borrning används som metod för att rören ska kunna gå genom alla lager i marken och in i berggrunden. Borrningen medför mindre buller än om pålarna slagits ner i marken.https://vaxer.stockholm/nyheter/2022/12/grundlaggning-i-slussen/
* = eget tillägg.
Förutsätter att SL/Region Stockholm och Stockholms stad släpper prestigen för att undgå ytterligare förseningar + en million sek (1 000 000 kr) om dagen i förseningskostnader.
Senast redigerad av Taggad 2023-09-10 kl. 16:57.
Citera
2023-09-13, 16:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Nu meddelar Stockholms stad att man börjar påla 22/9, om 9 dagar. SLs invändningar struntar man tydligen i.

Nu blir det spännande; stänger SL av T-banan över bron eller inte? Stängs den av så kommer den att vara avstängd åtminstone fram till jul. Då blir det långvarigt kaos vid Slussen och en mindre katastrof för dem som använder röda linjen norr om Slussen, eftersom den linjen stängs av helt.

Ingen T-bana till Universitet, t ex. Eller till Östra station. Eller Danderyd…

https://sverigesradio.se/artikel/trots-sl-hotet-staden-gar-vidare-med-planerna-pa-cykelbron
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in