2023-09-05, 20:04
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Haha, skrattfest!

DumSossen jämför alltså en frisk promenad på dryga minuten, med att samhället förfaller och folk börjar kasta ut hinkar med avföring på gatan
Är absolut inte sozze. Tvärtom. Jag föraktar allt som har med sozzar att göra..
Men du menar på fullaste allvar att Sverige inte befinner sig i ett ganska så allvarligt läge? Kriminaliteten, sjukvården, ekonomin? Enligt mig är det tämligen sozzigt att blunda för det faktumet.
Att behöva bygga om slussen och låta folk promenera en bit är absolut kanske ingen stor grej i sig men i kontexten tycker jag att det är det. Ni har bland världens absolut högsta skatter, "Vad får ni för pengarna"? Det blir liksom lite smått humoristiskt att man väljer att bygga en bro för miljarder som betäcks med guld istället för att ha lite framförhållning och istället kanske lägga de pengarna på att bygga en temporär bro för kollektivtrafiken, eller för den delen lägga de pengarna på välfärden eller bekämpning av kriminalitet. Det är prioriteringsförmågan jag tycker är hutlös, inte att folk i en liten period blir tvungna att promenera över en bro.
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-09-05 kl. 20:11.
Citera
2023-09-05, 20:06
Avslutad
Så tunnelbanan kan alltså kollapsa? Eller?
Citera
2023-09-05, 20:11
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Spela roll, det är ju inte så att SL sköter sitt uppdrag oavsett. Det jag undrar är hur ”experterna” kan nå så olika slutsatser?

Experterna får givetvis betalt från olika håll.

Mvh
Citera
2023-09-05, 20:14
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOLCOZ
Så tunnelbanan kan alltså kollapsa? Eller?

Ja, i dubbel bemärkelse tyvärr. Vid pålning för den nya gångbron riskeras sättningar som kan få Söderströmsbron (tunnelbanebron) att kalva ur. Staden och SL har svårt att koma överens om en fungerande lösning.
Citera
2023-09-05, 20:18
Avstängd
Sagodjurs avatar
öka färjtrafiken!!!
Citera
2023-09-05, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AjdeAna
Tråden handlar om att SL varnar för att byggandet av en cykelbro kan orsaka kraftiga avbrott på tunnelbanetrafiken. De är emot bygget. Du börjar skrika om att SL saboterar för pendlarna, för du har uppenbarligen inte fattat ett skit, utan skriver med ryggmärgen. Misstänker att din tankeprocess (eller ryggradsprocess snarare) gick ungefär såhär: "Nånting om problem med tunnelbanan, SL nämndes, jävla SL måste vara deras fel!"
Har jag sagt att SL saboterar? Citera mig gärna på det så får jag se.

Att SL:s service kommer bli etter värre, vare sig de gapar högljutt om det eller inte, kan du dock vara säker på om förslaget går igenom. Det var min poäng. Dessvärre finns ingen medicin mot din galopperande autism.
Citera
2023-09-05, 20:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Med båtar hade det funkat.
Tvivlar på att det funkar med båtar, det är fortfarande 45000 tusen personer ber timme som ska över när det är som värst.
Om man tänker utanför det drabbade området, kan man skapa tillfälliga alternativa rutter?
Har egentligen ingen koll på Stockholm, men lite exempel:
Hur ser det ut med kapaciteten i Citybanan, kan man köra, och vända, extratåg på sträckan Odenplan-Stockholm södra?
Extrabussar Fridhemsplan-Hornstull?
Den enda sjönära T-banehållplatsen verkar vara Gamla stan, om det finns lämpliga utgångar så borde man kunna köra båtar till Söder Mälarstrand, men sedan ska folk över gatan och upp för backar. Dessutom behövs det lämpliga kajer.
Man skulle kunna köra extrafärjor utan stopp mellan Ropsten och Fotografiska, men hur attraktiv blir restiden? Och finns det färjor?
En mer galen grej skulle vara att bygga ett tillfälligt gångdäck på tunnelbanebron så att man helt enkelt kan gå från perrongerna på en station direkt till perrongerna på den andra. Det förutsätter bland annat att bron håller för gående under byggtiden.
Citera
2023-09-05, 20:35
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
https://www.mitti.se/nyheter/sl-hotar-vi-stoppar-all-trafik-over-slussen-6.3.172428.bd837109ea

Ska man ta risken eller stänga av trafiken?
Är det genomförbart att klippa trafiken?

Mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Infrastrukturen i Stockholm är ju närmast ett skämt.

Slussen. Västerbron o Essingeleden.
Slås de ut så är det färjan mellan Ekerö o Vårby som gäller.
Eller dryga 3 timmar med bil o 280 km via nästa bro.

Det räcker med mindre störningar som i går på norra länken för att skapa kaos.
Citera
2023-09-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tvivlar på att det funkar med båtar, det är fortfarande 45000 tusen personer ber timme som ska över när det är som värst.
Om man tänker utanför det drabbade området, kan man skapa tillfälliga alternativa rutter?
Har egentligen ingen koll på Stockholm, men lite exempel:
Hur ser det ut med kapaciteten i Citybanan, kan man köra, och vända, extratåg på sträckan Odenplan-Stockholm södra?
Extrabussar Fridhemsplan-Hornstull?
Den enda sjönära T-banehållplatsen verkar vara Gamla stan, om det finns lämpliga utgångar så borde man kunna köra båtar till Söder Mälarstrand, men sedan ska folk över gatan och upp för backar. Dessutom behövs det lämpliga kajer.
Man skulle kunna köra extrafärjor utan stopp mellan Ropsten och Fotografiska, men hur attraktiv blir restiden? Och finns det färjor?
En mer galen grej skulle vara att bygga ett tillfälligt gångdäck på tunnelbanebron så att man helt enkelt kan gå från perrongerna på en station direkt till perrongerna på den andra. Det förutsätter bland annat att bron håller för gående under byggtiden.

Båtar kan användas när sjövägen är den enda som fungerar, när lands och spårväg inte kan användas. Men de styrande i Stockholm vill nog snåla med varför båtar inte sätts in.
Citera
2023-09-05, 20:46
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
Det är 5 min promenad ifrån Slussen till MariaTorget eller Zinken, Zinken kanske är närmare? Det är kort sträcka hur som helst.

Är du dum i huvudet? Hur fan skulle zinken vara närmare än mariatorget från slussen? Ska du teleportera dig förbi mariatorget?

OnT: Segt med att behöva gå de eventuella veckor det behövs, men vad fan gör det. Guldbron baby!!!!
Citera
2023-09-05, 20:50
Medlem
Vad är poängen med den där nya bron, man kan cykla och gå över guldbron och gå över järnvägsbron idag. Har svårt att se vad den skulle tillföra.
Citera
2023-09-05, 21:29
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad är poängen med den där nya bron, man kan cykla och gå över guldbron och gå över järnvägsbron idag. Har svårt att se vad den skulle tillföra.

Kollar man bilden i länken så ser man att det kommer bli en bro som går direkt till Södermalmstorg och med en delning ner till Söder Mälarstrand och Stadsgården.

https://vaxer.stockholm/projekt/slussen/
Senast redigerad av halaltarzan 2023-09-05 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in