2023-09-02, 20:34
Medlem
"konsultarvoden" och "kostnader i verksamheten" visade sig alltså vara pengar som Vanja och Niklas plockade ut som lön och utdelning i sitt andra bolag? Lol! Vilket lögn i raden var det?

Är det någon som vågar sig på en uppskattning av vad Vanja och Niklas dragit in på denna scam efter avdrag för kostnader, skatter och sociala avgifter?
Citera
2023-09-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
Haha klockren kommentar.

Kan någon, med bättre grammatik än mig skriva ihop något som vi kan klista in i mail och skicka vidare?

Tänker att man tar upp:
- Falsk marknadsföring
- Potentiella avtalsbrott
- Regelbrott gällande finansiella instrument
-
(fyll gärna på)

Tänker vi alla kan maila

https://anmalan.konsumentverket.se/
Här kan man anmäla det mesta verkar det som: https://www.konsumentverket.se/for-konsument/att-anmala-till-konsumentverket/det-har-kan-du-anmala/

https://www.fi.se/sv/om-fi/kontakta-oss/visselblasare/
Eftersom marknadsföringen och de hon faktiskt har sålt (?) har handlat om finansiella instrument faller väl de rimligtvis under de regelverk FI har tillsynsansvar.

https://skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejlaoss/tipsaommisstanktfusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html
Skatteverket, lär vara en del oegentligheter mellan bolagen?... En revision på alla deras företag vore bra för att reda ut så att de inte har belastat WoA fel och vore bra för skatteverket att granska att hon verkligen har på fötterna när hon har fakturerat osv(marknadsmässiga villkor). Inte tagit kostnader i WoA som härrör till de andra bolagen.

Hoppas det är detta inlägg som gjort att tråden stannat av något. DETTA är det vi alla som deltagit i Flashbacktråden och känt att en upprättelse är på sin plats bör göra.

Detta FÅR INTE gå obemärkt förbi!!!!
Citera
2023-09-05, 04:25
Medlem
Hur kan man vara "influencer" med under 39k followers. Vem fan betalar för exposure för denna struntsamling?

Nån idiot i tråden sa att det inte är någon ide att anmäla till FI för de har ju bara ansvar för de organisationer de givit tillstånd. Så du tror att om man inte har tillstånd är det fritt att sälja vilka finansiella produkter som helst?

Det är ju tvärsäkert att de 1) sålt en finansiell produkt utan tillstånd 2) inte levererat det medlemskap, coworking space som utlovats.
Citera
2023-09-05, 11:11
Medlem
Tack för en fantastisk underhållande tråd och många halvt sömnlösa nätters spännande läsning.

Hade aldrig hört talas om VoN eller WoA förrän för ett par veckor sedan. Tycker mest "influencers" är fåniga – jag är svårimponerad.

Däremot är jag imponerad av det skickliga grävet i denna FB-tråd så nu har ni lockat mig att kommentera för första gången.

Och i det här fallet verkar dessa personer synnerligen intressanta. Vilka galenskaper ska de hitta på härnäst? Nu är man ju snudd på sugen att bli följare bara för att. 🍿

Jag tror tyvärr inte att de kommer att få några som helst konsekvenser utan att de obekymrat kan brassa på med nästa scam: "Tänk dig frisk från ME". Typ. Majoriteten av ME-sjuka är kvinnor som både är desperata och tillräckligt hjärndimmiga för att gripa det här halmstrået. Även många föräldrar med ME-sjuka barn som är beredda att göra och betala vad som helst. Perfekt målgrupp för Vanja som redan lockat många ME-sjuka att följa henne på socmed genom att inbilla folk att de skulle ge stora pengar till forskningen.

Frågan är om VoN ens hade en vag uppfattning om vad en ME-forskare kan kosta om året. Troligen inte. En femhundring räcker knappast ens till fem minuters forskning.

Citat:
Ursprungligen postat av Storstrutens
I ett inlägg någonstans där ngn frågat om donationen till ME svarade Vanja att de ev skulle översätta Brain training programmet, som N använt för att bli frisk, till svenska. Och att detta naturligtvis skulle vara gratis.

Jag har inte hittat tillbaka till det uttalandet. Jag tänker att det är orimligt att de som tagit fram programmet skulle låta ngn översätta materialet och sprida det gratis.

Vad får dig att tro att de som gjort originalprogrammet ens skulle få veta om att Vanja översatt programmet? Hon gör väl bara en översättning av materialet Niklas köpt, skriver om några meningar här och där, lägger till tusen emojis och vips är det HON som "uppfunnit" programmet i fråga? Chansen att upphovsmännen skulle få nys om att någon snott deras program och kränger det i Sverige är ju minimal, till och med ifall Vanja sitter i tusen svenska poddar och artiklar och berättar om hur hon genom "många" års "forskning" på Niklas har skapat den här mirakelkuren. Skulle det upptäckas får de troligen enbart ett cease and desist-mail som visserligen KANSKE kan tvinga dem att lägga ner verksamheten (hur många emojis finns i originalmanuset? då är det ju inte samma!) men vid det laget har de hunnit dra in många sköna miljoner ändå.

Programmet i sig kan nog vara "gratis" men sördö – för att komma åt gratisprogrammet måste man förstås bli medlem i något dyrt community som krävs, för att det är såklart viktigt att alla deltagare ska kunna "stötta" varandra och få personliga "proffsråd" från VoN. Du ska se – de fixar det nog.

Niklas har ju heller inte blivit frisk. Bättre, ja. Frisk, nej. Han driver sig hårt och kraschar med jämna mellanrum. Krascherna är kortare än förut. Låter för mig som om det i själva verket är LDN och de andra tillskotten som börjar ge effekt. Jag vet av egen erfarenhet att LDN kan ta ett år för att ge effekt och att krascherna blir mildare och kortare. Lägg till att Niklas dessutom aktivt försöker "mentalt träna sig frisk" så är hans förbättring inte särskilt förvånande. Tankens makt är stor. Finns många vittnesmål från hjärnträningsprogram som DNRS och LP där de stackars ME-sjuka desperat pressat sig till att vara "friska" för att infria omgivningens galna förväntningar (man vill ju inte göra familjen besviken), ända tills det inte går längre och de klappar ihop ännu sjukare än de var från början, fast nu med PTSD och mental ohälsa som tillägg.

Det finns tydligen 40 000 ME-sjuka i Sverige. Säg att du fångar 4 % (en högst rimlig konverteringsgrad) av dessa och begär överkomliga 500 spänn i månaden för medlemskap i community med programmet. Det är nästan 10 Mkr in per år. Gå sedan efter alla postcovid-sjuka med liknande symptom också, så blir det än större klirr i kassan. Bättre och säkrare business än krypto och nft. Vassegoa, VoN! Här har ni upplägget för ert nästa lurendrejar-scheme. Jag har redan börjat poppa popcornen.
Citera
2023-09-05, 11:48
Medlem
Vänta nu! Enligt Vanjas blogg var Niklas så väldigt sjuk så sent som i midsommar att han inte orkade gå med på bröllop? Men idag, bara drygt 2 månader senare är han mirakulöst nog frisk?? Och inte nog med det, nu ska de missionera DNRS-programmet till alla ME-sjuka så att ALLA kan bli friska? Efter att han alltså varit "frisk", om än med krascher, i max 2 månader. Okej. Jag börjar inse hur de här tomtarna funkar... Det här är exakt samma upplägg som WoA. De "upptäcker" något nytt och kan bara inte vänta ens en jättekort tid med att slå mynt av det? Men de har förstås "lååååång" erfarenhet att bygga på.
Citera
2023-09-05, 16:19
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busyllama
Vänta nu! Enligt Vanjas blogg var Niklas så väldigt sjuk så sent som i midsommar att han inte orkade gå med på bröllop? Men idag, bara drygt 2 månader senare är han mirakulöst nog frisk?? Och inte nog med det, nu ska de missionera DNRS-programmet till alla ME-sjuka så att ALLA kan bli friska? Efter att han alltså varit "frisk", om än med krascher, i max 2 månader. Okej. Jag börjar inse hur de här tomtarna funkar... Det här är exakt samma upplägg som WoA. De "upptäcker" något nytt och kan bara inte vänta ens en jättekort tid med att slå mynt av det? Men de har förstås "lååååång" erfarenhet att bygga på.

Välkommen till tråden

Jag tror du har helt rätt i din framtidsspaning, v&n + frälsa de ME sjuka = true. Det var ju lite vrede i någons ME blogg men jag tror tyvärr inte att det kommer räcka för att sätta käppar i hjulet för de här bedragarna.

Jag är lite besviken. V&N fick en jobbig vecka men nu har vanja pustat ut i Barcelona och kommer leva livet som vanligt framöver. Tycker att de förtjänade lite mer skit. Men men.
Citera
2023-09-05, 16:38
Medlem
ireniaks avatar
Vart har hon gjort av barnen nu när hon är iväg? För niklas orkar väl inte rodda med dom själv?
Citera
2023-09-05, 16:43
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busyllama

Det du säger nu är så talande för hela WoA-projektet. Något går bra/är kul i fem minuter = "detta har vi år av erfarenhet av" = dags att tjäna miljoner!

Jag tror Niklas kommer slå ihop ett par andra program, byta ut någon detalj, översätta till svenska och säga att det är hans program. Går hand i hand med hur han stjäl motiv från andra konstnärer, ändrar en färgnyans och säger att det är hans motiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag är lite besviken. V&N fick en jobbig vecka men nu har vanja pustat ut i Barcelona och kommer leva livet som vanligt framöver. Tycker att de förtjänade lite mer skit. Men men.

Jag håller tummarna för att det här kommer få konsekvenser. Det kan inte vara så att man i Sverige får sälja värdepapper och ljuga hejvilt, ta privatpersoners pengar och inte åka dit för någonting.

Åtminstone hoppas jag på en grävande artikel eller dokumentär som en gång för alla sammanfattar den här soppan så att medelsvensson förstår. Tror tyvärr inte de flesta orkar ta sig igenom den här tråden.

Hon har i alla fall förlorat en del följare på Instagram.
Citera
2023-09-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Välkommen till tråden

Jag tror du har helt rätt i din framtidsspaning, v&n + frälsa de ME sjuka = true. Det var ju lite vrede i någons ME blogg men jag tror tyvärr inte att det kommer räcka för att sätta käppar i hjulet för de här bedragarna.

Tro mig, de kommer INTE undan med en ny ME scam 😏.
Citera
2023-09-05, 23:21
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstrutens
Tro mig, de kommer INTE undan med en ny ME scam 😏.

Jag tror också att både ME och krypto är kört för dessa charlatans… Det blir nog att tigga pengar från svärmödrarna för att kunna hålla upp fasaden

Däremot verkar de kunna suga blod ur stenen som heter ”Må bra” … men när man ser detta blir man inte förvånad

https://www.instagram.com/reel/Cwkq-eLMR4B/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng==
Citera
2023-09-06, 17:02
Medlem
Fick nyss svar från Motherhood:

Hej I och tack för ditt mail.
Vi har bett om respons från vår avdelning som ansvarar för våra influencers och profilaffärer. De svarar så här:

Vi har så klart följt vad som hänt kring Vanja så vi förstår att du hör av dig och att du har frågor. Det är inte ett helt enkelt fall. Vi har sett vad som skrivits, det senaste tiden, och förstår att många känner sig lurade och vi förstår att många är besvikna och upprörda över situationen. Frågor och åsikter om detta behöver dock riktas till Vanja och WoA direkt.

Alla våra bloggare är fristående kreatörer som äger och styr innehållet på sin blogg och även sitt kommentarsfält. De är, så länge de följer lagar och regler, fria i sina publiceringar där. När en bloggare skriver om verksamhet som de själva äger, eller kan tjäna pengar på, som t ex ett klädmärke, en bok eller ett bolag så måste inlägget reklammärkas i enlighet med svensk marknadsföringslag, det är även reglerat i vårt avtal med dem. Bloggaren ansvarar själv för att följa lagar och regler samt att tillämpa korrekt märkning.

När det gäller själva sakfrågan i Vanjas och WoA:s fall (t ex om huruvida de har kompetens nog, om de hanterat saker på ett bra sätt, om de har marknadsfört en produkt felaktigt etc) kan vi i dagsläget inte ta ställning. Om det visar sig att WoA (i det här fallet,) eller publiceringar som är gjorda i bloggen, bryter mot någon lag och döms för något, kommer vi givetvis agera på det och åtgärda det. Hoppas du fått svar på dina frågor.
Citera
2023-09-06, 20:16
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isatat
Fick nyss svar från Motherhood:

Hej I och tack för ditt mail.
Vi har bett om respons från vår avdelning som ansvarar för våra influencers och profilaffärer. De svarar så här:

Vi har så klart följt vad som hänt kring Vanja så vi förstår att du hör av dig och att du har frågor. Det är inte ett helt enkelt fall.

Pffft portalen bryr sig alltså inte om att en av deras influencer blåst folk på pengar, vilket sjösatts via plattformen. Men det var ett svar iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in