Tack för en fantastisk underhållande tråd och många halvt sömnlösa nätters spännande läsning.
Hade aldrig hört talas om VoN eller WoA förrän för ett par veckor sedan. Tycker mest "influencers" är fåniga – jag är svårimponerad.
Däremot är jag imponerad av det skickliga grävet i denna FB-tråd så nu har ni lockat mig att kommentera för första gången.
Och i det här fallet verkar dessa personer synnerligen intressanta. Vilka galenskaper ska de hitta på härnäst? Nu är man ju snudd på sugen att bli följare bara för att. 🍿
Jag tror tyvärr inte att de kommer att få några som helst konsekvenser utan att de obekymrat kan brassa på med nästa scam: "Tänk dig frisk från ME". Typ. Majoriteten av ME-sjuka är kvinnor som både är desperata och tillräckligt hjärndimmiga för att gripa det här halmstrået. Även många föräldrar med ME-sjuka barn som är beredda att göra och betala vad som helst. Perfekt målgrupp för Vanja som redan lockat många ME-sjuka att följa henne på socmed genom att inbilla folk att de skulle ge stora pengar till forskningen.
Frågan är om VoN ens hade en vag uppfattning om vad en ME-forskare kan kosta om året. Troligen inte. En femhundring räcker knappast ens till fem minuters forskning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Storstrutens
I ett inlägg någonstans där ngn frågat om donationen till ME svarade Vanja att de ev skulle översätta Brain training programmet, som N använt för att bli frisk, till svenska. Och att detta naturligtvis skulle vara gratis.
Jag har inte hittat tillbaka till det uttalandet. Jag tänker att det är orimligt att de som tagit fram programmet skulle låta ngn översätta materialet och sprida det gratis.
Vad får dig att tro att de som gjort originalprogrammet ens skulle få veta om att Vanja översatt programmet? Hon gör väl bara en översättning av materialet Niklas köpt, skriver om några meningar här och där, lägger till tusen emojis och vips är det HON som "uppfunnit" programmet i fråga?

Chansen att upphovsmännen skulle få nys om att någon snott deras program och kränger det i Sverige är ju minimal, till och med ifall Vanja sitter i tusen svenska poddar och artiklar och berättar om hur hon genom "många" års "forskning" på Niklas har skapat den här mirakelkuren. Skulle det upptäckas får de troligen enbart ett cease and desist-mail som visserligen KANSKE kan tvinga dem att lägga ner verksamheten (hur många emojis finns i originalmanuset? då är det ju inte samma!) men vid det laget har de hunnit dra in många sköna miljoner ändå.
Programmet i sig kan nog vara "gratis" men sördö – för att komma åt gratisprogrammet måste man förstås bli medlem i något dyrt community som krävs, för att det är såklart viktigt att alla deltagare ska kunna "stötta" varandra och få personliga "proffsråd" från VoN. Du ska se – de fixar det nog.
Niklas har ju heller inte blivit frisk. Bättre, ja. Frisk, nej. Han driver sig hårt och kraschar med jämna mellanrum. Krascherna är kortare än förut. Låter för mig som om det i själva verket är LDN och de andra tillskotten som börjar ge effekt. Jag vet av egen erfarenhet att LDN kan ta ett år för att ge effekt och att krascherna blir mildare och kortare. Lägg till att Niklas dessutom aktivt försöker "mentalt träna sig frisk" så är hans förbättring inte särskilt förvånande. Tankens makt är stor. Finns många vittnesmål från hjärnträningsprogram som DNRS och LP där de stackars ME-sjuka desperat pressat sig till att vara "friska" för att infria omgivningens galna förväntningar (man vill ju inte göra familjen besviken), ända tills det inte går längre och de klappar ihop ännu sjukare än de var från början, fast nu med PTSD och mental ohälsa som tillägg.
Det finns tydligen 40 000 ME-sjuka i Sverige. Säg att du fångar 4 % (en högst rimlig konverteringsgrad) av dessa och begär överkomliga 500 spänn i månaden för medlemskap i community med programmet. Det är nästan 10 Mkr in per år. Gå sedan efter alla postcovid-sjuka med liknande symptom också, så blir det än större klirr i kassan. Bättre och säkrare business än krypto och nft. Vassegoa, VoN! Här har ni upplägget för ert nästa lurendrejar-scheme. Jag har redan börjat poppa popcornen.