2023-08-24, 14:23
Medlem
Lyssna på ”we are influencers” avsnitt 132 med Vanja igen är ni snälla. Strax innan en timme drar hon igång och ska berätta vilka värden de erbjuder sina nft-ägare. Linda svarar ”det här låter ju jätteflummigt” och det är så tydligt att det som Vanja målar upp absolut inte finns än men att hon ändå går igång på minsta idé som att det är något verkligt. I avsnittet säger hon även att de aldrig kommer stänga discorden. Allt är inspelat i oktober 2022. Alltså den hösten när Vanja och Niklas, enligt egen utsago i olika artiklar redan har förstått att marknaden inte ska vända igen.
Citera
2023-08-24, 14:23
Medlem
Jag har läst trådens början och slut, kanske lite i mitten med. Hur som helst så verkar det som att dom ljugit för sina investerare om hur säkert det ska ha varit och satt en lägsta nivå de kan uppnå hur dåligt det än går och det är brottsligt(men inte ens levererat det), kan ge fängelse, detta borde alla investerare anmäla.

Det ser även ut som att dom själva inte har förlorat några pengar alls eftersom dom flyttat tillbaka sin egna investering innan alla pengarna tog slut i bolaget.

Inget av deras bolag har eller har haft skatteskulder någonsin. Dom har tagit ut löner på ca 32k per månad före skatt vardera under de senaste 2åren men sedan Januari ungefär så har dom halverat sina löner, pengarna tog troligen slut och dom fick sadla om till enbart blogginkomsterna igen.

Kan inte säga annat än att detta är sjukt vidrigt gjort av dessa människor och de borde sitta av sina straff.
Senast redigerad av Cision 2023-08-24 kl. 14:41.
Citera
2023-08-24, 14:50
Medlem
Pragmats avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Irm1089
Lyssna på ”we are influencers” avsnitt 132 med Vanja igen är ni snälla. Strax innan en timme drar hon igång och ska berätta vilka värden de erbjuder sina nft-ägare. Linda svarar ”det här låter ju jätteflummigt” och det är så tydligt att det som Vanja målar upp absolut inte finns än men att hon ändå går igång på minsta idé som att det är något verkligt. I avsnittet säger hon även att de aldrig kommer stänga discorden. Allt är inspelat i oktober 2022. Alltså den hösten när Vanja och Niklas, enligt egen utsago i olika artiklar redan har förstått att marknaden inte ska vända igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pragmat
Från podden ca 61 min in, Vanja pratar om sitt metaverse där man fokuserar på "magi" och "välbefinnande":

"Det låter ju jätteflummigt hahahahaha"

"aaah men det kommer bli jättemysigt"

"Det låter som att det här är jättestort, hur många användare har ni egentligen?"

*pratar om något annat*

Sen avslutas podden med att programledaren säger:

"Du har lyckats få mig lite mer pepp på detta nu. Jag har ingen aning om hur det kommer gå men jag litar ju på dig Vanja, jag vet ju att du inte scammar folk för du är en klok och bra person. Så även om jag inte förstår så är jag onboard!"

Detta är alltså mer eller mindre ordagrant. Känns som att det är exakt såhär alla har resonerat som har köpt och sen sitter de där och myser i "vi som förstår- klubben".
Citera
2023-08-24, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pragmat

Det tåls att upprepas
Citera
2023-08-24, 15:14
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leopardlekar
Samtidigt undrar jag om det är så enkelt som att man bara skulle tänkt scam rakt igenom och från början. Jag tror kanske inte det ändå (vacklar hela tiden, det är en av sakerna som gör det här så intressant tycker jag).

....

Känns bara inte som tillräckligt mycket pengar för att det ska vara värt att potentiellt krascha sin karriär för om det vore ren scam.
.

Det är både och får vi konstatera. Det är en ohelig blandning av
Oskyldiga: De är barnsliga, på verklighetsflykt, naiva, fartblinda, iaf till ytan måna om att vara "dom goda"
Går åt båda håll: dumheten
Scam: de otaliga lögnerna, fiffleriet, vägrar svara på alla frågor.

Det har ju inte bara varit pengar för vanja. Vanja har ju fått en enorm egotripp, framförallt under våren innan de mintade. Hon fick breda ut sig totalt i intervjuer helt oemotsagd, glänsa på lyxluncher med influencerkollegor, på varje woablogginlägg hade hon ett riktigt fett, förnumstigt "im on top of the world" leende. Sen rollspelade hon cryptoking hela hösten för woapengarna, satt och klippte ihop snajdiga pinterest boards och googlade på metaverse.
Citera
2023-08-24, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjen82
Jo, detta spelar en ganska så central roll i hela spektaklet, eftersom de använt ME-diagnosen i sin pitch till varför man bör investera i WoW. Det är fullt rimligt och befogat är därmed titta på Niklas mående och hur han använder det som sköld i detta.

Poängen blir ju exakt det som du säger; svårt att avgöra, "oempatiskt" att ifrågasätta, lättare för dom att komma undan med att "men titta på Niklas, han är ju sjuk, man vill ju bara att han ska må bra, kan vi inte bara släppa denna sörja, de är ju bara goda människor?" för nej – ME-sjuk eller ej, de ska stå till svars och definitivt gällande hur de använt ME och ME-sjuka till att vinna empatipoäng och innan dess köpare till WoW.

Ännu mer klandervärt är ju att de nu visat tecken på att kapitalisera på denna sjukdom. De jiddrar om att släppa en bok, ett program, Niklas är ju så kunnig och är ett ansikte utåt numera för sjukdomen, han ska bryta banan för alla drabbade och rädda alla som sitter i sin hopplösa sits.

Poängen är att INGEN bör lita på ett endaste ord som kommer ur varken Vanjas eller Niklas munnar. Förstå en gång för alla nu: de gör vad som helst för pengar. Gärna lättförtjänta sådana. Det spelar ingen roll vem som råkar illa ut, för när shit hits the fan är det plötsligt inte längre deras problem eller ansvar. Hade du eller någon annan, på riktigt, velat se att en liknande incident händer ME-sjuka som köper något i hopp om att få riktig hjälp? Sen en dag säger Niklas "det var tyvärr inte så många som ville köpa min bok om ME så det blir inget mer" och sen drar sig ur? Nej.

Lita inte på dessa två tomtar. Jag skulle inte ens följa nån av dom på sociala medier eller ens titta åt deras håll mer. Det här är hala, manipulerande människor när det kommer till business och pengar. Vänligen se exempel i WoA-bloggen.

Jag menar verkligen INTE att N inte ska hållas ansvarig. Det ska både han och V verkligen göra. Det de gjort är bedrövligt och ska granskas från alla håll. Att de använt hans ME som ett sätt att sälja gör det hela ännu värre bedrövligt. De har förstört så mycket för så många, varav många är svårt sjuka i ME som velat stötta dem. Det gör mig skitförbannad. Fick jag det att låta som att jag tycker hans ME skulle friskriver honom från ansvar så formulerade jag mig fel.

Med det sagt så behöver man inte spekulera i OM han verkligen är sjuk. Jag tror inte han simulerat i x antal år för att blåsa folk.
Citera
2023-08-24, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Om inte N och V hade använt denna sjukdom till att:

Skapa content på sociala medier

För att gråta ut i press för uppmärksamhet

Blåsa andra på pengar att investera som har samma sjukdom

Enbart skänka 500kr av 3 miljoner utan att skjuta till egna personliga pengar (som en pinsam rikemans-Instagram-pledge)

Radera inlägg och blocka folk med samma sjukdom som har ”krävande” frågor

Så hade nog ingen ifrågasatt hans sjukdom

Håller helt med och jag förstår verkligen varför man ifrågasätter och att han har ME friskriver honom verkligen INTE från ansvar. Att de lovat ME-sjuka massor av pengar till forskningen gör allt detta till en ännu större bajsmacka.
Citera
2023-08-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sullen
Men det är ju VoN som gjort hela projektet till en ME-fråga. De båda är bevisligen extremt manipulativa och ME var uppenbarligen inget annat än ett bete.

Du har precis trampat i den av VoN utsatta fällan och det spelar egentligen ingen roll om han själv har ME. De gjorde detta till ett ME-projekt för att dra in cash. Annars hade de inte bränt merparten av pengarna på egen konsumtion och gett 500! spänn till något annat än ME-forskning. Detta samtidigt som många av investerarna själva var ME-drabbade och satsade just pga detta ändamål.

VoN har genomgående offerallerna uppdragna över öronen och i svar efter svar använder de sitt egna mående som sköld när de kritiseras. Kolla bara citaten i dumparna som nyss publicerades (apropå frågetecknen i ekonomin och varför N inte vill besvara frågorna i chatten):

N: "Så därför vill vi prata direkt med dig så vi kan lösa alla frågetecken så vi slipper få ont i magen varje gång det kommer en kritisk fråga."

Mår man dåligt av att få konkreta och helt legitima frågor kring projektets ekonomi så beror det på att man vill dölja någonting. Om man därtill använder magknip som påtryckningsmedel för att försöka tysta de som ställer frågor är man inte mer än en hal manipulatör. Detta tillvägagångssätt är tyvärr mycket effektivt på empatiska människor som vill tro gott om andra.

Men nu har så mycket bevis kommit ut i ljuset att ingen av dessa charlataner borde få komma undan igen med hänvisning till det egna måendet. Om det är någon som inte borde dragit in ME i detta så är det VoN.

Tillägg: däremot tycker jag det är helt fel att spekulera kring diagnosens existensberättigande, vilket skett vid några få tillfällen i tråden. Utöver att det är OT så är det att sparka på de ME-sjuka som redan ligger och som därtill är en grupp som redan fått tillräckligt med oförtjänt skit som en konsekvens av WoA.

Jag uttryckte mig nog otydligt för jag håller med i allt du skriver. Jag är själv nära ME-communityt och jag har varit kritisk i flera år kring hur de pratar om ME och hur de använt ME i hela detta WoA spektaklet. Att N har ME friskriver verkligen ingen av dem från ansvar. Verkligen INTE!

Att de nu försöker lägga fram det som att de ska översätta hjärnträningsprogrammet (som det inte finns någon vetenskapligt bevis kring utan snarare har folk blivit ännu sjukare efteråt), som gjort N ”frisk” och att detta ska vara gratis för de ME-sjuka är ännu en scam som gör mig ännu mer förbannad!

Det jag inte tror på är att ifrågasätta huruvida han har ME eller inte.
Citera
2023-08-24, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstrutens
Jag menar verkligen INTE att N inte ska hållas ansvarig. Det ska både han och V verkligen göra. Det de gjort är bedrövligt och ska granskas från alla håll. Att de använt hans ME som ett sätt att sälja gör det hela ännu värre bedrövligt. De har förstört så mycket för så många, varav många är svårt sjuka i ME som velat stötta dem. Det gör mig skitförbannad. Fick jag det att låta som att jag tycker hans ME skulle friskriver honom från ansvar så formulerade jag mig fel.

Med det sagt så behöver man inte spekulera i OM han verkligen är sjuk. Jag tror inte han simulerat i x antal år för att blåsa folk.

Jag tror inte han har ME. Han är deprimerad. Man blir inte frisk från ME av ett hus.
Citera
2023-08-24, 18:52
Medlem
Citat:
Jag uttryckte mig nog otydligt för jag håller med i allt du skriver. Jag är själv nära ME-communityt och jag har varit kritisk i flera år kring hur de pratar om ME och hur de använt ME i hela detta WoA spektaklet. Att N har ME friskriver verkligen ingen av dem från ansvar. Verkligen INTE!

Att de nu försöker lägga fram det som att de ska översätta hjärnträningsprogrammet (som det inte finns någon vetenskapligt bevis kring utan snarare har folk blivit ännu sjukare efteråt), som gjort N ”frisk” och att detta ska vara gratis för de ME-sjuka är ännu en scam som gör mig ännu mer förbannad!

Det jag inte tror på är att ifrågasätta huruvida han har ME eller inte.

Håller helt med. Precis det där var jag inne på i mitt aplånga premiärinlägg igår. Trots att jag bara känt till det här spektaklet sen jag plöjde tråden i förrgår, och inte har någon egen relation till ME, så är det just den biten jag gått igång på före allt annat. Att kapitalisera på sjuka och (i många fall) desperata människor är bland det lägsta man kan göra. Men som jag skrev igår tror jag tack o lov inte det finns en chans att N kan göra sig till någon ME-pionjär efter att denna bubbla spruckit, efter att deras skamlösa och manipulativa metoder avslöjats och, sist men inte minst, efter att de gjort många ME-drabbade saligt förbannade. Känns som allt ev förtroendekapital N hade i frågan är permanent utdaterat. Alltid något.
Citera
2023-08-24, 19:08
Medlem
I ett inlägg någonstans där ngn frågat om donationen till ME svarade Vanja att de ev skulle översätta Brain training programmet, som N använt för att bli frisk, till svenska. Och att detta naturligtvis skulle vara gratis.

Jag har inte hittat tillbaka till det uttalandet. Jag tänker att det är orimligt att de som tagit fram programmet skulle låta ngn översätta materialet och sprida det gratis.

Om någon hittar vart Vanja skrev detta kan ni länka det?
Citera
2023-08-24, 19:11
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
I ett inlägg någonstans där ngn frågat om donationen till ME svarade Vanja att de ev skulle översätta Brain training programmet, som N använt för att bli frisk, till svenska. Och att detta naturligtvis skulle vara gratis.

Jag har inte hittat tillbaka till det uttalandet. Jag tänker att det är orimligt att de som tagit fram programmet skulle låta ngn översätta materialet och sprida det gratis.

Om någon hittar vart Vanja skrev detta kan ni länka det?

Hon skrev det på sin instagram, i en kommentar på inlägget med en video som börjar med att hon hoppar i poolen (förra veckan). Någon svarade ”men ni kunde ju inte jobba gratis?” vilket jag tyckte var sjukt kul

De har givetvis inte översatt något, det är bara det vanliga snacket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in