2023-09-06, 10:58
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Jag tror absolut det finns konsekvenser av ondska och synd i ett evighetsperspektiv, för den som aktivt säger nej till Guds nåd genom Jesu blod. Det är logiskt och bibliskt. Gud är en rättvis konung, lär oss Bibeln.

Exakt hur den här eviga förkastelsen ser ut..där lyfter jag på hatten och medger att jag inte vet. Om det brinner, eller om det är fruset till is som Dante menade, tror jag kanske är mindre viktigt. Själva poängen är att du tillbringar evigheten på en plats där allt hopp är ute. Ett evigt mörker.
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2023-09-06 kl. 11:01.
Citera
2023-09-06, 11:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel.ankeborgare
Jag tror absolut det finns konsekvenser av ondska och synd i ett evighetsperspektiv, för den som aktivt säger nej till Guds nåd genom Jesu blod. Det är logiskt och bibliskt.
Exakt hur den här eviga förkastelsen ser ut..där lyfter jag på hatten och medger att jag inte vet. Om det brinner, eller om det är fruset till is som Dante menade, tror jag kanske är mindre viktigt. Själva poängen är att du tillbringar evigheten på en plats där allt hopp är ute. Ett evigt mörker.
Bara Gud kan döda någon fullt ut och helvetet kan tolkas som dödsstraff.

Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. —Matthew 10:28
Citera
2023-09-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Bibeln är en samling berättelser som ska innehålla information om Gud. Självklart måste man ta ställning till verserna och ta ansvar för vad man tror på. Att använda Bibeln som tillhygge hör djävulen till.

Så om det som står i bibeln alltså både kan vara "rätt" eller "fel". Vilken metod menar du då att man ska använda för att mer exakt avgöra vad som som då faktiskt är rätt, respektive fel av det som står i biblen?
Citera
2023-09-06, 11:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Så om det som står i bibeln alltså både kan vara "rätt" eller "fel". Vilken metod menar du då att man ska använda för att mer exakt avgöra vad som som då faktiskt är rätt, respektive fel av det som står i biblen?
Liknande "metod" som när jag läser andra böcker, tidningar eller inlägg på Flashback.
Citera
2023-09-06, 13:01
Medlem
Citat:
Liknande "metod" som när jag läser andra böcker, tidningar eller inlägg på Flashback.

Att "läsa" är inte en metod för att komma fram till om ett påstående är sant eller falskt. Att läsa är bara en metod att tolka skriftlig information.

Så om jag säger att jag tror att Magdalena Andersson har svarta skor idag. Och du tror att hon har bruna skor? Vilken metod, eller tillvägagångsätt tycker du skulle vara det bästa för att avgöra vem av oss som har rätt?
Citera
2023-09-06, 13:05
Medlem
Citat:
Jag tror absolut det finns konsekvenser av ondska och synd i ett evighetsperspektiv, för den som aktivt säger nej till Guds nåd genom Jesu blod. Det är logiskt och bibliskt. Gud är en rättvis konung, lär oss Bibeln.

Vad mer exakt menar du är logiskt med bibeln? Eller vad menar du annars när du säger "logiskt och bibiskt"?
Citera
2023-09-06, 14:13
Medlem
Citat:
Att "läsa" är inte en metod för att komma fram till om ett påstående är sant eller falskt. Att läsa är bara en metod att tolka skriftlig information.

Så om jag säger att jag tror att Magdalena Andersson har svarta skor idag. Och du tror att hon har bruna skor? Vilken metod, eller tillvägagångsätt tycker du skulle vara det bästa för att avgöra vem av oss som har rätt?
Du tycker alltså att Maggan får anseende genom något yttre, färgen på hennes skor. Alla über-feminister kommer att stena dig, Pooptins björn/grottmänniska, för att du reducerat den stora ledaren för Såssarna till en tant med bruna skor!
Citera
2023-09-06, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du tycker alltså att Maggan får anseende genom något yttre, färgen på hennes skor. Alla über-feminister kommer att stena dig, Pooptins björn/grottmänniska, för att du reducerat den stora ledaren för Såssarna till en tant med bruna skor!

Är jag alltså tvungen att förtydliga att det var en hypotetisk fråga eller?

Ok vi gör ett nytt försök!

1 .Låt oss säga att vi har en plåtburk med lock stående på ett bord framför oss. (Är du med? Det är alltså en hypoteisk situation).

2. Du säger att du "tror" att det ligger kakor i burken. Jag säger att jag "inte tror" att det är några kakor i bruken.

3 Vi kan inte båda ha rätt! Och eftersom vi samtidigt både kan "tro" att det finns kakor i burken, och "tro" att det inte finns några kakor i burken så kan vi alltså inte använda oss av "tro" som någon metod för att komma fram till om det verkligen finns några kakor i burken eller inte.

Så nu till frågan! Hur tycker du att vi lämpligast (vilken metod) går tillväga för att för att komma fram till ett svar vem av oss som har rätt avsende som faktiskt ligger i burken?

Kom med ett förslag på hur tycker att vi bäst ska lösa detta mysterium?
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-09-06 kl. 15:47.
Citera
2023-09-06, 19:03
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Vad mer exakt menar du är logiskt med bibeln? Eller vad menar du annars när du säger "logiskt och bibiskt"?

Oavsett vilken religion man tillhör, eller om man är ateist, så bör man ju kunna hålla med om att något kan vara logiskt och bibliskt på samma gång. Om koranen påstår att man blir blöt när det regnar, ja det kan jag tycka låter logiskt. Men det betyder ju inte att jag vill bli muslim.

En religion påstår att det finns en gud som ska döma mänskligheten - rättvist. Där människor som gör det onda inte åtnjuter samma privilegier som de som inte gör det. Det finns en viss logik i det, och det är definitivt ett bibliskt påstående.
Det är vad jag menar.
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2023-09-06 kl. 19:06.
Citera
2023-09-06, 19:21
Medlem
Citat:
Oavsett vilken religion man tillhör, eller om man är ateist, så bör man ju kunna hålla med om att något kan vara logiskt och bibliskt på samma gång. Om koranen påstår att man blir blöt när det regnar, ja det kan jag tycka låter logiskt. Men det betyder ju inte att jag vill bli muslim.

En religion påstår att det finns en gud som ska döma mänskligheten - rättvist. Där människor som gör det onda inte åtnjuter samma privilegier som de som inte gör det. Det finns en viss logik i det, och det är definitivt ett bibliskt påstående.
Det är vad jag menar.

SAOL bibl·*isk adjektiv ~t ~a

Du får nog först definiera vad du menar med bibliskt då det är ett hittepå-ord som saknar någon etablerad definition innan det går att svara på ditt påstående.
Citera
2023-09-06, 21:48
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Varför skulle någon med rätt inställning straffas med helvetet? Prövningar är ändå något annat än evigt straff.
Döden kan ju kännas som det värsta straffet.

Döden, döden..
Vet inte vad det är som dör då.
"Besten" dess sista dödsryck.
Citera
2023-09-07, 04:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Döden kan ju kännas som det värsta straffet.

Döden, döden..
Vet inte vad det är som dör då.
"Besten" dess sista dödsryck.
Döden är det värsta straffet. Men det är bara för dem som aldrig brydde sig om andras liv. Himlen är ju där ingen bedrar och ingen förtrycker.

"Besten" kan du lämna till Jesus.

But I say unto you, That ye resist not evil: but whosoever shall smite thee on thy right cheek, turn to him the other also. —Matthew 5:39

But I say unto you, Love your enemies, bless them that curse you, do good to them that hate you, and pray for them which despitefully use you, and persecute you; —Matthew 5:44
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-09-07 kl. 04:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in