2023-09-04, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Är det värt att loota allt? Jag är fortfarande i början och det mesta är ren skit. Känns som att det enda intressanta är Scrolls som lör min wizard spells, amuletter, ingredienser till potions och saker som säljer för mycket guld. Hittar något vapen då och då att uppgradera till men det är inte ofta.

Känns som att man kan låta typ 60% av allt man hittar på marken vara så att man inte fyller sina väskor till bristningsgränsen?

Nej det finns ingen anledning att loota precis allt. Så ja du kan låta bli precis hur mycket eller lite du vill.
Citera
2023-09-04, 10:20
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Är det värt att loota allt? Jag är fortfarande i början och det mesta är ren skit. Känns som att det enda intressanta är Scrolls som lör min wizard spells, amuletter, ingredienser till potions och saker som säljer för mycket guld. Hittar något vapen då och då att uppgradera till men det är inte ofta.

Känns som att man kan låta typ 60% av allt man hittar på marken vara så att man inte fyller sina väskor till bristningsgränsen?

Nja sånt som bara är värt 1g lämnar jag, men så länge man får några guld för det och har plats i väskan så tycker jag det är "värt det", brukar i regel finnas något vapen eller rustning jag vill ha hos varje ny trader, och då är det nice att kunna lämna av så mycket loot att man inte behöver betala lika mycket. Beror på hur mycket micro management man orkar med för den lilla mängd guld man får i guess, önskar att det fanns något sätt att snabbare markera flera items som wares än att välja det i menyn för varje item :/
Citera
2023-09-04, 11:08
Medlem
HHCBANMAKESMECRYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Nja sånt som bara är värt 1g lämnar jag, men så länge man får några guld för det och har plats i väskan så tycker jag det är "värt det", brukar i regel finnas något vapen eller rustning jag vill ha hos varje ny trader, och då är det nice att kunna lämna av så mycket loot att man inte behöver betala lika mycket. Beror på hur mycket micro management man orkar med för den lilla mängd guld man får i guess, önskar att det fanns något sätt att snabbare markera flera items som wares än att välja det i menyn för varje item :/

Du ska kunna markera alla items i din väska medans du plockar upp dem typ, sen kan du 1 klick sälja alla dom hos närmsta trader.
Citera
2023-09-04, 12:21
Medlem
guderis avatar
Citat:

Nej det tycker jag inte. Min första genomspelning lootade jag nästan allt, men upplevde att det blev rörigt i inventory tillslut.

Mina andra genomspelningar har jag nästan slutat loota helt, plockar bara upp magiska föremål, eller vapen/rustningar jag har för avsikt att använda. Har inte märkt att jag har saknat guld för att köpa det jag vill ha, men jag har samtidigt slutat köpa saker jag vet att jag egentligen inte behöver. Eftersom jag förstår spelet bättre samt vet de flesta drops som man behöver finns ingen anledning att köpa eller loota på sig allt.
Citera
2023-09-04, 12:48
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HHCBANMAKESMECRY
Du ska kunna markera alla items i din väska medans du plockar upp dem typ, sen kan du 1 klick sälja alla dom hos närmsta trader.

Jo det går, men är ändå typ 3-4 knapptryck för att få det gjort, hade velat ha nåt läge där man bara kan trycka X i sitt inventory på allt man vill markera som Wares, men tror inte det finns nåt sånt, utan man kan bara göra det för varje item antingen när man plockar upp det eller via inventory.
Citera
2023-09-04, 19:10
Medlem
Nihennas avatar
Är det värt att fortsätta om man möter en fight där fiender har 1-2 levlar över en?
Jag har inte ens gått till druid-stället i börkjan än, utan jag hittade först ett goblin-läger, och efter det en stor grotta underjorden i jakten på något "Nightsong".

Dock kommit till en fight nu som är rätt svår. Några slavhandlare som alla är level 5-6, och mina gubbar är bara 4.

Ska jag kanske bara ta mig till druid-lägret, levla lite, eller i alla fall skaffa lite ordentlig utrustning, och komma tillbaka? Detta ställe kanske inte ens är tänkt att gå till såhär tidigt?
Citera
2023-09-05, 00:36
Medlem
guderis avatar
Citat:
Är det värt att fortsätta om man möter en fight där fiender har 1-2 levlar över en?
Jag har inte ens gått till druid-stället i börkjan än, utan jag hittade först ett goblin-läger, och efter det en stor grotta underjorden i jakten på något "Nightsong".

Dock kommit till en fight nu som är rätt svår. Några slavhandlare som alla är level 5-6, och mina gubbar är bara 4.

Ska jag kanske bara ta mig till druid-lägret, levla lite, eller i alla fall skaffa lite ordentlig utrustning, och komma tillbaka? Detta ställe kanske inte ens är tänkt att gå till såhär tidigt?

Druid-lägret är spelets första "quest hub". Jag vet inte vad konsekvenserna av att rensa goblin-lägret innan är, men en hel del information om vad man ska göra i goblin-lägret och varför finns i Druid-lägret. Såvida du nu inte allierade dig med Goblin-lägret, har aldrig testat den vägen än.

Jag skulle säga att spelet är ganska välbalanserat vad gäller level, snarare så att det tippar åt att du kommer vara någon eller några level över dina motståndare, så om du råkar ut för motsatsen har du förmodligen missat en hel del.

Jag vet inte vilka slavers du menar, Druegars i fortet i underdark? Har du kommit så långt har du missat ganska mycket.
Har du hämtat upp alla companions första zonen än?
Citera
2023-09-05, 06:39
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Druid-lägret är spelets första "quest hub". Jag vet inte vad konsekvenserna av att rensa goblin-lägret innan är, men en hel del information om vad man ska göra i goblin-lägret och varför finns i Druid-lägret. Såvida du nu inte allierade dig med Goblin-lägret, har aldrig testat den vägen än.

Jag skulle säga att spelet är ganska välbalanserat vad gäller level, snarare så att det tippar åt att du kommer vara någon eller några level över dina motståndare, så om du råkar ut för motsatsen har du förmodligen missat en hel del.

Jag vet inte vilka slavers du menar, Druegars i fortet i underdark? Har du kommit så långt har du missat ganska mycket.
Har du hämtat upp alla companions första zonen än?
Förstår! Då går jag och besöker druiderna.

Det var vid någon strand norr om ett wizard-torn som det fanns några slavhandlare som letade efter några förrymda slavar eller något. Som paladin kan jag så klart inte låta det pågå, så var bara att börja slåss mot dem, men det var en brutal fight

De reste undeads och grejer, och det kan ju Shadowheart ta hand om genom turn undead, men utöver det var det ett gäng level 6-fiender också som sköt på en ovanifrån.

Wizard-tornet var kul att lista ut dock. Fighten i slutet kändes också något för hög för min level, men den gick i alla fall, även om två av mina gubbar KOades i striden.
Citera
2023-09-05, 07:32
Medlem
guderis avatar
Citat:
Förstår! Då går jag och besöker druiderna.

Det var vid någon strand norr om ett wizard-torn som det fanns några slavhandlare som letade efter några förrymda slavar eller något. Som paladin kan jag så klart inte låta det pågå, så var bara att börja slåss mot dem, men det var en brutal fight

De reste undeads och grejer, och det kan ju Shadowheart ta hand om genom turn undead, men utöver det var det ett gäng level 6-fiender också som sköt på en ovanifrån.

Wizard-tornet var kul att lista ut dock. Fighten i slutet kändes också något för hög för min level, men den gick i alla fall, även om två av mina gubbar KOades i striden.

Ok jag tror jag vet vad du menar, några duergar slavers som letar efter en gnome slav i en ruinby vid en underjordisk sjö?
Jag skulle starkt rekommendera att köra klart i alla fall de låga level questen i wilderness innan man ens beger sig ner i underdark.

Druid-lägret rekommenderar jag att gå in i direkt efter striden vid ingången, bla en viktig companipon vars story leder till en annan companion du annars riskerar döda samt en hel del kontext till storyn finns där.
Senast redigerad av guderi 2023-09-05 kl. 07:35.
Citera
2023-09-05, 08:13
Medlem
zBr9s avatar
Läste att Kåtheten råkat vara för hög för flera companions: https://kotaku.com/baldurs-gate-3-d-d-companions-relationship-horny-bug-1850801750

Personligen tycker jag att det är lite irriterande med så mycket fokus på kukar och fittor och knulla, det har liksom aldrig behövts tidigare i de här spelen men nu känns det som att man bara bestämt sig för att det ska vara en "grej" i BG3. Varför har alla spelbara karaktärer personliga underkläder man kan välja att ta av och på liksom, det känns bara som att dom byggt ett normalt RPG som dom blivit nöjda med, och sen sprinklat på ordentligt med SNUSK för att typ locka in några få % "höhö-"spelare som kanske annars inte hade köpt spelet. Har bara kört i två dagar än, och kanske vilat i camp 6 gånger totalt, men jag har redan knullat en av mina vänner och mer eller mindre garanterad att få knulla en annan, och jag har verkligen inte ansträngt mig ett skit för det, den ena av dom har jag till och med "tjafsat" rätt mycket med i dialogerna och fått många disapproves, ändå ville hen knulla med mig efter bara några få nätter. Tramsigt!
Citera
2023-09-05, 09:05
Medlem
Är detta spel värt att införskaffa?
Citera
2023-09-05, 09:17
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ok jag tror jag vet vad du menar, några duergar slavers som letar efter en gnome slav i en ruinby vid en underjordisk sjö?
Jag skulle starkt rekommendera att köra klart i alla fall de låga level questen i wilderness innan man ens beger sig ner i underdark.

Druid-lägret rekommenderar jag att gå in i direkt efter striden vid ingången, bla en viktig companipon vars story leder till en annan companion du annars riskerar döda samt en hel del kontext till storyn finns där.
Mm precis det stället ja. Ok, då går jag tillbaka till druiderna och börjar questa!

Ang kompanjonen man riskerar döda, kan det tänkas vara
i goblin-lägret? Han har jag räddat, och skickat iväg till druid-lägret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in