2023-11-12, 09:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Viceman77
Är det så bra som det utges att vara?

Nej det är bättre. Det enda som möjligen stör lite är det turbaserade stridssystemet och att man bara kan vara fyra i partyt, till skillnad från tidigare spel där man var sex. Men fördelarna med spelet väger över med råge. Underbar grafik, oändliga möjligheter, bra röstskådespeleri... Kan rapa upp hur mycket som helst som är bra med spelet.
Citera
2023-11-12, 10:04
Medlem
Snyggt.
Tack alla, får ta och införskaffa helt enkelt 😍
Citera
2023-11-12, 12:26
Medlem
Nihennas avatar
Enda negativa jag kan komma på med spelet är väl att akt 3 inte känns så väl samman kopplat med resten av spelet som akt 1 och 2.

När du gjorde något i en del av världen under de två första akterna så påverkade det världen på många sätt. I akt 3 känns det mer som att man springer runt och gör massa quests som inte har så mycket med varandra att göra. Det finns en del, men inte alls i samma skala.
Citera
2023-11-16, 22:40
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Fysisk utgåva klar för Japan. Är man desperat ute efter det kan man ju importera senare. Men känns som en tidsfråga innan en västerländsk utgivare hakar på för att göra en fysisk utgåva i väst också. Spelet för hyllat för att inte få det förr eller senare.
https://box.baldursgate3.game/

Ja klart Larian inte kunde hålla sig. Tålamodet vinner igen.
Citera
2023-11-16, 23:12
Medlem
Sotarmackas avatar
Citat:
https://box.baldursgate3.game/

Ja klart Larian inte kunde hålla sig. Tålamodet vinner igen.

Och kostar vad? Ett par tusen för småprylar man ändå aldrig använder?

Edit:

Såg nu att det kostar 79.99€
Senast redigerad av Sotarmacka 2023-11-16 kl. 23:15.
Citera
2023-11-16, 23:20
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmacka
Och kostar vad? Ett par tusen för småprylar man ändå aldrig använder?

Edit:

Såg nu att det kostar 79.99€
Ja det är jävligt billigt med tanke på innehållet. Allt det där extra för typ hundralappen mer bara.
Citera
2023-11-16, 23:21
Medlem
Sotarmackas avatar
Citat:
Ja det är jävligt billigt med tanke på innehållet. Allt det där extra för typ hundralappen mer bara.

Ja, ser okej ut. Fan boysen lär gilla sånt och samla på.
Citera
2023-11-17, 12:22
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Enda negativa jag kan komma på med spelet är väl att akt 3 inte känns så väl samman kopplat med resten av spelet som akt 1 och 2.

När du gjorde något i en del av världen under de två första akterna så påverkade det världen på många sätt. I akt 3 känns det mer som att man springer runt och gör massa quests som inte har så mycket med varandra att göra. Det finns en del, men inte alls i samma skala.
Håller med - det blir också lite mer "checklistigt", typ: "Först gör jag Shadowhearts grej, sen Astarions, sen är det nog dags att ta hand om mördarkulten". I de tidigare akterna hamnade man mer i saker längs vägen. En del av de karaktärer man stöter på känns också som att de mest finns till för att just bockas av. På det hela taget mycket bra såklart, men akt 3 hade absolut kunnat vara mer genomarbetad.

Sen tror jag generellt att det finns ett pacing-problem med att ha den stora staden som sista akt, när det rent dramaturgiskt är då man vill att tempot ska skruvas upp. Idealiskt så vill man ha den "breda" biten mitt i spelet och låta den smalna av mot slutet.
Citera
2023-11-17, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Håller med - det blir också lite mer "checklistigt", typ: "Först gör jag Shadowhearts grej, sen Astarions, sen är det nog dags att ta hand om mördarkulten". I de tidigare akterna hamnade man mer i saker längs vägen. En del av de karaktärer man stöter på känns också som att de mest finns till för att just bockas av. På det hela taget mycket bra såklart, men akt 3 hade absolut kunnat vara mer genomarbetad.

Sen tror jag generellt att det finns ett pacing-problem med att ha den stora staden som sista akt, när det rent dramaturgiskt är då man vill att tempot ska skruvas upp. Idealiskt så vill man ha den "breda" biten mitt i spelet och låta den smalna av mot slutet.

Frågan är då om man medvetet lagt upp spelet så för att kunna ordna med expansioner osv?
Citera
2023-11-17, 14:44
Medlem
Djoonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon

Helt rätt, tycker många missat detta i sina hyllningar. Sista akten är snudd på plågsamt seg, med många "meningslösa" strider på +1h när det redan är level-cap?

Akt 1 & 2 9/10
Akt 3 6/10
Citera
2023-11-17, 15:38
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Frågan är då om man medvetet lagt upp spelet så för att kunna ordna med expansioner osv?
Tror snarare att det handlar om att man velat göra själva staden Baldur's Gate till en grand finale. Dessutom var det ju ett liknande upplägg i Baldur's Gate (originalspelet), och man har nog sneglat på det upplägget. Tycker dock inte det funkar så bra när man har så hög ambition med alla följeslagares personliga quests osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Djoonas
Helt rätt, tycker många missat detta i sina hyllningar. Sista akten är snudd på plågsamt seg, med många "meningslösa" strider på +1h när det redan är level-cap?

Akt 1 & 2 9/10
Akt 3 6/10
Tycker nog ändå att det är mer ett missat tillfälle att göra något otroligt bra, än att det skulle vara direkt dåligt.

Jag håller med om att level capen är ett problem - inte för att jag nödvändigtvis vill ha en kraftfullare karaktär och göra coolare grejer, utan därför att motivationen faktiskt sjunker en hel del när EP inte längre spelar någon roll. Det hade kunnat gå att undvika om man inte öst på med för mycket innehåll från början, och på så sätt låta upplevlingen gå långsammare. Å andra sidan antar jag att man måste balansera det så att man inte måste göra exakt allt för att hänga med i level. Svårt!
Senast redigerad av Villon 2023-11-17 kl. 15:51.
Citera
2023-11-19, 12:02
Medlem
wicks avatar
Igår blev jag klar med min första playthrough. Det är nog det bästa spelet jag någonsin kört. Det var nog Skyrim sist som var så sjukt episkt men bg3 är ännu mer episkt och storslaget.

Och jag vet, skyrim är inte turn baserat men jag syftar på friheten, musiken miljöerna och att man kan loota princip allt. Fantastiskt roligt.

Dock är det några saker jag inte gillar.

1: Man kan inte gå tillbaka till exempelvis act 1 om man går vidare till act 2.
2 : Att man måste samla på sig camp supplies och vila upp sig.
3: Jag personligen hade stora problem med att crafta healing potions, eller ialf hitta rätt tillbehör för att kunna crafta.
4: Spelet i sig är inte snäll mot dig. Fel val och det mesta kan gå emot dig speciellt om man gör fel val för sina companions, vilket gör det väldigt svårt.

Dock som sagt klarade jag hela spelet igår och märkte hur mycket side missions jag missat och att jag har mycket att lära mig till nästa gång.

Jag kommer köra igenom spelet en andra gång nu men den här gången göra mycket mer side missions.
Men ja spelet är helt jävla fantastiskt och jag har haft en oerhört rolig tid med det.

Jag lyckades få deva mace vilket var helt OP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in