2023-09-04, 09:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
För att vi inte kallar matematik för en fantasivärld, exempelvis. Vissa, en minoritet, kallar matematik för fiktion, men dessa har problemet att förklara hur matematiken då kan vara så kraftfull och välfungerande som beskrivningsmodell. Om det är en fantasi som Harry Potter, varför funkar det så bra för att förutsäga verkliga processer?
Materialismen är en marginell ideologi, den får fart först med Marx på 1800-talet.
Dock har denna marginella ideologi högljudda, aggressiva förespråkare, och har lokalt-temporärt nått dominans, väl oftast under namnet "vetenskaplighet".
Citera
2023-09-04, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Materialismen är en marginell ideologi, den får fart först med Marx på 1800-talet.
Dock har denna marginella ideologi högljudda, aggressiva förespråkare, och har lokalt-temporärt nått dominans, väl oftast under namnet "vetenskaplighet".

Det är Satan som ligger bakom den materialistiska/ateistiska ideologin. Allt för att vilseleda folk bort ifrån Jesus och räddning.

Precis som ormen i paradiset så vilseleder lögnens fader fortfarande människan åt alla håll. Satan ligger bakom de flesta ideologier och falska religioner.

"Djävulens största lögn var att övertyga människan att han inte existerar."

Alla som dör i synd utan att först ha blivit frälsta utav Jesus får tyvärr sina själar tagna utav Satan och andra avgudar/demoner.
Citera
2023-09-04, 09:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
...så tycker jag att det är rent ut sagt tragiskt att du väljer inte beundra och tacka dig själv för din styrka och mod. ...
En gudshatare vill inte att någon ska bli hjälpt av honom, så intensivt är hatet.
Men, som det är sagt: äras den som äras bör.
Och alla gudshatarens system i kroppen uppehålls varje ögonblick av - Gud.
Gud ser också till att gudshataren inte drabbas av olyckor, våld etc. när han lämnar sitt hem - som Gud håller ihop.
Tala om att hata handen som föder en, såga på grenen man sitter på.
Senast redigerad av Calovius 2023-09-04 kl. 09:42.
Citera
2023-09-04, 09:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
...
"Djävulens största lögn var att övertyga människan att han inte existerar."
...
Då kan ha jobba ostörd som en kriminell i skydd av mörkret.
Citera
2023-09-04, 09:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jo! Tack jag känner till det där eftersom jag är uppfostrad inom kyrkan och var själv religös i en stor del av mitt liv. Jag har till och med trott på allt det där tramset själv en gång och ”känt” Jesus inom mig.

Du har aldrig funderat över att om ”det inte går att bevisa”? Hur kan du då veta att något av det är sant?
Gud greppas genom tro (förtröstan) på hans ord (Bibeln), han är inte som kaffekoppen på ditt köksbord, så sluta tala om honom som om han vore.
Citera
2023-09-04, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Ingen tvingar dig att tro och jag vet inte varför du tror eller inte tror längre.

Nej, jag ljuger inte. Att ljuga är synd, vilket jag gör mitt allra bästa för att undvika sedan jag hittade Jesus.

Jag blev botad utav Jesus och upplevde gud i en väldigt övernaturlig upplevelse som inte går att förneka.

Jag upplevde inte ens utsättningssymptomen från alkoholen eller drogerna efter tillfället. Trots ett länge missbruk och tidigare misslyckade försök att sluta.

Jag har inte ersatt med något annat beroende (förutom gud kanske, vilket är vad vi alla egentligen är beroende av men förgäves försöker ersätta med annat).

Det är vår separation ifrån gud som orsakar människans tomhet och dåliga mående.

Inre tomhet som folk förgäves försöker fylla med materiella ting som droger, pengar, sex, resor eller annat.
Hur avgör du med säkerhet att det fetade inte är ett naturligt skeende utan någon inblandning av en gud?
Citera
2023-09-04, 12:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Hur avgör du med säkerhet att det fetade inte är ett naturligt skeende utan någon inblandning av en gud?
Gud verkar genom 1) "naturliga" skeenden, 2) "mirakulösa" skeenden.
1) och 2) är endast beskrivningar av hur Gud arbetar i sin skapelse.
1) är hur han brukar göra, 2) är hur han gör när han inte gör hur han brukar göra.

börja lära dig saker om Gud!
Citera
2023-09-04, 12:06
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Hur avgör du med säkerhet att du inte lever i en ogudaktighetens livslögn?

just det
Citera
2023-09-04, 12:07
Medlem
Citat:
Gud verkar genom 1) "naturliga" skeenden, 2) "mirakulösa" skeenden.
1) och 2) är endast beskrivningar av hur Gud arbetar i sin skapelse.
1) är hur han brukar göra, 2) är hur han gör när han inte gör hur han brukar göra.

börja lära dig saker om Gud!
Nu var det ju inte dig jag frågade, men tack för cirkelargumentet.
Citera
2023-09-04, 12:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nu var det ju inte dig jag frågade, men tack för cirkelargumentet.
Det var inte ens ett argument.
Det var en beskrivning.

Det är du som rör dig förvirrat i cirklar utan Gud och hopp i världen.

onda cirklar
Citera
2023-09-04, 12:09
Medlem
Citat:
Hur avgör du med säkerhet att du inte lever i en ogudaktighetens livslögn?

just det
Ingenstans har jag påstått att jag är helt säker. Du blandar ihop mig med er troende i tråden.
Citera
2023-09-04, 12:10
Medlem
Citat:
Det var inte ens ett argument.
Det var en beskrivning.

Det är du som rör dig förvirrat i cirklar utan Gud och hopp i världen.

onda cirklar
Det får du tro om det hjälper dig att sova på natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in