Citat:
Ursprungligen postat av
SocialtKontrakt
Det du säger är alltså att du har haft tur att vara född innan 90-talet och har kunnat spela det planekonomiska spelet de senaste 20 åren.
Medan ett stort antal av de som köpt senaste året har varit begränsade av sina födelseår men behövt trava igenom det planekonomiska träsket och köpt bostad ändå för att de är i den fasen av livet. Men det ska de verkligen skämmas och ta ansvar för då det är deras fel att de inte spelade det planekonomiska spelet rätt.
Är det korrekt uppfattat?
Ja - MEN - och nu ska du lyssna noga, mycket noga:
Jag har tillsammans med min partner, och själv, vid bostadsköp fått lånelöfte på 3-7 miljoner, beroende på förutsättningarna som råder där och då. Jag/Vi har ALDRIG köpt för mer än 1.5 miljoner. Gissa varför. GISSA...varför. Hört talas om "mätta mun efter matsäck"? Om jag med stor matsäck ändå konsumerar som om jag hade haft liten matsäck så är frågan VARFÖR inte andra gör detsamma, inte minst alla som har en liten eller högst medelmåttig matsäck. Alla sk BLT har en sak gemensamt - ursäkter, en enormt stor drös med dåliga ursäkter.
Notera att jag startade tråden 2010 och blev då idiotförklarad för att jag påpekade exakt det vi ser idag. Jag har alltid haft dagens scenario i åtanke när jag skuldsatt mig. Alltid - och det började jag med redan år 2004 när jag uppmärksammade att bostadspriserna drog ifrån löneutvecklingen.
Folk är helt enkelt alldeles för riskbenägna sett till hur korkade och inkapabla de är att reda ut situationen när de väl sitter i skiten. Ta aktiemarknaden som ytterligare ett praktexempel. Där har svensken, oavsett generation, spekulerat lika hårt som de gjort med sina bostadsköp. Idag är det många svenskar som torskat rejält på sina aktieköp, flertalet med pengar de plockat ut genom att belåna sina bostäder på värdeökningen.
Något annat som gick att fatta runt 2000-talet, även innan, var att Svensk migrationspolitik och migrationslagstiftning skulle ge det facit vi har idag. Hur kritiker bemöts behöver knappast exemplifieras.
Svensken SKA ta ansvar för skiten hen sätter sig i. Det är dags och hög tid att det sker nu, så kommande generationer förhoppningsvis lär sig, även om de har genetiken emot sig.
Sist men inte minst har jag som bostadsägare tydligt varit för:
- slopande av ränteavdrag
- krav på max 30 års amorteringstid
Då hade vi aldrig sett den totalt galna prisutveckling vi haft under 2000-talet eftersom lönerna hade satt stopp.