2023-09-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Fortsatt hög inflation och låg styrränta (i förhållande till inflationen = negativ realränta) kommer på sikt att omfördela välstånd från oss obelånade/lågbelånade till dem med stora lån.
Det stämmer inte: det kommer fördela allt ert välstånd (oavsett om ni är belånade eller skuldfria) till staten, ägaren av normeraren som inflaterar.

Självklart kan man förlänga den utvecklingen lite genom att positionera sig negativt mot normeraren (alltså belåna sig) men utgången blir densamma i slutändan.

Det är alltså en vanlig missuppfattning att det finns någon samhällsklass (utöver oligark-nivå) som vinner på det. Allas resurser sipprar mot staten.

Om du kisar lite kan du nog rent av se resultatet av det redan nu; oavsett belånad eller obelånad har svenskens ekonomi kraschat totalt i förhållande till statens ekonomi.
Citera
2023-09-02, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det stämmer inte: det kommer fördela allt ert välstånd (oavsett om ni är belånade eller skuldfria) till staten, ägaren av normeraren som inflaterar.

Självklart kan man förlänga den utvecklingen lite genom att positionera sig negativt mot normeraren (alltså belåna sig) men utgången blir densamma i slutändan.

Det är alltså en vanlig missuppfattning att det finns någon samhällsklass (utöver oligark-nivå) som vinner på det. Allas resurser sipprar mot staten.

Om du kisar lite kan du nog rent av se resultatet av det redan nu; oavsett belånad eller obelånad har svenskens ekonomi kraschat totalt i förhållande till statens ekonomi.

Om man tror att staten är helt frikopplad från medborgarna i staten kan man resonera så, men inflation (eller snarare negativ realränta) omfördelar även på sikt välstånd från dem med pengar på banken till dem med skulder till banken.
Citera
2023-09-02, 17:52
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
De kräver inte, utan det är jag som tycker att alla vi som har vårt på det torra bör hjälpa dem som sitter riktigt illa till på grund av korkade beslut, men framför allt ett galet system och en galen tidsanda som lett till att folk tagit galna beslut.

OM du vill skänka bort dina pengar är det din egen sak. Det har jag inga synpunkter på.Men kräv inte samtidigt att jag skall skänka bort pengar till vad jag betraktar som idioter.

Vad du gör med dina pengar har inte jag att göra med och vice versa.
Citera
2023-09-02, 18:04
Medlem
Bostadsmarknaden gick från att köpa och sälja på ritning till att folk argumenterar för bail out (se GIFlinthartas inlägg) på några år.

Bolånetorskarna har slängt in handduken och ber nu om barmhärtighet och pengar.
Citera
2023-09-02, 18:15
Avslutad
Intressant, räntan kan fortsätta stiga trots riksbanken slutar höja. Tippar av det man ser av Betalartikeln, pga för låg intjäning banker.

https://www.svd.se/a/76wb9B/ovantad-effekt-kan-driva-upp-borantorna-efter-riksbankens-hojning
Citera
2023-09-02, 18:42
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Svenskar SKA ta ansvar för sina beslut, oavsett vad det gäller. Det är den absolut bästa och mest effektiva lärdom de kan få och som deras barn kommer ta med sig. För deras barns skull ska det svida, så ungarna inte blir lika korkade som sina föräldrar.

...

Jag har både byggt, köpt och sålt hus, samt köpt och sålt brf sedan trådstart 2010. Det innebär inte att jag slutat se och förstå, snarare har jag aktivt kunnat följa den tragikomiska utvecklingen på nära håll. Under 20 år har jag parallellt haft en helt fantastisk svinbillig lägenhet tillhörande allmännyttan. Den släpper jag inte förrän ägaren får för sig att göra en standarhöjande renovering som innebär 150% hyreshöjning, annars blir det kanske mitt pensionärsboende.

Det du säger är alltså att du har haft tur att vara född innan 90-talet och har kunnat spela det planekonomiska spelet de senaste 20 åren.

Medan ett stort antal av de som köpt senaste året har varit begränsade av sina födelseår men behövt trava igenom det planekonomiska träsket och köpt bostad ändå för att de är i den fasen av livet. Men det ska de verkligen skämmas och ta ansvar för då det är deras fel att de inte spelade det planekonomiska spelet rätt.

Är det korrekt uppfattat?
Citera
2023-09-02, 18:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det du säger är alltså att du har haft tur att vara född innan 90-talet och har kunnat spela det planekonomiska spelet de senaste 20 åren.

Medan ett stort antal av de som köpt senaste året har varit begränsade av sina födelseår men behövt trava igenom det planekonomiska träsket och köpt bostad ändå för att de är i den fasen av livet. Men det ska de verkligen skämmas och ta ansvar för då det är deras fel att de inte spelade det planekonomiska spelet rätt.

Är det korrekt uppfattat?
Ingen tvingar folk att låna för att bo på fina gatan eller bygga pool eller lyxrenovera.
Så ja folk får ta ansvar oavsett födelseår.
Citera
2023-09-02, 18:46
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Bostadsmarknaden gick från att köpa och sälja på ritning till att folk argumenterar för bail out (se GIFlinthartas inlägg) på några år.

Bolånetorskarna har slängt in handduken och ber nu om barmhärtighet och pengar.

Se där kom fisken fram igen, tog inte lång stund. Vi har redan ett skyddsnät för de med ohanterliga skulder och det kallas för skuldsanering
Citera
2023-09-02, 18:49
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ingen tvingar folk att låna för att bo på fina gatan eller bygga pool eller lyxrenovera.
Så ja folk får ta ansvar oavsett födelseår.

Vi kan diskutera filosofin bakom ens egna fria vilja och det egna ansvaret i oändlighet.

Men i grund och botten har planekonomi rövkört de yngres utsikt på vår bostadsmarknad och eftersom vi bor i det förlovade välfärdslandet Sverige kan väl planekonomi med planekonomi fördrivas tänker jag.

Helst hade vi ju inte haft hyresregleringar, planmonopol och fan och hans moster från första början. Men nu är det långt gånget.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2023-09-02 kl. 18:51.
Citera
2023-09-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Se där kom fisken fram igen, tog inte lång stund. Vi har redan ett skyddsnät för de med ohanterliga skulder och det kallas för skuldsanering

Bra, då får folk sluta snacka om barmhärtighet och bailouts. Individuellt ansvar är det som gäller.
Citera
2023-09-02, 18:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Intressant, räntan kan fortsätta stiga trots riksbanken slutar höja. Tippar av det man ser av Betalartikeln, pga för låg intjäning banker.

https://www.svd.se/a/76wb9B/ovantad-effekt-kan-driva-upp-borantorna-efter-riksbankens-hojning

Det är på grund av att inlåningsräntorna från allmänheten kommer pressas upp, mer i närheten av styrräntan. Det släpar efter nu men när den är ikapp så kommer storbankernas gratisfinansiering vara ett minne blott.

Stibor 3M, BoObl 2Y & 5Y ligger alla över 4%. Klart man inte kan låna ut då för 4.2%, om man inte hade runt 2000 miljarder inlåning på räntelösa konton.
Citera
2023-09-02, 19:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Vi kan diskutera filosofin bakom ens egna fria vilja och det egna ansvaret i oändlighet.

Men i grund och botten har planekonomi rövkört de yngres utsikt på vår bostadsmarknad och eftersom vi bor i det förlovade välfärdslandet Sverige kan väl planekonomi med planekonomi fördrivas tänker jag.

Helst hade vi ju inte haft hyresregleringar, planmonopol och fan och hans moster från första början. Men nu är det långt gånget.
På grund av att folk är idioter snarare, titta i tråden där ens dumjäveln efter den andra satt och smackade och låtsades att räntan inte kunde stiga.
Det är bra om folk som tagit idiotbeslut får problem, samma med företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in