2023-09-02, 12:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
En är inget argument och din oförmåga att ens utveckla något säger mig att du inte har något vettigt att säga. Eller?

Utifrån det ontologiska resonemanget som jag presenterade så är det givetvis en långt mycket mer imponerad bedrift att någon som ”inte existerar” ändå lyckas skapa något, än någon ”som existerar”.

Du kanske dock missade hels poängen som dock var att just den typen av verbal mastrubation som det ontologiska resonemanget är och som i tråden presenterades som ett ”bevis” 😂 kan bevisa vilken form av trams som man vill och är därför helt meningslöst.
Att idén perfektion inte hänger i luften är en tanke som tilltalar mig. Varifrån kommer normen som människan generellt bedömer saker efter?
Citera
2023-09-02, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Att idén perfektion inte hänger i luften är en tanke som tilltalar mig. Varifrån kommer normen som människan generellt bedömer saker efter?

Något ”perfekt” existerar inte i praktiken så är det är ju klokt.

Det finns inga ”perfekta” cirklar eller raka linjer. Du kan köpa ett mikroskop på Lekia för att bevisa det.

Ingen har heller någonsin heller i något annat sammanhang kunnat observera någon förekomst av ”perfekt” i verkligheten så det finns således inga som helt skäl till att tro att något ”perfekt” ens kan existera.

Den enda from som ”perfekt” såhär långt kan existera är i form av som teoretiska idéer.

Så om man påstår att gud skulle vara ”perfekt” innebär således att alla de miljarder validerade och bekräftade observationen av verkligheten pekar på att din (perfekta) gud alltså inte kan existera i verkligheten utan på sin höjd i formen av en teoretisk ide.

En teoretisk ide kan har vad jag känner till inte kommunicera eller interagera med vekligheten på något sätt denna gud existens måste således vara helt deistisk. En gud som inte kan kommunicera eller påverka verkligheten kan givetvis inte heller skriva någon Koran eller Bibel och ön mindre uppenbara sig för arabiska getbönder på bronsåldern.

Den enda vettiga normen som människan bör bedömer saker efter är givetvis den observerbara verkligheten? Eller har du något bättre förslag?
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-09-02 kl. 14:08.
Citera
2023-09-02, 14:04
Medlem
Citat:
Erfarenhet och empati. Sen finns ingen norm som alla människor delar.
Citera
2023-09-02, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Problemet med att den starke ger makt till den svage är att den svage per definition inte är lämpad att hantera makt. Det är alltså inte gynnsamt i längden för någon part.

Jag har förklarat processen tidigare men ska försöka göra det igen, mer koncist denna gång. Människan har två poler inom sig. Den ena polen ger upphov till att skapa, att härska, att agera, att söka, att ta konflikter och att ta risker. Den andra polen ger upphov till att parasitera, att följa, att beskriva, att förvirras, att fly, att välja det säkra kortet.

Eftersom den första livsfilosofin är handlingsikriktad, och eftersom handling är det som löser problem, så är det den första som är starkast och som levererar god frukt. Den andra livsfilosofin blir då avundsjuk och utvecklar ett ressentiment mot den första livsfilosofin. Detta ressentiment tar uttryck i propaganda som ämnar utmåla den första filosofin som ondskefull. När tillräckligt många köper denna propaganda så vänds bordet, och den svaga får makten.

Vad händer då när den svaga får makten? Platon beskrev detta tydligt. Den svaga mannen faller offer för hedonism och mobbstyre. Eftersom han inte vågar blicka mot större saker än sitt eget nöje så använder han makten endast i detta syfte. Eftersom han inte vågar stå upp för något större så vänder han sig till mobben för åsikter.

Läs mer i: Beyond Good and Evil av Nietzsche, Thus Spoke Zarathustra, Staten av Plato, Fursten av Machiaveilli.

Intressant artikel om den demokratiska (svaga) människan här :
Vi har inte bara två poler, det är skitsnack och en väldigt förenklad svartvit bild. Finns inget i definitionen på de utan makt som säger att de inte klarar av att hantera mer makt.
Jag förkastar alla dina antaganden och ser de som falska.
Citera
2023-09-02, 15:04
Medlem
Citat:
Om man ska göra anspråk på en vetenskaplig, sann etik så bör man kunna uppge vad det är man mäter och vilken typ av data man arbetar med.
Vilket inte är något problem. Desto svårare är det att motivera värdet i deontologisk etik.
Citat:
Hr Goebbels kunde inte ha sagt det "bättre" än du där.
Varje någorlunda intelligent person, ond eller god, skulle dra samma slutsats. Då denna logik är omöjlig att bortse ifrån om man är någorlunda rationell i sitt tänkande.
Citera
2023-09-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Vi har inte bara två poler, det är skitsnack och en väldigt förenklad svartvit bild. Finns inget i definitionen på de utan makt som säger att de inte klarar av att hantera mer makt.
Jag förkastar alla dina antaganden och ser de som falska.

Förenklande modeller av verkligheten är oundvikliga eftersom mänskligt förstånd inte klarar av att hantera alla universums detaljer. Om alla förenklande modeller är skitsnack så får du förkasta även det mänskliga språket eftersom alla ord vi använder är just förenklande modeller. När jag säger "helikopter" så beskriver jag inte helikoptern interna arkitektur och små detaljer. Jag förenklar alltså verkligheten och det är bra.

Den viktiga frågan är om en modell hjälper oss lösa problem eller inte. Om vi kollar på modellen som "allas lika värde" och hedonism står för, och bedömer dess utfall så ser vi svält, förfall och olycka.

Att säga att du förkastar mina antaganden är lite som att säga att du förkastar mänskliga historien som sannerligen är full av just den konflikt som modellen beskriver. En starkare part söker att skapa något. En svagare part svarar.

Det ingår i definitionen av "svag" att man inte kan hantera makt. Att hantera makt innebär att kunna få människor, både en själv men även ens medmänniskor, att göra det de är lämpade för. Håller du inte med detta så pratar vi om olika saker. Jag pratar inte om blott fysisk svaghet.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-09-02 kl. 15:41.
Citera
2023-09-02, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Erfarenhet och empati. Sen finns ingen norm som alla människor delar.

Läs mina tidigare inlägg. Empati är alltid selektiv, detta eftersom resurser är begränsade och prioriteringar måste göras och att olika ideal står i konflikt med varandra . Vänstern hatar svenskar och älskar gangsterrappande skäggbarn. Högern älskar styrka och hatar svaghet.

Detta kan även observeras bland andra arter i djurriket. Schimpanser patrullerar gränserna och sliter isär fienden om de ser den. Denna instinkt har vänstern beslutat att vända emot den vite heterosexuella mannen.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-09-02 kl. 15:47.
Citera
2023-09-02, 15:46
Medlem
Citat:
Något ”perfekt” existerar inte i praktiken så är det är ju klokt.

Det finns inga ”perfekta” cirklar eller raka linjer. Du kan köpa ett mikroskop på Lekia för att bevisa det.

Ingen har heller någonsin heller i något annat sammanhang kunnat observera någon förekomst av ”perfekt” i verkligheten så det finns således inga som helt skäl till att tro att något ”perfekt” ens kan existera.

Den enda from som ”perfekt” såhär långt kan existera är i form av som teoretiska idéer.

Så om man påstår att gud skulle vara ”perfekt” innebär således att alla de miljarder validerade och bekräftade observationen av verkligheten pekar på att din (perfekta) gud alltså inte kan existera i verkligheten utan på sin höjd i formen av en teoretisk ide.

En teoretisk ide kan har vad jag känner till inte kommunicera eller interagera med vekligheten på något sätt denna gud existens måste således vara helt deistisk. En gud som inte kan kommunicera eller påverka verkligheten kan givetvis inte heller skriva någon Koran eller Bibel och ön mindre uppenbara sig för arabiska getbönder på bronsåldern.

Den enda vettiga normen som människan bör bedömer saker efter är givetvis den observerbara verkligheten? Eller har du något bättre förslag?

Du glömmer att ordet "existera" eller "verklighet" inte endast refererar till materiella saker. Färgen röd existerar, exempelvis. Men den är inte materiell.
Citera
2023-09-02, 16:25
Medlem
Citat:
Du glömmer att ordet "existera" eller "verklighet" inte endast refererar till materiella saker. Färgen röd existerar, exempelvis. Men den är inte materiell.

”Röd” är det namn som vi gett fotoner med en frekvens på ca 700 nanometer? Dom är i högsta grad mätbara och existerar bevisligen. Till och med med blåtta ögat. 😂

Om du ägnade mindre tid åt att försöka förstå världen genom att läsa gamla påhittade fanasty-böcker och istället ägnade den åt vetenskap och forskning som faktiskt förklarar hur världen fungerar på riktigt så hade vi sluppit denna pinsamma konversation.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-09-02 kl. 16:32.
Citera
2023-09-02, 16:45
Medlem
Citat:
”Röd” är det namn som vi gett fotoner med en frekvens på ca 700 nanometer? Dom är i högsta grad mätbara och existerar bevisligen. Till och med med blåtta ögat. 😂

Om du ägnade mindre tid åt att försöka förstå världen genom att läsa gamla påhittade fanasty-böcker och istället ägnade den åt vetenskap och forskning som faktiskt förklarar hur världen fungerar på riktigt så hade vi sluppit denna pinsamma konversation.

Hur kan det finnas olika nyanser av rött med den definition du angett här? Tillhör fotoner med en frekvens på 699 nanometer kategorin rött? Varför/ varför inte?

Du missar poängen vilket är att gränsdragningen mellan kategorier/predikat inte verkar ha en materiell basis. Det är baserat på rationalistiska, abstrakta regler. Du kan välja att kalla alla och endast alla fotoner med exakt 700 nanometer rött, men ordet rött används inte endast för denna exakta definition.
Citera
2023-09-02, 16:46
Medlem
Citat:
Förenklande modeller av verkligheten är oundvikliga eftersom mänskligt förstånd inte klarar av att hantera alla universums detaljer. Om alla förenklande modeller är skitsnack så får du förkasta även det mänskliga språket eftersom alla ord vi använder är just förenklande modeller. När jag säger "helikopter" så beskriver jag inte helikoptern interna arkitektur och små detaljer. Jag förenklar alltså verkligheten och det är bra.

Den viktiga frågan är om en modell hjälper oss lösa problem eller inte. Om vi kollar på modellen som "allas lika värde" och hedonism står för, och bedömer dess utfall så ser vi svält, förfall och olycka.

Att säga att du förkastar mina antaganden är lite som att säga att du förkastar mänskliga historien som sannerligen är full av just den konflikt som modellen beskriver. En starkare part söker att skapa något. En svagare part svarar.

Det ingår i definitionen av "svag" att man inte kan hantera makt. Att hantera makt innebär att kunna få människor, både en själv men även ens medmänniskor, att göra det de är lämpade för. Håller du inte med detta så pratar vi om olika saker. Jag pratar inte om blott fysisk svaghet.

Bara för att ditt eget intellekt inte klarar av att hantera komplexa frågor och att du valt att istället för att försöka förstå dig på dem, eller möjligtvis säga ”jag vet inte”, istället tog den bekväma vägen och helt enkelt bara ersatte allt tänkande med en påhittad och färdigtuggad modell ”som förklarar allt” så gäller det inte alla andra människor.

För övrigt så är ditt sett att resonera omkring stark och svag, makt och rätt och fel ett fantastiskt bra exempel varför religösa människor inte ska ha något som helst inflytande i samhället och varför det ser ut som det gör i Afganistan och på vissa platser i den amerikanska södern.
Citera
2023-09-02, 16:49
Medlem
Citat:
Bara för att ditt eget intellekt inte klarar av att hantera komplexa frågor och att du valt att istället för att försöka förstå dig på dem, eller möjligtvis säga ”jag vet inte”, istället tog den bekväma vägen och helt enkelt bara ersatte allt tänkande med en påhittad och färdigtuggad modell ”som förklarar allt” så gäller det inte alla andra människor.

För övrigt så är ditt sett att resonera omkring stark och svag, makt och rätt och fel ett fantastiskt bra exempel varför religösa människor inte ska ha något som helst inflytande i samhället och varför det ser ut som det gör i Afganistan och på vissa platser i den amerikanska södern.

Det är nödvändigt att ha en modell för att kunna motivera beslut. Mitt sätt att resonera är inte särskilt religiöst, tvärtom faktiskt. Nietzsche var en stor kritiker av religion och teologi, och det är han som "hittade på" modellen.

Om du kan ge info som kan användas för att utvärdera påståenden av typen "det är rätt att göra x" så är jag helt öppen för det. Men du verkar vara intresserad av annat.

Det som är bekvämt är att nöja sig med påhittade antaganden som "det som är rätt är det som ger nöje" eller "det som är rätt är det som skapar jämlikhet". Jag har nog ägnat större tid och energi åt att betänka dessa frågor än de flesta människor. Kalla det bekvämt om du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in