2023-08-30, 21:54
Medlem
Inget fel alls på elscootrar i sig, men arab & noccogenerationen som framför dessa är förj-a fräcka & irriterande…
Citera
2023-08-30, 21:56
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Köp en elcykel. De är bekvämare och går fortare, samtidigt som de är säkrare.

Det är ju ett intressant alternativ (även om jag personligen föredrar min klassiska landsvägscykel framför elcyklar), men nackdelen jämfört med en elsparkcykel är att cyklar är mycket svårare att ta med på bussar och andra publika transportmedel som man kanske vill kombinera resan med. Där är det ju oerhört mycket smidigare att fälla ihop sin elsparkcykel och ta in i bussen (och andra kollektiva fordon).
Citera
2023-08-30, 22:01
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Hur ser olycksstatistiken ut? Singelolyckor är ointressanta då dessa saknar oskyldiga offer, men olyckor där någon annan person eller egendom skadats - är det procentuellt vanligare med såna än med andra fordon?

Skulle vara mycket intressant med sådan statistik. Gärna även fördelat på hyrscootrar (med ofta mer ovana förare) och privatägda scootrar.

Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
En sparkcykel är en leksak för barn. Sätt en motor på den och vips så ser man fastighetsmäklare, webbdesignare och PR-konsulter komma susandes på dessa.

Jo, håller med. Det är en stor skillnad med och utan motor.
Citera
2023-08-30, 22:04
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STRANDVAGEN15
Elkamel i orten

Gps positionering vore en lösning

95 procent av alla mord, sker med hjälpa av dessa.

Avveckla.

Förstod TS som att tråden handlade främst om privatägda scootrar.

Ditt förslag är dock bra gällande hyrscootrar. De borde kanske ha data kopplat direkt till Polisen, som kan begära ut detta via åklagare (ungefär som spårning av mobiltelefoner vid brott).
Citera
2023-08-30, 22:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
jag gissar att ni flesta hatar dem men varför? jag har kört en i över 3 år aldrig varit i en olycka varför vill så många straffa oss som är ansvarsfulla.

Jag kör på vad som tekniskt sätt är en olaglig scooter jag har aldrig haft ett problem och nu blir det regel förslag med Försäkrings tvång detta tvingar att använda lagliga scooters med motorer starka nog för barn och en kostnad på 300 kr i månaden plötsligt så är det inte så billigt längre

Jag gjorde en tråd för 2 år sedan här där jag sa att friheten med scooters snart kommer ta slut och om denna lagen blir verklig så hade jag rätt

Jag vet att många inte bryr sig och många här vill säkert att dem ska bli olagliga helt men tror ni verkligen att alla kör som galningar och orsakar olyckor det handlar mest om hyrdcooters som förstörde ryktet för dessa fordon

det kommer göra ont för mig när jag inte kan ha en längre för det är en frihet jag inte kunnat beskriva att kunna ta mig till olika platser gratis utan planering
Jag hatar dom inte, men tycker de bidrar till en folkförtjockning.
Ut och rör på er, slöfockar!
Citera
2023-08-30, 22:09
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittzz
Tycker väl inte illa om något fordon som motornörd men gillar definitivt mycket mer när det säger brum brum om detta fordon vare sig det är bilar eller motorcyklar. Ibland undrar jag när jag far förbi en Tesla på min Triumph Street Triple med Vance & Hince blås som gör lagom stora eftersmällar utan att störa för mycket vid gasuppsläp "måste bara höras för att förstås " hur denna Tesla bilist bara orkar sitta där utan minsta liv mer än en surrande elmotor. Men vi är alla olika där en del vill ha socker i kaffet och andra klarar sig bra utan. Kör nu försiktigt på din scooter så mossar jag om vi möts och jag förstår att det är en el scooter.

Är undebart härlig körglädje med en Tesla, och andra starka elbilar som Porsche Taycan. Slår de flesta fossilbilar lätt. Är så grymt med max vridmonent redan från start, och dessutom ingen seg växellåda som tar tid (Taycan har en, men den är extremt snabb och nästan omärklig). Lägg där till en extremt låg tyngpunk som gör att man kan ta kurvor i riktigt hög fart. Underbart kul!

Det sagt så gillar jag Triumph MC, och är sugen på både att ta MC kort och att skaffa en modern men klassiskt stajlad Bonneville. Grymt snygga!
Citera
2023-08-30, 22:12
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
De som kör egna elscooters kör ofta upptrimmade varianter som går inihelvete för fort för att vara trafiksäkra. Har man ett fordon som går över 50 km i timmen borde det vara krav på blinkers, bromsljus regplåt.

Min går bara runt 30 km/h, och där någonstans runt 35 km/h är nog max vad jag skulle vilja åka på ett sådant här fordon med så små hjul.

Men ditt förslag om obligatorisk blinkers (saknar det på min) och även obligatorisk regskylt tycker jag är en bra idé (bromsljus har dock alla som jag sett). Det borde dock kanske vara ett bra krav för alla elscootrar tycker jag (inte bara de över 50 km/h).
Citera
2023-08-30, 22:17
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Folk ställer ju skiten mitt i vägen. Jag tycker också dom verkar vara farliga på ett sätt: ser så osäkert och vingligt ut, inte samma säkra kontroll som en cykel. Sen tycker jag det är konstigt att majoriteten som använder elscootrar inte använder hjälm? Om jag prompt skulle åka på en elscooter, skulle jag definitivt ha hjälm på mig. Själv cyklar jag och får kondition och ordentligt med benmuskler (haha). Det enda positiva med en elscooter är väl att man står upp.

Har du alltid hjälm när du cyklar?

Tror annars att kraven är den samma för elscooter som för cyklar/elcyklar; krav på hjälm för de under 15, men rekommendation för vuxna. Rätta mig någon gärna om jag minns fel.
Citera
2023-08-30, 22:20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigSvensk
Åker själv en privatägd scooter till/från jobbet varje dag, så jag är inte alls emot elscootrar, däremot så kan jag hålla med om att hyrscootrarna är en ren katastrof. Inte nog med långsamma cyklister överallt som tror att dom äger vägarna, nu ska man fastna bakom långsamma scootrar också.

Håller med.

Det är också min erfarenhet att det är i snitt (finns alltid enstaka undantag) mellan hyrscooterförare och privatscooterförare.

Citat:
Ursprungligen postat av RiktigSvensk
Naturligtvis så är det en tidsfråga innan lagstiftningen ändras, i dagsläget så existerar i princip alla privatägda scootrar i en gråzon, om man inte vill hålla sig till 250W motor vilket är helt värdelöst.

Jo, Transportstyrelsen själva har skrivit att det kommer ses över med den nuvarande begränsningen på 250W, och att i framtiden troligen bara blir maxhastighet som är krav. De flesta länder i EU har inget krav på låg motoreffekt som här i Sverige, utan i de flesta länder är det endast max hastighet som begränsar.
Citera
2023-08-30, 22:21
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Det ser retarderat ut bara att se folk som åker runt på dom, men när man ser hur folk parkerar så förstår man att det är människorna det är fel på, inte elsparkcyklar i sig!

Skulle aldrig stödja företagen bakom heller, dom verkar ju inte bry sig om några regler öht!

Håller med gällande hyrscooter, men uppfattade det som att TS startade just denna tråden för att diskutera privatägda scootrars vara eller icke vara.
Citera
2023-08-30, 22:26
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Förklara en sak för mig:

En elscooter kan åka 30 km i timmen.
Men inget krav på varken försäkring eller hjälm när man åker den?

För inte så länge sedan var 30 maxfart för alla mopeder. Vi som åkte moped var alla tvungna att ha ordentlig mopedhjälm och trafikförsäkring för mopeden.

När de senare, lite snabbare mopederna kom, vae vi dessutom tvungna att skaffa ett EU-körkort för dem.

Men vilka krav ställs det på elscootrarna?

Max 250W motoreffekt och max 20 km/h.

Tror det är liknande för elcyklar om jag minns rätt. De har inte heller krav på försäkring, eller hjälm för de över 15 år (har jag för mig).
Senast redigerad av peterpanp 2023-08-30 kl. 22:45.
Citera
2023-08-30, 22:28
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustang26
Gillar överlag inte lata människor,inte konstigt att folk blir fetare o fetare..finns ben o cykel bra motion. Tror inte folk har mer brått att köpa sin redbull o pizza än dom kan ta sig fram på vanligt sätt,sen kommer dom upp i åldern o ojar sig för att dom inte kan gå mm..nä inte konstigt inte gått 3 steg när dom var unga

Det är sant. Promenad och motion är bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Afghanpojken
Elscooters är inte bra för folkhälsan.

Men jag ser inte hur det skulle vara värre att ta en elscooter jämfört med bussen eller bil?
Senast redigerad av peterpanp 2023-08-30 kl. 22:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in