2023-08-30, 22:29
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
De jag har sett susa iväg har lätt gått i 30.

Är det inte otroligt märkligt att det varken krävs hjälm eller försäkring för dessa?

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Håller med. Cykel är bästa fordonet.

Jag kommer ju iofs. lätt upp långt över 30 km/h på min lätta landsvägscykel när det är plant.

Använder oftast hjälm, men det är ju inget tvång för mig som vuxen på cykel.
Citera
2023-08-30, 22:30
Medlem
Afghanpojkens avatar
Elscooters är inte bra för folkhälsan.
Citera
2023-08-30, 22:32
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ja, affärerna som säljer dessa elsparkcyklar borde rannsaka sig själva. Om de endast får köras på inhägnat område borde det framgå väldigt tydligt. Konsumentverket borde också ställa sådana krav.

Det brukar framgå rätt tydligt enligt min erfarenhet. Många länkar just till dessa krav på produktersidorna där effekten är över 250W eller hastigheten över 20 km/h (eller om det var 25 km/h).
Citera
2023-08-30, 22:32
Medlem
Sqrbankens avatar
Vet inte. De som åker runt på dem kanske tenderar att locka en viss form av onödigt irriterande människor samtidigt som det ser så muppigt ut. Oväntat kul, det får jag däremot medge att det är. Testade på en hyrtur i somras på måfå för första gången tillsammans med några vänner.

Var rätt (upplevt) bra drag på elkamelen vi fick tag på men antar att det är just denna sort som somliga i tråden siar död och begraven för vanligt trälskap inom inte en allt för avlägsen framtid.
Citera
2023-08-30, 22:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag hatar dom inte, men tycker de bidrar till en folkförtjockning.
Ut och rör på er, slöfockar!

Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Folk på dessa är fetton som inte orkar cykla.

Fast folk blir väl lika tjocka av att ta bilen, bussen eller liknande alternativ?
Citera
2023-08-30, 22:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Fast folk blir väl lika tjocka av att ta bilen, bussen eller liknande alternativ?
Jo, men elscootern konkurrerar mer med att gå eller cykla. Få tar elscooter för några längre avstånd, det är främst avstånd man hade kunnat cykla eller gå.

Det är ungefär som att ta en elrullstol istället för kvällspromenad. Inte OK om du är under 80 år gammal.
Citera
2023-08-30, 22:40
Avslutad
För att de är ljudlösa och det är småglin som kör som dårar utan hjälm, sett 2 hundar bli påkörda (snorungarna såg i båda fallen inte kopplet), ljudet glömmer jag aldrig lät som ett sådant pipljud man kan göra med ballonger. Såg en pensionär som fick armbågen krossad och de spruta blod. De dumpas i vattendrag, diken, lite överallt på parkeringar vilket gör det omöjligt att parkera utan att gå ut ur bilen flytta på sparkcykeln, även om det blivit bättre på senare tid. Det är väl de mest störande grejerna jag kommer på just nu.
Citera
2023-08-30, 22:41
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det står 350W på sidan, om den effekten är kontinuerlig så är den ju olaglig. Sedan går den för snabbt också, 25 km/h istället för lagliga 20 km/h.

Jo, vet att effekten är olaglig. Finns dock versioner av den som går i max 20 km/h som är avsedd för just den svenska och tyska marknaden. I större delen av EU är det 25 km/h som gäller (i USA och Kina är det runt 50 km/h har jag för mig).

Tänkte på om den i övrigt skulle drabbas av försäkringskravet, men fick svar senare i tråden. Hade inte kommit så långt, men läste nu i ett senare inlägg att det bara gäller elscootrar över 25 kg.

Så just där så klarar sig min scooter från försäkringskravet då den ligger på ca 20 kg (att den är olaglig med avseende på hastighet/effekt visste jag redan, och har gällt så sedan länge).

Så är ändå rätt nöjd med det! Skönt att slippa en ytterligare försäkring.
Citera
2023-08-30, 22:43
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Ja jag vet inte ens.. HUr många saker jag stör mig på

Det kommer någon jävla mupp på elscooter och kör rätt ut framför bilen.
HAn ger MIG fingret!??

Övergångsställe. Man kör och sen kommer en sån där jävel i 50 blås och dammar in i sidan.

Grannen köpte en givetvis.
Nu är katten livrädd varje gång han kommer hem från jobbet.
Han skriker och har sig som en jävla dåre när han kör elscooter.

Jag blir bara så förbannad

Det förstår jag. Vilken skum granne!

Har du pratat med honom och frågat varför han skriker och kör som en dåre?
Citera
2023-08-30, 22:49
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jo, men elscootern konkurrerar mer med att gå eller cykla. Få tar elscooter för några längre avstånd, det är främst avstånd man hade kunnat cykla eller gå.

Det är ungefär som att ta en elrullstol istället för kvällspromenad. Inte OK om du är under 80 år gammal.

Tror du har fel där. Här hemma så ser jag många ta bilen till närbutiken som ligger på en promenad som är 10 minuter bort. Så ser inte hur det skulle vara värre att ta elscootern än bilen som alla ändå kör med häromkring?

Gällande promenader, och kvällspromenader, så går både cykel/elcykel/elscooter bort för mig då jag går ut med hunden. Är våran dotters hund, men blir mest jag som får gå ut med den!
Senast redigerad av peterpanp 2023-08-30 kl. 22:51.
Citera
2023-08-30, 22:50
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Såg en pensionär som fick armbågen krossad och de spruta blod. De dumpas i vattendrag, diken, lite överallt på parkeringar vilket gör det omöjligt att parkera utan att gå ut ur bilen flytta på sparkcykeln, även om det blivit bättre på senare tid. Det är väl de mest störande grejerna jag kommer på just nu.

Skulle misstänka att detta främst gäller hyrscootrar, och inte privatägda (som jag uppfattar att TS startade denna tråden om)?

Håller med om att hyrscootrar är ett elände och problem i många städer.
Citera
2023-08-30, 22:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Tror du har fel där. Här hemma så ser jag många ta bilen till närbutiken som ligger på en promenad som är 10 minuter bort. Så ser inte hur det skulle vara värd att ta elscootern än bilen som alla kör med?

Gällande promenader, och kvällspromenader, så går både cykel/elcykel/elscooter bort för mig då jag går ut med hunden. Är våran dotters hund, men blir mest jag som får gå ut med den!
Kolla inte på de sträckor som folk INTE åker elscooter, utan kolla på de där de ÅKER elscooter. Jämför sedan med hur det såg ut innan elscooter fanns. Jag tror inte folk åkte dom sträckorna med bil eller buss i särskilt stor utsträckning. Elscootern konkurrerar inte med bil och buss, utan med gång/cykel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in