2023-06-21, 15:23
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Tycker väl inte illa om något fordon som motornörd men gillar definitivt mycket mer när det säger brum brum om detta fordon vare sig det är bilar eller motorcyklar. Ibland undrar jag när jag far förbi en Tesla på min Triumph Street Triple med Vance & Hince blås som gör lagom stora eftersmällar utan att störa för mycket vid gasuppsläp "måste bara höras för att förstås " hur denna Tesla bilist bara orkar sitta där utan minsta liv mer än en surrande elmotor. Men vi är alla olika där en del vill ha socker i kaffet och andra klarar sig bra utan. Kör nu försiktigt på din scooter så mossar jag om vi möts och jag förstår att det är en el scooter.
Citera
2023-06-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Väl funnet. "Under 2022 har 220 personer omkommit och 15 437 personer skadats i vägtrafiken (1 929 svårt skadade och 13 508 lindrigt skadade) // 103 i personbil, 14 i lastbil, 2 i buss ... 4 i A-traktor ... en i övrigt (skyddat)... 30 motorcyklister, 20 cyklister, 4 el-sparkcyklister, 26 fotgängare, 11 mopedister och 5 övriga (oskyddade)". Så dödlighet 20 procent av cykling. Hur för skador, skador per kilometer eller tid? Gissning att väldigt högt skadeläge per kilometer för elkamel.

Mycket äpplen och päron här. Dessa siffror säger ingenting. Inte så konstigt om olyckorna är fler för elscootrar, dessa körs uteslutande i storstäderna.

Jag kör själv inte scooter men bor i Sthlms innerstad där de är vanliga. Stör mig inte på dem. Parkeringsfrågan var ett problem, men har blivit bättre.

Två insikter:

(1) De som vill ha bort scootrarna är ofta förbudsmänniskor överlag, och är ofta bosatta på orter där scootrar inte ens finns. Samma människor hatade på cyklister i Sthlms innerstad för 15 år sedan.

(2) Privatbilism är det stora problemet i storstäderna. Det är dessa som orsakar olyckor, buller, tar plats och är ett hinder för leveranser, fotgängare och cyklister. Scooter-debatten känns mest som en pseudodiskussion.
Senast redigerad av Bubo.bubo 2023-06-21 kl. 15:49.
Citera
2023-06-21, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bubo.bubo
Mycket äpplen och päron här. Dessa siffror säger ingenting. Inte så konstigt om olyckorna är fler för elscootrar, dessa körs uteslutande i storstäderna.

Jag kör själv inte scooter men bor i Sthlms innerstad där de är vanliga. Stör mig inte på dem. Parkeringsfrågan var ett problem, men har blivit bättre.

Två insikter:

(1) De som vill ha bort scootrarna är ofta förbudsmänniskor överlag, och är ofta bosatta på orter där scootrar inte ens finns. Samma människor hatade på cyklister i Sthlms innerstad för 15 år sedan.

(2) Privatbilism är det stora problemet i storstäderna. Det är dessa orsakar olyckor, buller, tar plats och är ett hinder för leveranser, fotgängare och cyklister. Scooter-debatten känns mest som en pseudodiskussion.

Ja precis det är det jag menar nya saker hatas oftast och det är synd för alla som är oskyldiga
Citera
2023-06-21, 16:23
Medlem
Borasare1980s avatar
De som kör egna elscooters kör ofta upptrimmade varianter som går inihelvete för fort för att vara trafiksäkra. Har man ett fordon som går över 50 km i timmen borde det vara krav på blinkers, bromsljus regplåt. Många svänger tvärt utan förvarning och som bilist är man tvungen att vara beredd på att vad fan som helst kan hända om en elscoter är framför.

Även som gående är det otäckt att bli omkörd med mindre än 3 decimeters marginal av nån som kommer oförberett farande bakifrån. Absolut INGEN använder någonsin ringsignalen. Skulle man bli påkörd gör det garanterat extremt ont att få styrstången och en total vikt på över 100kg kolliderande in i ens njurar i 50 km/h fart. Som att bli misshandlad med baseball trä.

De som kör hyrda scooters vinglar allt som oftast runt flera stycken på en och samma. Ofta småungar utan trafikvett och även äldre som kör med hörlurar och noll koll på bakomvarande trafik. De hyrda ligger fortfarande slängda kors och tvärs på vägar. Många smitningar av scoterfyllos som vinglat in i parkerade bilar och sedan bara tyst dragit därifrån. Även många ungdomsligister som använder scootrarna som tysta kvicka flyktfordon efter rån och annat.

Så scootrarna och dess förare har fortsatt välförtjänt uselt rykte.
Citera
2023-06-21, 17:00
Medlem
DonaldBidens avatar
Undrar jag också!
En trimmad elscooter är det perfekta färdmedlet när man ska göra en drive-by.
Senast redigerad av DonaldBiden 2023-06-21 kl. 17:47.
Citera
2023-06-21, 17:11
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
konstigt att storlek ska ha betydelse men när det är för mycket så ska ord användas? Varför generalisera ägare på det sättet alla kan äga en elscooter modeller kan det också det spelar ingen roll.
Du verkar inte kunna släppa det där, hur står det till med manligheten egentligen. Om du tycker du ser skitball ut när alla andra tycker du ser ut som nån ur Zoolander, vad bekommer det dig då?

Frågan var varför man hatar elscooter.
1. Dels förstördes bilden av dem initialt av att människor inte bara såg korkade ut, och betedde sig korkat i trafiken, de betedde sig också som idioter när de ställde dem i vilken blomsterrabatt som helst.

2. De som åkte scooter var alla de människor man ändå hatar: skräniga svartskallar och appbyggare från Södermalm

3. De har en avskrivningstid på 8 veckor och dumpas i sjöar. De är alltså motsatsen till miljövänliga och cykling (riktig alltså, inte elcykel som samma idioter åker runt på sedan de flyttat från Södermalm till Bromma).

4. Folk som åker på dem kommer med rimliga argument som att "jag är mer man än du för jag är 2 meter". Uppenbarligen hänger intelligens eller mognad varken på längd eller val av transportmedel. Du behöver för all del ingen hjälm för där finns inget att skydda.
Citera
2023-06-21, 17:14
Medlem
Folk hatar dem för de är konformister, media har länge bedrivit en kampanj mot elscooters, detta påverkar konformistiske svensken att också hata dem.

Det är inte bara med elscootrar om du tänker efter.
Citera
2023-06-21, 17:16
Medlem
Av samma anledning som jag har svårt för vissa cyklister. Oaktsamheten i att de susar förbi en eller ännu värre - möter mig runt husknutar i full fart.

Med tanke på att individer som nyttjar dessa färdmedel kan tillfoga mig som fotgängare avsevärt mycket mer skada än jag mot dem så tycker jag att de bör tilldelas det främsta ansvaret för att se sig om och vara uppmärksamma på sina medmänniskor.

En god riktlinje som i olyckligt många fall inte följs av dessa fartdårar.
Citera
2023-06-21, 17:18
Medlem
CarlvonRosens avatar
Jag brukade ogilla dessa (hata är för starkt) det var mest oordningen kring dessa, nu när det sköts bra till 95% så bryr jag mig inte.
Citera
2023-06-21, 17:21
Avstängd
Främst för att det är ett motordrivet fordon som inte alla har kontroll över utan körkort.

Minns när cykeltrenden kom till Stockholm och det var olyckor nästan hela tiden och att då införa fri tillgång till motorfordon innan folk lärt sig cykla, ja.

Poängen är såklart att många tycker sig kunna cykla och köra scooter men när trafiken förändras i relation till detta så är det inte många som står upp på ett bra sätt.

Själv tycker jag att de går för långsamt i mindre samhällen utanför centrum för att det ska kunna ersätta bil/cykel.
Citera
2023-06-21, 17:48
Medlem
SnilleFixs avatar
Folk ställer ju skiten mitt i vägen. Jag tycker också dom verkar vara farliga på ett sätt: ser så osäkert och vingligt ut, inte samma säkra kontroll som en cykel. Sen tycker jag det är konstigt att majoriteten som använder elscootrar inte använder hjälm? Om jag prompt skulle åka på en elscooter, skulle jag definitivt ha hjälm på mig. Själv cyklar jag och får kondition och ordentligt med benmuskler (haha). Det enda positiva med en elscooter är väl att man står upp.
Citera
2023-06-21, 18:03
Medlem
Åker själv en privatägd scooter till/från jobbet varje dag, så jag är inte alls emot elscootrar, däremot så kan jag hålla med om att hyrscootrarna är en ren katastrof. Inte nog med långsamma cyklister överallt som tror att dom äger vägarna, nu ska man fastna bakom långsamma scootrar också.

Naturligtvis så är det en tidsfråga innan lagstiftningen ändras, i dagsläget så existerar i princip alla privatägda scootrar i en gråzon, om man inte vill hålla sig till 250W motor vilket är helt värdelöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in