2023-08-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfabetets-
Finns det några konkreta exempel som skulle kunna leda ”direkt” till att priserna börjar falla?

Hur högt måste räntan nå för att det ska ske eller vad som nu skulle kunna trigga igång det ordentligt?

Priserna faller i skrivande stund.
Citera
2023-08-30, 20:56
Medlem
Citat:
Finns det några konkreta exempel som skulle kunna leda ”direkt” till att priserna börjar falla?

Hur högt måste räntan nå för att det ska ske eller vad som nu skulle kunna trigga igång det ordentligt?

Om arbetslösheten stiger markant och bolånetorskar ej kan betala sina räntor. Då triggas tvångsförsäljningar en masse.
Citera
2023-08-30, 20:57
Medlem
Just nu: Bostadspriserna rusar.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Hmm, den sämsta siffran sedan mätningarna började 2005. Ensamstående är spikrakt ner i alla kommuner.

Boindex ensamstående med barn Stockholm är 40. Ska vara 100. Det är den lägsta siffran jag hittar. Får anta att det betyder att kostnaden är 150% högre än man borde klara av.
Fast indexet indikerar ju hur förstagångsköpare har "råd" eller "inte råd" (enligt Swedbanks definition). De flesta som äger bostad eller de som säljer en gammal och köper en ny bostad har det inte så illa och de är i klar majoriet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Priserna faller i skrivande stund.

Jag vet. Men tänkte mer på något som skulle göra att det föll ordentligt och ganska drastiskt.

T.ex att räntan blir 20 procent då vet vi med all sannolikhet att det hade hänt. Men nu tog jag i och överdrev.
Citera
2023-08-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Eller så försvinner besparingarna först och antal människor som måste sälja ökar lavinartat och det blir ett race mot bottom i Dante's BLT inferno.

Ja det hoppas man. Vore fint att köpa ett till nyare friköpt småhus i utkanten av Stockholm som investeringsobjekt. För kanske 3 miljoner. Nånstans i österåker eller haninge. Om de nu sjunker så lågt, det tror jag inte. Får man ett nyare hus utan något bolån + mark för den slanten kan nog totalavkastningen bli härlig. Värdeökning med tid samt 5-6% direktavkastning på kapital med uthyrning är inte så illa.
Citera
2023-08-30, 21:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast indexet indikerar ju hur förstagångsköpare har "råd" eller "inte råd" (enligt Swedbanks definition). De flesta som äger bostad eller de som säljer en gammal och köper en ny bostad har det inte så illa och de är i klar majoriet.

Dumma dig. Alla vet att alla köpte på toppen och nu nåt år senare måste sälja. Hur ska narrativet annars gå ihop?
Citera
2023-08-30, 21:22
Avstängd
Citat:
Jag vet. Men tänkte mer på något som skulle göra att det föll ordentligt och ganska drastiskt.

T.ex att räntan blir 20 procent då vet vi med all sannolikhet att det hade hänt. Men nu tog jag i och överdrev.

Jadu, kolla in Krym och se vad som händer med bostadspriser med krig i närområdet. Jag tror att det är nåt liknande som krävs för att infria bubbelpratarnas fantasier. Och sen ligger dom i mammas källare i badkaret utan vatten med en filt och fnissar frenetiskt att dom äntligen fick rätt i sin prognos.

Du kan ju se vad hochpanna skrev ett par inlägg tidigare och menade på vad man skulle ta med i sin prognos/kalkyl. Inte konstigt då att man tycker att det är alla andra det är fel på, när hen säkerligen inte vågar dricka mjölk som går ut samma dag.
Citera
2023-08-30, 21:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Ja det hoppas man. Vore fint att köpa ett till nyare friköpt småhus i utkanten av Stockholm som investeringsobjekt. För kanske 3 miljoner. Nånstans i österåker eller haninge. Om de nu sjunker så lågt, det tror jag inte. Får man ett nyare hus utan något bolån + mark för den slanten kan nog totalavkastningen bli härlig. Värdeökning med tid samt 5-6% direktavkastning på kapital med uthyrning är inte så illa.

Oklart varför du i dina fantasier stannar vid en nergång där du kan köpa, och som senare ska följas av en värdeökning över tid? Det finns flera av er dödgrävare som kommer att buda upp objekten för att sen skriva i tråden att alla utom ni är idioter.
Citera
2023-08-30, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jadu, kolla in Krym och se vad som händer med bostadspriser med krig i närområdet. Jag tror att det är nåt liknande som krävs för att infria bubbelpratarnas fantasier. Och sen ligger dom i mammas källare i badkaret utan vatten med en filt och fnissar frenetiskt att dom äntligen fick rätt i sin prognos.

Du kan ju se vad hochpanna skrev ett par inlägg tidigare och menade på vad man skulle ta med i sin prognos/kalkyl. Inte konstigt då att man tycker att det är alla andra det är fel på, när hen säkerligen inte vågar dricka mjölk som går ut samma dag.

Jag skulle t.ex. undvika att köpa bostad på Gotland i rådande makromiljö. Man vet aldrig vad den lille dvärgen öster om oss får för sig. Han är gränslös och opålitlig.
Citera
2023-08-30, 21:32
Medlem
Citat:

Ordentligt och drastiskt blir det nog enbart om folk börjar bli arbetslösa.
Citera
2023-08-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
” Swedbanks boindex når ny rekordbotten

Ännu större del av budgeten går till boendet i större städer som Stockholm eller Göteborg. Där behöver ensamstående som köper en bostadsrätt idag i genomsnitt lägga 75 respektive 63 procent av sin disponibla inkomst på boendeutgifter.

Swedbank menar att sannolikheten är hög för att bostadspriserna börjar sjunka igen.”

https://www.di.se/nyheter/swedbanks-boindex-nar-ny-rekordbotten/

Ser bra ut för alla bolånetorskar. Men enligt idioterna här så ser vi ATH snart. Bara en tidsfråga nu.

Och räntan fortsätter uppåt så nästa år ser det nog ännu värre ut om inte bostadspriserna börjar falla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in