Citat:
"lojal hund men inte strykrädd" - godtrogenNej, inte fasta men förälskad är ett fenomen som skulle kunna förklara att hon är som en lojal hund men inte strykrädd.
Det är fö bara att extrahera förälskad från det andra jag skrivit.
Att hon sonika är en följare och J är en ledare.
Att relationen är toxisk utan att hon för den skull behöver vara kuvad.
Ja, jag har hennes urskiljningsförmåga i åtanke. Att hon lätt kan åka med.
Det är väldigt gränslöst att sitta och vänta på nån som är ute i ärende att elda upp folk.
Ja, jag tror M i grunden har en moralkompass.
Frågan är om den har skavanker men utan att ha renodlad ondska som ingrediens.
Jag menar att hon brinner för vissa saker i positiv anda men kan uppenbart tappa bort sig totalt i nästa ögonblick.
Sen är jag helt övertygad att de suttit och allierat sig i skitprat och drama vilket är både omoget - och i värsta fall farligt.
Maja ÄR medveten om att bränderna är galenskap, hon backar att följa med på BP.
Det hjälper liksom inte att ligga och be till gud i så skarpt läge - eller fly från en sleepover.
Jag kan tycka att det ses lätt autistiska drag ibland även om hon inte har diagnos.
Dock inte i nåt urskuldande syfte, hon är tillräckligt med på banan för att kunna dra i handbromsen och jag ser inte detta som det primära till hennes beteende.
Som jag nämnt tidigare och som är ett fenomen ang just partners in crime (där det skenar mot antisocialt el kriminellt beteende) :
Båda tillför nåt som den andra saknar, en slags synergism där själva partnerskapet förstärker bådas dåliga egenskaper. Att 1+1 blir 3.
Det är fö bara att extrahera förälskad från det andra jag skrivit.
Att hon sonika är en följare och J är en ledare.
Att relationen är toxisk utan att hon för den skull behöver vara kuvad.
Ja, jag har hennes urskiljningsförmåga i åtanke. Att hon lätt kan åka med.
Det är väldigt gränslöst att sitta och vänta på nån som är ute i ärende att elda upp folk.
Ja, jag tror M i grunden har en moralkompass.
Frågan är om den har skavanker men utan att ha renodlad ondska som ingrediens.
Jag menar att hon brinner för vissa saker i positiv anda men kan uppenbart tappa bort sig totalt i nästa ögonblick.
Sen är jag helt övertygad att de suttit och allierat sig i skitprat och drama vilket är både omoget - och i värsta fall farligt.
Maja ÄR medveten om att bränderna är galenskap, hon backar att följa med på BP.
Det hjälper liksom inte att ligga och be till gud i så skarpt läge - eller fly från en sleepover.
Jag kan tycka att det ses lätt autistiska drag ibland även om hon inte har diagnos.
Dock inte i nåt urskuldande syfte, hon är tillräckligt med på banan för att kunna dra i handbromsen och jag ser inte detta som det primära till hennes beteende.
Som jag nämnt tidigare och som är ett fenomen ang just partners in crime (där det skenar mot antisocialt el kriminellt beteende) :
Båda tillför nåt som den andra saknar, en slags synergism där själva partnerskapet förstärker bådas dåliga egenskaper. Att 1+1 blir 3.
"Att hon sonika är en följare och J är en ledare." - igångsättning
"hennes urskiljningsförmåga i åtanke. Att hon lätt kan åka med."
"brinner för vissa saker i positiv anda men kan uppenbart tappa bort sig totalt i nästa ögonblick"
- lättledd, impulsiv, bristande konsekvenstänk
"omoget - och i värsta fall farligt." - impulsiv, bristande konsekvenstänk
"Det hjälper liksom inte att ligga och be till gud i så skarpt läge" - igångsättning
- - - -
"lätt autistiska drag ibland... inte i nåt urskuldande syfte...jag ser inte detta som det primära till hennes beteende"
Jag delar din uppfattning om M och deras förhållande.
Kokar man ner beteendet speglar det ADHD (ADD) och till viss del autism, vilket jag menar har primär betydelse för hennes katastrofala val, även om det inte ensamt ger förklaring.
Självklart är det ingen förmildrande omständighet som fråntar henne ansvar på något vis eller urskuldar hennes beteende. Hennes val att följa J är fullt medvetet och innerligt önskat, vilket hon ständigt poängterar med sin skräck att mista J.
- - - -
Ett annat fenomen jag reagerar på är hennes följsamhet till J.
M har sagt att hon har svårt för att "läsa av" människor, vilket hon själv motbevisar med all önskvärd tydlighet genom att hon vet hur hon ska "hantera" J. (Någon välvillig psykolog har nog planterat den svårigheten.)
Jag tycker mig även kunna skönja den egenskapen i hennes förhör. Det förefaller som hon kan läsa av FL och se vad de är ute efter och därefter anpassa sina svar för att undvika att bli avslöjad.