Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
"Vad har tiden innan för betydelse" om M nu mår sämre psykiskt?
Comeback-Maja blev sämre som post-Comeback-Maja.
Ursprunget till att Majas vänskapskrets diskuteras är att Avel skrev följande:
Citat:
En undran som man som lekman kan ställa sig är om det är lättare att kontrollera en så pass ung person som annars inte haft kompisar och dessutom haft en rad andra bekymmer med lite av varje?
Varav jag då undrade över detta.
Maja hade nämligen en stor krets vänner via Comeback.
Hon räknar upp sex vänner och A är den som står henne närmast. Sen tillkommer Johanna och vidare så har de ett nytt tjejgäng de umgås med.
Från att gå från noll till "en bunt" som hon uttrycker sig är inte ett ringa antal.
Citat:
"stor krets vänner"? var framkommer det att Maja hade en "stor krets vänner"? Mitt intryck är att hon haft mycket få eller bara en liten grupp med vänner. Hon fick en utökad bekantskapskrets via KomBack, men som vänner var det väl ett par stycken, och därigenom träffade hon Johanna.
Se ovan.
A:
"Jag lärde känna henne genom comeback. Vår relation har varit jättebra. Precis som med
Johanna. Maja och jag gick i skolan ihop, så man blir nära. Jag har med haft problem med
psykisk ohälsa.
Vi blev ett väldigt tight gäng på Comeback."
(..)
"Vilka var med när ni umgicks?
Det var massa människor. TS, TJ, OS, L, HB och TN.
TN, TS och TJ umgicks vi främst med även på fritiden. Vi festade ihop och så."
Maja:
" F: Men har du haft några nära vänner om man säger under uppväxten?
M: Nej inte under uppväxten så utan det var när jag började på Comeback."
(..)
M: Eh, TS, TJ, HB, SJ, AS, eh, LL, ja, ja.
Det är väl dom. Eh, ja.
F: Mmm det var en bunt.
M: Mmm.
F: Hur ser din relation ut till dem, till de här personerna? Det förstår jag ju kan vara olika men
hur ser din relation ut till dem idag?
M: Eh, A träffar jag oftare och umgås med på fritiden. S träffar jag i skolan. H också träffar jag i skolan. Och L träffar jag ibland i skolan också men alltså det är, vi alla är lite så här, alltså vi behöver inte umgås så ofta och så men när vi väl umgås så är det ju som tiden, ja som att vi aldrig varit ifrån varandra liksom.
F: Mmm. Och idag vem är så att säga den närmsta vännen idag för dig?
M: Eh, menar du dom?
F: Nej är min fråga öppen. Vem är din närmsta vän idag?
M: Johanna."
Citat:
Maja lärde väl känna de andra som gick på KomBack precis som man lär känna de som går i ens klass, de som jobbar på ens jobb, och så vidare, man umgås med dem på olika sätt och vis, men alla dessa räknas inte som vänner.
Jajemen. Vilket är vad A och M beskriver och som jag nyss citerat.
Finns nog ingen som inte har nyanser i sin vänskapskrets.
Citat:
Någon "stor krets vänner" är det verkligen inte tal om, väldigt långt ifrån. Det är ju bara en ren lögn att skriva så.
Ska inte Maja ens få beskriva den vänskapskrets hon de facto fick via Comeback utan att behöva förminskas?
Beträffande hennes ohälsa så framgår det mer än tydligt att M fick bättre självförtroende under tiden på Comeback. Hon blev stärkt vilket både Maja, föräldrar och lärare beskriver.
Rent kronologiskt lär vi väl hålla oss till den person hon var när hon träffade Johanna och fram till mordet.
Hur ensam hon var och hur dåligt hon mådde som 13-14 åring (innan skolstöd och medicinsk behandling) är föga intressant.