2023-08-29, 23:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Mestadels.
OM det är så att M är blint förälskad i J skulle det förklara mycket.
Om det inte är det, hur tänker du då? Eller din fasta utgångspunkt är förälskelse?

"risken att haka på finns där" Kopplar du det till en inneboende gränslöshet?

"här kommer väl Majas moral i rejäl gungning" Ska det tolkas som att du tror att M i grunden har haft en moralisk kompass som sedan sakta men säkert kommit ur kurs i takt med Js hämndaktioner och annat brottsligt?
Nej, inte fasta men förälskad är ett fenomen som skulle kunna förklara att hon är som en lojal hund men inte strykrädd.

Det är fö bara att extrahera förälskad från det andra jag skrivit.
Att hon sonika är en följare och J är en ledare.
Att relationen är toxisk utan att hon för den skull behöver vara kuvad.

Ja, jag har hennes urskiljningsförmåga i åtanke. Att hon lätt kan åka med.
Det är väldigt gränslöst att sitta och vänta på nån som är ute i ärende att elda upp folk.

Ja, jag tror M i grunden har en moralkompass.
Frågan är om den har skavanker men utan att ha renodlad ondska som ingrediens.
Jag menar att hon brinner för vissa saker i positiv anda men kan uppenbart tappa bort sig totalt i nästa ögonblick.

Sen är jag helt övertygad att de suttit och allierat sig i skitprat och drama vilket är både omoget - och i värsta fall farligt.
Maja ÄR medveten om att bränderna är galenskap, hon backar att följa med på BP.
Det hjälper liksom inte att ligga och be till gud i så skarpt läge - eller fly från en sleepover.

Jag kan tycka att det ses lätt autistiska drag ibland även om hon inte har diagnos.
Dock inte i nåt urskuldande syfte, hon är tillräckligt med på banan för att kunna dra i handbromsen och jag ser inte detta som det primära till hennes beteende.

Som jag nämnt tidigare och som är ett fenomen ang just partners in crime (där det skenar mot antisocialt el kriminellt beteende) :

Båda tillför nåt som den andra saknar, en slags synergism där själva partnerskapet förstärker bådas dåliga egenskaper. Att 1+1 blir 3.
Senast redigerad av develi 2023-08-29 kl. 23:48.
Citera
2023-08-29, 23:15
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Tack❗️

Det är väl tre dagar avsatt till den kommande holmgången, ”Rullman vs Sangborn/Gillberg”.

(GW är väl kanske med i försvarets ringhörna, med hostningar, harklingar å andra gubbljud…⁉️)

Själv undrar jag ju om de syr ihop denna intrikata HR-rättegången på dagarna 3…

Detta blir en mäkta intressant rättegång. Hur (fan) kommer Majas ev deltagande i mördandet att valideras…
Hon kan väl knappast komma med en massa nya lögner? Säger hon sanningen så lär hon inte heller undslippa ett långt fängelsestraff. GW var ju vidrig då han satt där och harklade sig och pratade så domaren fick säga åt honom. Har inte mycket till övers för den fetknoppen och har aldrig haft. Den där filmen han gjorde om fallet var usel och borde aldrig ha sänts.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-29 kl. 23:24.
Citera
2023-08-29, 23:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja alltså om innan Komback inte var bra, Komback var en kanske långsam comeback där hon är lite svävande hur gänget med kompisarna där såg ut då och efter det så var det hasch, all skit med JJ och mord och annat, när var det hållbart bra i hennes liv vad gäller kompisrelationer? Och med bra menar jag att hon kunde umgås med någon som inte behövde kommunens inblandning i skola och annan omsorg eller var guidad i tillvaron av en ”förebild” som JJ vad gäller relationer, gränser och konflikthantering?

Har hon alltså haft en riktig vän? En sådan många har eller har haft som påverkat en i positiv riktning och som kanske själv inte haft så många problem som kan smitta av sig osv?
A*lma, på Comeback var den nära vännen.
Vänskapsbanden knyts i skolan likt som för många andra. I kommunens inblandning.

Om hon var mol allena innan dess har jag inte fördjupat mig i, hennes far benämnde henne som enstöring.

Ang att testa röka hasch och planka in på festställen är det nog inget som sticker ut värst ang vad ungdomar i 15/16 års åldern testar.
Om än inte att rekommendera.

Men sen inkommer som sagt J på arenan och den relationen är så tight att den är rent patologisk.
Citera
2023-08-29, 23:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Oavsett vad Avel skrev så är den tidsperiod som du valde precis lika ointressant som du menar att den tidsperiod som Avel valde, är, eftersom bägge de tidsperioderna är före en sådan förändring i Majas mående som du tyckte diskvalificerade just Avels tidsperiod, men på samma vis diskvalificeras då din tidsperiod. Och faktum är att Avels valda tidsperiod blir då mer relevant, eftersom det var mer till det måendet som Majas skickades tillbaka när KomBack lades ner.

Så Maja fick sex kompisar under tiden på Komback säger du, och kallar det för "en stor vänkrets".
Det säger bara att du har väldigt låga krav på vad en "stor vänkrets" innebär.

Jag drar mig till minnes att det var fem tjejer i snapchatgruppen Maja skrev i dagen efter mordet, inklusive Maja och Johanna.
Det som är skitintressant rent kronologiskt är från september 2020 och fram till 16 oktober 2022.

Det är nämligen denna BFF som berör antisocialt beteende och det kokar ner i mord.
Citera
2023-08-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Att stoppa något i munnen på offret är ju efffektivt. Har själv skrivit om detta tänkta scenario tidigare.

Visserligen kan man åstadkomma ”strupskrik” även om man har munnen tilltäppt, men inte om man har en person över sig som med stor kraft stryper en…

Har letat på nätet efter tryck och stryptag på sinus caroticus, hur snabbt den utsatta blir medvetslös men bara hittat en massa annat i ämnet.

Iaf kan det påverka såväl hjärtat som att blodtrycket sjunker oroväckande mycket - och då antar jag att man blir medvetslös.

Jag tänkte mest på att hon borde kunnat skrika vid något tillfälle innan strypningen, under misshandeln innan. Men det är ju svårt att veta hur långt hela det fysiska händelseförloppet var.

Vissa i tråden tror ju dels att misshandeln skedde under ett ganska långt förlopp innan själva strypningen och en del tror även att det skedde på ett annat ställe i lägenheten. Ja troligtvis får vi aldrig veta det.
Citera
2023-08-29, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Maja har fixat ett städuppdrag på häktet och det är ju bra att hon har något vettigt att göra där.
”Kompis med en bombkvinna” på häktet? Log faktiskt när jag läste det😁

Var läste du det?
Citera
2023-08-29, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det vände garanterat inte första skoldagen, det är de år som M gick på Comeback som gör att hon förändras och får en kompiskrets.

Hon har känt J sen september 2020.
Hon har säkert formats av tiden innan Comeback, tiden under Comeback och tiden efter Comeback.
Likt alla andra som utvecklas över tid.

Hon värderade relationen med J högt, framkommer mkt väl i fup.

Hon kan knyta kontakter, få förtroende men urskiljningsförmågan kanske är sisådär.
I häktet hade hon väl ett begränsat utbud och bombkvinnan låg väl nära till hands.

Vad innebär "när var det verkligen bra på riktigt"?

Moralisk är hon out of order ihop med J (som är skev) men rent socialt förfaller hon väl ha levt loppan med den samma.
Finns väl ingen mig veterligt som pekar på nåt annat än att de är som två tummar i samma röv.

Hur hon sen upplevde det hela vet hon väl bara själv och det är utifrån hennes egna val ang livsstil.
Gissningsvis var det både roligt och hektiskt.
J beter sig som en duracellkanin.

”Två tummar i samma röv” var ett helt nytt uttryck för mig, är det ett vedertaget begrepp?
Menar du att de tillsammans satt i samma skit?😉
Citera
2023-08-29, 23:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
”Två tummar i samma röv” var ett helt nytt uttryck för mig, är det ett vedertaget begrepp?
Menar du att de tillsammans satt i samma skit?😉
Haha!
Ja, en riktigt brun sörja har de satt sig i.

Menar dock att de är extremt tighta.
Som en slutmuskel? 😜
Citera
2023-08-30, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
När formas en människa då? Är det först när de hamnar inom ett ”kommunalt aktivitetsansvar” eller finns det en chans att någon detalj innan dess kan påverka en eller ens framtids val och handlingar åt nåt håll?

Såg nån blänkare att hälften hittar tillbaka till skola eller arbete genom Komback.

Vetlanda Kommun har adress Storgatan 1. På nr 71 ballade allt ur oavsett om MH började formas först på Komback eller inte. Vad hon var innan har jag lite svårt att förstå vad du menar. Att mena att hon inte formats innan Komback är väl en ”förminskning” i sig?

Barn formas som mest i sin uppväxt i sin familj

Man kan ju liksom inte skylla allt på skolor och kompisar
Föräldrar har ett stort ansvar och det är nog deras uppfostran som påverkar mest
Senast redigerad av Anedin 2023-08-30 kl. 00:04.
Citera
2023-08-30, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Oavsett vad Avel skrev så är den tidsperiod som du valde precis lika ointressant som du menar att den tidsperiod som Avel valde, är, eftersom bägge de tidsperioderna är före en sådan förändring i Majas mående som du tyckte diskvalificerade just Avels tidsperiod, men på samma vis diskvalificeras då din tidsperiod. Och faktum är att Avels valda tidsperiod blir då mer relevant, eftersom det var mer till det måendet som Majas skickades tillbaka när KomBack lades ner.

Så Maja fick sex kompisar under tiden på Komback säger du, och kallar det för "en stor vänkrets".
Det säger bara att du har väldigt låga krav på vad en "stor vänkrets" innebär.

Jag drar mig till minnes att det var fem tjejer i snapchatgruppen Maja skrev i dagen efter mordet, inklusive Maja och Johanna.

Majas föräldrar har även sagt att Maja var mycket ensam innan hon träffade Johanna. De borde ju veta.

Ge fan i Avel, han är väl den som bidragit mest i tråden både iform av teknisk kunskap, respekt för andras åsikter, tålamod och med ett öppet sinne både vad gäller Johanna och Majas skuldbördor.

Han har hela tiden fokuserat på att få fram fakta och sanningen och har inte lagt in någon känslomässig, personlig åsikt eller gissning i sina trådkommentarer, som de flesta av oss andra. Jag tycker att han har varit väldigt saklig, analytisk och neutral i sina kommentarer och dessutom tillfört tråden väldigt mycket. Respekt!
Citera
2023-08-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Var läste du det?

Maja hade tidigare en medsittare i häktet i ca 2 veckor
Den tjejen satt i häktet för att hin och en kille blev gripna med en bomb i bilen
De skulle spränga den hos en familj tror jag
en barnfamilj

Och jobb brukar intagna få inom fängele
väldigt många sysselsättningar finns
M blev tilldelad städning och de har en liten dagslön
Allt detta har stått både i media och i fup
Citera
2023-08-30, 00:13
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, inte fasta men förälskad är ett fenomen som skulle kunna förklara att hon är som en lojal hund men inte strykrädd.

Det är fö bara att extrahera förälskad från det andra jag skrivit.
Att hon sonika är en följare och J är en ledare.
Att relationen är toxisk utan att hon för den skull behöver vara kuvad.

Ja, jag har hennes urskiljningsförmåga i åtanke. Att hon lätt kan åka med.
Det är väldigt gränslöst att sitta och vänta på nån som är ute i ärende att elda upp folk.

Ja, jag tror M i grunden har en moralkompass.
Frågan är om den har skavanker men utan att ha renodlad ondska som ingrediens.
Jag menar att hon brinner för vissa saker i positiv anda men kan uppenbart tappa bort sig totalt i nästa ögonblick.

Sen är jag helt övertygad att de suttit och allierat sig i skitprat och drama vilket är både omoget - och i värsta fall farligt.
Maja ÄR medveten om att bränderna är galenskap, hon backar att följa med på BP.
Det hjälper liksom inte att ligga och be till gud i så skarpt läge - eller fly från en sleepover.

Jag kan tycka att det ses lätt autistiska drag ibland även om hon inte har diagnos.
Dock inte i nåt urskuldande syfte, hon är tillräckligt med på banan för att kunna dra i handbromsen och jag ser inte detta som det primära till hennes beteende.

Som jag nämnt tidigare och som är ett fenomen ang just partners in crime (där det skenar mot antisocialt el kriminellt beteende) :

Båda tillför nåt som den andra saknar, en slags synergism där själva partnerskapet förstärker bådas dåliga egenskaper. Att 1+1 blir 3.

Särskilt de sista två styckena; deras förhållande/vänskap ser onekligen ut så. Att locka fram det sämsta hos varandra?

Tänker på paret i Storbritannien som slog sig ihop och mördade barn och ungdomar. Har glömt deras namn. En blonderad kvinna och en mörkhårig man.Så djävulskt!

Nu menar jag inte att J och M är likadana, men verkar lika sammankopplade. J kör med gaspedalen i botten, M är inte riktigt där och håller lite strama tyglar. Har en gnutta moral kvar.

Men det hjälper inte mot Js övermakt och manipulation och M faller till föga att lyda J pga det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in