2023-08-28, 23:42
Medlem
SvampDamp.s avatar
Enligt svensk lag får du inte inneha sådant som faller under narkotika-klassificering, det gäller dels mediciner men också andra droger som är olagliga. Det du har hemma måste du ha recept på annars har du i lagens mening inte rätt att inneha dem. Man brukar få lämna in mediciner på apoteket som tex gått ut men också de mediciner som man inte längre har recept på.
Citera
2023-08-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Enligt svensk lag får du inte inneha sådant som faller under narkotika-klassificering, det gäller dels mediciner men också andra droger som är olagliga. Det du har hemma måste du ha recept på annars har du i lagens mening inte rätt att inneha dem. Man brukar få lämna in mediciner på apoteket som tex gått ut men också de mediciner som man inte längre har recept på.

Men vad innebär det att "ha recept"? På recepten kan det t.ex stå vid behov eller 1 om dagen. Inget om inom vilken tidsperiod behovet ska uppstå eller vilken dag som innefattas av en om dagen.
Citera
2023-08-28, 23:56
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Bara det blir ju en paradox. Jag får lov att ha det, men inte äta det. Det skulle ju tala för att man inte får ha kvar sånt man inte har recept på längre.
Vad består paradoxen av?
Citera
2023-08-28, 23:59
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Men vad innebär det att "ha recept"? På recepten kan det t.ex stå vid behov eller 1 om dagen. Inget om inom vilken tidsperiod behovet ska uppstå eller vilken dag som innefattas av en om dagen.
Det brukar stå att man har begränsad tid på att hämta ut sina mediciner, tex uttag 2 av 3 (sista datum 21 dec 2023) sen måste man förnya receptet.

De jag egentligen baserade detta på är att jag hade ADHD medicin och när jag skulle sluta med medicineringen ville VUP att lämnade in de kvarstående medicinerna till närmaste apotek. Men då har jag ju missbruk på CV:et. Kanske berodde på de.
Citera
2023-08-29, 00:03
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Jag kom över en sida som diskuterar detta: https://lawline.se/answers/bruka-nar...om-blivit-over

Det som gäller är alltså att om du brukar den på det sätt som angivits så är de okej. Men tar du mer än vad du får så är de inte lagligt. Och tar du den utanför syftet den skrevs ut för är de heller inte lagligt. Så har du tex fått oxycontin för en operation men har medicin kvar som du sparat 2 år senare får du alltså inte ta den om du inte har en lapp där de står från läkaren att du får ta vid behov på annat datum än närmaste tiden. Kan ju stå 1-2 tabletter dagligen i högst 2 veckor. Annars så är de ju öppet för tolkning i sin helhet så man kan säkert komma undan
Citera
2023-08-29, 00:28
Medlem
psykoshippiens avatar
En tingsrätt kan bedöma ett hamstrande av knark man fått av staten som narkotikabrott, då uppsåtet att konsumera terapeutiskt inte kan bevisas.
Citera
2023-08-29, 01:58
Medlem
Svaret är, som mycket annat inom juridiken, att det beror på omständigheterna.

Narkotikabrott kräver uppsåt för att man ska kunna dömas för det. Min bedömning är att om man har en halv burk narkotikaklassad medicin kvar i sitt medicinskåp efter att receptet gått ut är det osannolikt att någon domstol skulle finna att det fanns uppsåt, om den åtalade inte explicit säger det.

Har man fortsatt hämta ut medicin, trots att man inte använt den man redan har, blir det mer klart att det finns ett uppsåt att inneha det efter att receptet går ut.

Om man ger bort det eller försöker sälja det så finns det också ett klart uppsåt.
Citera
2023-08-29, 07:32
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Genom åren har jag samlat på mig ett lager med narkotikaklassad medicin, som jag hämtat ut helt lagligt och enligt alla regler från apoteket. I vissa fall har jag inte kvar recept mer, men tänkt att det kan vara bra att ha och onödigt att slänga. I andra fall har jag inte använt så mycket som jag får på recept, men ändå hämtat ut för att det som sagt kan vara bra att ha. T.ex så har jag säkert 10 oöppnade burkar av en sort, där vissa säkert har gått ut, men fungerar säkert lika bra ändå.

Frågeställningen är, säg att jag skulle få en husrannsakan och de hittar dessa mängder där det förvisso står mitt namn på burken, men jag har inget aktuellt recept, eller som i exemplet att jag har hämtat ut trots att jag inte använder allt. Kan jag då bli dömd för narkotikabrott? Är man skyldig att lämna tillbaka medicin till apoteket som man inte har något aktuellt recept på och är det olagligt att bygga upp ett lager hemma?

Om du fått det på recept är det bara att hänvisa till din/dina läkare som får ge bevis för att det du innehar är lagligt. Om nu polisen av nån märklig anledning skulle bryta sig in i din lägenhet och leta efter narkotika?
Citera
2023-08-29, 07:47
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Jag kom över en sida som diskuterar detta: https://lawline.se/answers/bruka-nar...om-blivit-over

Det som gäller är alltså att om du brukar den på det sätt som angivits så är de okej. Men tar du mer än vad du får så är de inte lagligt. Och tar du den utanför syftet den skrevs ut för är de heller inte lagligt. Så har du tex fått oxycontin för en operation men har medicin kvar som du sparat 2 år senare får du alltså inte ta den om du inte har en lapp där de står från läkaren att du får ta vid behov på annat datum än närmaste tiden. Kan ju stå 1-2 tabletter dagligen i högst 2 veckor. Annars så är de ju öppet för tolkning i sin helhet så man kan säkert komma undan
Det där svaret på lawline är uppenbart undermåligt. Svaret förenklar och går fel, så som svaret är skrivet skulle det alltså vara olagligt att ta Alvedon som man fått på recept efter att receptet gått ut, vilket är helt orimligt (och falskt).

Jag har aldrig hört talas om någon som dömts för ringa narkotikabrott pga att personen tagit medicin som de haft på recept, även om receptet gått ut. Med det sagt så händer det säkert, kan tänka mig att många som tidigare haft recept försöker med gamla burkar och dylikt, för att undkomma ansvar när de köpt samma narkotika utanför apoteket efter att recept går ut.
Citera
2023-08-29, 08:04
Medlem
Citat:
Genom åren har jag samlat på mig ett lager med narkotikaklassad medicin, som jag hämtat ut helt lagligt och enligt alla regler från apoteket. I vissa fall har jag inte kvar recept mer, men tänkt att det kan vara bra att ha och onödigt att slänga. I andra fall har jag inte använt så mycket som jag får på recept, men ändå hämtat ut för att det som sagt kan vara bra att ha. T.ex så har jag säkert 10 oöppnade burkar av en sort, där vissa säkert har gått ut, men fungerar säkert lika bra ändå.

Frågeställningen är, säg att jag skulle få en husrannsakan och de hittar dessa mängder där det förvisso står mitt namn på burken, men jag har inget aktuellt recept, eller som i exemplet att jag har hämtat ut trots att jag inte använder allt. Kan jag då bli dömd för narkotikabrott? Är man skyldig att lämna tillbaka medicin till apoteket som man inte har något aktuellt recept på och är det olagligt att bygga upp ett lager hemma?
Intressant frågeställning, min fru har tramadol och morfin här hemma som hon tog med sig från UK, hon lämnade dessa kvar här efter att hon åkte tillbaka till England, hon har fått dom utskrivet på recept efter operation. så undrar lite samma sak
Citera
2023-08-29, 16:01
Medlem
Citat:

Ja det är lagligt att inneha och bruka gammal medicin du har haft recept på men kanske inte längre har men medicin kvar i medicinskåpet.
Citera
2023-08-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ja det är lagligt att inneha och bruka gammal medicin du har haft recept på men kanske inte längre har men medicin kvar i medicinskåpet.
Tycker frågan är intressant. Har du någon källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in