Citat:
Ursprungligen postat av
SvampDamp.
Jag kom över en sida som diskuterar detta:
https://lawline.se/answers/bruka-nar...om-blivit-over
Det som gäller är alltså att om du brukar den på det sätt som angivits så är de okej. Men tar du mer än vad du får så är de inte lagligt. Och tar du den utanför syftet den skrevs ut för är de heller inte lagligt. Så har du tex fått oxycontin för en operation men har medicin kvar som du sparat 2 år senare får du alltså inte ta den om du inte har en lapp där de står från läkaren att du får ta vid behov på annat datum än närmaste tiden. Kan ju stå 1-2 tabletter dagligen i högst 2 veckor. Annars så är de ju öppet för tolkning i sin helhet så man kan säkert komma undan
Det där svaret på lawline är uppenbart undermåligt. Svaret förenklar och går fel, så som svaret är skrivet skulle det alltså vara olagligt att ta Alvedon som man fått på recept efter att receptet gått ut, vilket är helt orimligt (och falskt).
Jag har aldrig hört talas om någon som dömts för ringa narkotikabrott pga att personen tagit medicin som de haft på recept, även om receptet gått ut. Med det sagt så händer det säkert, kan tänka mig att många som tidigare haft recept försöker med gamla burkar och dylikt, för att undkomma ansvar när de köpt samma narkotika utanför apoteket efter att recept går ut.