2023-08-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tycker frågan är intressant. Har du någon källa?

+1 på den, jag tror inte det är lagligt att bruka/inneha narkotikaklassad medicin som man hade på recept för 5 år sen.
Citera
2023-08-29, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tycker frågan är intressant. Har du någon källa?
Ingen direkt källa men jag har aldrig någonsin hört talas om att det tex skulle vara olagligt att tex ta en Imovane (om vi ska ta det som exempel) som du kanske har en halv förpackning kvar av trots att du inte har recept på dem längre.

Däremot är det under alla omständigheter olagligt (narkotikabrott) att dela med sig av narkotikaklassade mediciner du har på recept, även till familjemedlemmar.

Har du tex Imovane på recept och frugan har svårt att sova så kan du tex lagtekniskt sett inte bjuda henne på en tablett även om många gör så men skulle det komma fram tex om frugan blir stoppad av farbror polisen i sin bil och de av någon anledning vill ta urinprov så är det receptinnehavaren som ligger pyrt till.
Citera
2023-08-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
+1 på den, jag tror inte det är lagligt att bruka/inneha narkotikaklassad medicin som man hade på recept för 5 år sen.
Den enda gången jag kan tänka mig att det är olagligt är om läkaren har skrivit in en specifik behandlingperiod på receptet men det är extremt ovanligt och jag har bara varit med om det en gång själv.

Har du fått medicinen på recept så har du och så länge du har originalförpackning med ditt namn på samt läkarens namn osv så ska det vara helt ok även om det var säg två år sedan du fick receptet.
Citera
2023-08-29, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ingen direkt källa men jag har aldrig någonsin hört talas om att det tex skulle vara olagligt att tex ta en Imovane (om vi ska ta det som exempel) som du kanske har en halv förpackning kvar av trots att du inte har recept på dem längre.

Däremot är det under alla omständigheter olagligt (narkotikabrott) att dela med sig av narkotikaklassade mediciner du har på recept, även till familjemedlemmar.

Har du tex Imovane på recept och frugan har svårt att sova så kan du tex lagtekniskt sett inte bjuda henne på en tablett även om många gör så men skulle det komma fram tex om frugan blir stoppad av farbror polisen i sin bil och de av någon anledning vill ta urinprov så är det receptinnehavaren som ligger pyrt till.
Känner mer än väl till det du skriver. Det jag frågade om var ifall du har en källa på att det är okej att ha narkotikaklassade läkemedel, där receptet gått ut.
Citera
2023-08-29, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Det är utskrivet till dig. Det finns inte ett enda fall i Sverige där någon blivit dömd för utgången medicin.

Vad jag vet, rätta mig gärna om jag har fel.

Och hade du varit en knarkare så hade de ju gått åt.
Du kan simma lugnt, garanterat. 🙂
Har heller aldrig hört talas om någon som åkt dit pga gamla kvarblivna tabletter som man har kvitterat ut lagligt ifrån apoteket oavsett vilken tidsrymd som har gått.
Citera
2023-08-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Men vad innebär det att "ha recept"? På recepten kan det t.ex stå vid behov eller 1 om dagen. Inget om inom vilken tidsperiod behovet ska uppstå eller vilken dag som innefattas av en om dagen.
Ibland kan en läkare skriva in behandlingsperiod i receptet vilket är relativt ovanligt och det är väl då det kan bli jobbigt om du tex pissar positivt på något du inte "behandlas" för längre men om det inte står något sådant utan tex en tablett om dagen eller en tablett vid behov så finns det mig veterligen inga rättsfall där någon har torskat pga av att de har tagit tex 5 mg Stesolid som de hade några kvar av men fick utskrivet för typ tre år sedan.
Citera
2023-08-29, 17:23
Medlem
Citat:
Den enda gången jag kan tänka mig att det är olagligt är om läkaren har skrivit in en specifik behandlingperiod på receptet men det är extremt ovanligt och jag har bara varit med om det en gång själv.

Har du fått medicinen på recept så har du och så länge du har originalförpackning med ditt namn på samt läkarens namn osv så ska det vara helt ok även om det var säg två år sedan du fick receptet.

Isåfall så kan du i princip ha fått ut några paket narkotikaklassad medicin för 2 år sedan ,sparat kartongerna köpt svart på gatan och komma undan med det, om det är exakt samma varumärke osv.
Citera
2023-08-29, 17:44
Medlem
Citat:
Isåfall så kan du i princip ha fått ut några paket narkotikaklassad medicin för 2 år sedan ,sparat kartongerna köpt svart på gatan och komma undan med det, om det är exakt samma varumärke osv.
I teorin om du kissar på exakt samma substans men jag försöker hitta en källa just nu men det var inte det lättaste.

Borde ju finnas någon lagtext om det här någonstans.
Citera
2023-08-29, 17:52
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:

Då behövs samma LOT-nummer samt datumangivelse, dessa printas alltid på själva kartan av läkemedelstillverkarna.
Citera
2023-08-29, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Då behövs samma LOT-nummer samt datumangivelse, dessa printas alltid på själva kartan av läkemedelstillverkarna.

Ah, OK det står även om man loggar in på 1177 ? vet att en del kommer undan polisen med hjälp av att logga in o visa att de har recept. Ofta rivs etiketten bort vem den är utskriven till, av nån anledning alt lösa piller i burken
Senast redigerad av LDRLDR 2023-08-29 kl. 18:23.
Citera
2023-08-29, 19:25
Medlem
Citat:
Har heller aldrig hört talas om någon som åkt dit pga gamla kvarblivna tabletter som man har kvitterat ut lagligt ifrån apoteket oavsett vilken tidsrymd som har gått.

Jag skulle tro att ingen bryr sig om ifall det finns någon enstaka tablett eller en halv burk medicin över efter en behandling.
Det krävs ju faktiskt uppsåt för brottet också.
Men TS har över 10st burkar kvar av en typ och ytterligare fler av andra typer.
TS har ju medvetet plockat ut medicin han inte behöver för att samla på sig.

Då är vi långt förbi att man kanske tar en värktablett som blivit över någon gång man får extra ont.
Har snackar vi volymer som troligen kommer bedömas som att det handlar om försäljning inte eget bruk.
Vem plockar ut 10burkar extra narkotikaklassad medicin "för att det är bra att ha"?
Det skriker ju verkligen hamstring för försäljning.
Citera
2023-08-29, 19:45
Medlem
Citat:
Efter en snabb googling hittade jag detta: https://www.sydnarkenytt.se/kumla/ar...d-foer-medicin

Så nu har du hört talas om i alla fall en person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in