Citat:
Ursprungligen postat av
Dogmatix
Genom åren har jag samlat på mig ett lager med narkotikaklassad medicin, som jag hämtat ut helt lagligt och enligt alla regler från apoteket. I vissa fall har jag inte kvar recept mer, men tänkt att det kan vara bra att ha och onödigt att slänga. I andra fall har jag inte använt så mycket som jag får på recept, men ändå hämtat ut för att det som sagt kan vara bra att ha. T.ex så har jag säkert 10 oöppnade burkar av en sort, där vissa säkert har gått ut, men fungerar säkert lika bra ändå.
Frågeställningen är, säg att jag skulle få en husrannsakan och de hittar dessa mängder där det förvisso står mitt namn på burken, men jag har inget aktuellt recept, eller som i exemplet att jag har hämtat ut trots att jag inte använder allt. Kan jag då bli dömd för narkotikabrott? Är man skyldig att lämna tillbaka medicin till apoteket som man inte har något aktuellt recept på och är det olagligt att bygga upp ett lager hemma?
Så länge du inte väljer att dela med dig av den till någon annan borde du nog sitta skapligt säker GISSAR JAG.
Sedan kan det så klart ha betydelse
hur stort lagret är. Och anledningen till ev husrannsakan, skulle den vara relaterad till narkotika eller annan brottslighet så blir ju läget kanske att din trovärdighet kan ifrågasättas gällande att du sparat för eget bruk.