• 1
  • 2
2023-08-28, 23:01
Medlem
Genom åren har jag samlat på mig ett lager med narkotikaklassad medicin, som jag hämtat ut helt lagligt och enligt alla regler från apoteket. I vissa fall har jag inte kvar recept mer, men tänkt att det kan vara bra att ha och onödigt att slänga. I andra fall har jag inte använt så mycket som jag får på recept, men ändå hämtat ut för att det som sagt kan vara bra att ha. T.ex så har jag säkert 10 oöppnade burkar av en sort, där vissa säkert har gått ut, men fungerar säkert lika bra ändå.

Frågeställningen är, säg att jag skulle få en husrannsakan och de hittar dessa mängder där det förvisso står mitt namn på burken, men jag har inget aktuellt recept, eller som i exemplet att jag har hämtat ut trots att jag inte använder allt. Kan jag då bli dömd för narkotikabrott? Är man skyldig att lämna tillbaka medicin till apoteket som man inte har något aktuellt recept på och är det olagligt att bygga upp ett lager hemma?
Citera
2023-08-28, 23:06
Medlem
pn222jws avatar
Så länge du inte säljer vidare tror jag det är lagligt.
Citera
2023-08-28, 23:09
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Genom åren har jag samlat på mig ett lager med narkotikaklassad medicin, som jag hämtat ut helt lagligt och enligt alla regler från apoteket. I vissa fall har jag inte kvar recept mer, men tänkt att det kan vara bra att ha och onödigt att slänga. I andra fall har jag inte använt så mycket som jag får på recept, men ändå hämtat ut för att det som sagt kan vara bra att ha. T.ex så har jag säkert 10 oöppnade burkar av en sort, där vissa säkert har gått ut, men fungerar säkert lika bra ändå.

Frågeställningen är, säg att jag skulle få en husrannsakan och de hittar dessa mängder där det förvisso står mitt namn på burken, men jag har inget aktuellt recept, eller som i exemplet att jag har hämtat ut trots att jag inte använder allt. Kan jag då bli dömd för narkotikabrott? Är man skyldig att lämna tillbaka medicin till apoteket som man inte har något aktuellt recept på och är det olagligt att bygga upp ett lager hemma?

Så länge du inte väljer att dela med dig av den till någon annan borde du nog sitta skapligt säker GISSAR JAG.

Sedan kan det så klart ha betydelse hur stort lagret är. Och anledningen till ev husrannsakan, skulle den vara relaterad till narkotika eller annan brottslighet så blir ju läget kanske att din trovärdighet kan ifrågasättas gällande att du sparat för eget bruk.
Citera
2023-08-28, 23:14
Medlem
Att inneha det kan jag inte svara på.

Om du däremot brukar narkotikaklassat preparat efter receptet har gått ut. Så begår du narkotikabrott.
Dvs pissar du på morfin, och ditt recept har gått ut så åker du dit på det.
Citera
2023-08-28, 23:14
Medlem
Tantradyss avatar
Medicinen blir ju gammal och utgången!
Citera
2023-08-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Att inneha det kan jag inte svara på.

Om du däremot brukar narkotikaklassat preparat efter receptet har gått ut. Så begår du narkotikabrott.
Dvs pissar du på morfin, och ditt recept har gått ut så åker du dit på det.

Bara det blir ju en paradox. Jag får lov att ha det, men inte äta det. Det skulle ju tala för att man inte får ha kvar sånt man inte har recept på längre.
Citera
2023-08-28, 23:17
Medlem
zombie-nations avatar
Har man kvar lappen där det står ens namn tror jag inte det är någon fara. Har nästan aldrig lämnat tillbaka medicin. Hade länge massa Ritalin som jag inte längre hade recept på men tänkte att de är ju mina. De är ju legalt uthämtade. Kollar de datum på lappen kan de ju säkert se i något gammalt register att man fått dem.
Citera
2023-08-28, 23:23
Citat:
Bara det blir ju en paradox. Jag får lov att ha det, men inte äta det. Det skulle ju tala för att man inte får ha kvar sånt man inte har recept på längre.
Tja, det är inte heller lagligt att ta medicinen på annat sätt än vad receptet säger. Om exempelvis har morfin utskrivet med en tablett om dagen kan du inte spara ihop för att att ta sju på söndagen.
Citera
2023-08-28, 23:23
Medlem
Citat:

Det skulle ju bli en jättekonstig situation om de tar in mig på drogtest och hittar något jag stoppat i mig hemma, ger mig böter, gör en husrannsakan och hittar tabletterna och sen lämnar kvar dem.
Citera
2023-08-28, 23:28
Medlem
Det är utskrivet till dig. Det finns inte ett enda fall i Sverige där någon blivit dömd för utgången medicin.

Vad jag vet, rätta mig gärna om jag har fel.

Och hade du varit en knarkare så hade de ju gått åt.
Du kan simma lugnt, garanterat. 🙂
Citera
2023-08-28, 23:32
Medlem
Citat:
Det skulle ju bli en jättekonstig situation om de tar in mig på drogtest och hittar något jag stoppat i mig hemma, ger mig böter, gör en husrannsakan och hittar tabletterna och sen lämnar kvar dem.
Det kunde ju ställa till det lite grann, förvisso. Där hänger det nog lite på hur du uppför dig och polisernas välvilja gällande aktuell situation. 🤷
Citera
2023-08-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Det är utskrivet till dig. Det finns inte ett enda fall i Sverige där någon blivit dömd för utgången medicin.

Vad jag vet, rätta mig gärna om jag har fel.

Och hade du varit en knarkare så hade de ju gått åt.
Du kan simma lugnt, garanterat. 🙂

Det må vara hänt att jag haft saker som inte finns på något apotek också. Funderingen kommer av vad som hade hänt om de gjort en husrannsakan av anledning av något sånt, och samtidigt hittat mitt lager.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in