2023-08-26, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag sitter och tittar på en österrikisk TV-serie, och det slår mig igen hur vi hjärntvättas i Sverige till att tycka att abort är något bra och självklart, medan de i österrikisk (och sydtysk) TV uppfostrar sina flickor att tänka precis tvärtom. I de österrikiska och tyska TV-avsnitten problematiseras aborten. Det är ofta en flicka som har mycket att förlora på att bli mor nu som vill göra abort, som i det avsnitt jag just såg: en idrottstjej som har tränat i hela sitt liv för att komma till Olympiaden... och när hon är helt nära målet blir hon förstås gravid. Hon försöker göra abort med örter som hon skickar efter (hon är en känd idrottskvinna och vågar inte gå till en läkare, för det skulle kunna komma ut), men det lyckas inte utan hon blir bara sjuk själv.

På slutet inser hon att den där idrottskarriären egentligen aldrig var värd något i jämförelse med barnet, att hon har tänkt helt fel, och hon är nu lycklig över att snart bli mor. Och när hon berättar det, skiner alla vuxna upp för att hon har fattat det enda riktiga beslutet.

I svenska TV-serier och filmer är det alltid precis tvärtom. Där är det de vuxna som talar om för den unga flickan att en abort är det enda rätta att göra, att hon förstör hela sitt liv om hon föder barn nu. Och när hon har gjort aborten, blir alla glada och pratar med varandra om hur duktig och mogen flickan är, som fattade det enda rätta beslutet.

Självklart påverkar sådant här vår syn på människovärdet.

Ja. På något vis har 'krafterna' övertygad feminister, kvinnor och flickor att kunna släcka eget liv(efterbörd) och arvsmassa är det ulitmata målet för kvinnokampen.

..jag kan inte undgå att förklara det med att kvinnor inte har agens nog att styra sin egen framtid. De är ett alldeles för lätt mål för media, 'agenda' och onda krafter.

..som barn. (sorry, men det måste sägas)

Gäller inte alla individer förstås men det kopplat med 'systerskapets' boja och medsystrars obönhörliga attacker på den kvinna som uttalar det du gör gör en sorglig utsikt för er på västsidan.
Citera
2023-08-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
@Jenny9 @Merapi @Ipsi :

OM vi ponerar att läkemedelsindustrin tar fram ett 'abortpiller' som är subventionerat och tilldelas ALLA flickor och kvinnor som en metod att avbryta en oönskad graviditet OCH de tar även fram ett graviditetstest som är 100% tillförlitligt efter 4 veckor, skulle ni gå med på att en abort efter 6 veckor skulle förbjudas (åtsidosatt våldtäkt, fara för liv o.s.v.)?

Pillrena och testerna skulle delas ut gratis och utan frågor eller restriktioner.

Självklart inte.

Få vet om att de är gravida så tidigt i en graviditet, hört talas om oregelbunden menstruation?
Citera
2023-08-26, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Då är man svensk medborgare. Det är en juridisk ställning - inte en etnisk.
Och de heter alltså att man är "svensk" vid båda tillfällena.

Citat:
Nej, jag kan inte bli något av det där. Hur jag än vänder, vrider mig och klär ut mig så blir jag inget av det. Det ligger inget nedsättande i detta, utan är blott en förklaring av sakläget. Det är en annan sak med ättlingar. Efter flera generationer kan människor har assimilerats in i en kultur och blivit en del av denna, även om det för all del inte heller är självklart.

Fjällgren ger mig intrycket att vara colombian, men han spelar en samisk rollgestaltning väl.

Kanske har du aldrig i hela ditt liv levt tillräckligt länge på en annan plats än i Sverige för att känna att du börjar tillhöra.
Fjällgren är adopterad, han har alltså levt helt sitt liv i en samisk kultur, vilket självklart gör honom till en.
Att du inte klarar förstå detta får ju återigen, vara ditt problem, de ska inte behöva drabba andra.

Citat:
Nej, det gör de inte. I vissa stycken påtvingas de mer ansvar än i Ditt, just för att abort inte blir en lika enkel utväg.

Berätta vilket ansvar ålägger du ogifta män för sina oönskade barn i DIN vision av samhälle?
Vad tvingas han göra då han gjort ett ONS på smällen, för att han inte hade "lust" knulla med kondom?

Citat:
Minns mitt förslag om lag mot bristande föräldraskap. Du vill inte dela på ansvaret - Du vill låta alla slippa ansvaret, så att Ditt ansvarssmitande inte skall se så illa ut.[

Aha, fäderna till oönskade barn ska in i fängelse....hur länge då? Och exakt hur hjälper de hans barn, eller modern? Och berätta gärna VAR du ska hitta alla dessa tomma celler där "högern" kan stoppa in ytterligare ca 20 000 per år i en kriminalvärld med enorm brist på lediga platser...ja just! de ska tvingas sitta i containrar!

Vilken fantastisk värld hörredu...

tvångsfödda barn mot BÅDA föräldrarnas vilja, med en förälder inlåst i container, den andra hamnar i ofrivilligt och därmed garanterat urdåligt föräldraskap i 18 år utan barnbidrag, för att garantera maximalt lidande för alla parter, speciellt för barnet i fråga....

Tryggt och bra för alla parter.....
Senast redigerad av Merapi 2023-08-26 kl. 11:21.
Citera
2023-08-26, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Självklart inte.

Få vet om att de är gravida så tidigt i en graviditet, hört talas om oregelbunden menstruation?

Jag skrev 100% tillförlitligt efter 4 veckor. Klarar du förhålla dig till det?
Citera
2023-08-26, 11:13
Medlem
Citat:
Jag skrev 100% tillförlitligt efter 4 veckor. Klarar du förhålla dig till det?

Så du inbillar dig att 100% av alla fertila kivnnor ska en gång i veckan typ ta ett test? som ska vara gratis av staten, fattar du ens hur många test det blir som är efter år efter år efter år... ska betalas av skattemedel, distribueras och tas om hand som avfall?

Allt detta för att några stollar fortsätter att inbilla sig att ett embryo i 9 veckan är ett "barn"?

Jobbar du som agent för ClearBlue, eller?
Senast redigerad av Merapi 2023-08-26 kl. 11:18.
Citera
2023-08-26, 15:36
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jasså. Vissa antifeminister påstår att kvinnor är rivaler och tävlar med varandra och avskyr varandra och därför vill förbjuda sexköp etc. Och du påstår att kvinnor håller ihop och försvarar varandra. Ingen av er har några vetenskapliga belägg för någotdera.

Jag försvarar inte kvinnor. Jag försvarar rätten till trygg och säker abort, eftersom detta räddar kvinnoliv. Och jag vet att kvinnor gör abort vare sig abort är säker eller osäker. Vare sig det är lagligt eller olagligt. Men sker den olagligt, sker den i regel senare under graviditeten... Vilket är risker för kvinnan och innebär risk för lidande för avkomman. Så. Laglig, trygg och säker abort är mer humant. För både kvinnan och foster.

jag är inte feminist. Jag är humanist. Och vi humanister står bakom rätten till säker, reglerad och laglig abort. Eftersom detta räddar kvinnoliv.
”Vissa anti-feminister” är så slängigt att inte ens du vill stå för det.

Kvinnor bråkar givetvis med varandra. De är konkurrenter om status.

Men gentemot män gaddar de ihop sig för att överleva.

Rent genetiskt.
Citera
2023-08-26, 15:41
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Varför frågar du inte ditt eget kön samma sak? varför är det så många män som är villiga att "döda sin egen avkomma"? massa män är med på att abortera sin avkomma, massa män avstår glatt allt vad omsorg om faktiskt födda barn heter, ekonomiskt och praktiskt. TOM MER så än kvinnor. Det är väl exakt lika "sinnesjukt".

De älskar ju att knulla...och tjatar, tjatar och tjatar helt desperat om att få lov göra detta, de tom KÖPER sex, för att sen skita helt i vad detta sex riskerar leda till.
Är män schizofrena?
[quote=Merapi|85532215]Varför frågar du inte ditt eget kön samma sak?]
Klart jag kan fråga kuken om vad den vill. Men jag gissar att den bara svara som Frank Andersson: ”kuken måste ha sitt”. https://www.expressen.se/sport/frank...erna-vi-minns/

Du är en fradgatuggande nolla som inte håller ihop nånstans. Argumenten är rent pinsamma.
Citera
2023-08-26, 15:48
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Så du menar att man ska skita kvinnans mänskliga värde och sätta ett fosters (som kanske ändå kommer dö till följd av missfall och som inte har något medvetande) värde högre? För det är exakt så det blir om hon vill abort och vi inte skulle tillåta henne till det. Det är exakt som att säga: "ditt mänskliga värde skiter vi i, nu är du befruktad och ditt fosters värde är större än ditt värde".

40 000 kvinnor/år dör pga. att de försökt göra en osäker (olaglig) abort. Hur ser du på dessa kvinnors människovärde? Hade de fått göra en säker och laglig abort, så hade de levt nu. Men nu är både de och fostren döda.

Och det är betydligt fler kvinnor/år som skadas/skadas så pass allvarligt av osäkra (olagliga) aborter, så att de behöver sjukhusvård för detta. Kvinnorna lever då vidare förvisso, men fostren är döda. Hur ser du på dessa kvinnors människovärde?

Betänk också att dessa kvinnor är någon dotter, många av dem är mammor (till födda barn), någons syster etc. Kvinnor fulla av liv. Som dör eller skadas allvarligt pga. oönskad graviditet och pga. att de inte får göra abort, men ändå gör detta.

Du kan själv kolla vart Amnesty står i denna fråga. Det är kvinnans människovärde kan jag tala om för dig. Men sök gärna själv om du inte tror mig.

Så. Fundera en stund på detta. Vilket människovärde är störst och viktigast? En levande kvinna med känslor, medvetande och en familj etc. som älskar henne och bryr sig om henne och som hon älskar och bryr sig om. Eller ett tex. 6 veckor gammalt foster som saknar medvetande och som endast kvinnan har någon form av Connection till än så länge. Fundera du på det. Så inser du vad som är mest humant mellan abort/inte abort.
Så vi ska sätta ”kvinnors mänskliga värden” framför fosters/barns liv?

Dör 40000 kvinnor per år i Sverige pga brist på abort?

På det sista stycket svarar jag fostret/barnet utan tvekan. De kommer före varje vuxen människa. De representerar framtiden för mänskligheten. Därför är det vår skyldighet att se till att de överlever och blir vuxna.
Citera
2023-08-26, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag sitter och tittar på en österrikisk TV-serie, och det slår mig igen hur vi hjärntvättas i Sverige till att tycka att abort är något bra och självklart, medan de i österrikisk (och sydtysk) TV uppfostrar sina flickor att tänka precis tvärtom. I de österrikiska och tyska TV-avsnitten problematiseras aborten. Det är ofta en flicka som har mycket att förlora på att bli mor nu som vill göra abort, som i det avsnitt jag just såg: en idrottstjej som har tränat i hela sitt liv för att komma till Olympiaden... och när hon är helt nära målet blir hon förstås gravid. Hon försöker göra abort med örter som hon skickar efter (hon är en känd idrottskvinna och vågar inte gå till en läkare, för det skulle kunna komma ut), men det lyckas inte utan hon blir bara sjuk själv.

På slutet inser hon att den där idrottskarriären egentligen aldrig var värd något i jämförelse med barnet, att hon har tänkt helt fel, och hon är nu lycklig över att snart bli mor. Och när hon berättar det, skiner alla vuxna upp för att hon har fattat det enda riktiga beslutet.

I svenska TV-serier och filmer är det alltid precis tvärtom. Där är det de vuxna som talar om för den unga flickan att en abort är det enda rätta att göra, att hon förstör hela sitt liv om hon föder barn nu. Och när hon har gjort aborten, blir alla glada och pratar med varandra om hur duktig och mogen flickan är, som fattade det enda rätta beslutet.

Självklart påverkar sådant här vår syn på människovärdet. Jag är även rätt säker på att det är på grund av den moral som läggs fram i österrikiska och sydtyska TV-serier, som SVT inte köper in dem. För att våra tankar ska styras åt ett håll - vi ska inte få några alternativ.

Ni skulle ta och se den franska filmen "Omständigheter", som bygger på en självbiografi av författaren Annie Ernauxs.

"... är med andra ord rykande aktuell. Även om den utspelar sig i ett konservativt katolskt 1960-tal.

Filmen vann Guldlejonet i Venedig men är egentligen inget storverk, i stället en tämligen enkel historia utan dramaturgiska krusiduller. Ibland är det enkla det bästa. Och framåtrörelsen är konstant. Precis som hos den målmedvetna Anne som blir gravid efter sitt första ligg, men absolut inte vill behålla fostret. Hon förstår att ett barn skulle tvinga henne att ge upp sina drömmar om utbildning och en framtid bortom spis och tvättstuga.
....
Anne är helt ensam i sin utsatta situation, vänder sig till läkare som hon hoppas kan se mellan fingrarna, tar till naturmedicin och utför egna, högst plågsamma experiment. I potten ligger vanära, utstötthet – och fängelse.

Med det sagt är inte Omständigheter en fundamentalistisk flaggviftare för pro-choice. Filmmakarna Audrey Diwan och Marcia romano tar inte lätt på situationen, ser dess komplexitet – men visst, de förfäktar ändå kvinnans rätt till att bestämma över sin egen kropp.

....
Det är en intensiv skapelse som suger in oss i Annes perspektiv, dels genom ett nervigt skådespel, dels genom väldigt många närbilder med extremt kort skärpedjup, som förstärker känslan av hennes isolering – och där mot slutet när… nä, mer ska så klart inte avslöjas men det är en scen som balanserar på livets sköra tråd – och det är en sekvens som nog kan anammas av såväl pro choice som pro life. Fast av olika anledning."
Källa: SVT.se

Filmen gick att se på SVT. Och ja. Jag har sett den. Och den gjorde mig än mer övertygad om att vi ska värna kvinnors rätt till säker, laglig, reglerad abort. Varför? Jo, för då sker aborterna mycket mycket tidigare, än den där sena aborten i filmen, där man tom. får se navelsträngen på det döda fostret. I Sverige gör flertalet kvinnor som gör abort, abort innan vecka 9 och flertalet av dessa gör abort innan vecka 7. Detta tack var svensk aborträtt. Om vi inte hade denna, så kommer aborter ske betydligt senare, vilket är plågsamt för fostret och kan vara livsfarligt för kvinnan.

40 000 kvinnor/är dör till följd av osäkra aborter. Och betydligt fler skadas så pass allvarligt att de behöver sjukhusvård.

Se filmen. En tankeställare.

Och ja. Annie Ernauxs var nära att dö pga. sin illegala osäkra abort. Som sagt. Se filmen. Och betänk.

Citat:
Ja. På något vis har 'krafterna' övertygad feminister, kvinnor och flickor att kunna släcka eget liv(efterbörd) och arvsmassa är det ulitmata målet för kvinnokampen.

..jag kan inte undgå att förklara det med att kvinnor inte har agens nog att styra sin egen framtid. De är ett alldeles för lätt mål för media, 'agenda' och onda krafter.

..som barn. (sorry, men det måste sägas)

Gäller inte alla individer förstås men det kopplat med 'systerskapets' boja och medsystrars obönhörliga attacker på den kvinna som uttalar det du gör gör en sorglig utsikt för er på västsidan.
Citera
2023-08-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Så vi ska sätta ”kvinnors mänskliga värden” framför fosters/barns liv?

Dör 40000 kvinnor per år i Sverige pga brist på abort?

På det sista stycket svarar jag fostret/barnet utan tvekan. De kommer före varje vuxen människa. De representerar framtiden för mänskligheten. Därför är det vår skyldighet att se till att de överlever och blir vuxna.

Nej, läste du inte mitt inlägg? 40 000 kvinnor/år dör till följd av osäkra (illegala) aborter.

Du verkar inte förstå att om en kvinna får göra en laglig, reglerad och säker abort. Så kommer hon bli mor senare i sitt liv (om hon inte redan är mor rentav). Till önskade och älskade barn som kommit till i en tid då hon är förmögen att tillsammans med barnafadern ta hand om barn.

Du kanske själv är ett barn som kom till pga. att din mor fick göra abort som ung. Det vet du inte.

Jag vet flera kvinnor som har gjort abort. Och som sedan fått mellan 2-3 barn, några år senare när de är gifta/sambos och har stabila förhållanden. Hade de inte gjort abort, så hade de förmodligen inte haft möjlighet med mer än 1 barn (det barn de inte kunde behålla, i flera fall pga. att den blivande pappan inte var bra att skaffa barn med).

Som en god polare till mig sa: "Den enes död, den andres bröd" = "vi är flera som har bortaborterade "syskon" och det är därför vi kom till. Hade våra bortaborterade icke önskade "syskon" fått leva, så hade inte vi sett dagens ljus. Vi föddes älskade och önskade av våra föräldrar. Är inte våra liv något värda? Eller är det bara våra bortaborterade oönskade "syskons" liv som har betydelse för pro-choicerörelsen?" Tänkvärda ord. Inte sant?
Senast redigerad av TomatKungen 2023-08-26 kl. 16:21.
Citera
2023-08-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
”Vissa anti-feminister” är så slängigt att inte ens du vill stå för det.

Kvinnor bråkar givetvis med varandra. De är konkurrenter om status.

Men gentemot män gaddar de ihop sig för att överleva.

Rent genetiskt.

Så de konkurrerar mot varandra för männens gunst, men gaddar sedan ihop sig mot männen? Virrigt du. Hade du tänkt igenom det där särskilt mycket?
Och vad har det ens med topic att göra?
Citera
2023-08-26, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det vi talar om är ändå ett mänskligt liv - inte en påse hushållssopor. Mänskligt har en särställning, som ligger bortom vad vi andra råkar vilja för stunden. Ibland skall det gå före kvinnans vilja, men inte hennes liv. Och svaret på varför är egentligen trefaldigt:

1) Det finns starka etiska invändningar mot att överlåta makten över det mänskliga livet till kvinnans eget gottfinnande och kanske tillfälliga känsloläge. Undantag finns, vilka jag specificerade i tidigare inlägg i tråden.

2) Att föda barn är en del av meningen med livet, och har man godvilligt varit med och skapat det, så bör man i normalfallet också ta ansvar för detsamma.

3) Demografiskt får detta beteende stora långsiktiga effekter, inte minst demokratiska. Det individuella beteendet har också konsekvenser på samhällsnivå.

Om kvinnan och mannen anser att läget för barn är extremt dåligt och att de inte önskar barn. Så är det bättre med abort. De lär kunna bli föräldrar senare, till önskade och älskade barn som de kommer kunna ta hand om. Men du kanske anser att oönskade fosters liv är mer värdefulla än önskade fosters liv? För du inser väl att för varje oönskat barn som föds, så kommer det göra att minst ett önskat barn inte kommer födas av den kvinnan?

Och i övrigt: säkra, reglerade och lagliga aborter räddar kvinnors liv. Varje år dör 40 000 kvinnor till följd av osäkra aborter. Dessa sker för att det är olagligt med abort. Och sker även så sent i graviditeten många gånger, att fostret riskerar att lida av aborten. Är det så du vill ha det i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in