Citat:
Jag sitter och tittar på en österrikisk TV-serie, och det slår mig igen hur vi hjärntvättas i Sverige till att tycka att abort är något bra och självklart, medan de i österrikisk (och sydtysk) TV uppfostrar sina flickor att tänka precis tvärtom. I de österrikiska och tyska TV-avsnitten problematiseras aborten. Det är ofta en flicka som har mycket att förlora på att bli mor nu som vill göra abort, som i det avsnitt jag just såg: en idrottstjej som har tränat i hela sitt liv för att komma till Olympiaden... och när hon är helt nära målet blir hon förstås gravid. Hon försöker göra abort med örter som hon skickar efter (hon är en känd idrottskvinna och vågar inte gå till en läkare, för det skulle kunna komma ut), men det lyckas inte utan hon blir bara sjuk själv.
På slutet inser hon att den där idrottskarriären egentligen aldrig var värd något i jämförelse med barnet, att hon har tänkt helt fel, och hon är nu lycklig över att snart bli mor. Och när hon berättar det, skiner alla vuxna upp för att hon har fattat det enda riktiga beslutet.
I svenska TV-serier och filmer är det alltid precis tvärtom. Där är det de vuxna som talar om för den unga flickan att en abort är det enda rätta att göra, att hon förstör hela sitt liv om hon föder barn nu. Och när hon har gjort aborten, blir alla glada och pratar med varandra om hur duktig och mogen flickan är, som fattade det enda rätta beslutet.
Självklart påverkar sådant här vår syn på människovärdet.
På slutet inser hon att den där idrottskarriären egentligen aldrig var värd något i jämförelse med barnet, att hon har tänkt helt fel, och hon är nu lycklig över att snart bli mor. Och när hon berättar det, skiner alla vuxna upp för att hon har fattat det enda riktiga beslutet.
I svenska TV-serier och filmer är det alltid precis tvärtom. Där är det de vuxna som talar om för den unga flickan att en abort är det enda rätta att göra, att hon förstör hela sitt liv om hon föder barn nu. Och när hon har gjort aborten, blir alla glada och pratar med varandra om hur duktig och mogen flickan är, som fattade det enda rätta beslutet.
Självklart påverkar sådant här vår syn på människovärdet.
Ja. På något vis har 'krafterna' övertygad feminister, kvinnor och flickor att kunna släcka eget liv(efterbörd) och arvsmassa är det ulitmata målet för kvinnokampen.
..jag kan inte undgå att förklara det med att kvinnor inte har agens nog att styra sin egen framtid. De är ett alldeles för lätt mål för media, 'agenda' och onda krafter.
..som barn. (sorry, men det måste sägas)
Gäller inte alla individer förstås men det kopplat med 'systerskapets' boja och medsystrars obönhörliga attacker på den kvinna som uttalar det du gör gör en sorglig utsikt för er på västsidan.