2023-08-26, 00:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

nej, du blanda ihop mitt samhälle med fri aborträtt, med ditt samhälle utan fri aborträtt, HELA TIDEN.
Och det är att inte svara på det argument/ fråga jag gett dig.
Och du ljuger dig blå.
Kvinnor har inte alls någon "större möjlighet" att förhindra oönskad graviditet. Den möjligheten har de som sagt BARA i ett samhälle med fri aborträtt. utan fri aborträtt, skulle jag snarast hävda att kvinnor har lägre möjlighet än män att förhindra oönskad graviditet, eftersom män rätt ofta använder sig av sexuellt våld, tvång, utnyttjande och manipulation av olika slag för att få sex, inklusive lurar kvinnor att de skyddar sig.

Att kvinnor vet att de är gravida, men inte män, ändrar på intet sätt att BÅDA är lika ansvariga för graviditeten, så fullständigt nonsens argument.

Så nej, du har inte alls svarat på varför män ska få lov gå ansvarsbefriande när de har sex...men inte kvinnor.

Nå, då är jag överens och det kan räcka.

Män går inte ansvarsbefriade, men de kan omöjligen åläggas exakt samma ansvar som kvinnor, bl a för att de inte blir gravida och inte föder och ammar barnet.

Citat:
BS! kvinnor har i ditt samhälle ett ENORMT incitament att både skydda sig och undvika allt vad sex och män heter ja. Är direkt livsfarligt vara kvinna i ditt samhälle, ett litet snedsteg....och hela livet är förstört, inklusive! livet för ett litet barn.

Men män har ju inget incitament överhuvudtaget, varken att skydda sig, skydda kvinnor eller ens bry sina små huvuden om barns existens. Allt sådan åläggs ju enkom kvinnor via TVÅNG, så män ska få lov slippa ta ansvar.

En fascinerande inställning. En kvinnas liv, eller barnets, blir inte förstört av att ett barn föds. Barnafödande är en mänsklighetens meningar med livet. Män har som sagt också ett ansvar, även om det inte kan vara exakt lika, och män har litet färre skyddsredskap att ta till.
Citera
2023-08-26, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
De är samer med svenskt medborgarskap.

Och vad är man om man har svensk medborgarskap Uven?

Marsian?

Citat:
Nej, det får jag inte. Det är skymfande att söka tränga sig in i en annan nation och tilltvinga sig en påhittad tillhörighet. Jag kan inte bli skotte, same eller kurd, jag kan inte ens bli gotlänning - jag kan bara vara svensk, eftersom det är det jag är. Özz kan inte bli svensk hur mycket papper det än skrivs. Det handlar inte om förbud, blott om hur sakernas tillstånd ser ut. Man kan inte lagstifta om etnisk/nationell tillhörighet, enbart om medborgarskap.

"tilltvinga sig"?

Du kan visst bli skotte, kurd eller gotlänning. återigen utvandra till något av dessa länder/ kulturer/ områden, bo där tillräckligt länge, sök medborgarskap, känd dig som skotte etc etc...och du kan bli skotte...m.m.
Du har mängder med svenska vikingar m.m. som slog sig ner i Skottland, menar du seriöst att deras ättlingar inte skulle vara skottar idag?

Jon Henrik Fjällgren är definitivt same och svensk men utan samisk härkomst.
Vad sjutton skulle han annars vara? Marsian?
Senast redigerad av Merapi 2023-08-26 kl. 01:05.
Citera
2023-08-26, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Men foster som inte har något medvetande, vet inget alls om någonting. De lider inte av att dö.
Det finns svar som endast rör djur som man kan applicera ditt synsätt på.

Men när det gäller mänskliga foster så måste man applicera sin humanitära aura och insupa större värden. Mänskliga värden.

Är du inte beredd att stå upp för dessa värden så är du nog inte humanitär.

Så du menar att man ska skita kvinnans mänskliga värde och sätta ett fosters (som kanske ändå kommer dö till följd av missfall och som inte har något medvetande) värde högre? För det är exakt så det blir om hon vill abort och vi inte skulle tillåta henne till det. Det är exakt som att säga: "ditt mänskliga värde skiter vi i, nu är du befruktad och ditt fosters värde är större än ditt värde".

40 000 kvinnor/år dör pga. att de försökt göra en osäker (olaglig) abort. Hur ser du på dessa kvinnors människovärde? Hade de fått göra en säker och laglig abort, så hade de levt nu. Men nu är både de och fostren döda.

Och det är betydligt fler kvinnor/år som skadas/skadas så pass allvarligt av osäkra (olagliga) aborter, så att de behöver sjukhusvård för detta. Kvinnorna lever då vidare förvisso, men fostren är döda. Hur ser du på dessa kvinnors människovärde?

Betänk också att dessa kvinnor är någon dotter, många av dem är mammor (till födda barn), någons syster etc. Kvinnor fulla av liv. Som dör eller skadas allvarligt pga. oönskad graviditet och pga. att de inte får göra abort, men ändå gör detta.

Du kan själv kolla vart Amnesty står i denna fråga. Det är kvinnans människovärde kan jag tala om för dig. Men sök gärna själv om du inte tror mig.

Så. Fundera en stund på detta. Vilket människovärde är störst och viktigast? En levande kvinna med känslor, medvetande och en familj etc. som älskar henne och bryr sig om henne och som hon älskar och bryr sig om. Eller ett tex. 6 veckor gammalt foster som saknar medvetande och som endast kvinnan har någon form av Connection till än så länge. Fundera du på det. Så inser du vad som är mest humant mellan abort/inte abort.
Citera
2023-08-26, 01:04
Medlem
Citat:
Nå, då är jag överens och det kan räcka.

Män går inte ansvarsbefriade, men de kan omöjligen åläggas exakt samma ansvar som kvinnor, bl a för att de inte blir gravida och inte föder och ammar barnet.

En fascinerande inställning. En kvinnas liv, eller barnets, blir inte förstört av att ett barn föds. Barnafödande är en mänsklighetens meningar med livet. Män har som sagt också ett ansvar, även om det inte kan vara exakt lika, och män har litet färre skyddsredskap att ta till.

Män går absolut ansvarsbefriade över barn i ditt samhälle.
de påtvingas INTE vårdnaden om oönskade barn i ditt samhälle, men kan ändå reproducera sig.
Väldigt bekvämt onekligen.
Vi pratar fortfarande om 18 års barnomsorg Uven och inte om graviditet.
Ingen man kan bli gravid, de tär exakt därför som män heller inte ska bestämma över aborter vare sig på individnivå eller gruppnivå.
Det ingår inte i deras valmöjligheter eller bestämmanderätt. Lika lite som vad män gör med sina testiklar ex. ingår i kvinnors.

Nej inte om kvinnan vill, har de möjligheter och resurser som behövs för att ta hand om ett barn och kan avsäga sig om hon inte har det som behövs.

Just homo sapiens har en extremt krävande barndom, den mest krävande av alla arter, den har alltid krävt en hel grupps omsorger för att det ska gå vägen.
Men, detta vill ju inte din ideologi ha, utan din ideologi vill ålägga allt detta ansvar, kostnad och arbete på en enda kvinna.

Och inte exakt lika? Uven, ditt version av samhälle är ju 1-0 till mannen.
Han slipper ALLT ansvar, HON ska åka dit på ALLT.

Återigen Varför?

Varför inte dela detta ansvar jämlikt som det går?
Oönskade barn som tvångsutveckas och tvångsföds, där föräldrarna inte är gifta, utan BÅDA har blivit påkomna med att haft oskyddad sex utanför äktenskapet, ge dem då också DELAT ansvar och DELAD vårdnad från början.

Eller....

Låt kvinnor kunna välja abort och män slippa aktivt föräldraansvar i de fall de inte vill, har resurser etc etc.

Då får BÅDA incitament att sköta sig och BÅDA straffas lika för att de varit s.k. "ansvarslösa"
eftersom du nu älskar så att straffa människor så bode du ju inte låta halva befolkningen komma undan.

Senast redigerad av Merapi 2023-08-26 kl. 01:10.
Citera
2023-08-26, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du bara tror du inte är feminist. Men du är slav under dess ideologi även om du inte är medveten om det.

Att du kallar dig humanist är ett hån mot humanister. Du är en en feminist och en hårdför feminist som agiterar på Flashback dygnet runt, året runt.

Vem faan tror du att du är? Du är en feministisk tokkärring även om din självbild är ”en skön brud”. Glöm det.

Så du anser inte att Amnesty är en humanistisk organisation?
Se över vart de står i frågan. Och återkom sedan.

Jag står bakom människors mänskliga rättigheter.
Mäns mänskliga rättigheter.
Kvinnors mänskliga rättigheter.
Barns mänskliga rättigheter.
Äldres mänskliga rättigheter.

Och en av kvinnors mänskliga rättigheter är att få göra en trygg, säker, reglerad och laglig abort om kvinnan känner sig nödgad till abort. Aborter sker nämligen vare sig det är lagligt eller olagligt med abort. Men är det olagligt är risken högre att aborten blir otrygg och osäker och att kvinnan skadas/skadas allvarligt eller tom. dör. 40 000 kvinnor/år dör världen över till följd av osäkra (olagliga) aborter.

Så. Jo du. Att vara humanist är att stå bakom rätten till laglig, reglerad, trygg och säker abort.
Citera
2023-08-26, 01:29
Medlem
Citat:
Detta kanske kommer som en chock, men om man aborterar ett foster, så blir det inte en levande född människa som vill leva. Den möjligheten tog någon bort, utan att fundera över ett gott skäl.

Den här analogin är märklig. Den ligger nära att när det ändå sker att människor dör i trafikolyckor, så gör det inte så mycket om man kör ihjäl någon på gatan. Vilket märkligt resonemang!

Förstår du skillnaden på en levande född människa och ett foster? Det låter verkligen inte så.

En levande född människa har ett medvetande och kan lida. Denna har i regel också en familj som älskar den osv. Så nej: vi kan inte med vilje köra ihjäl en levande född människa. Detta kommer skapa alltför mycket lidande.

Ett 8 veckor gammalt foster däremot har inget medvetande. Kan inte känna lidande. Och om dess blivande föräldrar inte vill ha det, så har det heller ingen som älskar det. Ska detta lilla liv gå före kvinnans liv och vilja? Och varför? Kan du svara på det?
Citera
2023-08-26, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jag ser ju hellre att svenska par som inte kan få barn adopterar ett svenskt barn än ett missfostrer som Tobias Hübinette. Dock är frågan mycket svår att svara på. Jag jobbade på operationsavdelning på åttiotalet och det jag såg i spolen efter en abort var fan inte trevligt.
Jag såg ben, händer och skallar av foster spolas ner i ett jävla avlopp! Tänkte inte så mycket på det då, 20 år som jag var, men nu senare i livet är det fan inte okay, men hela abortfrågan viftas bort på tok för lätt.
Ni feminister är så hatiska emot ett vettigt samhälle, och om ni får slicka fitta så är ni nöjda.
Pack är vad ni är!

Jag ställde mycket relevanta frågor om en sak du hade starka åsikter om och jag är feminist och "pack". Wow. Innan du skriver ett inlägg så vore det super om inlägger var någorlunda genomtänkt.
Jävla fjant.
Citera
2023-08-26, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya833
Jag ställde mycket relevanta frågor om en sak du hade starka åsikter om och jag är feminist och "pack". Wow. Innan du skriver ett inlägg så vore det super om inlägger var någorlunda genomtänkt.
Jävla fjant.
Vi svenskar ska inte diskutera med din sort, överhuvudtaget. Ni ska vädras ut ur den svenska samhällskroppen, och om du sköter dig så kan du få en deltidstjänst som städerska på mitt sommarställe.
Feminismen är en sekt, och du är en sektmedlem som borde avprogrammeras. Jehovas vittnen, scientologerna, Knutby och Amish är sekter.
Feminister är pack, därför att ni vill förgöra oss män. Men om bilen ska fixas eller om det är stopp i avloppet, då minsann passar det.
Du är avskyvärd!
Senast redigerad av winnertip 2023-08-26 kl. 05:54.
Citera
2023-08-26, 06:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Förstår du skillnaden på en levande född människa och ett foster? Det låter verkligen inte så.

En levande född människa har ett medvetande och kan lida. Denna har i regel också en familj som älskar den osv. Så nej: vi kan inte med vilje köra ihjäl en levande född människa. Detta kommer skapa alltför mycket lidande.

Ett 8 veckor gammalt foster däremot har inget medvetande. Kan inte känna lidande. Och om dess blivande föräldrar inte vill ha det, så har det heller ingen som älskar det. Ska detta lilla liv gå före kvinnans liv och vilja? Och varför? Kan du svara på det?

Det vi talar om är ändå ett mänskligt liv - inte en påse hushållssopor. Mänskligt har en särställning, som ligger bortom vad vi andra råkar vilja för stunden. Ibland skall det gå före kvinnans vilja, men inte hennes liv. Och svaret på varför är egentligen trefaldigt:

1) Det finns starka etiska invändningar mot att överlåta makten över det mänskliga livet till kvinnans eget gottfinnande och kanske tillfälliga känsloläge. Undantag finns, vilka jag specificerade i tidigare inlägg i tråden.

2) Att föda barn är en del av meningen med livet, och har man godvilligt varit med och skapat det, så bör man i normalfallet också ta ansvar för detsamma.

3) Demografiskt får detta beteende stora långsiktiga effekter, inte minst demokratiska. Det individuella beteendet har också konsekvenser på samhällsnivå.
Citera
2023-08-26, 07:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Och vad är man om man har svensk medborgarskap Uven?

Marsian?

Då är man svensk medborgare. Det är en juridisk ställning - inte en etnisk.

Citat:
"tilltvinga sig"?

Du kan visst bli skotte, kurd eller gotlänning. återigen utvandra till något av dessa länder/ kulturer/ områden, bo där tillräckligt länge, sök medborgarskap, känd dig som skotte etc etc...och du kan bli skotte...m.m.
Du har mängder med svenska vikingar m.m. som slog sig ner i Skottland, menar du seriöst att deras ättlingar inte skulle vara skottar idag?

Jon Henrik Fjällgren är definitivt same och svensk men utan samisk härkomst.
Vad sjutton skulle han annars vara? Marsian?

Nej, jag kan inte bli något av det där. Hur jag än vänder, vrider mig och klär ut mig så blir jag inget av det. Det ligger inget nedsättande i detta, utan är blott en förklaring av sakläget. Det är en annan sak med ättlingar. Efter flera generationer kan människor har assimilerats in i en kultur och blivit en del av denna, även om det för all del inte heller är självklart.

Fjällgren ger mig intrycket att vara colombian, men han spelar en samisk rollgestaltning väl.

Citat:
Män går absolut ansvarsbefriade över barn i ditt samhälle.
de påtvingas INTE vårdnaden om oönskade barn i ditt samhälle, men kan ändå reproducera sig.
Väldigt bekvämt onekligen.
Vi pratar fortfarande om 18 års barnomsorg Uven och inte om graviditet.
Ingen man kan bli gravid, de tär exakt därför som män heller inte ska bestämma över aborter vare sig på individnivå eller gruppnivå.
Det ingår inte i deras valmöjligheter eller bestämmanderätt. Lika lite som vad män gör med sina testiklar ex. ingår i kvinnors.

Nej, det gör de inte. I vissa stycken påtvingas de mer ansvar än i Ditt, just för att abort inte blir en lika enkel utväg.

Citat:
Nej inte om kvinnan vill, har de möjligheter och resurser som behövs för att ta hand om ett barn och kan avsäga sig om hon inte har det som behövs.

Just homo sapiens har en extremt krävande barndom, den mest krävande av alla arter, den har alltid krävt en hel grupps omsorger för att det ska gå vägen.
Men, detta vill ju inte din ideologi ha, utan din ideologi vill ålägga allt detta ansvar, kostnad och arbete på en enda kvinna.

Och inte exakt lika? Uven, ditt version av samhälle är ju 1-0 till mannen.
Han slipper ALLT ansvar, HON ska åka dit på ALLT.

Återigen Varför?

Varför inte dela detta ansvar jämlikt som det går?
Oönskade barn som tvångsutveckas och tvångsföds, där föräldrarna inte är gifta, utan BÅDA har blivit påkomna med att haft oskyddad sex utanför äktenskapet, ge dem då också DELAT ansvar och DELAD vårdnad från början.

Eller....

Låt kvinnor kunna välja abort och män slippa aktivt föräldraansvar i de fall de inte vill, har resurser etc etc.

Då får BÅDA incitament att sköta sig och BÅDA straffas lika för att de varit s.k. "ansvarslösa"
eftersom du nu älskar så att straffa människor så bode du ju inte låta halva befolkningen komma undan.

Minns mitt förslag om lag mot bristande föräldraskap. Du vill inte dela på ansvaret - Du vill låta alla slippa ansvaret, så att Ditt ansvarssmitande inte skall se så illa ut.
Citera
2023-08-26, 08:55
Medlem
@Jenny9 @Merapi @Ipsi :

OM vi ponerar att läkemedelsindustrin tar fram ett 'abortpiller' som är subventionerat och tilldelas ALLA flickor och kvinnor som en metod att avbryta en oönskad graviditet OCH de tar även fram ett graviditetstest som är 100% tillförlitligt efter 4 veckor, skulle ni gå med på att en abort efter 6 veckor skulle förbjudas (åtsidosatt våldtäkt, fara för liv o.s.v.)?

Pillrena och testerna skulle delas ut gratis och utan frågor eller restriktioner.
Citera
2023-08-26, 09:13
Medlem
Merwinnas avatar
Jag sitter och tittar på en österrikisk TV-serie, och det slår mig igen hur vi hjärntvättas i Sverige till att tycka att abort är något bra och självklart, medan de i österrikisk (och sydtysk) TV uppfostrar sina flickor att tänka precis tvärtom. I de österrikiska och tyska TV-avsnitten problematiseras aborten. Det är ofta en flicka som har mycket att förlora på att bli mor nu som vill göra abort, som i det avsnitt jag just såg: en idrottstjej som har tränat i hela sitt liv för att komma till Olympiaden... och när hon är helt nära målet blir hon förstås gravid. Hon försöker göra abort med örter som hon skickar efter (hon är en känd idrottskvinna och vågar inte gå till en läkare, för det skulle kunna komma ut), men det lyckas inte utan hon blir bara sjuk själv.

På slutet inser hon att den där idrottskarriären egentligen aldrig var värd något i jämförelse med barnet, att hon har tänkt helt fel, och hon är nu lycklig över att snart bli mor. Och när hon berättar det, skiner alla vuxna upp för att hon har fattat det enda riktiga beslutet.

I svenska TV-serier och filmer är det alltid precis tvärtom. Där är det de vuxna som talar om för den unga flickan att en abort är det enda rätta att göra, att hon förstör hela sitt liv om hon föder barn nu. Och när hon har gjort aborten, blir alla glada och pratar med varandra om hur duktig och mogen flickan är, som fattade det enda rätta beslutet.

Självklart påverkar sådant här vår syn på människovärdet. Jag är även rätt säker på att det är på grund av den moral som läggs fram i österrikiska och sydtyska TV-serier, som SVT inte köper in dem. För att våra tankar ska styras åt ett håll - vi ska inte få några alternativ.
Senast redigerad av Merwinna 2023-08-26 kl. 09:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in