Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-08-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Man måste föra ett vidare resonemang gällande detta och inte enbart avskärma sig vid Nicola Fs observation.
Den enda identifikationspunkten som Nicola F gör angivelsen ifrån är enligt materialet färgen på Anders Bs jacka.
That´s it.
Nicola F gör dessutom observationen från förhållandevis avlägsen plats.

Jag finner ingen anledning att ifrågasätta vad Nicola F säger sig ha observerat.
Att färgen på Tensonmannens jacka är lik eller så pass lik färgen på Anders Bs jacka att detta kan förväxlas.

Vi vet ju att Anders B inte var gärningsmannen.

Jag är å andra sidan intresserad av hur du ser på Tensonmannen vs Dekorimamannen?
Hur ser din slutsats i skrivande stund ut gällande detta?
Vi vet ju att det inte finns plats för båda vid brottsplatsen när dådet genomförs.
Citera
2023-08-25, 20:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag är å andra sidan intresserad av hur du ser på Tensonmannen vs Dekorimamannen?
Hur ser din slutsats i skrivande stund ut gällande detta?
Vi vet ju att det inte finns plats för båda vid brottsplatsen när dådet genomförs.

Min hypotes är att AB är Tensonmannen och att mördaren är en Dekorimaman som stått vid Dekorima i några få sekunder (dvs den Dekorimaman IM beskriver hela 1986).

Dessutom kan man inte utesluta att Tensonmannen är Dekorimamannen som stått vid Dekorima i några få sekunder.
Citera
2023-08-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Min hypotes är att AB är Tensonmannen och att mördaren är en Dekorimaman som stått vid Dekorima i några få sekunder (dvs den Dekorimaman IM beskriver hela 1986).

Dessutom kan man inte utesluta att Tensonmannen är Dekorimamannen som stått vid Dekorima i några få sekunder.

Intressant.Jag ser Dekorimamannen som AB och att han vart en restprodukt från rättegångarna emot Christer P.
Jag ser också Tensonmannen som den individ som mördade Olof Palme.

Varför tror du inte att Tensonmannen mördade Palme?
Citera
2023-08-25, 21:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Intressant.Jag ser Dekorimamannen som AB och att han vart en restprodukt från rättegångarna emot Christer P.
Jag ser också Tensonmannen som den individ som mördade Olof Palme.

Varför tror du inte att Tensonmannen mördade Palme?

Tensonmannen kan vara mördaren.

Jag ser till en helhet, tycker flest vittnesuppgifter går ihop om AB är Tensonmannen och mördaren en Dekorimaman som stått några få sekunder vid Dekorima.

Ett stort problem med AB som Dekorimamannen är att AB inte placerar sig själv vid Dekorimafasaden.
Citera
2023-08-25, 23:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Man måste föra ett vidare resonemang gällande detta och inte enbart avskärma sig vid Nicola Fs observation.
Den enda identifikationspunkten som Nicola F gör angivelsen ifrån är enligt materialet färgen på Anders Bs jacka.
That´s it.
Nicola F gör dessutom observationen från förhållandevis avlägsen plats.

Jag finner ingen anledning att ifrågasätta vad Nicola F säger sig ha observerat.
Att färgen på Tensonmannens jacka är lik eller så pass lik färgen på Anders Bs jacka att detta kan förväxlas.

Vi vet ju att Anders B inte var gärningsmannen.

En sak med färgen på Tensonmannens jacka. Jag vet att vi kollade det förut. Färgen på telefonkatalogen var ljust blå, dvs ljusare än AB:s jackfärg. Man kan nog säga ljusblå/ljust gråblå.

Men ta inte mitt ord för sanning. Säkrast att kolla. Minns att det fanns bilder på jackor med rätt färg.
Citera
2023-08-25, 23:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En sak med färgen på Tensonmannens jacka. Jag vet att vi kollade det förut. Färgen på telefonkatalogen var ljust blå, dvs ljusare än AB:s jackfärg. Man kan nog säga ljusblå/ljust gråblå.

Men ta inte mitt ord för sanning. Säkrast att kolla. Minns att det fanns bilder på jackor med rätt färg.

Vilken utgåva av katalogen var det?

Vill minnas att herr HAARP postade en bild där katalogens färg var mörkare än den på AB:s jacka.
Citera
2023-08-25, 23:57
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vilken utgåva av katalogen var det?

Vill minnas att herr HAARP postade en bild där katalogens färg var mörkare än den på AB:s jacka.

Det står i förhöret (som jag inte har tillgång till just nu). Någon visade bilder på ljusare jackor. Värt att kolla. Tänkte på det när jag läste senaste inläggen.
Citera
2023-08-26, 00:06
Medlem
Krister Petersson frågar om Stay Behind ( Barbrogruppen, Leongruppen).
AGAG Aktionsgruppen Arla Gryning.
Frågar om det pågick någon militär kuppförsvarsövning och/ eller antisabotageverksamhet/ övning
vid tidpunkten kring mordet på OP.

https://drive.google.com/file/d/14vfy9fUF5nhrFfvSYQLRZRQkNtvRD2Mj/view?fbclid=IwAR0BCAobqAJlmxUZgNQdpgmnB9aGyB6JLbnm VilF2ibwojkx2GNcvm2GbO0

Säpo 20170301

Svar 20170313
https://drive.google.com/file/d/1bITqCU4Pyi5vHD9vAPadDMCKcMdT31gk/view?fbclid=IwAR1pS4tsF0kJXw_zvytt1b-ABRJO4dF3C-XhFV_RAdqn65fVF0BxzGTIz08
Citera
2023-08-26, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Det finns lite olika bud på exakt hur ljust eller mörkt blå som Tensonmannens jacka kan tänkas varit utifrån Nicola Fs observation.
Den enda indikation som idag finns utifrån materialet är att den uppenbart kunnat förväxlas med Anders Bs färg på sin jacka..och den färgen måste betecknas som ljust blå.

Jag har tidigare understrykit hur kasst det är att Nicola F aldrig bottnats som vittne.
Det råder fortfarande..37 år plus efter dådet oklarheter.
Ett antal frågor skulle kunna betydligt mera klarhet om de besvarades.

Gick den förföljande mannen längs med straäckstenskanten eller gick han tre meter in emot trottoar från densamma?
Mötte Nicola F verkligen Palmes där han sagt sig mött dem?
Varifrån observerade han mordplatsen efter dådet..det kan ju omöjligen ha varit från den plats han uppgett i förhör?
Var någonstans mötte han det unga par han sagt sig ha mött?

Osv,osv...Nicola F tuggar fortfarande bröd.Det går således att fråga honom,men ingen gör det.

Det är i sammanhanget extremt konstigt att varken PU,Wall,Borgnäs eller andra habitueeer på området Palmemordet ens brytt sig om att söka ökad klarhet gällande vad Nicola F såg.
Det är helt obegripligt för mig.
Man misstänker ju grumliga skäl,försummelsen är ju helt uppenbar.
Senast redigerad av Lookalike 2023-08-26 kl. 09:24.
Citera
2023-08-26, 09:33
Medlem
FurirRevaers avatar
Jag minns en gång på Försvarsutbildarnas kursgård i Höllviken, då Criscom hade utbildning för kriskommunikatörer o Brännström var inbjuden som föredragshållare. Om jag minns rätt pratade han u-båtar och Sovjet, sitt liv som journalist. Så som han introducerades fick jag uppfattningen att han varit med på fler utbildningar, t o m att han var eller varit medlem.

Criscom hette tidigare Förbundet för psykologiskt försvar, ToPF. En av tidigare ordförande var t ex Bror Stefenson o Björn Körlof.

Föredraget gav inget spännande om MOP men med tanke på inlägget om Brännström kan hans intresse o t o m koppling till FBU som Försvarsutbildarna hette då vara av intresse.
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Att Brännström inte publicerade något om Bergling stärker ytterligare övningshypotsen.

Antingen att han hade fått tips eller till och med var övad. Som många känner till fanns det många journalister krigsplacerade i försvaret med olika uppgifter.

Till saken hör också möjligen att han sedan 1993 varit gift med Ritva Rönnberg, då SvD och nu TV4, som satt på Bohemia när skotten föll.
Citera
2023-08-26, 09:56
Medlem
"Leif Brännström om mordet på Olof Palme: "Jag hann inte tänka – jag fokuserade så mycket"

https://www.youtube.com/watch?v=Z0ettEZZHXY
Citera
2023-08-26, 10:11
Medlem
Citat:
Det finns lite olika bud på exakt hur ljust eller mörkt blå som Tensonmannens jacka kan tänkas varit utifrån Nicola Fs observation.
Den enda indikation som idag finns utifrån materialet är att den uppenbart kunnat förväxlas med Anders Bs färg på sin jacka..och den färgen måste betecknas som ljust blå.

Jag har tidigare understrykit hur kasst det är att Nicola F aldrig bottnats som vittne.
Det råder fortfarande..37 år plus efter dådet oklarheter.
Ett antal frågor skulle kunna betydligt mera klarhet om de besvarades.

Gick den förföljande mannen längs med straäckstenskanten eller gick han tre meter in emot trottoar från densamma?
Mötte Nicola F verkligen Palmes där han sagt sig mött dem?
Varifrån observerade han mordplatsen efter dådet..det kan ju omöjligen ha varit från den plats han uppgett i förhör?
Var någonstans mötte han det unga par han sagt sig ha mött?

Osv,osv...Nicola F tuggar fortfarande bröd.Det går således att fråga honom,men ingen gör det.

Det är i sammanhanget extremt konstigt att varken PU,Wall,Borgnäs eller andra habitueeer på området Palmemordet ens brytt sig om att söka ökad klarhet gällande vad Nicola F såg.
Det är helt obegripligt för mig.
Man misstänker ju grumliga skäl,försummelsen är ju helt uppenbar.

Hur tänker du de ska göra? Söka upp Nicola F? Har du koll på var han bor? Han är kanske inte helt ok för visst var det så att han länge bodde hos föräldrarna? Med det menar jag inte att han hade fel -86.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in