Citat:
"Silverfärgad eller grå" är väl bara ett sätt att uttrycka "silvergrå". Det är i alla fall en och endast en sådan "finare bil" som hon iakttagit utanför Grand, och den bilen menar hon kör iväg vid 23.16 enligt förhöret ifråga.
Sedan tycker jag nog att det är lite konstigt med den till synes exakta tidsangivelsen, som inte stämmer så bra med hennes sätt att beskriva förlopp och tider i övrigt. Annars är bussens avgångstid den enda tid hon anger exakt på minuten därute, och den heter då 23.28. Men den tiden verkar hon ha kollat upp efteråt, på samma sätt som Hubert Falk kollar sin busstidtabell och sedan preciserar tiden.
Jag tvivlar på att Pia Engström ens haft ett armbandsur på sig den kvällen. För när hon berättar om hur de lämnade biosalongen så nämner hon att hon frågade en kamrat om tiden, och då var den 23.10. Om man själv har ett armbandsur så behöver man ju inte fråga andra om tiden.
Ändå är det nog så att hon är ganska bra på att hålla rätt på tiden. På den tiden behövde man inte armbandsur på samma sätt som idag (eller mobilen då), för det fanns det väldigt gott om offentliga klockor som man kunde kolla och på så vis hålla koll. Jeppsson berättar i förhör att han inte brukade bära något armbandsur på den tiden, och det brukade inte jag heller. Ändå höll man ganska bra koll på tiden.
Min tanke om tiden 23.16 är att det nog kan röra sig om en enkel felstavning i förhörsprotokollet där "23.16" egentligen ska vara 23.15 vilket i sin tur kommer från "kvart över elva" från Pia Engström. Det är ju ingen ordagrann utskrift från ett bandat förhör utan en sammanfattning som gjorts av polisen. Knackar man fel en minut på skrivmaskinen så kanske man struntar i det hellre än att ta fram tippex-flaskan och rätta felet. För övrigt kallas bilen också "silvergrå" i samma förhör, den 17/3 1986.
Ser fram emot att få mer kött på benen rörande dina idéer om händelseförloppet, silverbilens roll, inboxningar med mera. Ingen jäkt, utan ta det när du hittar tid och energi till det.
Sedan tycker jag nog att det är lite konstigt med den till synes exakta tidsangivelsen, som inte stämmer så bra med hennes sätt att beskriva förlopp och tider i övrigt. Annars är bussens avgångstid den enda tid hon anger exakt på minuten därute, och den heter då 23.28. Men den tiden verkar hon ha kollat upp efteråt, på samma sätt som Hubert Falk kollar sin busstidtabell och sedan preciserar tiden.
Jag tvivlar på att Pia Engström ens haft ett armbandsur på sig den kvällen. För när hon berättar om hur de lämnade biosalongen så nämner hon att hon frågade en kamrat om tiden, och då var den 23.10. Om man själv har ett armbandsur så behöver man ju inte fråga andra om tiden.
Ändå är det nog så att hon är ganska bra på att hålla rätt på tiden. På den tiden behövde man inte armbandsur på samma sätt som idag (eller mobilen då), för det fanns det väldigt gott om offentliga klockor som man kunde kolla och på så vis hålla koll. Jeppsson berättar i förhör att han inte brukade bära något armbandsur på den tiden, och det brukade inte jag heller. Ändå höll man ganska bra koll på tiden.
Min tanke om tiden 23.16 är att det nog kan röra sig om en enkel felstavning i förhörsprotokollet där "23.16" egentligen ska vara 23.15 vilket i sin tur kommer från "kvart över elva" från Pia Engström. Det är ju ingen ordagrann utskrift från ett bandat förhör utan en sammanfattning som gjorts av polisen. Knackar man fel en minut på skrivmaskinen så kanske man struntar i det hellre än att ta fram tippex-flaskan och rätta felet. För övrigt kallas bilen också "silvergrå" i samma förhör, den 17/3 1986.
Ser fram emot att få mer kött på benen rörande dina idéer om händelseförloppet, silverbilens roll, inboxningar med mera. Ingen jäkt, utan ta det när du hittar tid och energi till det.
Efter bion stod Pia Engström tillsammans med sina kamrater utanför Grands entré och det var då hon såg bilen. Även Robert Gustafsson såg en blå eller blågrå bil. Så att det fanns andra bilar än flygledarens är klart. Att sammanfattande poliser inte kan redogöra klart för förhör är inte ursäkt för att utesluta alternativ. Förhöret är vad jag förstår blandat så det vore bra om det offentliggjordes så att vi kunde höra Robert Gustafsson själv.
Samt att flygledaren körde inte förrän efter det att Pia Engström stigit på bussen så det var inte Hans silverfärgade Volvo som Pia Engström såg köra söderut mot mordplatsen.
Robert Gustafsson: Eh nej så att jag står ute på trottoaren, jag och Lotta och då vet jag att Pia frågar om vi skulle gå vidare någonstans och ta en öl eller något sådant där.
Vi avböjer, jag säger att "nej vi ska hem. Det är sent. Vi går hem och lägger oss”.
Eh och då när vi ska avsluta det samtalet så att säga. Den konversationen och säger hej då till dem och sådär.
FL1 Hans Melander: Nu står ni alltså alla fyra ute på gatan?
Robert Gustafsson: Ute på gatan ja.
FL1 Hans Melander: Alldeles utanför biografen?
Robert Gustafsson: Biografen.
FL1 Hans Melander: Mm.
Robert Gustafsson: Eh, så noterar jag rakt framför mig typ, ja det är, vad kan det vara, typ den trottoaren är väl i och för sig ganska bred men ja, fem meter framför mig då.
Så står det en, en bil parkerad alldeles utanför biografen.
Färgen har jag för mig är så här blågrå. Eller, ja, blå eller grå eller blågrå och den har tonade rutor runt hela sidan.
Bakruta, sidoruta, sidoruta, passagerarsidan, förarsidan och halva framrutan.
När det gäller tiden så kan hon ju ha frågat sina vänner om tiden innan de gick norrut, om inte annat så för att inte missa bussen.
Senast redigerad av Utredaren 2023-05-24 kl. 17:04.
Senast redigerad av Utredaren 2023-05-24 kl. 17:04.