Citat:
Ursprungligen postat av
Fred Friendly
Den fysiska acklimatiseringen torde inte vara allt för svår. Man har ju ett par veckor, en månad efter säsongen. Sedan fyra månader att bygga inför en säsong. På den tiden borde man kunna lägga en solid grund som man så klart bygger på vilket i princip skulle kunna innebära att en spelare efter tio omgångar (sommaruppehållet) kan ha genomgått en stor transformation. Det finns ju inget som säger att spelaren inte kan delta sportsligt under tiden. Har man kontinuitet nedåt kan denna resa påbörjas i p17, p19-lagen. Det handlar ju om vision och kunskap. Ni borde definitivt ha alla möjligheter att genomföra denna förändring och få bevis i form av data att spelare från egna akademin generellt är snäppet bättre tränade fysiskt. Eller?
Jo exakt, ifall det är en övergång som sker till vintern. Då ska det inte vara några konstigheter att få ordning på spelaren och få honom redo för matchande. Det är främst under sommaren som gör det lite jobbigare. Sedan får du ta i beaktning att vi är speciella (precis som Norge) i och med att vi kör vår-höst vilket gör att alla nyförvärv har en extra lång säsong, vilket ökar risken för skador, så frågan är hur hårt man ska pusha någon som kommer under sommaren för att undvika just skador. Och är det en prestigeövergång så vill man naturligtvis få igång dessa så snabbt som möjligt.
När det kommer till just vår akademi så har jag inte riktigt koll på det och behöver fördjupa mig mer inom det. Var ett tag sedan jag såg en ungdom hos oss som låg längre fram än vad de borde göra. Vet att man jobbar mycket med processer men det har mer att göra med de taktiska principerna hur seniorlaget spelar och inte de fysiska egenskaperna.