2023-08-22, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Åker vi ur kommer det bli en kraftig sanering av truppen som redan idag är för stor med enorm dödvikt. Vi har, liksom ni hade, en sann och trogen supporterskara som kommer bära upp klubben under svåra tider och jag är inte alls orolig över ekonomin vid superettan spel. Vi är inte Göteborg.

Med detta sagt kommer det rulla huvuden om vi åker ner. Detta är en trupp som det har investerats mycket pengar i, har bra betalt och ska absolut inte vara inblandade i någon bottenstrid. Att vi befinner oss där vi befinner oss idag är en kombination av lättja och bristande respekt gentemot klubben och allt vad den representerar. Om jag uttrycker mig diplomatiskt finns det iaf. 4 spelare i truppen jag önskar inget annat än olycka och lidande resten av livet. Utan att säga namn kommer det bli oerhört svårt för vissa människor att visa sina ansikten i Stockholm framledes om dom lyckas fullborda detta magplask till säsong.
Jag tror inte enbart spelarna är ansvariga för att spelet inte sitter. Finns det inte likheter till 2002 - 2004?

Tränare karusell då.
2002
Peter Larsson (omg 1-7)
Dušan Uhrin (omg 8-26)

2003
Richard Money

2004
Richard Money (omg 1-3)
Patrick Englund (omg 4-26)

Nu
2020
Rikard Norling (omg 1-11),
Bartosz Grzelak (omg 12-30)

2021
Bartosz Grzelak
(Då förlorade AIK guldet på målskillnad)

2022
Bartosz Grzelak (omg 1-18),
Henok Goitom (omg 19-26),
Peter Wennberg (omg 27-30)

2023
Andreas Brännström (omg 1-13), Henning Berg (omg 14-)

Sportchefkarusellen då var väl kaos. Nu har efter BW, haft Jurelius, Lindberg och nu Berntsen.

Varje tränare har haft olika spelideer och därför haft felbyggd trupp (felbyggt för tränaren, men rätt för den föregående).

Vilka är ansvariga för karusellen. En inte liten del är vi medlemmar och supportrar som säger "avgå alla". Nu ska vi göra om, värva in en lösning.

En spelare till kommer inte lösa det. Stötta alla och ge trygghet tror jag. I kontrast kan man se Elfsborg/Häcken som byggt över tid.

Har man en stomme spelare så är det lättare för de nya att komma in och prestera.

Nu har AIK en stomme på fyra(?) i Milo, Sotte, Billy och Otieno, från förra säsongen. De ska dock spela i ovana roller. Milo och Sotte i fyrback, Billy och Otieno som yttrar.

Det men fyra olika tränare sedan förra året.
Senast redigerad av MrOrdonnee 2023-08-22 kl. 22:18.
Citera
2023-08-22, 22:31
Medlem
snillet_1s avatar
Kanske har nämnts i tråden men Brännström gästade Fotbollsmorgon i morse för sitt första mediaframträdande sen han fick kicken från AIK:

https://www.youtube.com/watch?v=XCJsIYZWBT8&ab_channel=Fotbollsmorgon

Gav ett sansat & balanserat intryck tycker jag trots att han hamnade i en så rörig situation och att det måste svida att få gå så tidigt från sitt första större uppdrag.
Citera
2023-08-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag tror inte enbart spelarna är ansvariga för att spelet inte sitter. Finns det inte likheter till 2002 - 2004?

Tränare karusell då.
2002
Peter Larsson (omg 1-7)
Dušan Uhrin (omg 8-26)

2003
Richard Money

2004
Richard Money (omg 1-3)
Patrick Englund (omg 4-26)

Nu
2020
Rikard Norling (omg 1-11),
Bartosz Grzelak (omg 12-30)

2021
Bartosz Grzelak
(Då förlorade AIK guldet på målskillnad)

2022
Bartosz Grzelak (omg 1-18),
Henok Goitom (omg 19-26),
Peter Wennberg (omg 27-30)

2023
Andreas Brännström (omg 1-13), Henning Berg (omg 14-)

Sportchefkarusellen då var väl kaos. Nu har efter BW, haft Jurelius, Lindberg och nu Berntsen.

Varje tränare har haft olika spelideer och därför haft felbyggd trupp (felbyggt för tränaren, men rätt för den föregående).

Vilka är ansvariga för karusellen. En inte liten del är vi medlemmar och supportrar som säger "avgå alla". Nu ska vi göra om, värva in en lösning.

En spelare till kommer inte lösa det. Stötta alla och ge trygghet tror jag. I kontrast kan man se Elfsborg/Häcken som byggt över tid.

Har man en stomme spelare så är det lättare för de nya att komma in och prestera.

Nu har AIK en stomme på fyra(?) i Milo, Sotte, Billy och Otieno, från förra säsongen. De ska dock spela i ovana roller. Milo och Sotte i fyrback, Billy och Otieno som yttrar.

Det men fyra olika tränare sedan förra året.

Du glömmer väl er målvakt i alla fall. JG var väl avsedd att växla upp i år och att han skött detta svagt är ju ett underbetyg till fys etc men knappast strategin i vintras.
Citera
2023-08-22, 22:44
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
86M är det väl ändå?
Det var 2022 men sedan dess har q1 släppts och bland annat Ayari sålts. Men nu på fredag släpps q2 och vi får se hur det står till mer exakt.
Citera
2023-08-22, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av London
Ja, av vad man kan följa från publika ”DIF inifrån” så har vi en professionell ansats till träning. Kanske en av de bättre eller t.om den bästa i Sverige. Sannolikt kommer denna, åtminstone på marginalen, också förbättrats av investeringar i bättre faciliteter.

Kaknäs är dock fortfarande tillräckligt bra, här och nu, för att inte skylla sportsliga besvikelser på möjligheter till fysisk prestation. Särskilt i jämförelse med de föreningar och resurser jag precis nämt.

Du vet att jag gillar dig som en av få malmöiter på detta forum och värderar dina inlägg högt, men denna diskussion kommer du aldrig få mig att vända åsikt kring. Alltså att DIF (eller annan allsvensk klubb) skulle ursäkta dåliga inhemska resultat för att vi parallellt spelar i en europeisk turnering (som är standard i övriga Europa).

Jag köper egentligen vad du säger kring träningsupplägget och det var inte tänkt som någon ursäkt för att spelarna skulle prestera sämre utan det var mer tankar kring hur vi kan jobba mot att få ligan få fram mer "färdiga" spelare. Grunden läggs under våren innan europaspelet påbörjas man hinner inte jobba med grunderna när väl det börjar. Så ja, man ska kunna dubblera utan större bekymmer egentligen så länge man lagt ner jobbet innan. Kan mycket väl vara så att jag är färgrad då underlaget är lite tunt och jag utgår slutsatsen man kommit fram i MFF om att man behöver bredare trupp om att kunna klara av det, men naturligtvis innebär det inte att den är korrekt.

Det ska bli intressant att följa Häcken under hösten, att yngre förmågors prestationer varierar är välkänt så det blir intressant att se vad man väljer för strategi, ifall man satsar på att köra samma elva i den mån det går eller ifall man väljer att rotera. Det bygger vidare underlag för andra lag som satsar på europa vilket vi saknat i stort.
Citera
2023-08-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Du glömmer väl er målvakt i alla fall. JG var väl avsedd att växla upp i år och att han skött detta svagt är ju ett underbetyg till fys etc men knappast strategin i vintras.
Svårt att summera JG, men han hamnar väl i skadat godskategorien. Lyssnar man tillbaka på ex Testa Stör så gav de honom en del "stjärnor" under Bartoszperioden - sedan har han varit mycket skadad och inte kunnat(?) matchats flera 90 minuter i rad. Det är såklart riktigt dåligt. Men hans attityd gör att han får mer skit än vad jag tycker är rimligt - en del skit ska det va.

Det är ändå bättre att han som nu (och förra perioden) går sjuklön än kostar lönepengar. Berntsen gick ut och sa att det kan ge utrymme för höstlån. Jag tror dock inte att en spelare till in skulle göra det bättre.

Du har rätt om Nordfeldt, han spelar kvar i samma position.
Citera
2023-08-22, 23:11
Medlem
MrSkargards avatar
Vad tycker djurgårdarna om att Henrik Berggren anser att en välfylld klubbkassa är viktigare än titlar?
Numera så har Djurgården så pass mycket pengar att man har råd att agera ambitiöst men Berggren beter sig som att klubben är på gränsen till en konkurs.
Nej, jag säger inte att DIF ska skita i ekonomin och lägga ut hutlösa summor på överhypade och värdelösa föredettingar som John Guidetti men några slags ambitioner borde klubben visa.
Citera
2023-08-23, 05:41
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Jag köper egentligen vad du säger kring träningsupplägget och det var inte tänkt som någon ursäkt för att spelarna skulle prestera sämre utan det var mer tankar kring hur vi kan jobba mot att få ligan få fram mer "färdiga" spelare. Grunden läggs under våren innan europaspelet påbörjas man hinner inte jobba med grunderna när väl det börjar. Så ja, man ska kunna dubblera utan större bekymmer egentligen så länge man lagt ner jobbet innan. Kan mycket väl vara så att jag är färgrad då underlaget är lite tunt och jag utgår slutsatsen man kommit fram i MFF om att man behöver bredare trupp om att kunna klara av det, men naturligtvis innebär det inte att den är korrekt.

Det ska bli intressant att följa Häcken under hösten, att yngre förmågors prestationer varierar är välkänt så det blir intressant att se vad man väljer för strategi, ifall man satsar på att köra samma elva i den mån det går eller ifall man väljer att rotera. Det bygger vidare underlag för andra lag som satsar på europa vilket vi saknat i stort.
Enkelt exempel är ju att ta Bodö/Glimt som ju hade en egen inkörsperiod om ett par månader för att komma upp i samma intensitet som övriga laget. Jag tror inte att Bodö har så värst mycket bättre förutsättningar än svenska lag i toppen. Det handlar ju om en holistisk syn som måste ges tid och som delvis är klubbstyrt och oberoende av tränare. Vill minnas att man tog Layoni som exempel på spelare man identifierat vi datadriven scouting som hade goda underliggande siffror men för få maxlöpningar men som med deras träningsmetodik så kunde han öka antalet maxlöpningar per 90 min med låt säga 100% och han exploderade ju i Bodö.
Citera
2023-08-23, 06:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Enkelt exempel är ju att ta Bodö/Glimt som ju hade en egen inkörsperiod om ett par månader för att komma upp i samma intensitet som övriga laget. Jag tror inte att Bodö har så värst mycket bättre förutsättningar än svenska lag i toppen. Det handlar ju om en holistisk syn som måste ges tid och som delvis är klubbstyrt och oberoende av tränare. Vill minnas att man tog Layoni som exempel på spelare man identifierat vi datadriven scouting som hade goda underliggande siffror men för få maxlöpningar men som med deras träningsmetodik så kunde han öka antalet maxlöpningar per 90 min med låt säga 100% och han exploderade ju i Bodö.

Absolut, har man tålamod och ger nyförvärv utrymme att acklimatisera sig så hade det varit optimalt läge. Bodö har valt en strategi och håller sig till den (sen att deras spelare är optimerade till just Bodö är ett annat problem), det skulle jag gärna även se våra klubbar anamma till en viss grad. Sporten drivs av data idag, och oavsett om man som tränare gillar det eller inte så måste man anpassa sig till det. Sedan har vi problemet att vi ger våra spelare för kort tid att komma in i det, speciellt om det är större övergångar (jag själv är en del av problemet då jag också faller lätt för det, Jörgensen hos oss, han nya anfallaren i Djurgården osv. osv.) eller ifall det är någon spännande talang (då pratar man istället om att skeppa iväg dem direkt för att man ska kunna bräcka varandra om hur mycket man tjänat på övergången).

Jag kan även förstå att större klubbar har svårare att anpassa sig eller rättare sagt att det tar längre tid till att få till en förändring. Många pratar om att hela tiden ta nästa steg och bli etablerade på en viss nivå men istället för att jobba internt och se över saker landar man istället i analysen så länge man värvar "sexigare" spelare istället så löser det sig. Det hade varit intressant att se en svensk uppstickare gå sin egen väg, göra något helt annorlunda och hålla sig till det även om det blåser. Lite som vi sett andra skandinaviska klubbar göra. Just nu är vi alla lite för mycket mellanmjölk och det är ganska tråkigt att följa allsvenskan på en generell nivå.
Citera
2023-08-23, 09:58
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vad tycker djurgårdarna om att Henrik Berggren anser att en välfylld klubbkassa är viktigare än titlar?
Numera så har Djurgården så pass mycket pengar att man har råd att agera ambitiöst men Berggren beter sig som att klubben är på gränsen till en konkurs.
Nej, jag säger inte att DIF ska skita i ekonomin och lägga ut hutlösa summor på överhypade och värdelösa föredettingar som John Guidetti men några slags ambitioner borde klubben visa.
som jag skrev till easy dan om Bosse A

Citat:
"Ursprungligen postat av easy_dan
Kan det vara 10 år nu? Bra ekonomiska resultat och bra på att sälja spelare men har väl lite bommat varje större satsning."

Jag tycker faktiskt att han har snålat och satsat på spelare som ska bli bra på lite sikt..varit rädd att störa kemin i truppen o laget och således tagit in folk som inte eg gått rakt in i laget.

alltid försökt göra lite smarta värvningar istället för att täcka upp behovet.

jämför med Malmö som värvat o skitit i vem som hamnar på bänken om de inte presterar.

så ja, det hänger ihop med vad du skrev. bra ekonomiska resultat o bommat lite grann pga lite fel prioritering.
Citera
2023-08-23, 13:20
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Nu har jag inte sett sammanhanget men menar han inte att en välfylld klubbkassa ger framgångar på sikt och skall premieras mot kortsiktiga framgångar?

Rikast vinner oftast, liksom.
Citera
2023-08-23, 13:49
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Går inte att lasta över den på någon tränare. Spelare är alltid ytterst ansvariga för sitt fysiska skick och sin egen diet. Det är dessutom efter uppehåll som JG rullar in sådär. Är det spelare som tränar, kör och sköter sig kan vi börja snegla på fystränaren men annars inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in