2023-08-25, 18:21
Avslutad
Riktigt bull med noll matcher imorgon. Vansinnigt att Svenska Cupen ställer till det...

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Har ni inte IKT och Pontus Jansson som tacksamma targets att trycka in bollar på? Eller är inläggen så dåliga?

f.ö. ger väl värdeutvecklingen på ex. Nanasi visst andrum till Rydström. Spelarutveckling är en enorm del av tränarutvärdering i Sverige och Allsvenskan och även om Malmö sitter med en unik kravbild så ska det absolut inte underskattas när en tränare lyckas transformera en spelare så radikalt som Rydström med Nanasi.

Busanello är rätt så bra på att hitta sina medspelare med sina inlägg men det var ett tag sedan vi lirade med långa bollar in i straffområdet. Jag saknar lite desperationen i slutet av matcherna ifall vi ligger under eller måste gå för det.

Så är det absolut, att lyckas spela in unga förmågor är en viktig del av strategin och ger precis som du nämner andrum ifall man missar europaspel. Vi har en så pass bra trupp att vi bör kunna alltid lira en spelare från akademin.
Citera
2023-08-25, 19:26
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sticklas187
Han är kär i samtliga matcher han är på
Ja, lite åt det hållet har jag sett förut också, men jag tror inte jag har sett den nivån. Och han körde 47 minuter, mer än dubbelt så lång som dom flesta filmer han gör.
Citera
2023-08-25, 20:41
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Riktigt bull med noll matcher imorgon. Vansinnigt att Svenska Cupen ställer till det...

Busanello är rätt så bra på att hitta sina medspelare med sina inlägg men det var ett tag sedan vi lirade med långa bollar in i straffområdet. Jag saknar lite desperationen i slutet av matcherna ifall vi ligger under eller måste gå för det.

Så är det absolut, att lyckas spela in unga förmågor är en viktig del av strategin och ger precis som du nämner andrum ifall man missar europaspel. Vi har en så pass bra trupp att vi bör kunna alltid lira en spelare från akademin.

MFF spelar först på måndag.
Citera
2023-08-26, 06:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Kommer bli en lång väntan.
Citera
2023-08-26, 07:50
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Absolut, har man tålamod och ger nyförvärv utrymme att acklimatisera sig så hade det varit optimalt läge. Bodö har valt en strategi och håller sig till den (sen att deras spelare är optimerade till just Bodö är ett annat problem), det skulle jag gärna även se våra klubbar anamma till en viss grad. Sporten drivs av data idag, och oavsett om man som tränare gillar det eller inte så måste man anpassa sig till det. Sedan har vi problemet att vi ger våra spelare för kort tid att komma in i det, speciellt om det är större övergångar (jag själv är en del av problemet då jag också faller lätt för det, Jörgensen hos oss, han nya anfallaren i Djurgården osv. osv.) eller ifall det är någon spännande talang (då pratar man istället om att skeppa iväg dem direkt för att man ska kunna bräcka varandra om hur mycket man tjänat på övergången).

Jag kan även förstå att större klubbar har svårare att anpassa sig eller rättare sagt att det tar längre tid till att få till en förändring. Många pratar om att hela tiden ta nästa steg och bli etablerade på en viss nivå men istället för att jobba internt och se över saker landar man istället i analysen så länge man värvar "sexigare" spelare istället så löser det sig. Det hade varit intressant att se en svensk uppstickare gå sin egen väg, göra något helt annorlunda och hålla sig till det även om det blåser. Lite som vi sett andra skandinaviska klubbar göra. Just nu är vi alla lite för mycket mellanmjölk och det är ganska tråkigt att följa allsvenskan på en generell nivå.
Den fysiska acklimatiseringen torde inte vara allt för svår. Man har ju ett par veckor, en månad efter säsongen. Sedan fyra månader att bygga inför en säsong. På den tiden borde man kunna lägga en solid grund som man så klart bygger på vilket i princip skulle kunna innebära att en spelare efter tio omgångar (sommaruppehållet) kan ha genomgått en stor transformation. Det finns ju inget som säger att spelaren inte kan delta sportsligt under tiden. Har man kontinuitet nedåt kan denna resa påbörjas i p17, p19-lagen. Det handlar ju om vision och kunskap. Ni borde definitivt ha alla möjligheter att genomföra denna förändring och få bevis i form av data att spelare från egna akademin generellt är snäppet bättre tränade fysiskt. Eller?
Citera
2023-08-26, 09:11
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Citat:
Kommer bli en lång väntan.

Haha stackars er. Själv har man ju som supporter till IFK Göteborg vant sig vid att måndag är matchdag i regel. Blir positivt överraskad när vi spelar på helgen
Citera
2023-08-26, 21:28
Medlem
Jäklar vad segt det är med bara en match i veckan hela tiden. Tycker det är dags att ta upp två lag till i allsvenskan så det blir lite fler matcher. Superettanlagen som kommit upp de senaste åren har gjort det helt okej.
Citera
2023-08-27, 06:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Den fysiska acklimatiseringen torde inte vara allt för svår. Man har ju ett par veckor, en månad efter säsongen. Sedan fyra månader att bygga inför en säsong. På den tiden borde man kunna lägga en solid grund som man så klart bygger på vilket i princip skulle kunna innebära att en spelare efter tio omgångar (sommaruppehållet) kan ha genomgått en stor transformation. Det finns ju inget som säger att spelaren inte kan delta sportsligt under tiden. Har man kontinuitet nedåt kan denna resa påbörjas i p17, p19-lagen. Det handlar ju om vision och kunskap. Ni borde definitivt ha alla möjligheter att genomföra denna förändring och få bevis i form av data att spelare från egna akademin generellt är snäppet bättre tränade fysiskt. Eller?

Jo exakt, ifall det är en övergång som sker till vintern. Då ska det inte vara några konstigheter att få ordning på spelaren och få honom redo för matchande. Det är främst under sommaren som gör det lite jobbigare. Sedan får du ta i beaktning att vi är speciella (precis som Norge) i och med att vi kör vår-höst vilket gör att alla nyförvärv har en extra lång säsong, vilket ökar risken för skador, så frågan är hur hårt man ska pusha någon som kommer under sommaren för att undvika just skador. Och är det en prestigeövergång så vill man naturligtvis få igång dessa så snabbt som möjligt.

När det kommer till just vår akademi så har jag inte riktigt koll på det och behöver fördjupa mig mer inom det. Var ett tag sedan jag såg en ungdom hos oss som låg längre fram än vad de borde göra. Vet att man jobbar mycket med processer men det har mer att göra med de taktiska principerna hur seniorlaget spelar och inte de fysiska egenskaperna.
Citera
2023-08-27, 09:39
Medlem
Citat:
Ligger vi inte i topp när det kommer till skapade lägen? Det enda Rydström behöver komma underfund är hur man luckrar upp lag som ligger och försvarar med 10 man i straffområdet, vilket av majoriteten av de allsvenska lagen gör när de spelar mot oss.

Rydström är nog rätt anti att skicka långt eller slå inlägg även om det krävs för att rädda poäng i matcherna.

Det viktigaste är att vara bra mellan straffområdena och att ha bollen så han kan gå in i martyrrollen på presskonferenserna. Skulle Malmö rädda poäng i slutet av matchen genom att slå längre bollar så har han enligt sig själv ”sjunkit till den nivån” och då är det inte värt att vinna matchen eller rädda poängen.

Några av poängtappen hade kunnat undvikas om han hade frångått just det.
Citera
2023-08-27, 11:52
Medlem
Vet nån vad Rajovic kostade Kalmar? Enligt Transfermarkt så fick Kalmar 2 miljoner euro vid försäljningen av honom.
Citera
2023-08-27, 11:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DazeHereToAmaze91
Vet nån vad Rajovic kostade Kalmar? Enligt Transfermarkt så fick Kalmar 2 miljoner euro vid försäljningen av honom.
4 sockerdricka och 2 paket Mums-Mums. Och det är väl ungefär vad Watford borde betalat också egentligen.
Citera
2023-08-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
4 sockerdricka och 2 paket Mums-Mums. Och det är väl ungefär vad Watford borde betalat också egentligen.
Engelska klubbar och överpriser - Nämn en bättre duo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in