2023-09-03, 00:09
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, jag anser att foster har rätt till det efter en viss tid. När foster mer och mer liknar människor och det inte är lång tid kvar innan de kan klara sig utanför kvinnans kropp, så anser jag att fostret börjar få samma mänskliga rättigheter som en levande född människa. Dvs.: man får inte längre ta kål på fostret.

Flickan/kvinnan/paret har ju då dessutom haft tillräckligt lång tid på sig att göra abort, om de nu inte ville ha barn.

Såhär skulle jag kunna säga:

Vecka 0 till vecka 9 = absolut går flickans/kvinnans/parets önskan före allt annat. Här är det självklart att kvinnan/flickan ska få göra en laglig, reglerad och säker abort. Embryot/fostret är alltför outvecklat och jag ser det mer aborten som ett "avstannande av graviditet" än som något annat. Jag ser inga moraliska hinder alls för en abort som sker senast vecka 9+0.

Vecka 10+0 till vecka 12 = här börjar det bli lite mer problematiskt. Fostret utvecklas alltmer... Men fortsatt är det viktigt att flickan/kvinnan/paret ska få ha rätt att göra en laglig, reglerad och säker abort om de känner sig nödgade till det. Säker abort räddar liv.

Vecka 13 till vecka 18+6 = moraliskt problematiskt, då fostret blir alltmer människolikt och alltmer utvecklat. Men fortsatt viktigt att flickan/kvinnan/paret ska ha tillgång till laglig, reglerad och säker abort. Då detta räddar liv. Kan ju även framkomma på RUL att det är svåra skador på fostret som gör att det skonsammaste för fostret är att aborteras.

Vecka 19+0 till vecka 21+6 = bra att det i dessa veckor endast är Socialstyrelsen som får fatta beslut. Här börjar fostret bli alltmer utvecklat och mänskligt och det blir alltmer knepigt rent moraliskt med abort och här kan jag faktiskt hålla med abortmotståndarna att abort börjar likna mord... Men som sagt: beslutar Socialstyrelsen att det får bli abort, så ska denna givetvis ske lagligt, reglerat och säkert... Men fan, här börjar det bli svårt moraliskt för min del.

Vecka 22+0 till vecka 22+6 = vääääldigt nära den gräns där man kan rädda foster som föds. Här är fostret så gott som ett litet barn. Så nej. Här får jag mycket svårt att försvara en abort moraliskt... Det skulle i så fall vara för att rädda flickans/kvinnans liv. Ända skälet jag kan se till abort när fostret är så pass utvecklat.

Vecka 23+0 till vecka 27+6 = här kan man rädda foster som föds, de är så pass utvecklade och medicinsk teknik är så pass utvecklad. Men de allra yngsta (de födda i vecka 23-24) kommer i regel ha svåra men/komplikationer, för resten av sina liv. Men här anser jag helt klart att om kvinnans liv är i fara, så bör man försöka rädda både kvinnan och fostret. Rent moraliskt finns inte abort ens på kartan. Här ser jag alltmer abort som mord. Precis som abortmotståndarna. Och från vecka 23 räknas även foster som barn om de föds.

Vecka 28+0 till vecka 34+0 = här ser jag absolut att abort = mord. Fostren är alltmer utvecklade.

Osv.

Men som sagt: flertalet aborter sker innan vecka 9, i Sverige. Tack vare vår abortlagstiftning och bra graviditetstest som kan visa graviditet innan ens mensen uteblivit. Och jag har som sagt inga betänkligheter alls över graviditeter som sker fram tom. vecka 9. Det är efter vecka 10 jag börjar tycka det är lite märkligt moraliskt, men ändå ser att laglig, säker och reglerad abort är viktig då det räddar flickors/kvinnors liv.

Och jag ser att svensk abortlagstiftning faktiskt på det stora hela matchar mina moraliska åsikter i frågan.

Men jag respekterar givetvis din åsikt. Och jag förstår den intellektuellt.
Jag ställer samma fråga till dig som jag ställde till Reiwa

Ska man kunna tvinga en förälder att donera benmärg till sitt barn om det krävs för att barnet ska överleva?
Citera
2023-09-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Nej. Att mänskligt liv börjar vid befruktningsögonblicket är ett objektivt vetenskapligt faktum.

Av ditt eget resonemang så följer det att om någon känner för att döda dig så är det okej. Att du inte förstår simpel logik är inte mitt problem.

Ja, att det är mänskligt liv är ingen tvekan om. Men det är väldigt outvecklat mänskligt liv. Och flertalet aborter sker innan vecka 9, i Sverige. Och jag har faktiskt inga moraliska betänkligheter alls kring det. Embryot/fostret är så pass outvecklat, att jag faktiskt inte ser det som något annat än "avstannande av graviditet".

Då har du radikalt missuppfattat vad jag har skrivit.
Jag anser att svensk abortlagstiftning är bra. Den tar hänsyn till flickan/kvinnans/parets önskan fram tom. vecka 18+6. Sedan har inte flickan/kvinnan/paret något rätt att säga till om fostret ska dö eller inte. Vilket jag alltså anser är helt korrekt.

Redan vid vecka 10+0 börjar jag anse att abort är moraliskt problematiskt, men att man ändå måste ta hänsyn till flickan/kvinnan/paret, eftersom säker abort räddar liv (flickan/kvinnans liv).

Och ju äldre och mer utvecklat fostret blir, desto mer moraliskt problematiskt blir det, anser jag. Och det finns en punkt där jag också anser att abort = mord. Efter vecka 23. Då kan man ju rentav rädda foster som föds. Visst: de får i regel svåra men och komplikationer, om de överlever i vecka 23.

Och som sagt. Jag är snart 50 bast. Så jag är mycket äldre och ännu mer utvecklad än ett foster som är 19+0 veckor. Eller 21+6 veckor. Då får man inte mörda foster i Sverige. Så nej, du får inte mörda mig, även om du skulle vilja.
Citera
2023-09-03, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag ställer samma fråga till dig som jag ställde till Reiwa

Ska man kunna tvinga en förälder att donera benmärg till sitt barn om det krävs för att barnet ska överleva?

Nej, det ska man inte kunna. Vore ju rätt sjukt.

Men däremot kan man ju tycka att en förälder borde vilja göra allt för sitt barn. Jag vet iaf. att jag skulle göra allt för att rädda livet på mina barn. Jag skulle ta en dödande kula för mina barn och vad som helst.
Citera
2023-09-03, 00:37
Medlem
Citat:
Ja, att det är mänskligt liv är ingen tvekan om. Men det är väldigt outvecklat mänskligt liv. Och flertalet aborter sker innan vecka 9, i Sverige. Och jag har faktiskt inga moraliska betänkligheter alls kring det. Embryot/fostret är så pass outvecklat, att jag faktiskt inte ser det som något annat än "avstannande av graviditet".

Ett avsiktligt och medvetet dödande av ett mänskligt liv är per definition ett mord. Var en människa befinner sig i sin utveckling är helt irrelevant, då även en ettåring är en outvecklad människa, och vissa människor utvecklas aldrig fullt ut på grund av diverse defekter.

Varför är var en människa befinner sig i sin utveckling viktigt för dig? Varför dra gränsen där du helt godtyckligt sätter den? Varför inte sätta gränsen vid 140IQ? Utvecklingsstörda är med ditt resonemang inte att betrakta som fullvärdiga människor.

Citat:
Då har du radikalt missuppfattat vad jag har skrivit.
Jag anser att svensk abortlagstiftning är bra. Den tar hänsyn till flickan/kvinnans/parets önskan fram tom. vecka 18+6. Sedan har inte flickan/kvinnan/paret något rätt att säga till om fostret ska dö eller inte. Vilket jag alltså anser är helt korrekt.

Jag ser inget argument. Du sa specifikt att det handlade om dina godtyckliga känslor. Låt mig citera:
Citat:
Jag anser att var och en ska få avgöra själv vad de känner inför sitt foster. Vissa känner som jag: kan inte tänka sig abort. Vissa känner sig nödgade till abort. Var och en får avgöra själva. Iaf. fram till och med vecka 18.

Om det är dina och andras känslor som avgör så finns det inget som säger att det inte vore okej att döda dig om man känner för det, enligt ditt resonemang.

Citat:
Redan vid vecka 10+0 börjar jag anse att abort är moraliskt problematiskt, men att man ändå måste ta hänsyn till flickan/kvinnan/paret, eftersom säker abort räddar liv (flickan/kvinnans liv).

Och ju äldre och mer utvecklat fostret blir, desto mer moraliskt problematiskt blir det, anser jag. Och det finns en punkt där jag också anser att abort = mord. Efter vecka 23. Då kan man ju rentav rädda foster som föds. Visst: de får i regel svåra men och komplikationer, om de överlever i vecka 23.

Detta är en helt godtycklig gränsdragning som du själv sa att du baserade på dina känslor. Enbart en imbecill kan tycka att något så allvarligt som vem som har rätten att leva eller inte ska avgöras av vad man känner för.

Citat:
Och som sagt. Jag är snart 50 bast. Så jag är mycket äldre och ännu mer utvecklad än ett foster som är 19+0 veckor. Eller 21+6 veckor. Då får man inte mörda foster i Sverige. Så nej, du får inte mörda mig, även om du skulle vilja.

Du har fortfarande inte framfört ett argument mot varför det inte skulle vara okej enligt ditt eget resonemang.

En femtioåring är mer utvecklad än en tioåring, så vad är din irrelevanta poäng? Den existerar inte. Du bara säger saker som du inte förstår innebörden utav.
Citera
2023-09-03, 00:41
Citat:
Om du med detta menar att man skaffar sig ett barn och sedan försummar det, så nej, jag ser inte vad det har för relevans till abortfrågan specifikt.
Det handlade mest bara om att poängtera att den som tycker att något måste räddas ska också vara beredd att rädda det.

Citat:
Jag gör ingen direkt distinktion mellan de två om man är medveten vad det leder till och vad ditt uppsåt är. Jag ser inte heller hur detta skulle göra argumenten för abort starkare då abort är en aktiv och medveten handling att döda sitt eget barn.
Det var mest kopplat till det där med att låta ett spädbarn svälta ihjäl. Blev ett litet sidospår.

Citat:
Den haltar inte lite, den har fullständigt ramlat omkull. Nödvärn i form av dödligt våld är enbart tillåtet i väldigt specifika situationer, och en graviditet är inte en sådan av flera skäl. För det första är risken mindre än 0.02% att en kvinna idag avlider av en graviditet och ska man tillåta dödligt våld för situationer där risken är mindre än 0.02% så innebär det i praktiken att vi måste tillåta dödligt våld i mer eller mindre alla situationer där en minimal risk föreligger. T.ex. skulle det vara fullt rimligt att använda dödligt våld mot en förkyld person som närmar sig dig då det alltid finns en minimal risk att du blir smittad och avlider till följd av det.
Med tanke på vad en graviditet innebär så skulle nödvärnsrätten vara tämligen långtgående om den var tillämplig. Kanske inte så att den sträcker sig till dödligt våld, men om någon skulle få för sig att krypa in i en och bosätta sig där i nio månader så skulle man få göra vansinnigt mycket för att förhindra det.

Undrar om man skulle kunna hävda nödvärn om man blir våldtagen och får tag i en kniv och dödar våldtäktsmannen under akten. Jag tror faktiskt det.

Citat:
Att döda i självförsvar anses normalt sett vara befogat som en sista utväg mot en våldsam angripare som har uppsåt att allvarligt skada eller döda dig OCH agerar därefter. Barnet har inga avsikter, agerar inte och är inte överhuvudtaget det som i handlingsteori kallas för en agent. Barnet är inte moraliskt ansvarig för "hotet" det utgör och kan därmed inte anses vara skyldig. Det är därmed en avgrundsdjup skillnad mellan att jämföra användningen av dödligt våld mot en angripare som försöker döda dig och ett foster.

Vi kan ta bort nödvärn och istället titta på nöd, vilket inte förutsätter något brott.

Och för att ta ett väldigt hypotetiskt exempel. Kalle är i behov av att kopplas ihop med en annan kropp för sin överlevnad. Av helt osannolika anledningar, men nu är det så. Någon okänd person tycker synd om Kalle och söver ner dig och Kalle och kopplar ihop er med slangar. Detta sker genom ett överfall, så ingen av er hade möjlighet att säga ja eller nej. Hur som helst så vaknar ni upp och är ihopkopplade med slangar. Du får veta att det går att koppla loss detta om nio månader, men görs det tidigare så medför det samma risker för Kalle som en tidig födelse.

Så då är frågan om du har moralisk rätt att koppla lös dig från Kalle.

Citat:
Detta var uppe på tapeten tidigare i tråden, då abortförespråkare sagt att de drar gränsen för abort om barnet kan överleva utanför mammans kropp. När jag då frågade om de är för att helt förbjuda abort i framtiden om vi gjort sådana medicinska framsteg att barnet kan överleva utanför mammans kropp från dag ett blev de antingen helt tysta eller så bevisade de vilka hycklare de är genom att säga att abort ändå inte borde förbjudas.
Sådan är inte jag

Men jag skulle vilja spinna vidare lite på den. Låt oss säga att det inte fungerar att föda upp ungen i en kuvös, utan den måste tryckas in i någon annan människas kropp och vara där resten av graviditetstiden. Vi helt bortser från medicinska komplikationer och att män saknar livmoder och utgår från att alla vuxna människor, kvinnor som män, utan risk kan bära en unge i nio månader och sedan föda den. Skulle du gå med på att rädda ett barn på detta sätt? Om nej, kan man tvinga någon?

Om du hade gjort en tjej med barn och detta var tillåtet och det enda sättet för dig att rädda ditt barn, hade du gjort det då, även om du absolut inte ville ha barn och det passade jättedåligt i ditt liv just då?

Om en tjej råkar ut för en olycka och man måste plocka ut barnet för annars dör båda, ska man då kunna tvinga pappan till detta?

Citat:
Mord är mord... du är på ett sluttande plan här som leder till att dödandet av åldringar, med ett långt liv bakom sig, inte ska fördömas lika hårt som andra mord.
Vilket ju även det finns goda argument för. Det är ju värre att ta bort 70 år än en minut av någons liv. Och ja, jag leker djävulens advokat.

Citat:
Det är inte din poäng eftersom att barnet inte är din kropp. Du förespråkar inte "my body, my choice" utan snarare "your body, my choice". Mamman ska enligt dig ha rätt att bestämma över barnets kropp och liv. I jämförelsen du gav är du personen som vill att staten eller individer ska kunna bestämma över andras kroppar och medicinska ingrepp.
Jag tycker du klyver hårstrån här. I båda fallen är det nödvändigt att någons kropp nyttjas för någon annans överlevnad. Och rätten till liv var okränkbar, eller?

Citat:
Du får fråga någon som förespråkar att legalisera det.
Om det är legalt eller ej är oväsentligt. Låt oss säga att det har hänt på illegal väg, alternativt i ett land där det är lagligt. Vem eller vilka har ansvar för barnet?

(Tog bort resten för att inte spåra ut i OT)
Citera
2023-09-03, 00:42
Medlem
Citat:
Ett avsiktligt och medvetet dödande av ett mänskligt liv är per definition ett mord. Var en människa befinner sig i sin utveckling är helt irrelevant, då även en ettåring är en outvecklad människa, och vissa människor utvecklas aldrig fullt ut på grund av diverse defekter.

Varför är var en människa befinner sig i sin utveckling viktigt för dig? Varför dra gränsen där du helt godtyckligt sätter den? Varför inte sätta gränsen vid 140IQ? Utvecklingsstörda är med ditt resonemang inte att betrakta som fullvärdiga människor.

Jag ser inget argument. Du sa specifikt att det handlade om dina godtyckliga känslor. Låt mig citera:

Om det är dina och andras känslor som avgör så finns det inget som säger att det inte vore okej att döda dig om man känner för det, enligt ditt resonemang.

Detta är en helt godtycklig gränsdragning som du själv sa att du baserade på dina känslor. Enbart en imbecill kan tycka att något så allvarligt som vem som har rätten att leva eller inte ska avgöras av vad man känner för.

Du har fortfarande inte framfört ett argument mot varför det inte skulle vara okej enligt ditt eget resonemang.

En femtioåring är mer utvecklad än en tioåring, så vad är din irrelevanta poäng? Den existerar inte. Du bara säger saker som du inte förstår innebörden utav.

En person som kan klara livhanken utanför en annan människas kropp, är vad jag menar med tillräckligt utvecklad människa. Ju närmre ett foster närmar sig att kunna klara sig utanför kvinnans kropp, desto mer moraliskt förkastligt ser jag det med abort.

Både 1-åringar, 5-åringar och gravt lågbegåvade klarar sig utanför andra människors kroppar och är alltså tillräckligt välutvecklade för att man inte ska få ta deras liv.

Blev det tydligare för dig då?
Citera
2023-09-03, 00:42
Citat:
Nej, det ska man inte kunna. Vore ju rätt sjukt.
Jag tycker det är ungefär lika sjukt som att tvinga någon att bära på ett foster inuti sin kropp.

Citat:
Men däremot kan man ju tycka att en förälder borde vilja göra allt för sitt barn. Jag vet iaf. att jag skulle göra allt för att rädda livet på mina barn. Jag skulle ta en dödande kula för mina barn och vad som helst.
Det håller jag med om, men det är en helt annan diskussion.
Citera
2023-09-03, 00:50
Medlem
Citat:
En person som kan klara livhanken utanför en annan människas kropp, är vad jag menar med tillräckligt utvecklad människa. Ju närmre ett foster närmar sig att kunna klara sig utanför kvinnans kropp, desto mer moraliskt förkastligt ser jag det med abort.

Både 1-åringar, 5-åringar och gravt lågbegåvade klarar sig utanför andra människors kroppar och är alltså tillräckligt välutvecklade för att man inte ska få ta deras liv.

Blev det tydligare för dig då?

Du framför fortfarande inget argument varför vilket stadie i utvecklingen en människa befinner sig på är det som helt godtyckligt ska avgöra om du får mörda personen eller inte. Det finns inget konsekvent i det du skriver. I nästan varje inlägg motsäger du dig själv.

Anser du att rätten till liv är okränkbar? Ja eller nej?
Citera
2023-09-03, 00:52
Medlem
Citat:
Jag tycker det är ungefär lika sjukt som att tvinga någon att bära på ett foster inuti sin kropp.

Det håller jag med om, men det är en helt annan diskussion.

Ja, jag håller som sagt med dig, till viss del. Men ju äldre fostret blir, desto större är chansen att det kan klara sig utanför kvinnan kropp. Och desto mer moraliskt fel blir det (för min del) att döda fostret. Och dessutom, som jag skrivit förut: ju mer utvecklat nervsystem fostret har, desto mer medvetet blir det och desto större risk att det kan känna smärta och lidande. Så. Jag anser att svensk abortlagstiftning är bra. Den är balanserad och tar hänsyn helt till flickan/kvinnans/parets vilja fram till vecka 18+6. Och ser till att de kan få göra en laglig, säker och reglerad abort fram tills dess. Sedan är fostret så pass nära att det skulle kunna klara sig utanför kvinnans/flickans kropp och då börjar man ta hänsyn till fostret vid vecka 19+0 (de behöver ju ha viss felmarginal om man räknat fel och fostret är äldre).

Flertalet aborter i Sverige sker ju innan vecka 9. Jag ser inga moraliska hinder kring det alls. Och håller där verkligen med dig:
Citera
2023-09-03, 00:54
Citat:
Ja, jag håller som sagt med dig, till viss del. Men ju äldre fostret blir, desto större är chansen att det kan klara sig utanför kvinnan kropp. Och desto mer moraliskt fel blir det (för min del) att döda fostret.
Med det argumentet vore det ännu mer fel att döda ett femårigt barn genom att förvägra det en benmärgstransplantation.
Citera
2023-09-03, 00:56
Medlem
Citat:
Du framför fortfarande inget argument varför vilket stadie i utvecklingen en människa befinner sig på är det som helt godtyckligt ska avgöra om du får mörda personen eller inte. Det finns inget konsekvent i det du skriver. I nästan varje inlägg motsäger du dig själv.

Anser du att rätten till liv är okränkbar? Ja eller nej?

För levande födda människor som lever utanför andras kroppar så är rätten till liv okränkbar: ja.

För foster, så beror det på. Ju närmre de kommer att kunna klara sig utanför flickans/kvinnans kropp, ju mer okränkbara blir deras liv. Dvs.: ju äldre fostret är, desto mer okränkbara blir deras liv.

Ju yngre fostren är, desto mer hänsyn behöver man ta till vad flickan/kvinnan som är gravid vill/inte vill. Då är det främst hennes liv och hälsa som ska vara helt i fokus.

Svensk abortlagstiftning är bra. Anser jag. Den tar full hänsyn till flickan/kvinnan fram till vecka 18+6. Därefter tar den hänsyn till fostret som blir alltmer välutvecklat och endast har några veckor till innan det skulle kunna klara sig utanför mammans kropp.
Senast redigerad av TomatKungen 2023-09-03 kl. 01:10.
Citera
2023-09-03, 01:06
Medlem
Citat:
Med det argumentet vore det ännu mer fel att döda ett femårigt barn genom att förvägra det en benmärgstransplantation.

Men en benmärgstransplantation kan någon annan göra. Om inte pappan/mamman vill, så kan det finnas annan random donator som fungerar. Så. 5-åringen kan överleva, även om pappan/mamman vägrar donera benmärg. Men det är inte upp till föräldrarna om deras 5-åring ska leva eller dö. Det är endast upp till dem om de själva vill ge av sin kropp eller inte.

Och detsamma gäller tex. ett 25 veckors gammalt foster. Detta kan klara sig utanför mammans kropp med hjälp av högspecialiserad medicinsk teknik. Då börjar fostret bli en individ som kan klara sig utanför mammans kropp och då är det inte längre upp till henne om fostret ska leva eller dö.

Men ett väldigt outvecklat foster kommer inte klara sig utanför just den specifika flickans/kvinnans kropp. Och då måste flickan/kvinnan få bestämma om hon inte alls vill vara gravid. Ingen ska kunna tvinga henne att vara gravid mot sin vilja. Det är ju hennes kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in