2023-08-24, 09:33
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Yesss så spännande med berättelser från insidan! V&N framstår ju i väldigt dålig dager där, riktigt manipulerande.

Ja nåt SÅ in i helvete. Försöka säga att de blir ledsna av kritik för att "du skulle ju vara vår vän". Det är så pinsamt. Är så glad att folk hade sinnesnärvaro nog att skärmdumpa.
Citera
2023-08-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanoj
Är det inte Niklas som är psykopaten då? Spana in den blåsiga bilden från Gotlandsfärjan i hennes senaste blogginlägg. Går ju att se i ögonen att han är galen.
Var inne på hans insta, innan jag läste ditt inlägg, för att se vem han är. Det du skriver är så sant. Han ser ut som en psykopat i blicken. Riktigt jävla dåre. Hon ser iofs inte helt frisk ut heller på ögonen, kaka söker maka?
Citera
2023-08-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersagor
Det jag inte förstår är att om Niklas nu varit och ÄR så sjuk i ME, hur kommer det sig att han haft så mycket tid och energi till att investera i crypto, driva bolag och starta upp ett sådant enormt projekt som detta?

Det rimmar inte riktigt mer symtomen och orken hjärnfonden beskriver ME med. Känns skönt att det kryddats ordentligt ...

Det är viktigt att förstå att ME är en sjukdom som inte är ”linjär”. Man kan må bättre i perioder och gå på adrenalin. Och sedan bli sämre igen tillfälligt eller permanent. Många ME-sjuka mår bättre över sommaren. Viktigt att förstå att den ”friska” N som syns på bilderna bara är en sida.

Jag vet att N har träffat kunniga ME-läkare och jag tror verkligen inte att han fejkar sin sjukdom. ME-sjuka ifrågasätts ofta och jag tycker granskningen av WoA inte har något att vinna på att spekulera kring N:s sjukdom. För det är så mycket vi inte vet.
Citera
2023-08-24, 10:37
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flopptrask
Försöker här göra en sammanfattning om allt Vanja/WOA ljugit om. Fyll gärna på!

- Detta är ett livsprojekt
- Vi är ett helt team med fler som kan gå in om V eller N behöver ta ett steg tillbaka
- Vi har investerare på g
- Vi har gedigen erfarenhet och Niklas är en early adopter
- Även om priset på WOA-nft sjunker har man fortfarande livslångt medlemskap i en klubb med co-workingspace, rabatter, discord, gratis event och konserter .
- Vi kommer jobba hårt och ge allt
- Vi satsar allt vårt kapital
- Vi har inga planer på att ge upp
- Vi är transparenta
- Vi svarar gärna på frågor
- Communityt är ALLT
- Vi skall återinvestera allt i projektet och bidra till kvinnligt entreprenörskap och Me- forskning
- Vi skall utbilda kvinnor i webb-3
- Vi skall ha en fysisk mötesplats med popups i andra städer
- Oj det går inte med fysisk hub så vi satsar på en digital och det är ju minst lika bra- vi är BLOWN away över allt man kan göra hur lätt som helst .
-Vi har gjort allt vi kan och allt är flashbacks och marknadens fel

Väldigt bra sammanfattat. Det jag kommer på i övrigt är:
Att vanja på ett privat plan har ett genuint intresse av web3. Jag har lyft detta tidigare. Jag har själv aldrig sett vanja ge minsta hint om detta i sina sociala medier tidigare. Vanjas web3 intresse prior rug pull eran kan sammanfattas med:
- Hon gjorde ett samarbete med en terapeut som använde VR för att bota spindelfobi.
- vanja spelar playstation med VR headset med barnen.

Sen den flummiga ambitionen om att skapa strukturer i den mansdominerade IT sektorn, gjorde hon något alls i den riktningen? På teknifik låter det ju snarare tvärtom, att V&N var väldigt inne på att använda befintligt crypto lingo osv.
Citera
2023-08-24, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Ja nåt SÅ in i helvete. Försöka säga att de blir ledsna av kritik för att "du skulle ju vara vår vän". Det är så pinsamt. Är så glad att folk hade sinnesnärvaro nog att skärmdumpa.

Otrolig läsning. Denna följetong är bättre än alla poddar, tv-serier och deckare. Sättet V&N gaslightar, skuldbelägger och manipulerar är mer mer omfattande och obehagligare än jag trodde. Det osar desperation och totalt tunnelseende. André på väg att lyfta med en läckande ballong, USA på väg till Grisbukten osv.
Citera
2023-08-24, 10:55
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstrutens
Det är viktigt att förstå att ME är en sjukdom som inte är ”linjär”. Man kan må bättre i perioder och gå på adrenalin. Och sedan bli sämre igen tillfälligt eller permanent. Många ME-sjuka mår bättre över sommaren. Viktigt att förstå att den ”friska” N som syns på bilderna bara är en sida.

Jag vet att N har träffat kunniga ME-läkare och jag tror verkligen inte att han fejkar sin sjukdom. ME-sjuka ifrågasätts ofta och jag tycker granskningen av WoA inte har något att vinna på att spekulera kring N:s sjukdom. För det är så mycket vi inte vet.

Om inte N och V hade använt denna sjukdom till att:

Skapa content på sociala medier

För att gråta ut i press för uppmärksamhet

Blåsa andra på pengar att investera som har samma sjukdom

Enbart skänka 500kr av 3 miljoner utan att skjuta till egna personliga pengar (som en pinsam rikemans-Instagram-pledge)

Radera inlägg och blocka folk med samma sjukdom som har ”krävande” frågor

Så hade nog ingen ifrågasatt hans sjukdom
Citera
2023-08-24, 11:10
Medlem
Citat:

Citat:

Jo, detta spelar en ganska så central roll i hela spektaklet, eftersom de använt ME-diagnosen i sin pitch till varför man bör investera i WoW. Det är fullt rimligt och befogat är därmed titta på Niklas mående och hur han använder det som sköld i detta.

Poängen blir ju exakt det som du säger; svårt att avgöra, "oempatiskt" att ifrågasätta, lättare för dom att komma undan med att "men titta på Niklas, han är ju sjuk, man vill ju bara att han ska må bra, kan vi inte bara släppa denna sörja, de är ju bara goda människor?" för nej – ME-sjuk eller ej, de ska stå till svars och definitivt gällande hur de använt ME och ME-sjuka till att vinna empatipoäng och innan dess köpare till WoW.

Ännu mer klandervärt är ju att de nu visat tecken på att kapitalisera på denna sjukdom. De jiddrar om att släppa en bok, ett program, Niklas är ju så kunnig och är ett ansikte utåt numera för sjukdomen, han ska bryta banan för alla drabbade och rädda alla som sitter i sin hopplösa sits.

Poängen är att INGEN bör lita på ett endaste ord som kommer ur varken Vanjas eller Niklas munnar. Förstå en gång för alla nu: de gör vad som helst för pengar. Gärna lättförtjänta sådana. Det spelar ingen roll vem som råkar illa ut, för när shit hits the fan är det plötsligt inte längre deras problem eller ansvar. Hade du eller någon annan, på riktigt, velat se att en liknande incident händer ME-sjuka som köper något i hopp om att få riktig hjälp? Sen en dag säger Niklas "det var tyvärr inte så många som ville köpa min bok om ME så det blir inget mer" och sen drar sig ur? Nej.

Lita inte på dessa två tomtar. Jag skulle inte ens följa nån av dom på sociala medier eller ens titta åt deras håll mer. Det här är hala, manipulerande människor när det kommer till business och pengar. Vänligen se exempel i WoA-bloggen.
Citera
2023-08-24, 12:06
Medlem
Citat:

Men det är ju VoN som gjort hela projektet till en ME-fråga. De båda är bevisligen extremt manipulativa och ME var uppenbarligen inget annat än ett bete.

Du har precis trampat i den av VoN utsatta fällan och det spelar egentligen ingen roll om han själv har ME. De gjorde detta till ett ME-projekt för att dra in cash. Annars hade de inte bränt merparten av pengarna på egen konsumtion och gett 500! spänn till något annat än ME-forskning. Detta samtidigt som många av investerarna själva var ME-drabbade och satsade just pga detta ändamål.

VoN har genomgående offerallerna uppdragna över öronen och i svar efter svar använder de sitt egna mående som sköld när de kritiseras. Kolla bara citaten i dumparna som nyss publicerades (apropå frågetecknen i ekonomin och varför N inte vill besvara frågorna i chatten):

N: "Så därför vill vi prata direkt med dig så vi kan lösa alla frågetecken så vi slipper få ont i magen varje gång det kommer en kritisk fråga."

Mår man dåligt av att få konkreta och helt legitima frågor kring projektets ekonomi så beror det på att man vill dölja någonting. Om man därtill använder magknip som påtryckningsmedel för att försöka tysta de som ställer frågor är man inte mer än en hal manipulatör. Detta tillvägagångssätt är tyvärr mycket effektivt på empatiska människor som vill tro gott om andra.

Men nu har så mycket bevis kommit ut i ljuset att ingen av dessa charlataner borde få komma undan igen med hänvisning till det egna måendet. Om det är någon som inte borde dragit in ME i detta så är det VoN.

Tillägg: däremot tycker jag det är helt fel att spekulera kring diagnosens existensberättigande, vilket skett vid några få tillfällen i tråden. Utöver att det är OT så är det att sparka på de ME-sjuka som redan ligger och som därtill är en grupp som redan fått tillräckligt med oförtjänt skit som en konsekvens av WoA.
Senast redigerad av Sullen 2023-08-24 kl. 12:14.
Citera
2023-08-24, 12:23
Medlem
Att de betett sig olämpligt och klandervärt är ju helt utom tvivel. Men jag är intresserad av att få reda på om detta kan utgöra ett brott enligt lag som de kan behöva betala böter/skadestånd eller liknande för. Det hade också varit en ännu mer konkret stämpel på att de betett sig felaktigt.

Tänker framförallt på marknadsföringen eller om det kan vara typ bedrägeri eller liknande.
Citera
2023-08-24, 13:16
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dazzling
Att de betett sig olämpligt och klandervärt är ju helt utom tvivel. Men jag är intresserad av att få reda på om detta kan utgöra ett brott enligt lag som de kan behöva betala böter/skadestånd eller liknande för. Det hade också varit en ännu mer konkret stämpel på att de betett sig felaktigt.

Tänker framförallt på marknadsföringen eller om det kan vara typ bedrägeri eller liknande.

Såhär uttalar sig en expert i Aftonbladet

Citat:

Han menar att det juridiska läget i Sverige är oklart gällande fenomenet men att konsumenter i USA väckt grupptalan i liknande fall, där man getts en viss bild och sedan blivit av med pengar och velat ha kompensation.

– Så vitt jag känner till finns det inget alls sådant på gång i Sverige. Men det här är framtidens saker, så vi får se vad som komma skall.

Så V&N kan eventuellt inom en snar framtid bli PIONJÄRER, tyvärr inte feministiska tech pionjärer, utan som ekobrottslingar
Citera
2023-08-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Såhär uttalar sig en expert i Aftonbladet

Så V&N kan eventuellt inom en snar framtid bli PIONJÄRER, tyvärr inte feministiska tech pionjärer, utan som ekobrottslingar

Tack! Vore oerhört intressant om detta ledde till något sådant.
Citera
2023-08-24, 13:52
Medlem
malu45s avatar
Tack för denna tråd alltså. Nu avföljs Vanja, Niklas och Gotlandshuset. Tack och hej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in