Citat:
Ursprungligen postat av
Storstrutens
Det är viktigt att förstå att ME är en sjukdom som inte är ”linjär”. Man kan må bättre i perioder och gå på adrenalin. Och sedan bli sämre igen tillfälligt eller permanent. Många ME-sjuka mår bättre över sommaren. Viktigt att förstå att den ”friska” N som syns på bilderna bara är en sida.
Jag vet att N har träffat kunniga ME-läkare och jag tror verkligen inte att han fejkar sin sjukdom. ME-sjuka ifrågasätts ofta och jag tycker granskningen av WoA inte har något att vinna på att spekulera kring N:s sjukdom. För det är så mycket vi inte vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Storstrutens
Det är viktigt att förstå att ME är en sjukdom som inte är ”linjär”. Man kan må bättre i perioder och gå på adrenalin. Och sedan bli sämre igen tillfälligt eller permanent. Många ME-sjuka mår bättre över sommaren. Viktigt att förstå att den ”friska” N som syns på bilderna bara är en sida.
Jag vet att N har träffat kunniga ME-läkare och jag tror verkligen inte att han fejkar sin sjukdom. ME-sjuka ifrågasätts ofta och jag tycker granskningen av WoA inte har något att vinna på att spekulera kring N:s sjukdom. För det är så mycket vi inte vet.
Jo, detta spelar en ganska så central roll i hela spektaklet, eftersom de använt ME-diagnosen i sin pitch till varför man bör investera i WoW. Det är fullt rimligt och befogat är därmed titta på Niklas mående och hur han använder det som sköld i detta.
Poängen blir ju exakt det som du säger; svårt att avgöra, "oempatiskt" att ifrågasätta, lättare för dom att komma undan med att "men titta på Niklas, han är ju sjuk, man vill ju bara att han ska må bra, kan vi inte bara släppa denna sörja, de är ju bara goda människor?" för nej – ME-sjuk eller ej, de ska stå till svars och definitivt gällande hur de använt ME och ME-sjuka till att vinna empatipoäng och innan dess köpare till WoW.
Ännu mer klandervärt är ju att de nu visat tecken på att kapitalisera på denna sjukdom. De jiddrar om att släppa en bok, ett program, Niklas är ju så kunnig och är ett ansikte utåt numera för sjukdomen, han ska bryta banan för alla drabbade och rädda alla som sitter i sin hopplösa sits.
Poängen är att INGEN bör lita på ett endaste ord som kommer ur varken Vanjas eller Niklas munnar. Förstå en gång för alla nu: de gör vad som helst för pengar. Gärna lättförtjänta sådana. Det spelar ingen roll vem som råkar illa ut, för när shit hits the fan är det plötsligt inte längre deras problem eller ansvar. Hade du eller någon annan, på riktigt, velat se att en liknande incident händer ME-sjuka som köper något i hopp om att få riktig hjälp? Sen en dag säger Niklas "det var tyvärr inte så många som ville köpa min bok om ME så det blir inget mer" och sen drar sig ur? Nej.
Lita inte på dessa två tomtar. Jag skulle inte ens följa nån av dom på sociala medier eller ens titta åt deras håll mer. Det här är hala, manipulerande människor när det kommer till business och pengar. Vänligen se exempel i
WoA-bloggen.