2023-08-23, 22:50
Medlem
Om vi blickar framåt, vad tror ni kommer att hända med V och N? Tror ni detta kommer att påverka ”bebisars tittande” på Babyloonz? Andra samarbeten?

Som det nu är dundrar Vanja på med reklaminlägg om underbara sängar blandat med perfekta bilar… utöver milslånga inlägg att detta var sommaren då Niklas blev frisk vilket blev den bästa tiden någonsin, typ.

Kvinnan har verkligen ingen känsla för vad och när man ska skriva saker. Vem blir inte provocerad av detta tramsande? Världen har aldrig varit bättre basuneras ut i samma takt som denna tråd fyller sidor.
Citera
2023-08-23, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersagor
Det jag inte förstår är att om Niklas nu varit och ÄR så sjuk i ME, hur kommer det sig att han haft så mycket tid och energi till att investera i crypto, driva bolag och starta upp ett sådant enormt projekt som detta?

Det rimmar inte riktigt mer symtomen och orken hjärnfonden beskriver ME med. Känns skönt att det kryddats ordentligt

Jag känner ett behov av en mer spekulativ tråd för denna typ av frågor. Denna tråd är ju fenomenal på fakta och saklighet (även om någon långt tillbaks i tråden dragit till med en fat shame av ntf-motiven [vilket enl. V&N var det som sköt hela projektet i sank]); och en vettig önskan i tråden är ju att fortsatt hålla den faktabaserad, och saklig. Någon mer som känner behov av en spekulationstråd?
Senast redigerad av woaaa 2023-08-23 kl. 23:15.
Citera
2023-08-23, 23:39
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majs100
Om vi blickar framåt, vad tror ni kommer att hända med V och N? Tror ni detta kommer att påverka ”bebisars tittande” på Babyloonz? Andra samarbeten?

Dom kommer kunna lägga det här bakom sig till slut. Jag tycker att v&n förtjänar att dras i smutsen några varv men det dom gjort är ju trots allt rätt banalt. Så när dom äntligen pudlat ordentligt kan vanja väl få komma tillbaka till sin vardag med pastellfärgade blogginlägg, snajdiga kaffekoppar, brun utan sol reklam och vara en driftig brutta.

Men både V&N bör söka psykolog/beteendevetarhjälp. Jag skriver inte det för att vara dryg, utan jag tror verkligen att de behöver det. De behöver komma ur sin osunda jakt på pengar och status. Förstå att det räcker att vara en tramsig mammabloggare och en ekonomiskt oberoende slacker. Livet är ju fan bra för dem, hela den här affären var sjukt onödig.
Citera
2023-08-24, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Dom kommer kunna lägga det här bakom sig till slut. Jag tycker att v&n förtjänar att dras i smutsen några varv men det dom gjort är ju trots allt rätt banalt. Så när dom äntligen pudlat ordentligt kan vanja väl få komma tillbaka till sin vardag med pastellfärgade blogginlägg, snajdiga kaffekoppar, brun utan sol reklam och vara en driftig brutta.

Men både V&N bör söka psykolog/beteendevetarhjälp. Jag skriver inte det för att vara dryg, utan jag tror verkligen att de behöver det. De behöver komma ur sin osunda jakt på pengar och status. Förstå att det räcker att vara en tramsig mammabloggare och en ekonomiskt oberoende slacker. Livet är ju fan bra för dem, hela den här affären var sjukt onödig.

Det var fan väldigt sant, och fint skrivet av dig! Ett stort irritationsmoment, som jag tror de allra flesta kan skriva under på, är ju att de ser ner på i princip allt och alla, och själva är störst, först, bäst, mest, vackrast och tröttast i hela vääärlden, vilket är sjukt osympatiskt. De ska mästra och lära stackars pöbeln (småbarnsmorsor et all) att bli coola och ta för sig; söndra och härska, skamma och peppa, bryta ner och bygga upp. Klassiska knep inom militär, ordenssällskap, politik, mellanstadietjejgäng etc. använt i århundraden. Men, om de bara skulle kunna förlika sig med att de själva är som vem som helst annan, varken förmer eller mindre, och bara se till vad de har så skulle ju faktiskt allt vara frid och fröjd. V&N det är helt ok att vara priviligerad, lågutbildad, högutbildad, ensamstående, gift, hemlös, rik och allt däremellan så länge som man inte bedrar, skor sig på andras bekostnad osv. Ni duger som ni är. Gå i terapi. Sluta låtsas.
Citera
2023-08-24, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88

Nej men usch vad hemskt. Hoppas aldrig dom bara kan lägga detta bakom sig. Fy fan
Citera
2023-08-24, 06:25
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woaaa
Med tanke på att de inte är registrerade som arbetsgivare så är det knappast arbetsgivaravgifter. Moms är en ickefråga - det är 25% (vanligast) som företaget lägger på sin faktura vid försäljning, eller drar av vid köp. Säljer företaget tjänster (ekonomisk rådgivning t.ex.) eller varor så lägger det på 25% på fakturan (som skall till statskassan); köper företaget tjänster (t.ex
marknadsföring) eller varor (t.ex
"kontorsmöbler" till WOA-hub på Gotland) så får det tillbaka 25% av det de betalt. För att få en momsskuld måste företaget således sålt för mer pengar än det haft utgifter (dvs. gått plus) Så sista posten: preliminär(vinst)skatt - som är precis vad det låter som, en preliminär skatt baserat på vad du tror företaget kommer att göra i vinst under året. Den uppskattade vinsten delas på 12, och betalas månadsvis. Har företaget i slutet av året gjort en större vinst än vad du räknat med får det pytsa in mer i efterhand, har företaget gjort en mindre vinst än förväntat får det istället tillbaks på skatten. Har företaget lagt de pengar det skulle betalt på moms och i vinstskatt på koncernbidrag till bättre bemedlat företag, eller andra omotiverade utgifter så är det Flashbacks fel, eller naiva holders, som inte har den blekaste aning om hur man driver ett företag.
Ang. att de inte skulle vara registrerade som arbetsgivare, så är det väl Vanja som hävdat att WoA har 8 anställda och att de sedan december (då bolaget tömdes på pengar) inte har kunnat betala lön.

Men då har de tekniskt sett aldrig haft anställda och aldrig betalat lön.
Citera
2023-08-24, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ang. att de inte skulle vara registrerade som arbetsgivare, så är det väl Vanja som hävdat att WoA har 8 anställda och att de sedan december (då bolaget tömdes på pengar) inte har kunnat betala lön.

Men då har de tekniskt sett aldrig haft anställda och aldrig betalat lön.

Hon menar kanske konsulter.
Citera
2023-08-24, 08:36
Medlem
kaktusplastiks avatar
Shit har ni läst? https://woaholder.wordpress.com/2023/08/24/gast-inlagg-fran-anonym-woa-holder/

Transparensen är otroligt 🥲
Citera
2023-08-24, 08:36
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Nej men usch vad hemskt. Hoppas aldrig dom bara kan lägga detta bakom sig. Fy fan

Ja men dom har ju inte mördat någon. På sin höjd har någon enstaka holder ruinerat sig.

Men ja, grader i helvetet, det v&n gjort är riktigt nedrigt. Det är ju inte så mycket pengarna som spelar roll. Det hemska ligger i det psykologiska. Som nedan skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av botaniste
Ganska snabbt efter "investeringen" insåg jag att jag verkligen gått i fällan. Man känner sig dum, som när man beställt något på Wish och får hem nån billig kopia av det som utlovats, eller faller för en telefonförsäljares snack typ.

Och nu efter allt kommer Vanja dragandes med
att hennes holders ska känna sig stolta. På hennes blogginlägg efter nedläggningen ( https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/framtiden-for-world-of-alidia/)
reagerar jag starkt på, framförallt hur hon vägrar erkänna fel. Ingenting är till skuld av V&N, de tar inte ansvar för något. Det är bara "vi gjorde vårt bästa blabla". Hon visar ingen empati för hur hennes holders nu känner sig, bara ett "jag förstår att ni är besvikna, det är jag också". Sedan slås jag av hur fokuserad vanja istället är på sig själv. Hon har lagt ned massa tid, hon är besviken, hon har gjort sitt bästa, bla bla. Och deras announcement, jag fattar nu. Det var aldrig riktat till holders, det var skrivet i syfte att vara en ihålig, överslätande infonotis på hemsidan.

Vanja ber inte på något sätt om ursäkt för vad hon gjort. Men jag har tagit fram en ursäkt åt henne hon behöver ju uppenbarligen lite hjälp på traven tänker jag

Citera
2023-08-24, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woaaa
Jag känner ett behov av en mer spekulativ tråd för denna typ av frågor. Denna tråd är ju fenomenal på fakta och saklighet (även om någon långt tillbaks i tråden dragit till med en fat shame av ntf-motiven [vilket enl. V&N var det som sköt hela projektet i sank]); och en vettig önskan i tråden är ju att fortsatt hålla den faktabaserad, och saklig. Någon mer som känner behov av en spekulationstråd?

Absolut, helt enig. Bara en tanke som slagit mig.
Citera
2023-08-24, 09:01
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Shit har ni läst? https://woaholder.wordpress.com/2023/08/24/gast-inlagg-fran-anonym-woa-holder/

Transparensen är otroligt 🥲

Yesss så spännande med berättelser från insidan! V&N framstår ju i väldigt dålig dager där, riktigt manipulerande.

Citat:
Vanja och Niklas är inga nybörjare på företagande. De har drivit eget och levt på det under nästan hela sina yrkesliv. Vanja har suttit i flertalet poddar (innan WoA) och berättar om att hon alltid har en tydlig affärsplan, noggranna budgetar och alltid har en plan A, B och C för hur hennes företag ska få in pengar och även hur hon ska skapa en lön för sig själv så hon kan fortsätta arbeta med det.*

Att två erfarna entreprenörer skulle ”råka” göra av med 2,6Mkr på normala kostnader såsom personalkostnader, marknadsföring mm låter helt befängt och osannolikt.*

Ja detta är skumt. V&N har ju skött sig tidigare så varför spåra ur helt nu?

Men jag är fortfarande nyfiken på woa weekend! Jag vill ha en redogörelse för hur det var där. Teknifik hintade ju en del

Citat:
Just det, ett fysisk meetup anordnades också. Jag kunde tyvärr inte gå. Det var inte så många där och för många som jag pratat med blev det en bekräftelse på att projektet var över för deras del. (Vissa hade säkert en annan uppfattning också, så det kan nog variera!).

Kom igen nu, ge oss meeeer
Citera
2023-08-24, 09:10
Avstängd
Sagodjurs avatar
"– Jag förstår att folk är besvikna. Jag är själv otroligt besviken eftersom det här har varit ett hjärteprojekt som jag har lagt ner oceaner av energi" lol

" Vi hade hoppats på 30 miljoner och fick in 2,6 miljoner ungefär" lol

"Men min upplevelse är att det har blivit lite tokigt" lol

"En del av World of Alidia-projektets mål har också varit att bidra med pengar till forskningen om ME/CFS. – Vi har kunnat donera 500 kronor" lol

"men nu blev det såhär" lol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in