2023-08-23, 13:40
  #1357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag vill minnas att det började, i WoAs begynnelse.

Det var det nyfikna trollet Nilbog som tog sig in i woas discord. World of Alidias rådige skapare Nikals besegrade Nilbog efter en kort men intensiv strid av meningsutbyten genom att banna Nilbog från Alidias värld. Men det var för sent! Nilbog hade redan spridit sitt gift. En första våg av holders insjuknade i Trollpox22. De spred okontrollerat konspirationsteorier från Nilbogs hemland, Flashback. Nikals lyckades till slut besegra fienden än en gång, genom att under bordet köpa ur dom smittade medlemmarna ur projektet (och banna även dom från Alidias värld).

Nikals började vaccinera de återstående holders med ett tårtdiagram över woas budget. Vaccinets effekt var tveksam så de fick en andra dos i form av en exceltabell.

Det var lugnt ett tag, tills sommaren 2023. Då spred sig den kraftigaste varianten av Trollpox, Trollomnipox23 i hela discorden. Holders blev som tokiga, helt förbytta, och konspirationsteorier sprutade ut. Konspirationsapokalypsen var här.

Nikals och hans drottning vanja förstod hyfsat kvickt, efter några försök* med krystade icke-ursäkter, att de inget kunde göra. Kriget var förlorat. De var tvungna att förinta sin egen skapelse, sitt livs verk, world of Alidia. För woas eget bästa.

Och det mina vänner, var Sagan om World of Alidia.

Epilog: i trollens undre värld, flashback, poppar trollen popcorn och sparkar hej vilt på det heldöda kadavret. Seger!

Skaparna, Nikals och Vanja, fortsätter leva i det himmelska riket IRL som om ingenting har hänt. Men de hemsöks av illavarslande röster från de nu dödas land, spökholders rör sig i utkanten av de sociala medierna. De kommer närmre och närmre, och växer sig större.

Fortsättning kanske följer...


😆😆😆
Citera
2023-08-23, 14:13
  #1358
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Från AB:
Hahaha, ok så ni har alltså privat tagit ut 350 000 spänn i lön/ersättning från WOA. Snyggt. Plus alla löne-kostnader som fanns i budgeten! Underbart.

Yes där fick vi det bekräftat, vad jag gissat hela tiden.

V&N gick in med egna pengar innan mint. Som betalade konstnär, kodaren från Nigeria, smart contract mm.

Efter mint plockade dom tillbaka dessa, helt eller delvis. V&N har aldrig gått ut med hur mycket de låg ute med. Så det går inte att avgöra hur giriga dom faktiskt varit. Men min känsla är att om dom inte berättar, är det för att siffrorna inte talar till deras fördel.

V&N har också lagt ned tid. Och för det, har gett sig själva betalt t ex i form av fakturering av vanjas blogginlägg.

Men för i helvete de kunde ha redovisat från start. "Vi har lagt ur såhär mycket, det kommer vi ta tillbaka, vi ska jobba för den här månadslönen, och allt kostar si och så. Vi behöver få in minst x antal miljoner för att göra a b c d"

Amen vänta, lite som man måste göra om man kör aktiebolag, och nfts är ju precis som aktier enligt vanja... hm hm

Edit usch jag tycker nästan synd om V&N nu igen, de är återigen, så otroligt inkompetenta och barnsliga. De driver sin business som om de mentalt är 12 år gamla.
__________________
Senast redigerad av Katciu88 2023-08-23 kl. 14:30.
Citera
2023-08-23, 14:30
  #1359
Medlem
Radjohuves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag vill minnas att det började, i WoAs begynnelse.

Det var det nyfikna trollet Nilbog som tog sig in i woas discord. World of Alidias rådige skapare Nikals besegrade Nilbog efter en kort men intensiv strid av meningsutbyten genom att banna Nilbog från Alidias värld. Men det var för sent! Nilbog hade redan spridit sitt gift. En första våg av holders insjuknade i Trollpox22. De spred okontrollerat konspirationsteorier från Nilbogs hemland, Flashback. Nikals lyckades till slut besegra fienden än en gång, genom att under bordet köpa ur dom smittade medlemmarna ur projektet (och banna även dom från Alidias värld).

Nikals började vaccinera de återstående holders med ett tårtdiagram över woas budget. Vaccinets effekt var tveksam så de fick en andra dos i form av en exceltabell.

Det var lugnt ett tag, tills sommaren 2023. Då spred sig den kraftigaste varianten av Trollpox, Trollomnipox23 i hela discorden. Holders blev som tokiga, helt förbytta, och konspirationsteorier sprutade ut. Konspirationsapokalypsen var här.

Nikals och hans drottning vanja förstod hyfsat kvickt, efter några försök* med krystade icke-ursäkter, att de inget kunde göra. Kriget var förlorat. De var tvungna att förinta sin egen skapelse, sitt livs verk, world of Alidia. För woas eget bästa.

Och det mina vänner, var Sagan om World of Alidia.

Epilog: i trollens undre värld, flashback, poppar trollen popcorn och sparkar hej vilt på det heldöda kadavret. Seger!

Skaparna, Nikals och Vanja, fortsätter leva i det himmelska riket IRL som om ingenting har hänt. Men de hemsöks av illavarslande röster från de nu dödas land, spökholders rör sig i utkanten av de sociala medierna. De kommer närmre och närmre, och växer sig större.

Fortsättning kanske följer...



Längesen jag åt så mycket popcorn som senaste dagarna. Tack alla i tråden för otroligt engagemang!
Citera
2023-08-23, 14:51
  #1360
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flopptrask
Hahaha- priceless. Där har vi bok/film-manus. Vanja borde tacka FB för alla bidrag och tips. Kan spök-/trollversioner av WOA- figurer bli ny NFT- kollektion ?

Japp, V&N, nu när jag fixat filmmanus till er förväntar jag mig betalning i nfts.

Men oroa er inte, jag orkar inte med att fixa en kryptoplånka som blir hackad av en bott i Kina, betala alla gas fees i 6 steg och fylla i deklarationsblanketten. Så jag tar mig friheten att "right click save as" på 3 av mina personliga favoriter!
Citera
2023-08-23, 15:09
  #1361
Medlem
UnderbaraClara la ut om woa nu på Instagram stories ⬇️
Citat:
"så imponerad av @teknifik som alltid lyckas förklara teknik på ett begripligt sätt. Idag bloggar hon om World of Alidia-Haveriet där en känd influenser med sitt förtroendekapital lyckats få in (och sedan göra av med) 2,3 miljoner kronor av sina följares pengar. Ett väldigt bra exempel på hur man INTE ska använda sitt inflytande som influenser"

Sedan länkar hon till teknifik som skrivit om det på sin blogg
https://teknifik.se/2023/08/nfts-krypto-och-influencers-mina-tankar-projektet-world-of-alidia/?fbclid=PAAaZxD160dC-Etz-rlJodBuQSPny03SiZHDEmsWNXxLpLE6lFALTcODKPQew
Citera
2023-08-23, 15:46
  #1362
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsiw
UnderbaraClara la ut om woa nu på Instagram stories ⬇️


Sedan länkar hon till teknifik som skrivit om det på sin blogg
https://teknifik.se/2023/08/nfts-krypto-och-influencers-mina-tankar-projektet-world-of-alidia/?fbclid=PAAaZxD160dC-Etz-rlJodBuQSPny03SiZHDEmsWNXxLpLE6lFALTcODKPQew

Åh smaskigt!

Det här var spännande:

Citat:
En annan sak var att det var vääääldigt svårt att vara kritisk. Det finns ett uttryck inom NFTs och krypto som är att sprida FUD (fear, uncertainty and doubt). Det anses väldigt dåligt, eftersom det riskerar att sänka hela projektet (som ju bygger på pepp och hype) och på så vis förstöra chanserna för de andra.

Vi var många som lyfte frågetecken, ställde frågor och diskuterade, så locket låg inte helt på (än). Men det var pepp och positivitet som främjades. Jag var skeptisk till mycket, och försökte uttrycka det i lite mer diskreta termer, dela länkar och sånt, men jag ville inte bli blockad eller utslängd, så jag bet mig också i tungan ibland.

Det låter sektigt! Men fint ändå att deras community funkade i början, och folk hade trevligt. Men det gör v&n till ännu större pajaser, att dom inte klarade av att förvalta det.
Citera
2023-08-23, 17:28
  #1363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evyl
Enligt social blade har hon ökat med nästan 600 följare senaste månaden

Uppdaterade siffror nu, igår tappade hon 69 instagram-följare och idag -39 så det kanske vänder nu.
Citera
2023-08-23, 17:40
  #1364
Medlem
Också från Teknikfiks proffsiga och balanserade inlägg:
I slutet på juli kom beskedet som de flesta hade börjat misstänka skulle komma: det skulle inte bli någon fysisk hub i Stockholm. Istället annonserades, med glada emojis och massor av PEPP och POSITIVITET, att de skulle bygga en virtuell hub i ”metaverse”.

När jag läste detta var jag bara tvungen att lyfta att: ”Hallå, någon mer än jag som är besviken?”, och det var många. Här började iallafall jag förstå att alla de här investerarna, kapitalet Vanja och Niklas hade lagt in och så vidare INTE utgjorde en verklig stabil grund för det här nya bolaget som skulle vara Vanja och Niklas livsprojekt. I själva verket verkade det istället finnas två nu ganska slutkörda entreprenörer som misslyckats med att göra snabb framgång i en ny, uppblåst marknad. När de inte lyckades med det så började peppen långsamt falna.
Citera
2023-08-23, 18:28
  #1365
Medlem
Katciu88s avatar
Det här funderar jag själv mycket på också. Från teknifik, om woas mint:

Citat:
Men… det blev ingen supersuccé. Trots att många i Discorden köpte flera NFTer var så var det lååångt ifrån att den skulle sälja slut.

Här var ju lite av det första läget där Vanja och Niklas hade kunnat backa, tänka om och som realistiska entreprenörer utvärdera sin budget och säga: ok, vi kan inte genomföra det vi sagt, ska vi hitta på något annat kul för pengarna? Vad tycker ni? Alla såg att NFT-hypen redan var över, redan innan mint. Det fanns inga tecken på en vändning eller att Skandinavien skulle ”vakna” och plötsligt vilja hoppa på tåget.

Att V&N aldrig backade är suspekt, tycker jag. De hade många chanser att backa och pudla. Helst skulle dom lagt ned när marknaden kraschade, IMO. Men absolut direkt efter vid mint. Sen när dom skrotade hubben, då kunde de lika gärna på en gång erkänt att ekonomin var på väg ned i botten. Sen vid alla diskussioner i nov 22, varför blev inte det en tankeställare?

Det tycker jag talar för att woa var en scam. V&N bara körde på tills pengarna var slut och sket sedan i allt. Lät discorden urarta och så kom det impulsiva, oplanerade avslutet.
Citera
2023-08-23, 19:27
  #1366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Det här funderar jag själv mycket på också. Från teknifik, om woas mint:



Att V&N aldrig backade är suspekt, tycker jag. De hade många chanser att backa och pudla. Helst skulle dom lagt ned när marknaden kraschade, IMO. Men absolut direkt efter vid mint. Sen när dom skrotade hubben, då kunde de lika gärna på en gång erkänt att ekonomin var på väg ned i botten. Sen vid alla diskussioner i nov 22, varför blev inte det en tankeställare?

Det tycker jag talar för att woa var en scam. V&N bara körde på tills pengarna var slut och sket sedan i allt. Lät discorden urarta och så kom det impulsiva, oplanerade avslutet.

Förstår hur du tänker, och jag är ju också av åsikten att det funnits SÅ många chanser att backa och att det verkligen ligger dem i fatet. Att lansera något och helt ha missbedömt marknaden och sin egen förmåga är en sak (och illa nog, förstås) men att ha så många chanser att backa och fortsätta på sättet de gjort är nåt annat.

Samtidigt undrar jag om det är så enkelt som att man bara skulle tänkt scam rakt igenom och från början. Jag tror kanske inte det ändå (vacklar hela tiden, det är en av sakerna som gör det här så intressant tycker jag). Kanske hittar man istället svaret i det Vanja sa i Breakitintervjun:
"”Det har gått upp och ner massor av gånger. Och det är klart att vi hoppades att det skulle studsa tillbaka." att eftersom ingen krasch varit så lång och intensiv som den här under den tid de hållit på med krypto, så skulle det snart vända?
Å andra sidan säger hon ju i samma intervju "Det trodde vi hela vägen till hösten 2022”, så vete katten vad de själva trott egentligen.
Känns bara inte som tillräckligt mycket pengar för att det ska vara värt att potentiellt krascha sin karriär för om det vore ren scam. Men om de trodde att de faktiskts kulle få in 30 miljoner... Men då hade det ju ändå inte varit värt att fortsätta sin scam när det visade sig att de inte fick in det.

Ett antal enorma missbedömningar har ju gjorts, frågan är vilken som har dominerat i vad Vanja och Niclas tänkt:
missbedömningen av kraschen
missbedömningen av potentialen i projektet
missbedömningen av hur arga folk skulle bli och hur stort det skulle blåsas upp.
Citera
2023-08-23, 19:40
  #1367
Medlem
En sak jag funderar på som Vanja säger i Aftonbladetintervjun är detta:
"Det finns ingen energi till något nytt, all vi hade la vi ner i det här projektet. Nu tar vi ansvar för att på bästa sätt städa upp. Vi kommer åka på att betala ganska mycket. Det här koncernbidraget täcker till exempel inte de utgifter vi kommer ha för skatter. Vi har gått rejält ekonomiskt back på det här."
Skulle det kunna vara så att de har så massivt mycket skatt kvar att betala att de faktiskt inte har gått plus? Frågar genuint, försöker liksom förstå vad hon menar.
Citera
2023-08-23, 20:04
  #1368
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leopardlekar
En sak jag funderar på som Vanja säger i Aftonbladetintervjun är detta:
"Det finns ingen energi till något nytt, all vi hade la vi ner i det här projektet. Nu tar vi ansvar för att på bästa sätt städa upp. Vi kommer åka på att betala ganska mycket. Det här koncernbidraget täcker till exempel inte de utgifter vi kommer ha för skatter. Vi har gått rejält ekonomiskt back på det här."
Skulle det kunna vara så att de har så massivt mycket skatt kvar att betala att de faktiskt inte har gått plus? Frågar genuint, försöker liksom förstå vad hon menar.
Hon ljuger. Grejen med ett aktiebolag är att aktieägarna i ett aktiebolag inte har något personligt ansvar för aktiebolagets skulder och att aktieägarnas risk är begränsad till vad de betalat för aktierna i bolaget, det s.k. aktiekapitalet.

Begriper därmed inte vad för "skatter" hon syftar på. Det kan ju omöjligen vara så att de behöver betala mer i skatt än de haft intäkter. Intäkterna har ju kommit från kunder som köpt JPEG-bilder, och det är de intäkterna som har bekostat bolagets utgifter. Så Vanja och Niklas har ju inte privat betalat något för kalaset. Snarare så har de mjölkat bolaget på pengar via löner, konsultarvoden, fakturor för blogginlägg, och koncernbidrag. De har därmed garanterat gått plus.

För att aktiebolaget skulle ha problem med att betala skatt så skulle det innebära att de har slarvat med bokföringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in