2023-08-23, 11:16
Medlem
Från intervjun i Dagens Industri:

”För mig var det här verkligen en chans att äntligen lyckas få kvinnor att komma in tidigt i en techsektor. Vi ville skapa ett lättillgängligt, attraktivt och roligt sätt att våga ta klivet in i Web3. Även om det inte alls gick lika bra som jag hade hoppats, känner jag ändå att det är precis det vi har gjort. Jag är stolt över att Sverige nu har en så stor andel småbarnsmorsor som har kryptoplånböcker, som vet hur man köper ether, och vet vad en blockkedja och NFT är och har för möjliga användningsområden i framtiden”

Jag är småbarnsmamma och har en kryptoplånbok nu. Helt värdelöst! Jag kommer aldrig mer använda den och jag kommer garanterat aldrig mer investera i ngt som är NFT, crypto eller liknande. Jag vet fortfarande inte vad en blockkedja är. Jag vet absolut inte hur man köpt er ethernet eftersom Vanja lurade mig att köpa med vanligt bankkort. Ja kommer självklart aldrig investeras i någonting som säljs av Vanja herself. Så tack Vanja för att du förstört ”web3” för mig för alltid.
Citera
2023-08-23, 11:56
Medlem
kaktusplastiks avatar
Nu är Aftonbladet på G…

Konspirationsteorierna sprider sig!
Citera
2023-08-23, 11:57
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manskraft
Hahah det här inlägget från september 2022 slår verkligen huvudet på spiken gällande de senaste veckornas utveckling inom WoA.

Hahaha tack! Det är lite kul att ha all historik i tråden. Vi är många som förutsett V&Ns agerande och ursäkter gång på gång
Citera
2023-08-23, 12:00
Medlem
Undrar om utförseln av 14 ETH den 12/8-22 kan ha nåt att göra med erläggandet av 210000:- i handpenning för ett husköp som blev klart 10/8-22?
Citera
2023-08-23, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag vill minnas att det började, i WoAs begynnelse.

Det var det nyfikna trollet Nilbog som tog sig in i woas discord. World of Alidias rådige skapare Nikals besegrade Nilbog efter en kort men intensiv strid av meningsutbyten genom att banna Nilbog från Alidias värld. Men det var för sent! Nilbog hade redan spridit sitt gift. En första våg av holders insjuknade i Trollpox22. De spred okontrollerat konspirationsteorier från Nilbogs hemland, Flashback. Nikals lyckades till slut besegra fienden än en gång, genom att under bordet köpa ur dom smittade medlemmarna ur projektet (och banna även dom från Alidias värld).

Nikals började vaccinera de återstående holders med ett tårtdiagram över woas budget. Vaccinets effekt var tveksam så de fick en andra dos i form av en exceltabell.

Det var lugnt ett tag, tills sommaren 2023. Då spred sig den kraftigaste varianten av Trollpox, Trollomnipox23 i hela discorden. Holders blev som tokiga, helt förbytta, och konspirationsteorier sprutade ut. Konspirationsapokalypsen var här.

Nikals och hans drottning vanja förstod hyfsat kvickt, efter några försök* med krystade icke-ursäkter, att de inget kunde göra. Kriget var förlorat. De var tvungna att förinta sin egen skapelse, sitt livs verk, world of Alidia. För woas eget bästa.

Och det mina vänner, var Sagan om World of Alidia.

Epilog: i trollens undre värld, flashback, poppar trollen popcorn och sparkar hej vilt på det heldöda kadavret. Seger!

Skaparna, Nikals och Vanja, fortsätter leva i det himmelska riket IRL som om ingenting har hänt. Men de hemsöks av illavarslande röster från de nu dödas land, spökholders rör sig i utkanten av de sociala medierna. De kommer närmre och närmre, och växer sig större.

Fortsättning kanske följer...

Hahaha- priceless. Där har vi bok/film-manus. Vanja borde tacka FB för alla bidrag och tips. Kan spök-/trollversioner av WOA- figurer bli ny NFT- kollektion ?
Citera
2023-08-23, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Nu är Aftonbladet på G…

Konspirationsteorierna sprider sig!
Spännande- var har du fått korn på det ?
Citera
2023-08-23, 12:29
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flopptrask
Spännande- var har du fått korn på det ?

Såg på stories, ME-dagboken skrev ut en journalist som sökte folk att intervjua
Citera
2023-08-23, 12:37
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woaaa
Undrar om utförseln av 14 ETH den 12/8-22 kan ha nåt att göra med erläggandet av 210000:- i handpenning för ett husköp som blev klart 10/8-22?

Det har diskuterats i tråden! Jag var inne och kikade på exif-data vill jag minnas så om du söker på exif kanske du hittar
Citera
2023-08-23, 13:23
Medlem
Nu finns intervjun också på Aftonbladet! Kan konstateras att inget ansvar tas, samma svar ges. Förstår inte Vanja att hennes vägran att förklara bara gör henne mer misstänkt… om du nu inte gjort nåt fel, visa det då!
Citera
2023-08-23, 13:25
Medlem
Från AB:

Det har bland annat diskuterats att pengar flyttats från World of Alidia till ett annat företag i er koncern, vad handlar det om?
– De har hakat upp sig på ett koncernbidrag på 350 000 kronor från World of Alidia till Wikström Malmqvist AB som är vårt moderbolag. Det är något företag gör hela tiden för att täcka kostnader. När vi startade upp World of Alidia hade vi inga intäkter där men jobbade samtidigt väldigt hårt. Att vi nu får tillbaka för de utläggen som ena bolaget haft för det andra, det är inget konstigt utan så måste det få vara.

Hahaha, ok så ni har alltså privat tagit ut 350 000 spänn i lön/ersättning från WOA. Snyggt. Plus alla löne-kostnader som fanns i budgeten! Underbart.
Citera
2023-08-23, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mansplainer
Dagens ETC skriver om WoA idag. Kan inte se att de publicerat artikeln på webben ännu - men här kommer en pdf: https://ibb.co/nD97ZNC

Edit: Vet inte om länken fungerade? Här kommer en länk till nedladdningsbar pdf: https://anonymfile.com/EEE75/woa.pdf

Tack.

Några reflektioner på denna artikel:
Artikeln innehåller en del felaktigheter som inte är jätteviktiga men det gör det lättare för WoA att dribbla med korten. Det står t.ex. att 2,6 miljoner i intäkter motsvarare 860 sålda NFT:s. Det stämmer inte. Kalkylen var som många gånger nämnts enligt WoA själva baserad på att de skulle sälja 10 000 NFT:s à ca 3000 kr. Vid tidpunkten för mint (28/6 2022) handlades eth för ca 1140 dollar, som vid tidpunkten (1 dollar = 10,15 kr) motsvarade ca 11 600 kr. Mint price 0.1 eth (som WoA själva bestämde) gav då ett styckpris på ca 1160 kr och därmed max drygt 11 miljoner för 10k NFT:s (mindre efter handelsavgifter och omkostnader). Att eth-kursen sjunkit under våren hade kommenterats många gånger av teamet men sågs inte som ett problem. Det kommunicerades inte heller något om att fysiska hubben riskerade att inte bli av pga detta. Tvärtom sades att den skulle bli av "vad som än händer". Man kan här igen kommentera att teamet också skulle gå in med mycket eget kapital enligt dem själva. I motsats till det verkar det tvärtom som att V genom sitt ena blogg-bolag har fakturerat WoA (som hon också äger) för att skriva om WoA på bloggen. NFT-köparnas pengar isåfall gått till att betala för att V på sin egen blogg skriver om varför de ska köpa hennes egen NFT? Det låter för konstigt för att vara sant men konstigare saker har hänt i den här historien.

Artikeln hänvisar också till att SvD skrivit att WoA idag är NFT:s är värda någon hundralapp styck. Det stämmer att personer idag vill sälja WoA NFT:s för 0,01 eth (motsvarar idag 23/8 ca 180 kr). Men det förutsätter att någon också är villig att köpa för 0,01 eth och idag är det över en månad sedan det senast såldes en WoA på OpenSea. Man kan jämföra med att lägga ut något på Tradera eller Blocket för 180 kr. Om jag lägger ut 10 saker på Tradera med utgångspris 180 kr och ingen köper så betyder det inte att de är värda 180 kr.

Det stämmer att OpenSea (den största handelsplatsen för NFTs) tog bort tvingande royalties februari 2023. Detta gjordes tillfälligt i ett försök att få tillbaka handelsvolym från nya konkurrenten Blur, som är en annan handelsplattform för NFTs. Det har sedan dess funnits sätt att tvinga royalties på de stora handelsplatserna, även om det är svårt att tekniskt begränsa att NFTs säljs på andra mindre handelsplatser som inte har detta tvång. Andrahandsförsäljningen av WoA var dock alltid mycket låg och dog i princip ut helt redan oktober 2022. Då vet vi också att en betydande del av andrahandsköpen var insider-handel från teamet, vilket teamet själva bekräftat.
Citera
2023-08-23, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Från AB:

Det har bland annat diskuterats att pengar flyttats från World of Alidia till ett annat företag i er koncern, vad handlar det om?
– De har hakat upp sig på ett koncernbidrag på 350 000 kronor från World of Alidia till Wikström Malmqvist AB som är vårt moderbolag. Det är något företag gör hela tiden för att täcka kostnader. När vi startade upp World of Alidia hade vi inga intäkter där men jobbade samtidigt väldigt hårt. Att vi nu får tillbaka för de utläggen som ena bolaget haft för det andra, det är inget konstigt utan så måste det få vara.

Hahaha, ok så ni har alltså privat tagit ut 350 000 spänn i lön/ersättning från WOA. Snyggt. Plus alla löne-kostnader som fanns i budgeten! Underbart.
Mmm i efterhand när det framgick att inte skulle få in knasmycket på mint för folk/marknad sansade sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in