2022-09-25, 17:13
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag såg också detta, fick för fan kräksmak i munnen när jag läste. Jag har väldigt svårt för den här typen "greenwashing" och "femwashing", här tillsammans i en salig röra som inte går ihop nånstans.

Det måste dock sägas att beslutet att bygga en virtuell hub istället för en fashionabel lokal på Södermalm är ett stort steg för att reducera WoA:s klimatavtryck. Tänk all cement som nu aldrig behölver tillverkas, alla träd som inte behöver huggas ner för att bli kontorsmöbler till co-workingspacet, alla får som inte behöver födas upp för att ge ulltyg till sofforna i loungen, alla gurkträd som inte behöver mördas för att sedan skivas ner i gurkvattenbehållarna, ingen fossilolja behöver bli till yogamattor osv. Nu räcker det med några watt miljöcertifierad elektricitet som driver en minecraftserver...
Citera
2022-09-26, 00:56
Medlem
Facebooks metaverse, som Vanja brukar hänvisa till nu den senaste tiden, ser ju förjävligt ut. Hur kan hon försöka påstå att WoA ens skulle komma i närheten av Minecraft med den lilla kassan de har? Ännu större mysterium är hur det inte kan vara ett uppror bland de stackarna som köpte Nft:er.

Citat:
Och jag förstår er, Metaverse är inte så stort bland allmänheten idag - men det kommer bli. 💪🏻 (Det finns en anledning till att Facebook bytte namn till Meta. &#128540 World of Alidias Metaverse kommer att vara en plats där fokus ligger på att uppleva härliga saker, och lära sig mer om sig själv. Det blir en digital värld där vi kommer att bygga en digital medlemsklubb som erbjuder workshops, konserter och events. Vi kommer också bygga upp en del av World of Alidias universum, så att alla ägare själva kan vandra runt i och ta del av den värld som deras konstverk kommer ifrån. NFT:erna kommer sen att låsa upp olika upplevelser inne i vårt Metaversum. Upplevelser som enbart fokuserar på välbefinnande och att få vara med om magiska äventyr. Det går att skapa enormt fina världar i Metaversum nu, så detta är något vi är väldigt peppade på!
Citera
2022-09-26, 06:17
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Facebooks metaverse, som Vanja brukar hänvisa till nu den senaste tiden, ser ju förjävligt ut. Hur kan hon försöka påstå att WoA ens skulle komma i närheten av Minecraft med den lilla kassan de har? Ännu större mysterium är hur det inte kan vara ett uppror bland de stackarna som köpte Nft:er.

Haha ja FBs metaverse blev ju hånat som satan på twitter. Och då får man tänka på hur mycket pengar de har att röra sig med…

När WoA väl lanserat sitt metaverse tror jag det är slut på riktigt. Då finns inget mer att locka med som ”kommer snart”, pengarna är slut och bubblan har spruckit.

Möjligt att eventet de ska ha kan lura in lite nytt folk som kommer tro att de ska bli bjudna på extravaganta fester hela tiden om de har en NFT.

Tillägg: kikade i roadmappen precis och enligt den ska de köpa land till metaverse senast denna vecka. Öppningsparty ska ske innan december är slut. Är det någon som tror på det tidsschemat?
Senast redigerad av kaktusplastik 2022-09-26 kl. 06:20.
Citera
2022-09-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Haha ja FBs metaverse blev ju hånat som satan på twitter. Och då får man tänka på hur mycket pengar de har att röra sig med…

När WoA väl lanserat sitt metaverse tror jag det är slut på riktigt. Då finns inget mer att locka med som ”kommer snart”, pengarna är slut och bubblan har spruckit.

Möjligt att eventet de ska ha kan lura in lite nytt folk som kommer tro att de ska bli bjudna på extravaganta fester hela tiden om de har en NFT.

Tillägg: kikade i roadmappen precis och enligt den ska de köpa land till metaverse senast denna vecka. Öppningsparty ska ske innan december är slut. Är det någon som tror på det tidsschemat?

Du tror alltså att de ens gör det? Jag tror det här var en paniklösning för att skjuta fram problemen.

Alltså hon pratar ju om event, äventyr, härliga upplevelser, föreläsningar och konserter i deras meta. Visst, i GTA, Red Dead Redemption, World of Warcraft osv. får man nog kalla det för virtuella äventyr men de spelen har ju kostat flera miljarder och spjutspetsen av kompetens för att plocka fram och underhålla. Jag ser det inte som sannolikt att WoA, med en kassa på ca 2-3 miljoner (?), lyckas skapa en meta överhuvudtaget men i synnerhet inte något som någon får något ut av.
Citera
2022-09-26, 11:33
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Du tror alltså att de ens gör det? Jag tror det här var en paniklösning för att skjuta fram problemen.

Alltså hon pratar ju om event, äventyr, härliga upplevelser, föreläsningar och konserter i deras meta. Visst, i GTA, Red Dead Redemption, World of Warcraft osv. får man nog kalla det för virtuella äventyr men de spelen har ju kostat flera miljarder och spjutspetsen av kompetens för att plocka fram och underhålla. Jag ser det inte som sannolikt att WoA, med en kassa på ca 2-3 miljoner (?), lyckas skapa en meta överhuvudtaget men i synnerhet inte något som någon får något ut av.

Du har nog rätt, lär inte bli nåt alls. Har kollat lite mer på vad metaverse ens kostar att bygga upp och det går ju inte. Tänkte att de skulle panikfixa ihop nåt kasst och försöka sälja in det som otroligt. Men det kommer säkerligen bara dra ut på tiden för att till sist rinna ut i sanden, liksom planerna på det vanliga kontoret. Där ljög de ju om att de tittade på lokaler och höll på att planera ända fram till beskedet kom om att det inte blir nåt. Är säkert samma sak här. De har möten med arkitekter och plockar in offerter, allt för att hålla entusiasmen vid liv.

Sen när det väl går åt skogen kommer det vara alla andras fel. Arkitekter som inte levererar, Sverige som är för bakåtsträvande, Flashback som är för ondskefulla, folk som är för rädda för framtiden, marknaden som går för dåligt osv. Är det något man med säkerhet kan säga år det att det inte kommer tas något ansvar från Vanja och Niklas. Förutom om det skulle bli succé då!
Citera
2022-09-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Du har nog rätt, lär inte bli nåt alls. Har kollat lite mer på vad metaverse ens kostar att bygga upp och det går ju inte. Tänkte att de skulle panikfixa ihop nåt kasst och försöka sälja in det som otroligt. Men det kommer säkerligen bara dra ut på tiden för att till sist rinna ut i sanden, liksom planerna på det vanliga kontoret. Där ljög de ju om att de tittade på lokaler och höll på att planera ända fram till beskedet kom om att det inte blir nåt. Är säkert samma sak här. De har möten med arkitekter och plockar in offerter, allt för att hålla entusiasmen vid liv.

Sen när det väl går åt skogen kommer det vara alla andras fel. Arkitekter som inte levererar, Sverige som är för bakåtsträvande, Flashback som är för ondskefulla, folk som är för rädda för framtiden, marknaden som går för dåligt osv. Är det något man med säkerhet kan säga år det att det inte kommer tas något ansvar från Vanja och Niklas. Förutom om det skulle bli succé då!

Ja alltså Facebooks metaverse har väl hittills kostat 10 biljoner dollar och är asfult. Jag förstår inte alls vad detta ska innebära, och vad är ”magiska upplevelser” som är mer magiska online än verkligheten. Måste man ha VR-glasögon? Det lär ju inte många ha hemma.
Citera
2022-09-26, 14:42
Medlem
Katciu88s avatar
Jag tror inte att vanja menar Facebooks metaverse när hon använder ordet metaverse. Det är klumpigt att hon använder det ordet.

Även om man förbiser alla praktiska, ekonomiska och tidsrelaterade hinder för att skapa ett woa metaverse, så är det också svårt att se framför sig hur det ska se ut rent estetiskt. Ska de fortsätta med nft konstnären i utformningen? Hon är ju erkänd konstnär och kommer kosta mycket pengar.

Sedan rent krasst är ju woafigurerna inte kompatibla med något sorts spel/metavärld som jag ser det. De kan absolut funka som en färgglad print på väggen, men som VR karaktärer??? Oformliga figurer med jättesmå ansikten och helt uttryckslösa prick-ögon och streckmunnar. Det blir inte bra. Snarare lite mardrömsaktigt om man tänker på det.
Citera
2022-09-26, 17:19
Medlem
Har följt detta med intresse. Jag har svårt att se att den initiala målgruppen, det vill säga de som lockades av ett fysiskt co-working space på Södermalm, ska vara intresserade av ett digitalt metaverse. Vanjas målgrupp är väl kvinnor mellan 25-40 som är intresserade av yoga-events, kristaller och nya tjusiga outfits. Kan inte föreställa mig att dessa ska vara intresserade av att ägna tid hemma i en (halvkass) digital värld. Tvärtom, det är väl en målgrupp som strävar efter mindre digital närvaro som vill koppla från. Vid minting har man riktat sig mot en publik som troligen inte uppskattar denna nya inriktning.

Som även andra har påpekat, jag stör mig även på att det skryts om hur transparenta man kan vara, men det har inte ges några indikationer på hur det tilltänkta metaverset kommer att se ut eller vilka alternativ som de överväger, mer än att det kommer vara ”mysigt” och ”härligt”. Mycket snack, lite verkstad.
Citera
2022-09-26, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag tror inte att vanja menar Facebooks metaverse när hon använder ordet metaverse. Det är klumpigt att hon använder det ordet.

Även om man förbiser alla praktiska, ekonomiska och tidsrelaterade hinder för att skapa ett woa metaverse, så är det också svårt att se framför sig hur det ska se ut rent estetiskt. Ska de fortsätta med nft konstnären i utformningen? Hon är ju erkänd konstnär och kommer kosta mycket pengar.

Sedan rent krasst är ju woafigurerna inte kompatibla med något sorts spel/metavärld som jag ser det. De kan absolut funka som en färgglad print på väggen, men som VR karaktärer??? Oformliga figurer med jättesmå ansikten och helt uttryckslösa prick-ögon och streckmunnar. Det blir inte bra. Snarare lite mardrömsaktigt om man tänker på det.

Hahahaha bilderna jag fick i mitt huvud nu.
Citera
2022-09-26, 20:44
Medlem
En fråga till alla er som kan NFT - i en av de låsta chattarna så frågade någon om det var beslutat att begränsa kollektionen till 5000. Niklas svar på detta var att det får vi som community avgöra genom att rösta. Vad innebär det? Jag förstår ingenting. Det betyder alltså att de tilltänkta investerarna nu bekräftat inte vill delta längre? Men ingen vet varför? Och vad är för- resp nackdelen att minska från 10000 till 5000? Är det vanligt eller är det bara Vanja & Niklas som kan svara på det?
Citera
2022-09-26, 20:45
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KontaktBanan
Har följt detta med intresse. Jag har svårt att se att den initiala målgruppen, det vill säga de som lockades av ett fysiskt co-working space på Södermalm, ska vara intresserade av ett digitalt metaverse. Vanjas målgrupp är väl kvinnor mellan 25-40 som är intresserade av yoga-events, kristaller och nya tjusiga outfits. Kan inte föreställa mig att dessa ska vara intresserade av att ägna tid hemma i en (halvkass) digital värld. Tvärtom, det är väl en målgrupp som strävar efter mindre digital närvaro som vill koppla från. Vid minting har man riktat sig mot en publik som troligen inte uppskattar denna nya inriktning.

Jag misstänker också att det inte kommer finnas särskilt stort intresse att delta i woa-metaverse. Det är lite knorr i discorden kring detta faktiskt (typ 2 kommentarer i woa chat).

Syftet med woametaverse-planen är att desperat få upp hype och web3-känsla.

Communityt verkar ju knappt vara vid liv öht, om man kollar på resultatet av den där ig-tävlingen t ex: 5 inlägg totalt. Och de som gjort kläder, herre gud, ser ut som barnkläder för vuxna. Asfult och pinsamt.

Så sprudlande engagemang i ett metaverse känns osannolikt.
Citera
2022-09-26, 21:00
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
1. Nej, jag vet faktiskt inte hur jag ska göra det med tanke på att allt bara möts som otrevligt eller sopas under mattan och alla bara accepterar det. Jag har funderat på formuleringar.
2. Nej, ingen men den låsta kanalen är meningslös, bara massa chatt om barn och folks liv typ. Ingenting vettigt om NFT eller det magiska ”Web3”.
3. Jag vet faktiskt inte, skulle vara nice att sälja med plus minus noll men det går ju inte.

Jag ser följande bästa möjliga lösning för alla inblandade i woa (alltså både creators och holders):

V och n ger upp detta fortast möjligt, gör bokslut och återbetalar det som finns kvar i kassan.

Vanja får gråta ut och pudla. Ni stackare som köpt har fått en i bästa fall inte helt tvärful jpeg. Ni får se det som läropengar och gå vidare i livet.

Jag rekommenderar att du pushar för detta "från insidan".

Återbetalning i nån mån har faktiskt hänt i enstaka ärliga nft projekt som gått åt pipan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in