2023-08-21, 10:51
  #1225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sakligkritik
Okej, jag förstår vad du menar. Jag tycker att man som vuxen köpare ändå har ett stort eget ansvar att göra sin egen research när man köper något som heter "NFT" med något som heter "ethereum" och som ingen i ens omgivning ens vet vad det är. Man borde söka kunskap på fler håll. Men jag håller med dig - det ger en inte mer rätt att luras.

Förstår nu mer än för ett år sedan att V för målgruppen har ett förtroendekapital, och som jag skrev nyss så tycker jag att de varit oärliga i sin kommunikation om riskerna. Att aktivt skriva att sjukskrivna också kan köpa är ett riktigt underbetyg.

Och som jag skrev i något av mina första inlägg i tråden är skillnaden mot andra projekt också att de medvetet lockat in oinvigda för att "utbilda" samtidigt som de säljer sin egen NFT med löften som aldrig kan infrias. Det är som att jag skulle hålla en kvällskurs i aktiekunskap samtidigt som hälften av tiden går till att berätta hur man köper just min aktie, med tillhörande glädjekalkyler.


Jag tror de kunde få folk att köpa pga sitt goda rykte och gullegull yta. Många försökte lära sig om NTF men Vanja gav inga tydliga svar om hur det fungerade.

Tyvärr tror jag en hel del i ME-världen, som sett upp till V o N och deras kamp med sjukdomen och löfte om pengar till forskningen, ville stötta detta projekt.
Citera
2023-08-21, 10:57
  #1226
Medlem
Jag läste någonstans att Vanja skriver att de ska fortsätta ge tillbaka kring ME och endel i det är att översätta ”hjärnträningen” Niklas provat och att det då ska vara gratis.

Missade att skärmdumpa för framtiden för att de skulle (få) göra detta utan kostnad känns orimligt.
Citera
2023-08-21, 10:58
  #1227
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Hohoho popcornen flyger åt alla håll! Fan vad tillfredsställande att det här äntligen bubblar ut i media!

Eller hur! Som man väntat på denna dag. Brukar inte hålla på så mycket med skadeglädje annars men när det gäller dessa två samvetslösa svin har jag inga problem med det.

Nu hoppas vi bara att mer grävande journalister sätter tänderna i det här.
Citera
2023-08-21, 11:13
  #1228
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstrutens
Tyvärr tror jag en hel del i ME-världen, som sett upp till V o N och deras kamp med sjukdomen och löfte om pengar till forskningen, ville stötta detta projekt.

Ja. Det är ju helt sanslöst att v&n satt och myste i intervju med expressen och sa att dom kommer anställa en till två forskare inom ME genom woas självklart förmodade framgång.

Fast forward och deras insats blev att skänka 500 kr till hjärnfonden. Som inte ens bidrar till forskning om ME. Dom iddes inte ens hitta rätt ställe att skicka småslantarna till. Vilket jävla hån.

V&N, ni borde verkligen skämmas. Fy fan alltså.

Läsvärt blogginlägg om det här
https://mitteremitage.wordpress.com/2023/08/21/om-att-salja-hopp/?fbclid=PAAaZp0GP08E7B8sUGlGyZjjS16J0qHBuFL8GZGAJb 9eEeHtL5Ba82GM7EbcY
(Hittade den via sanningenomwoa ig kontot )
__________________
Senast redigerad av Katciu88 2023-08-21 kl. 11:23.
Citera
2023-08-21, 11:31
  #1229
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Ja. Det är ju helt sanslöst att v&n satt och myste i intervju med expressen och sa att dom kommer anställa en till två forskare inom ME genom woas självklart förmodade framgång.

Fast forward och deras insats blev att skänka 500 kr till hjärnfonden. Som inte ens bidrar till forskning om ME. Dom iddes inte ens hitta rätt ställe att skicka småslantarna till. Vilket jävla hån.

V&N, ni borde verkligen skämmas. Fy fan alltså.

Läsvärt blogginlägg om det här
https://mitteremitage.wordpress.com/2023/08/21/om-att-salja-hopp/?fbclid=PAAaZp0GP08E7B8sUGlGyZjjS16J0qHBuFL8GZGAJb 9eEeHtL5Ba82GM7EbcY
(Hittade den via sanningenomwoa ig kontot )

Också allt snack om att "vi önskar att det blev mer"? Ni hade ju kunnat... GE MER? Man kan inte gå ut med att man siktar på att heltidsanställa (!!!) en eller flera forskare och sen ba "ojsan blev femhundra kronor hejdå". Det här är problemet med att babbla konstant och sälja in på det sätt som passar för stunden. Det går ju inte ihop, inget av det hon säger är logisk. Hon säger emot sig själv konstant.
Citera
2023-08-21, 11:47
  #1230
Medlem
Det Vanja borde inse nu- om hon inte är helt världsfrånvänd- är att hennes absolut bästascenario för tillfället är ett helt förbrukat förtroendekapital som influencer/ ”entreprenör”. Värstascenariot- skadeståndsskyldig, dömd för bedrägeri, marknadsföringsbrott, skattefusk eller vem vet vad mer som finns i denna, som någon så pricksäkert uttryckte på bloggbevaknings IG, begravda kennel?
Citera
2023-08-21, 12:11
  #1231
Medlem
Och där postar bloggbevakning samt tipsar om flashbacktråden och "sanningen om woa"-kontot. bra!
Citera
2023-08-21, 12:29
  #1232
Medlem
ardolinos avatar
WoA är inte registrerade som arbetsgivare hos skatteverket, så några lönekostnader bör de inte ha. Däremot kan de såklart fakturera hur mycket som helst mellan bolagen.
Citera
2023-08-21, 12:48
  #1233
Medlem
Har inte orkat sätta mig in i hela tråden då jag lider av hjärntrötthet. Men vill skriva några tankar om de senaste dagarnas händelser.

Även om jag ganska snabbt förstod att WoA inte alls höll förväntningarna (ett gäng chattrum med GIF-fest var kanske inte det jag föreställt mig gällande community, kreativt workingspace och att knyta kontakter...) så trodde jag inte att det skulle falla såhär platt?

Jag tror absolut att det fanns en ambition att projektet skulle infria alla löften, men det är väldigt klantigt att uttrycka sig som att allt är i princip spikat och ständigt "på gång". Ganska snabbt efter "investeringen" insåg jag att jag verkligen gått i fällan. Man känner sig dum, som när man beställt något på Wish och får hem nån billig kopia av det som utlovats, eller faller för en telefonförsäljares snack typ. Men jag blev faktiskt trots det förvånad av att de valde att lägga ner hela skiten när saklig kritik och frågeställningar kom upp. Hade en bild av att de krampaktigt skulle försöka hålla fasaden uppe längre. Då är det hela liksom värre än jag trodde.

Noterade också, även om det i sammanhanget är en petitis, att de ändrat i orginalmedelandet gällande avslutet som finns citerat här i tråden och det som nu står i discorden. Även om det bara är några småsaker, som det om queen alidia, tycker jag ändå att det är anmärkningsvärt att de hela tiden modererar om, raderar, redigerar och polerar. Kan de inte stå för något alls?
Citera
2023-08-21, 12:53
  #1234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av botaniste
Har inte orkat sätta mig in i hela tråden då jag lider av hjärntrötthet. Men vill skriva några tankar om de senaste dagarnas händelser.

Även om jag ganska snabbt förstod att WoA inte alls höll förväntningarna (ett gäng chattrum med GIF-fest var kanske inte det jag föreställt mig gällande community, kreativt workingspace och att knyta kontakter...) så trodde jag inte att det skulle falla såhär platt?

Jag tror absolut att det fanns en ambition att projektet skulle infria alla löften, men det är väldigt klantigt att uttrycka sig som att allt är i princip spikat och ständigt "på gång". Ganska snabbt efter "investeringen" insåg jag att jag verkligen gått i fällan. Man känner sig dum, som när man beställt något på Wish och får hem nån billig kopia av det som utlovats, eller faller för en telefonförsäljares snack typ. Men jag blev faktiskt trots det förvånad av att de valde att lägga ner hela skiten när saklig kritik och frågeställningar kom upp. Hade en bild av att de krampaktigt skulle försöka hålla fasaden uppe längre. Då är det hela liksom värre än jag trodde.

Noterade också, även om det i sammanhanget är en petitis, att de ändrat i orginalmedelandet gällande avslutet som finns citerat här i tråden och det som nu står i discorden. Även om det bara är några småsaker, som det om queen alidia, tycker jag ändå att det är anmärkningsvärt att de hela tiden modererar om, raderar, redigerar och polerar. Kan de inte stå för något alls?

Förstår att det inte är lätt med hjärntröttheten. Håller med dig helt om det du skriver! För mig är inte det mest anmärkningsvärda att man hade enorma planer som inte gick att infria och som såldes in för hårt (och okritiskt granskat av media). För mig är alla stegen efter det vad som verkligen gör historien intressant men också gör mig mer upprörd. Det finns så många lägen när man hade kunnat backa. ELLER på riktigt kämpa med näbbar och klor för att skapa värde (har nämnts flera gånger i tråden hur det hade gått att göra projektet mer värt, även om det nog inte räckt: mer engagemang från Niclas och Vanja, fortsätta ha event, ge gratis tillgång till Rimlig träning, osv osv). Att man fortsatt lura och bedra in i det sista tycker jag är det riktigt äckliga.

Och vilken spaning, du har rätt! hade missat att queen of alidia nu går "back to the community" istället för till den specifika medlemmen som köpte typ 40 nft:er...
Citera
2023-08-21, 13:01
  #1235
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botaniste
Noterade också, även om det i sammanhanget är en petitis, att de ändrat i orginalmedelandet gällande avslutet som finns citerat här i tråden och det som nu står i discorden. Även om det bara är några småsaker, som det om queen alidia, tycker jag ändå att det är anmärkningsvärt att de hela tiden modererar om, raderar, redigerar och polerar. Kan de inte stå för något alls?

Citat:
Ursprungligen postat av leopardlekar
Och vilken spaning, du har rätt! hade missat att queen of alidia nu går "back to the community" istället för till den specifika medlemmen som köpte typ 40 nft:er...

Snyggt botaniste! Ska man gissa sig till att denne medlem bad dem köra upp drottningen där solen inte skiner? Hoppas verkligen det. Hon borde kräva en egen flygel i Gotlandspalatset.

Kikade och hon köpte minst 50 st, har hon fler plånböcker så kanske fler. Vill minnas att hon köpte de flesta kring mint också så de är full price.
Citera
2023-08-21, 13:17
  #1236
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
SvD Näringsliv skriver nu om Vanja hehe

Det är en toksågning haha…

”God morgon! Influencern Vanja Wikström satte hela sitt rykte på spel. Nu har verkligheten kommit ikapp drömprojektet World of Alidia.

🎨 Livstids medlemskap på ett trendigt co-working-space. Spännande upplevelser. Ett team som skapade stort värde för köparna. Det utlovade influencern Vanja Wikström i fjol när hon hajpade upp sitt ”World of Alidia”, marknadsfört som Nordens första NFT-projekt för kvinnor. ”Vi sätter hela vårt rykte, personligt och yrkesmässigt på spel. Det är ett enormt ansvar att få med människor att köpa det här”, sade hon då.

Ett drygt år senare har projektet havererat. Köparnas pengar, omkring 3 miljoner kronor, är slut. Någon medlemsklubb blev det aldrig och priset på NFT:erna har rasat från 3 000 kronor till någon hundralapp. Själv har Vanja Wikström skiftat fokus mot renoveringen av ett nyinköpt hus på Gotland – och i helgen fick World of Alidias köpare beskedet att projektet läggs ned. ”Jag är själv besviken”, skriver Vanja Wikström på sin blogg.”

https://www.svd.se/a/zEy695/haveri-for-vanja-wikstroms-nft-projekt-world-of-alidia?utm_source=braze&utm_medium=email&utm_campa ign=newsletter-tech-brief-zEy695-2023-08-21
Extrem humor!

Är Vanja så känd att hon är värd att bli omnämnd i SvD? Jag tycker såklart det är bra. Hon förtjänar all skit. Men är samtidigt förvånad, då jag trodde hon var en nobody.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in