2023-08-23, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du3EttCp
Det feta får du ringa och fråga Ryssland om. Jag har inte en aning om vad dom har eller har haft för planer.

Allt jag gör är att observera vad som händer.

En tränad soldat är värd mer än ett ting. Oavsett tillverkningskostnad. Därav att man överger materiel om det är nödvändigt för att spara liv.

Kanske att ett fordon inte kan starta, man har inte tid att felsöka, man har 15 min på sig att utgå...

Finns säkert massa orsaker. Självklart även fuck ups där man slarvat med underhåll eller blivit attackerade och flytt i panik.

Den enda orsaken är att de blev överraskade, nedkämpade och tvingades fly för fulla muggar efterlämnandes allt.

Att Ryssland skulle värdera liv - sina egna eller andras - får du försöka övertyga någon annan om, det finns mycket gott om tung evidens om precis raka motsatsen.
2023-08-23, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Den enda orsaken är att de blev överraskade, nedkämpade och tvingades fly för fulla muggar efterlämnandes allt.

Att Ryssland skulle värdera liv - sina egna eller andras - får du försöka övertyga någon annan om, det finns mycket gott om tung evidens om precis raka motsatsen.

Åtminstone i början så ansågs det att för Ukraina så är tanksen viktigare än ett liv medan ryssarna överger sina tanks mycket lätt. (De har massvis av dem). Ukraina har fler gånger befunnit sig utan tanks. Och åtminstone tre gånger så har Zelensky bönat och bett om fler tanks. Första gången var förstås efter det totala nederlaget i det första slaget. När Zelensky sa att Ukraina måste ge upp för vi har inga vapen kvar (Istanbul freden) Då kom Nato in och avbröt freden och sa: Vi ger er vad som helst bara ni krigar vidare.
Ukraina krigar vidare med andras vapen.

Nu har de snart 3 månader försökt anfalla de ryska försvarspositionerna. De har fått allt de velat. Det har räknats upp (i TV) exakt vad Ukraina behöver för vapen för att vinna över ryssen. Det har de fått.

Men ännu har de inte träffat ryssarnas första försvarsposition utan de sysslar i det gråa områden mellan parterna. Ryssarna har tre olika försvarpositioner.

Det är långt till Mariupol som Ukrainarna lovat ta över eller att simma i Krim som också är ett löfte av ukrainarna.

Det är märkligt med alla tvärsäkra uppfattningar om vad ryssen säger, vad ryssen gör och vad ryssen tänker. Eftersom det är helt klart att de flesta aldrig ens läst något som ryssarna säger, gör eller tänker.
Hm... månne det har att göra med självkännedom och intelligens?

Och... det verkar som om Nato måste ge sig in i striden, för Ukrainarna är på upphällningen. Vågar de göra det?
2023-08-23, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Läsvärt i DN angående motoffensiven, att vi underskattat ryssen och det bristfälliga stödet från väst.

https://www.dn.se/varlden/krigsvetare-vi-har-underskattat-ryssarna/
Det blir mer och mer i västmedia om att motoffensiven går dåligt. På amerikansk media e det dagligen rapporter hur dåligt det går. Alltså media på högerkanten.
2023-08-23, 09:01
Medlem
6 natten i rad med drönaraatacker mot Moskva.
2023-08-23, 09:06
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Åtminstone i början så ansågs det att för Ukraina så är tanksen viktigare än ett liv medan ryssarna överger sina tanks mycket lätt. (De har massvis av dem). Ukraina har fler gånger befunnit sig utan tanks. Och åtminstone tre gånger så har Zelensky bönat och bett om fler tanks. Första gången var förstås efter det totala nederlaget i det första slaget. När Zelensky sa att Ukraina måste ge upp för vi har inga vapen kvar (Istanbul freden) Då kom Nato in och avbröt freden och sa: Vi ger er vad som helst bara ni krigar vidare.
Ukraina krigar vidare med andras vapen.

Nu har de snart 3 månader försökt anfalla de ryska försvarspositionerna. De har fått allt de velat. Det har räknats upp (i TV) exakt vad Ukraina behöver för vapen för att vinna över ryssen. Det har de fått.

Men ännu har de inte träffat ryssarnas första försvarsposition utan de sysslar i det gråa områden mellan parterna. Ryssarna har tre olika försvarpositioner.

Det är långt till Mariupol som Ukrainarna lovat ta över eller att simma i Krim som också är ett löfte av ukrainarna.

Det är märkligt med alla tvärsäkra uppfattningar om vad ryssen säger, vad ryssen gör och vad ryssen tänker. Eftersom det är helt klart att de flesta aldrig ens läst något som ryssarna säger, gör eller tänker.
Hm... månne det har att göra med självkännedom och intelligens?

Och... det verkar som om Nato måste ge sig in i striden, för Ukrainarna är på upphällningen. Vågar de göra det?
Ditt inlägg innehåller så mycket lögner och felaktigheter att jag orkar inte ens bemöta det. Det märks att du inte hängt med och att du behöver uppdatera dig.
2023-08-23, 09:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det blir mer och mer i västmedia om att motoffensiven går dåligt. På amerikansk media e det dagligen rapporter hur dåligt det går. Alltså media på högerkanten.
Jo, att det inte går som många hoppades är nog ganska så klargjort nu.

Det är såklart en svår uppgift att bryta igenom ett förberett försvar med begränsade resurser. Jag tror snarare att det är västerländsk media som själva börjar förstå det nu. Sedan förstärker såklart högerkanten det för det passar deras narrativ ypperligt.

Tycker själv att media målade upp en felaktig förhoppning inför offensiven. Att den då går sämre än förväntat är då inte särskilt konstigt.

Men jag tycker inte att den går dåligt. Den går bara sämre än de uppblåsta förväntningarna. Det är vad det betyder. Jämför man den med ryssarnas vinteroffensiv så går den faktiskt bättre än den, vad det nu betyder.
2023-08-23, 09:27
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, att det inte går som många hoppades är nog ganska så klargjort nu.

Det är såklart en svår uppgift att bryta igenom ett förberett försvar med begränsade resurser. Jag tror snarare att det är västerländsk media som själva börjar förstå det nu. Sedan förstärker såklart högerkanten det för det passar deras narrativ ypperligt.

Tycker själv att media målade upp en felaktig förhoppning inför offensiven. Att den då går sämre än förväntat är då inte särskilt konstigt.

Men jag tycker inte att den går dåligt. Den går bara sämre än de uppblåsta förväntningarna. Det är vad det betyder. Jämför man den med ryssarnas vinteroffensiv så går den faktiskt bättre än den, vad det nu betyder.
Många som nämner en rysk vinteroffensiv men vad finns det för belägg eller bevis att de hade startat en sådan?
När jag säger vinter, jag syftar på vintern 2022 mot 2023, inte när dem misslyckade med att inta flera storstäder i början av 2022.
2023-08-23, 09:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
Många som nämner en rysk vinteroffensiv men vad finns det för belägg eller bevis att de hade startat en sådan?
När jag säger vinter, jag syftar på vintern 2022 mot 2023, inte när dem misslyckade med att inta flera storstäder i början av 2022.
Nu är det väl som så att en krigsmakt aldrig publicerar när en offensiv startar. Du kommer aldrig att hitta en officiell publicering från Ukraina att de startade sin offensiv.

Men det är vedertaget att Ryssland försökte sig på en offensiv i vintras. Både runt Bakhmut och Vuhledar, Vid Vuhledar så vet vi att det gick åt helvete i varje fall.
https://jamestown.org/program/new-russian-offensive-underway-in-ukraine/

Vuhledar.
https://www.reuters.com/world/europe/russia-likely-lost-dozens-tanks-failed-attack-vuhledar-uk-2023-02-10/
2023-08-23, 11:54
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj

Ukraine military has lost 400,000 people killed in battle.

Macgregor, a former Defense Department adviser during the Trump administration, made the claim during the most recent episode of Tucker Carlson's

Han säger att Ukrainas offensiv går dåligt.
Han sa samma sak förra hösten att den framgångsrika höstoffensiven gick dåligt

Tucker tar in en "expert" som tycker helt annorlunda. än andra yngre TV-generaler.

Tucker vill styra mediaflödet... Han kan ta in andra experter men gör ej det

Tucker är en BÅG journalist. CNN o BBC kan man lita på mer
2023-08-23, 13:40
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du3EttCp
Det feta får du ringa och fråga Ryssland om. Jag har inte en aning om vad dom har eller har haft för planer.

Allt jag gör är att observera vad som händer.

En tränad soldat är värd mer än ett ting. Oavsett tillverkningskostnad. Därav att man överger materiel om det är nödvändigt för att spara liv.

Kanske att ett fordon inte kan starta, man har inte tid att felsöka, man har 15 min på sig att utgå...

Finns säkert massa orsaker. Självklart även fuck ups där man slarvat med underhåll eller blivit attackerade och flytt i panik.
Uhmm.. Det du beskriver där är inte en planerad reträtt, det är flykt. Så ja. Bra att du har förstått att ryssarna flydde hals över huvud från Charkiv-regionen.
Kherson var däremot lite mer ordnad. Anledning till den var dock att dom fick pisk. Eller har du nån annan anledning till att ryssarna lämnade en stad som dom precis hade deklarerat att för evigt vara en del av Ryssland? En stad som dom tidigare i kriget hade använt som bas för att försöka ta sig ännu längre in i Ukraina.
2023-08-23, 13:49
Medlem
tr0llelitos avatar
Wow, en hel rysk Mi-8-helikopter full med rysk besättning landade vid UAF och överlämnade sig samt helikoptern. Inte för att vara sån, men detta är väl egentligen ingenting man gör när man har segervittring va?

https://twitter.com/NOELreports/status/1694315319404200305
2023-08-23, 14:18
Medlem
tr0llelitos avatar
Vilken jävla smäll!
Ett S-400 blir nedkämpad av precis det den ska försvara mot
https://twitter.com/DefMon3/status/1694296780488216627
På Krim

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto