2023-08-23, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, att det inte går som många hoppades är nog ganska så klargjort nu.

Det är såklart en svår uppgift att bryta igenom ett förberett försvar med begränsade resurser. Jag tror snarare att det är västerländsk media som själva börjar förstå det nu. Sedan förstärker såklart högerkanten det för det passar deras narrativ ypperligt.

Tycker själv att media målade upp en felaktig förhoppning inför offensiven. Att den då går sämre än förväntat är då inte särskilt konstigt.

Men jag tycker inte att den går dåligt. Den går bara sämre än de uppblåsta förväntningarna. Det är vad det betyder. Jämför man den med ryssarnas vinteroffensiv så går den faktiskt bättre än den, vad det nu betyder.
Det e som du skriver att det målades upp en felaktigt förhoppning. Svårt att veta var detta ska sluta. Hoppas kriget snart tar slut och att Ukraina inte får allt för ofördelaktiga fredsvillkor.
2023-08-23, 15:49
Medlem
Cornucopia rapporterar att ryzzarna plundrar i Tokmak. Precis som de gjorde just innan de stack från Cherson. Om det betyder att de är på väg att lämna återstår väl att se.

Någon har också sagt att Tokmak är inom räckhåll för ukrainskt artilleri och är det sant så är det väl ingen omöjlighet att ryzzarna inte ser någon framtid och föredrar att sticka därifrån. Det skulle väl också i så fall betyda att offensiven går bättre än kartan visar.

Nu kanske jag är onödigt positiv men vi får se. I morgon är det Ukrainas nationaldag så det kanske kommer något spektakulärt. Ni som har åldern inne får se till att gå ut och ta ett glas till Ukrainas ära.
2023-08-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Cornucopia rapporterar att ryzzarna plundrar i Tokmak. Precis som de gjorde just innan de stack från Cherson. Om det betyder att de är på väg att lämna återstår väl att se.

Någon har också sagt att Tokmak är inom räckhåll för ukrainskt artilleri och är det sant så är det väl ingen omöjlighet att ryzzarna inte ser någon framtid och föredrar att sticka därifrån. Det skulle väl också i så fall betyda att offensiven går bättre än kartan visar.

Nu kanske jag är onödigt positiv men vi får se. I morgon är det Ukrainas nationaldag så det kanske kommer något spektakulärt. Ni som har åldern inne får se till att gå ut och ta ett glas till Ukrainas ära.

Tokmak är en av de med befästa städerna och dessutom viktigt logistiskt. Har svårt att tro att Ryssland gör en taktisk reträtt därifrån. Antingen Ukrainas offensiv eller myteri internt.
2023-08-23, 21:36
Medlem
Robotyne är nu officiellt befriat enligt Deepstatemap:

https://deepstatemap.live/en#6/49.438/32.053

Nu blir större och större bitar ockuperad mark befriade. Kul att se!
2023-08-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Nä men nu jag kollade nyss och Ukraina gör ju inga framsteg alls, däremot såg det ut dom om ryssarna tagit något område nyligen.

Jag försöker igen och om du inte svarar är du helt bekräftad som lögnare (om det nu var någon som tvivlade):

Var och när på Deepstatemap ser du att ryssen ”tagit något område nyligen”?

Mkt spännande detta.
2023-08-23, 23:36
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Robotyne är nu officiellt befriat enligt Deepstatemap:

https://deepstatemap.live/en#6/49.438/32.053

Nu blir större och större bitar ockuperad mark befriade. Kul att se!
Jepp! UAF går stadigt framåt...
https://mil.in.ua/en/news/ukrainian-flag-raised-over-robotyne/
Citat:
Ukrainian flag raised over Robotyne
...samtidigt som orcherna retirerar och skjuter ner sina egna flygplan:
(FB) Prigozhin mördad? Hans plan kraschade precis
2023-08-24, 13:06
Medlem
Ukrainsk landstigning på Krimhalvön. Nu rullar motoffensiven igång på allvar.
2023-08-24, 14:20
Medlem
Citat:
Jag försöker igen och om du inte svarar är du helt bekräftad som lögnare (om det nu var någon som tvivlade):

Mkt spännande detta.
Ja du har alldeles rätt
2023-08-24, 18:56
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ja du har alldeles rätt
Nu tramsar du va? Tänker du erkänna att du ljög, eller visa belägg?
2023-08-24, 19:06
Medlem
tr0llelitos avatar
Åh nej,
"US National Security Advisor Jake Sullivan and Pentagon Spokesperson General Patrick Ryder notably pushed back on an alleged US intelligence assessment that the Ukrainian counteroffensive will fail to meet its objectives"

Vad synd för ryssvännerna som så gärna citerade sitt favoritland USA häromdagen när de sa något negativt.
De har uppenbarligen tänkt om:
https://twitter.com/TheStudyofWar/status/1694748905462964714
2023-08-25, 08:58
Medlem
Mer problem för Ukrainas offensiv, om de inte får mer miljarder, hur ska de då gå?
Reagans tankesmedja vill strypa USA-stödet till Ukraina
https://www.friatider.se/reagans-tankesmedja-vill-strypa-usa-stodet-till-ukraina-0

Men Zelensky kan ju börja ta av sina egna undangömda miljoner.
2023-08-25, 09:00
Medlem
Citat:

Mkt spännande detta.

Ryssland tar aldrig områden enligt Deepstatemap, det gör bara Ukraina: det kan bero på att Deepstatemap = ukrainska militärens propaganda sida.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in