Citat:
Ursprungligen postat av
JohnClark
Det där att de ”tagit tillbaka mer än hälften av ockuperat territorium” är ju verkligen en sanning med modifikation. Ryssarna drog ju sig tillbaka både runt Kiev, Charkiv och Cherson. Blir ju bara löjligt att få det att låta som att de med våld tog tillbaka dessa områden.
Ja, nu är jag väldigt långt ifrån militärt kunnig men även som lekman kan jag säga att det du beskriver kallas att "retirera" vilket är något man gör när man inte längre tror sig kunna försvara området man besitter. Det kan bero på olika orsaker, t.ex. att man hotas att bli helt omringad och massakrerad, eller att attackerna är så hårda att det inte långsiktigt går att göra motstånd, utan bättre att retirera och koncentrera trupperna där försvar blir lättare. Detta är inget som militär gör för kul skull, utan just en reaktion på motståndarens våldsanvändning.
Sedan kan man också retirera på lite snygga och kontrollerade sätt där man tar med sig all utrustning, eller mindre snyggt och mer panikartat där man lämnar mycket av sin utrustning bakom sig, vilket är också vad som hänt tidigare såvida du inte menar på att ryska militären bara lämnade kvar utrustning som trevliga gåvor till AFU?
Citat:
Sen, vad är problemet med att artikeln är bakom en betalvägg? Är den intressant så är det väl bara att betala. Bygger du din verklighetsuppfattning endast på gratismedia så kommer du aldrig få någon kvalité.
Det är ju problem så till den grad att det finns oerhört mycket media i världen, och även om det vore roligt att ta del av precis allt så brukar folk ha begränsad ekonomi som de prioriterar användningen på.
I de fall jag vill prenumerera på en nyhetstjänst så gör jag redan det, att göra ny prenumeration för att läsa en artikel i alla skilda källor kanske fungerar om man är ekonomiskt oberoende men för övriga är det inte bra hushållning.
Däremot är det ju möjligt att göra ett kortare utdrag av artikeln där man understryker det viktiga, då kan man ändå göra en poäng och låta dem som gillar överkurs bestämma om de vill betala för resten.