2023-10-03, 08:16
  #5089
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Svårt att googla?

https://www.eurointegration.com.ua/eng/news/2023/07/24/7166369/

FAB har producerat sen Soviet tiden, ganska kass ifrån början med precision, men ryssen uppgraderar dom nu så dom blir lite träffsäkrare.

https://kyivindependent.com/russias-smart-bombs-pose-increasingly-serious-threat-to-ukraine/

Along with the specifically designed sophisticated smart munitions, Russia has been using the modified version of simple 500-kilogram air bombs that it has in vast numbers.

Produktionen har tripplats av Lancet, en ny modell är i produktion med.

Köps in iranska, producerar kopior på dessa med..

Finns hur jävla många källor som helst.
Svårt att läsa?
Ifrågasatte jag ATT det finns drönare och glidbomber? Nej.
Du skulle definiera dina lögnaktiga superlativ vilket du gjorde motsatsen av.
Där står $100M, fine, men inget om kvantiteter.
Och vad gäller glidbomber står följande i artikeln du länkade:
And according to experts with the Kyiv-based Defense Express consulting agency, given the short timespan since the design was introduced, Russia is likely having UPAB-1500V in small quantities, along with the munition’s smaller version, UPAB-500V.

Besides, the Russian arms industry has historically been prone to overstretching performance specifications for propaganda purposes.

Så du har väl snarare debunkat dina egna superlativ. Tack.
2023-10-03, 08:48
  #5090
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Svårt att läsa?
Ifrågasatte jag ATT det finns drönare och glidbomber? Nej.
Du skulle definiera dina lögnaktiga superlativ vilket du gjorde motsatsen av.
Där står $100M, fine, men inget om kvantiteter.
Och vad gäller glidbomber står följande i artikeln du länkade:
And according to experts with the Kyiv-based Defense Express consulting agency, given the short timespan since the design was introduced, Russia is likely having UPAB-1500V in small quantities, along with the munition’s smaller version, UPAB-500V.

Besides, the Russian arms industry has historically been prone to overstretching performance specifications for propaganda purposes.

Så du har väl snarare debunkat dina egna superlativ. Tack.

Det är nog ingen som ifrågasatt att ryssarna har enorma lager med FAB som tillverkats sedan 40-talet typ. Frågan är nog snarare hur snabbt man klarar av att modifiera dom för guidad glidflygning. Verkar iaf som att det skruvats upp markant med FAB-videos senaste tiden.
2023-10-03, 10:04
  #5091
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Såhär bra går det för ryssen i motoffensiven. Även kallat "formation skithög":
https://twitter.com/Cornubot/status/1708792721463287815
De saknar verkligen helt förmåga att organisera sig, kloakmongoler

Fel camouflage, fel armé. Detta är soldater från Azerbadjankonflikten.
2023-10-03, 10:09
  #5092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Uralmongoler, kan ni svara på en liten fråga.
Är det för att det går katastrofalt dåligt för Ukrainas motoffensiv som ni väljer att göra såhär, eller vad är anledningen?
Är det inte inhumant (även för en kloakryss) att inte evakuera sina döda och sårade så länge de inte är officerer?

"Nu har det ju kommit fram att turisterna bara evakuerar döda och sårade som har officerstatus, det övriga manskapet bryr man sig skit i."
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Ryssland begraver även de döda ukrainarna som lämnas, Ukraina evakuerar inte en käft, de har en ofantlig mängd "saknade" så att de slipper betala ut ersättning för avlidna i kriget.

som vanligt så anklagar man motståndaren för sina egna förehavanden, inget nytt under solen.
2023-10-03, 10:11
  #5093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Deepstatemap har visat sig stämma väldigt bra över tid. Dina ryssvänliga källor visar sig väldigt sällan stämma, därav är det du skriver helt ointressant för den som vill åt sanningen.

Hur står det till med självkännedomen egentligen? Känner du inte till din egna kultur där lögner premieras och är en del av ert dna?

både nazistsidan och ryska sidan verkar använda syriak maps ganska ofta och den verkar stämma bra faktiskt. Alla har ju sin lilla bias, men att kolla flera kan vara bra.
2023-10-03, 10:12
  #5094
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Ryssland begraver även de döda ukrainarna som lämnas, Ukraina evakuerar inte en käft, de har en ofantlig mängd "saknade" så att de slipper betala ut ersättning för avlidna i kriget.

som vanligt så anklagar man motståndaren för sina egna förehavanden, inget nytt under solen.
Du har helt fel. Det där om att inte hämta hem folk för att slippa betala ut ersättningar har du tagit från rapporterna om Ryssland.
2023-10-03, 10:16
  #5095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Du har helt fel. Det där om att inte hämta hem folk för att slippa betala ut ersättningar har du tagit från rapporterna om Ryssland.

nädå, det finns bilder och filmer som visar hur ukrainska soldater har legat länge på fält och i skyttevärn, så passa att det är bara skinnklädda ben kvar.
och ersättningarna har varit på tal länge, syntes även i siffror över saknade, skadade och döda i början.

det är såklart det mest troliga att det är så här, då ukrainska sidan inte redovisar något, med all rätt såklart i informationskriget, de de hal tiden varit i underläge och inte hämtar sina döda så kan de heller inte säga att de verkligen är döda...
2023-10-03, 10:18
  #5096
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
nädå, det finns bilder och filmer som visar hur ukrainska soldater har legat länge på fält och i skyttevärn, så passa att det är bara skinnklädda ben kvar.
och ersättningarna har varit på tal länge, syntes även i siffror över saknade, skadade och döda i början.

det är såklart det mest troliga att det är så här, då ukrainska sidan inte redovisar något, med all rätt såklart i informationskriget, de de hal tiden varit i underläge och inte hämtar sina döda så kan de heller inte säga att de verkligen är döda...
Det finns betydligt fler på ryssar. Det finns därtill mängder med avlyssnade telefonsamtal på ryssar som ringer hem och berättar om orsakerna samt bristen på ersättningar.
Sluta stöd folkmord, uralmongol.
2023-10-03, 11:00
  #5097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är man den starkare parten i en konflikt så är det alltid en taktik att genomföra en egen offensiv precis när fienden gör den. En offensiv tar alltid resurser och fienden är alltid som mest sårbara under den.

Ryssarna försökte denna taktik vid Kupiansk vid den norra delen på fronten men den gav ingenting.

Ryssarna har visat omvärlden att de lagt alla sina resurser på att stoppa offensiven. De kommer inte ha förmågan att starta någon egen i närtid. Det är fakta.

Gällande konflikten inom Nato så är det pro-ryssars nuvarande narrativ i all propaganda. Frågan är om det verkligen är en konflikt eller inte. Jag gissar på vanlig rysk lögnpropaganda.

Ja. Du bekräftar nu med egna ord att målsättningen för ukrainas så kallade motoffensiv var att förhindra ryssarna från att göra egna.

Nu behövs inte längre någon erövrad by norr om Tokmak till att bli stor seger för Nato-stödet till ukrainas motoffensiv utan numera räcker det med att ryssarna inte gjort egna offensiver.

Du är liksom tidigare världsmästare i löjliga bortförklaringar. :-)

Tror vi inte skall förvänta oss stora landvinnande offensiver från rysslands sida efter ukrainas motoffensiv vare sig de kan eller inte. Den kloka ledningen av Ryssland VILL INTE och jag hoppas för allt i världen de fortsätter med det.
2023-10-03, 11:19
  #5098
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Du är liksom tidigare världsmästare i löjliga bortförklaringar. :-)
hahaha, säger du som konstant hävdar att stridsfordon 90 har stora problem i Ukraina och därför inte använts. Du har hävdat det konstant sedan stridsfordon 90 kom till Ukraina.

Vad var det stora skälet nudå? Att de inte synts på filmer på sistone?

Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Tror vi inte skall förvänta oss stora landvinnande offensiver från rysslands sida efter ukrainas motoffensiv vare sig de kan eller inte. Den kloka ledningen av Ryssland VILL INTE och jag hoppas för allt i världen de fortsätter med det.
Så den kloka ledningen i Ryssland vill inte ha initiativet i kriget?

Snacka om löjlig bortförklaring.

https://www.businessinsider.com/why-russia-counterattacks-ukraine-putin-war-analysts-2023-9?r=US&IR=T
__________________
Senast redigerad av Conception 2023-10-03 kl. 11:21.
2023-10-03, 11:26
  #5099
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
[...]
Det är väldigt underligt hur målsättningen och målet för ukrainas motoffensiv krymper vartefter. Först och innan var det att skära av Krim och återerövra Bakhmut, sedan att erövra Tokmak och sätta Bakhmut i pressat läge men nu har målsättningen krympt ihop till att förhindra ryssarna från att göra offensiver. Om det var målsättningen så kan man säga att den ukrainska motoffensiven gjorde skäl för sin benämning och faktiskt var en mycket lyckad motoffensiv.

Helt underligt är det inte då det ingår i all planering där det finns flertal variabler som inte är helt förutsägbara att ha flera scenarion, som sträcker sig från det mest optimistiska till konservativt försiktiga scenarion.

Men i och med att det ständigt dyker upp huruvida motoffensiven är misslyckad eller ej, kan man väl åtminstone säga att de absolut mest optimistiska förväntningarna i något mån har misslyckats.
Sedan är det nog lite svårt att bestämma vilka realistiska mål som militärstrategerna har ställt upp, och inte bara motivationshöjande uttalanden om en starkt önskvärd utgång.

Däremot är det inte särskilt svårt att bedöma målsättningarna för ryssarnas invasion och handlande, då det varit väldigt tydliga på den punkten. Om jag inte missminner mig var det du som var väldigt övertygad om att de vill stanna på nuvarande gränser, men senare uttalanden har ju snarare visat på att de vill annektera ännu mer territorium och inte backa på sina ursprungliga avmilitäriserade och avnazifierade mål.

I den bemärkelsen kan man ju säga att de för denna måluppfyllelse minst sagt har en bra bit kvar, men man får ju faktiskt verkligen ge dem att de inte backat på sina mål alls, även om man kanske kan tycka att de borde ha mer realistiska mål vid det här laget.

Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Det är utan tvekan en framgång för ryssarna att de har lyckats stoppa den ukrainska offensiven i den försvarszon som konstruerades just i detta syfte. Det innebär att ryssarna har vunnit än mer tid för att fortsätta den omorganisering av militären och rustningsindustrin som påbörjades hösten 2022.

Om ryssarna har en stark offensiv förmåga eller inte kommer att visa sig under vintern. Men denna förmåga kommer, om den existerar, i så fall inte att finnas på marken, utan i luften. Tonvikten i det ryska militärindustriella reformarbetet har lagts på att stärka just stridsförmågan i luften, och man kan se tecken på att dessa investeringar börjar bära frukt.
...

Det är nog helt korrekt att ryssarna i avsaknad av övriga framgångar faktiskt utmärkt sig här att vara duktigare på försvar än förväntat, den delen har faktiskt skötts kompetent och äras den som äras bär. Sedan huruvida man "stoppat den" eller bara kraftigt inbromsat den är ju annan fråga, men helt klart har faktiskt ryssarna här åstadkommit något av militärt värde för dem.

Det ger utan tvekan lite extra tid att försöka bygga upp lite offensiv förmåga, och de kan säkerligen producera en del drönare. Drönare kan göra en del men är ju inte av riktigt samma militära betydelse som artilleri och annat. För att tiden ska vara på Rysslands sida förutsätter det att avancerad utrustning i större utsträckning inte levereras till Ukraina under tiden, för i så fall kommer även Ukraina att tjäna på detta andrum.

Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det nästan skrattretande i den här analysen som jag tycker i huvudsak är klok gällande motoffensiven är att denne proffessor i rysk krigföring konstaterar att den även varit ett ryskt misslyckande för att de själva inte gjort några landvinnande egna offensiver samtidigt som han konstaterar att allt i nuläget går rysslands väg. :-) Han framstår som helt enkelt dum.

Varför skall Ryssland göra stora militära offensiver när man nu dels stoppat ukrainas motoffensiv och håller på att vinna kriget genom att Nato-makthavarna blir besegrade av sina egna?

Hur dum får man vara?

Nyckelordet är väl "stora" här, då Ryssland har gjort upprepade försök till mindre offensiver i östra delen som inte gått särdeles bra. Ur militär synpunkt har detta naturligtvis fördelar, för motoffensiven försvagas om Ukraina är tvungna att lägga till mer av sina militära resurser för att hindra framryckningar på annat håll. Detta lyckades ju ej då försvaret där höll dem stången där, så det verkar ju som också Ukrainska försvaret inte är något att leka med heller.

Sedan tycker jag att det är ytterst värdefull information att Ryssland har alla kort på hand och håller på att vinna kriget, som du naturligtvis bör informera Kreml om, då de ju uppenbarligen inte riktigt förstått omfattningen av sina framgångar och helt i onödan vill mobilisera ett stort antal ryssar.

Du ömmar ju om det Ukrainska folkets väl och ve att inte dö i onödan, så man kan ju tycka det vore lite klädsamt att också värna om att ryssar inte ska behöva riskera sina liv när det ej behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Snubben använder en dömd knarklangare och bedragare som källa och länkar klipp från andra krig (med soldater i andra uniformer) och påstår att det är från ukrainakriget så lägg ingen vikt vid det där för det blir bara att läsa massa trams för oss som är intresserade av en konstruktiv dialog.

Ett kriminellt förflutet sänker ju en del trovärdighet, men behöver inte diskvalificera att man ändå sitter på militärt kunnande och insikter. Prigozhin själv hade ju i största grad ett kriminellt förflutet, men ändå gav han mer korrekt information av vad som händer på slagfältet än många andra.

Sedan verkar ju inte pro-ryssar i övrigt låta sig hindras av att sätta stor tilltro till Douglas Macgregors analyser, även om han är dömd sexualförbrytare mot barn.
Men med tanke på den stora omfattning som ryssarna utsätter barn för sexuella övergrepp i Ukraina, är det väl bara tecken på att de tar sådant med en klackspark, då människoliv och inte ens barn värderas särskilt högt.
2023-10-03, 12:00
  #5100
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Svårt att läsa?
Ifrågasatte jag ATT det finns drönare och glidbomber? Nej.
Du skulle definiera dina lögnaktiga superlativ vilket du gjorde motsatsen av.
Där står $100M, fine, men inget om kvantiteter.
Och vad gäller glidbomber står följande i artikeln du länkade:
And according to experts with the Kyiv-based Defense Express consulting agency, given the short timespan since the design was introduced, Russia is likely having UPAB-1500V in small quantities, along with the munition’s smaller version, UPAB-500V.

Besides, the Russian arms industry has historically been prone to overstretching performance specifications for propaganda purposes.

Så du har väl snarare debunkat dina egna superlativ. Tack.

Upab-1500V och upab-500V kallas dom när dom blivit uppgraderade, jag pratar om fab 500 bomberna även kallade UMPK vid uppgraderingen, finns mängder av olika FAB typer och det är lätt å billigt att bygga om dom, vilket märks på fronten då dom har ökat bombningarna av dessa.

Drönare ifrån Kina är billigt, så när du ser denna summa kan du nog räkna ut att dom har många... vilket också syns på fronten. sen har dom som sagt egen produktion med.
Sök lite själv eller föddes du med silverskeden i käften å van vid att få allt serverat på Silverfat?
__________________
Senast redigerad av SpOeNdi 2023-10-03 kl. 12:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in