2023-08-22, 16:00
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Nej.

Men dom är inte på specialförbandsnivå heller.
Citera
2023-08-22, 16:00
Medlem
Gravad-taxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag tror på en åldersgräns där hjärnan är fullt utvecklad. Och det är ju vid 25-30 nånstans.

Därefter ska en ordentlig säkerhetskontroll kunna sortera bort de med riskfylld livsstil t.ex mental ohälsa, alkoholvanor, dåligt umgänge, tidigare upplevda trauman m.m.

Utbildningen bör vara sådan också att man ganska snabbt märker vilka som är där för att leka High Chaparall.

Men som sagt... Det här är Sverige och vi har i ryggmärgen att pappa staten är den som ska ta hand om oss. Finns nog inget land i världen som sätter så mycket tilltro till politiker, myndigheter och polis som vi i Sverige gör.

Kanske skulle också en del med riskfylld livsstil välja bort den om de istället kunde bära vapen.

Tror det där med att leka High Caparall är en onödig rädsla likt den med att det inte skulle gå att avreglera systembolaget för då kommer alla supa ihjäl sig. Det är nog väldigt få personer som inte kan hantera det ansvar det skulle innebära att vara en av vapenbärarna.
Citera
2023-08-22, 16:03
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det som många vapenliberaler tenderar att glömma är att fritt bärande är svårt att förena med Sveriges lag om att man inte får använda mer våld än vad nöden kräver. Du får inte skjuta ihjäl någon för att han försöker råna eller misshandla dig. Du får inte skjuta ihjäl någon för att han försöker ta ditt vapen ifrån dig. Du får bara skjuta ihjäl någon om han försöker döda dig eller någon i din närhet.
Lagar kan och behöver ändras ibland...I Sverige behöver vapenlagarna ses över (bli liberalare) så också nödvärnslagen (öka nödvärnsrätten).

Detta eftersom kriminaliteten och den grova brottsligheten ökar lavinartat år efter år efter år..samtidigt så varken får eller kan svensken försvara sig och gör han det så riskerar han ett långt fängelsestraff.
Citera
2023-08-22, 16:03
Som allting annat från SD så är även detta en superkorkad och rentav stötande idé. Det partiet värker verkligen fram dom mest intelligensbefriade företrädarna. Det är som att partiet aktivt letar efter cowboys och hillbillies.

Som Gunilla Schmidt från Åstorp som ville montera upp en kulspruta på Öresundsbron under flyktingkrisen. Eller som Håkan Lerstorp från Trelleborg som menade att kvinnor som blir misshandlade i relationer får skylla sig själva. Detta är SDs företrädare, samma parti som nu vill låta folk gå runt beväpnade i samhället.
Citera
2023-08-22, 16:04
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Röstar själv SD. Men vill inte ha vapenlagar modell USA.

Inte ens rätten att få äga och använda skjutvapen i hemmet?
Hur tänker du att vi vanliga människor ska kunna försvara oss mot beväpnade blattar och negrer? "Home invasions" har börjat i Sverige och det kommer bara bli värre och värre.
Citera
2023-08-22, 16:04
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Angående vapen och stressande situationer. Undrar hur det funkar det i USA med vapen och krogbesök. I dom delstater som har fria vapen. Kan man gå på krogen på kvällen med en 45:a Magnum i väskan?
Är det så så är det ju helt jävla sinnessjukt egentligen. Man vet ju själv hur kort stubin fulla människor kan ha.

Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Rätt säker på att man kan det.

Varierar.

https://www.usconcealedcarry.com/blo...drink-alcohol/

Begår du en felaktig skjutning under influenser som sitter du i skiten, precis som om du vore nykter.
Citera
2023-08-22, 16:07
Medlem
Onaniprodukts avatar
Jag ser det här mer som ett sätt för SD att fortsätta försöka vara relevanta än ett seriöst förslag.
De är smärtsamt medvetna om att de inte har något att tillföra politiken längre, sista dödsryckningen.
Citera
2023-08-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja, jag vet hur det funkar.
Vad menar du?

Jag menar att de krav som ställs för att någon ska få vapenlicens idag ställs av en god anledning. Om kraven tas bort och Alf/random pellejöns får tillgång till vapen hur som helst och kan bära dem var som helst, hur som helst, så kommer Alf/random pellejöns också hitta på orsaker att använda sina vapen. Och med min jävla otur kommer jag garanterat stöta på honom där inne på köpcentret, och av random pellejönsanledning hamna i vägen för hans vapenanvändning. Och när det händer är jag körd.
Citera
2023-08-22, 16:09
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Som allting annat från SD så är även detta en superkorkad och rentav stötande idé. Det partiet värker verkligen fram dom mest intelligensbefriade företrädarna. Det är som att partiet aktivt letar efter cowboys och hillbillies.

Som Gunilla Schmidt från Åstorp som ville montera upp en kulspruta på Öresundsbron under flyktingkrisen. Eller som Håkan Lerstorp från Trelleborg som menade att kvinnor som blir misshandlade i relationer får skylla sig själva. Detta är SDs företrädare, samma parti som nu vill låta folk gå runt beväpnade i samhället.

Om man bortser från SD:s mest korkade företrädare så är förslaget i sig inte nödvändigtvis korkat. Om staten misslyckas med sitt uppdrag att skydda medborgarna och hålla illegala vapen borta från gatan så kommer vi förr eller senare till en gräns där vi laglydiga medborgare till slut måste ges möjlighet att ordna vår egen säkerhet.

Vänstertänket med en stark stat där polisen har våldsmonopol fungerar inte i en global värld med öppna gränser. Ni kan inte ha kakan och äta den samtidigt, Quakenbush.
Citera
2023-08-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det är ju samma krav som finns i förlaget som vi pratar om i tråden. Har du inte läst artikeln?

. Så nu menar du att förslaget går ut på att vi bara ska tillåta att den vapenlag vi redan har tillämpas, utan ändring?
Citera
2023-08-22, 16:11
Medlem
GubbenILaddans avatar
Borde vara att alla får ha vapen hemma bara, inte ute på stan.

Tillägg: Typ som knivlagen
Senast redigerad av GubbenILaddan 2023-08-22 kl. 16:17.
Citera
2023-08-22, 16:12
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Jag menar att de krav som ställs för att någon ska få vapenlicens idag ställs av en god anledning. Om kraven tas bort och Alf/random pellejöns får tillgång till vapen hur som helst och kan bära dem var som helst, hur som helst, så kommer Alf/random pellejöns också hitta på orsaker att använda sina vapen. Och med min jävla otur kommer jag garanterat stöta på honom där inne på köpcentret, och av random pellejönsanledning hamna i vägen för hans vapenanvändning. Och när det händer är jag körd.

Nu var ju iofs inte förslaget, eller varken nuvarande eller tilltänkt lagstiftning riktigt åt det hållet, så om du säger det så.
Senast redigerad av scoremax 2023-08-22 kl. 16:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in