Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-22, 13:26
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Du använder för mycket smör mannen
Nope....jag själv har ett paket smör i ca: 3 veckor, men nu handlade det inte om mig och min smör konsumtion.

Utan en familj med fem munnar, ett gäng mackor varje morgon och troligen några till på kvällskvisten då går det åt en hel del smör...tro det eller ej.

Dessutom så används smör ibland till både matlagning och bakning.
Citera
2023-08-22, 13:31
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Pratade med en chef för en medelstor livsmedelsbutik. Senaste tiden har 2 nya beteenden dykt upp bland kunderna.
1. Otroligt mycket mer pantande av burkar och flaskor.
2. Tidigare har köpet av nödvändiga inköp skett över hela månaden. T ex tandkräm och toalettpapper. Men nu sker inköpen precis efter den 25. (Ingen butik som fläskar på med speciellt erbjudande i slutet av månaden.)

Dessa iakttagelser gör att jag nog tror medelsvensson börjar vara rätt squeezed.
Liknande iakttagelser?

Är ju också direkt efter semestern. Mycket pengar har gått till bärs och grillat ett tag.
Citera
2023-08-22, 13:32
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad snackar du om? Vi är inne i en lågkonjunktur. En sån varar i några år och sen blir det högkonjunktur igen. Så har det alltid varit.

Jo, för det är ju naturlagar vi pratar om här
Citera
2023-08-22, 13:34
Medlem
RostigHinks avatar
Rubrik försvenskad. Tidigare Nu börjar svensken känna av sin fattighet.

/Moderator
Citera
2023-08-22, 13:53
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Nope....jag själv har ett paket smör i ca: 3 veckor, men nu handlade det inte om mig och min smör konsumtion.

Utan en familj med fem munnar, ett gäng mackor varje morgon och troligen några till på kvällskvisten då går det åt en hel del smör...tro det eller ej.

Dessutom så används smör ibland till både matlagning och bakning.
Använder eran familj 50-60g smör per dag och person brukar ni alldeles för mycket jo..
Citera
2023-08-22, 13:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Jo, för det är ju naturlagar vi pratar om här

När man varit med ett tag och sett kriser komma och gå vet man hur snacket går. Att kunna sin historia är bästa chansen att kunna förutse framtiden.
Citera
2023-08-22, 14:05
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
När man varit med ett tag och sett kriser komma och gå vet man hur snacket går. Att kunna sin historia är bästa chansen att kunna förutse framtiden.

Det har du visserligen rätt i.
Ska man dra historiska slutsatser så får man även tänka att en liten händelse kan ändra historians gång.
Citera
2023-08-22, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BATT
Jag arbetar på Axfood HK och vi märker inte sådana tendenser i våra butiker Willys och Hemköp. Alla kurvor ser ut som det gjort 2021 och 2022.

Vad du ljuger. Alla kurvor pekar både hos Axfood & ICA mot högre omsättning men lägre lönsamhet & volym, dvs. betydligt sämre siffror. Inflationen driver upp intäkten men antalet sålda varor sjunker drastiskt.
Citera
2023-08-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Pratade med en chef för en medelstor livsmedelsbutik. Senaste tiden har 2 nya beteenden dykt upp bland kunderna.
1. Otroligt mycket mer pantande av burkar och flaskor.
2. Tidigare har köpet av nödvändiga inköp skett över hela månaden. T ex tandkräm och toalettpapper. Men nu sker inköpen precis efter den 25. (Ingen butik som fläskar på med speciellt erbjudande i slutet av månaden.)

Dessa iakttagelser gör att jag nog tror medelsvensson börjar vara rätt squeezed.
Liknande iakttagelser?

Nja, inte direkt.
Lite mindre pengar över? Absolut.
Men det är definitivt ingen ko på isen.

Vi snackar ett par tusenlappar i månaden.
Inte 10-20 tusen.
Citera
2023-08-22, 15:38
Medlem
FelixSotizs avatar
Jag har ett oar vänner och kollegor vars bundna räntor går över till rörligt nu under hösten, personer som normalt har levt från lön till lön men väldigt knapert sparkonto.

Jag tror att många kommer få det sjukt kämpigt Q4-Q1 2023/2024.
Citera
2023-08-22, 16:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Mmm men denna bregott tar slut efter två dagar med fem munnar att mätta så vill det sig illa kan det bli 3x40=120 kronor i veckan bara för smör.
Blir det så mycket som familjer smetar ut från plånboken är det nog bra att använda smörkniven från detta paketet istället https://handlaprivatkund.ica.se/stores/1004290/products/ICA-Basic-60-600g/1417849 för att halvera riksdaler och ändå göda sitt späck / gäddhäng 🐷
Citera
2023-08-22, 16:27
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Blir det så mycket som familjer smetar ut från plånboken är det nog bra att använda smörkniven från detta paketet istället https://handlaprivatkund.ica.se/stores/1004290/products/ICA-Basic-60-600g/1417849 för att halvera riksdaler och ändå göda sitt späck / gäddhäng 🐷
Ännu en "expert" som inte har en susning om en storfamiljs matvanor matkassar eller vad det kostar och går åt...två vuxna och tre barn i t ex tonåren blir en massa mat och en dyr historia och det utan vare sig späck eller gäddhäng inblandat.

Frukost middag kvällsmat för fem personer varje dag i trettio dagar....blir 450 måltider om jag inte räknat fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in