Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-22, 17:12
Medlem
Redisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Frukost middag kvällsmat för fem personer varje dag i trettio dagar....blir 450 måltider om jag inte räknat fel.
Äntligen någon som fattar!
Och kvalitet på varor sjunker märkte jag. Då och då upptäcker man att brödet man nyligen släpat hem hade en möglig bit, affären slutade prisnedsätta kort datum och "glömmer" sätta upp skyltar med veckans erbjudande.
Citera
2023-08-22, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
Och kvalitet på varor sjunker märkte jag. Då och då upptäcker man att brödet man nyligen släpat hem hade en möglig bit, affären slutade prisnedsätta kort datum och "glömmer" sätta upp skyltar med veckans erbjudande.

En annan sak är att de nästan inte finns något längre med 50% nedsatt pris med kort datum. För några år sedan var detta standard. Nu är det snarare 25%-30% som gäller. Har även sett 15% rabatt i en butik, trots att varan gick ut dagen efter.
Citera
2023-08-22, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Quslingen Westerberg var en ond människa och öppnade upp Sveriges gränser. Men folk har varit hjärntvättade, Svensson har trott att moder Svea är jungfru Maria genom att låta allt och alla få komma hit och få asyl.

Nu börja väl Svensson inse, att få hit USA rasproblem och inte vara ett homogent land, har sina extrema nackdelar, för att citer Tage Erlander.
Att de insett detta är inget som visar sig speciellt mkt i praktiken. Mångfaldsvurmandet på alla större bolag och offentlig sektor är överväldigande. Det lustiga är att trots massivt bidragsberoende så gör den typen av invandrare vi tagit in (MENA, övriga Afrika, till viss del Balkan) mindre skada som bidragstagare än när de skall in i arbetslivet. Korruption, slöhet och oförmåga att tillskansa sig färdigheter ger enorma minusposter i verksamheter.
Citera
2023-08-22, 18:12
Medlem
Pekka-s avatar
Jag och min sambo handlar fortfarande mat och hygienprodukter för 4000kr i månaden. Men reagerade när jag handlade gul lök idag, 24kr/kg, är van att de kostar mellan 8-13k/kg.
Citera
2023-08-22, 18:43
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Ännu en "expert" som inte har en susning om en storfamiljs matvanor matkassar eller vad det kostar och går åt...två vuxna och tre barn i t ex tonåren blir en massa mat och en dyr historia och det utan vare sig späck eller gäddhäng inblandat.

Frukost middag kvällsmat för fem personer varje dag i trettio dagar....blir 450 måltider om jag inte räknat fel.
Jag fattar att det kostar en del för större familjer men oavsett så behöver inte varje måltid vara dyr eller du som är självutnämnd "familjexpert" menar väl att man inte kan ändra på matvanor.
Citera
2023-08-22, 18:49
Ni röker 2 paket cigaretter om dagen och klagar på att smöret kostar 40 kr? Yeah ok.
Citera
2023-08-22, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Pratade med en chef för en medelstor livsmedelsbutik. Senaste tiden har 2 nya beteenden dykt upp bland kunderna.
1. Otroligt mycket mer pantande av burkar och flaskor.
2. Tidigare har köpet av nödvändiga inköp skett över hela månaden. T ex tandkräm och toalettpapper. Men nu sker inköpen precis efter den 25. (Ingen butik som fläskar på med speciellt erbjudande i slutet av månaden.)

Dessa iakttagelser gör att jag nog tror medelsvensson börjar vara rätt squeezed.
Liknande iakttagelser?
1. Köp inget på burk/flaska att dricka utan drick vatten ur kranen.
2. Köp flera tandkrämstuber när det tokreas. Vad gäller toapapper så skit i det och skaffa en duschslang.

Nu gäller det att squeeza tillbaka de jävlarna. Varit inne och handlat i flera butiker och de har senaste veckan hoppat upp 20% på flera varor som jag ville köpa. I början av sommaren kostade en vara 95:-, nu kostar det plötsligt 125:-. Vafan.

Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
JA! Man finner det märkligt hur lite det är som reas ut. Nån potatispåse, nån superlyxig mix-sallad-påse, nån burk med sparrissoppa... Var fan är grejerna? Jag kan inte tro att allt säljs till ordinarie pris.
Senast redigerad av HORSVERIGE 2023-08-22 kl. 18:53.
Citera
2023-08-22, 19:05
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jag fattar att det kostar en del för större familjer men oavsett så behöver inte varje måltid vara dyr eller du som är självutnämnd "familjexpert" menar väl att man inte kan ändra på matvanor.
Alla måltider måste naturligtvis inte vara dyra storkok t ex är ett utmärkt sätt att spara pengar på likaså söka efter extrapriser, och givetvis kan man ändra på sina matvanor ingen har sagt nåt annat.

Det var inte detta diskussionen började med...en användare hånade en annan användare om att ett paket bregott kostar faktiskt "bara" 40 kronor vem har inte råd med det liksom.

Då klampade jag in i diskussionen och påpekade att ett paket bregott går åt på två dagar i en familj med fem munnar (två vuxna och tre tonåringar) mackor måltider och bak 3x40=120 kronor i veckan och sen rullade det på med både det ena och det andra...men slutar här.

PS: Är själv kock och lagar all mat från grunden med så billiga råvaror det bara går att hitta men utan att tumma på kvaliteten, så mitt matkonto är minimalt faktiskt.

Ha det gott...Mvh.
Citera
2023-08-22, 19:07
Medlem
Det kommer bli mycket värre innan det kan bli bättre. Några måste tyvärr offras, med några menar jag att personer som har betydelselösa jobb så som sociala medieexperter, kommunikatörer, rekryterare och andra jobb i likande roller.

När dessa börjar bli arbetslösa och använt upp sitt sparande för att betala räntan för sin överpriser 1,5a i centrala Örebro så kommer det gå snabbt ner.

Då kommer fattigdomen till fler områden och sen är vi i en ond spiral.
Citera
2023-08-22, 19:11
Medlem
Man vet inte vad man ska ta sig till, tomt på kontot, tomt i kylen och frysen, har inte fått mat på dagar, soc ska man ju inte tro dom hjälper heller, snart vill man bara ge upp😔😔
Citera
2023-08-22, 19:52
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Man vet inte vad man ska ta sig till, tomt på kontot, tomt i kylen och frysen, har inte fått mat på dagar, soc ska man ju inte tro dom hjälper heller, snart vill man bara ge upp😔😔

Om Soc inte hjälper till så finns det skäl för det. Du kan ju berätta varför du fått avslag.

Kan det vara på grund av att du fick ett arv i slutet av förra året?
Senast redigerad av Sonny00 2023-08-22 kl. 19:58.
Citera
2023-08-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Pratade med en chef för en medelstor livsmedelsbutik. Senaste tiden har 2 nya beteenden dykt upp bland kunderna.
1. Otroligt mycket mer pantande av burkar och flaskor.
2. Tidigare har köpet av nödvändiga inköp skett över hela månaden. T ex tandkräm och toalettpapper. Men nu sker inköpen precis efter den 25. (Ingen butik som fläskar på med speciellt erbjudande i slutet av månaden.)

Dessa iakttagelser gör att jag nog tror medelsvensson börjar vara rätt squeezed.
Liknande iakttagelser?

Ha, Sverige är lilla USA. Där borta stormar maskerade gäng in i butiker och plockar väskorna fulla. Jag har sett reportage butiksägarna gett order anställda inte ska ingripa. Ska vi slå vad inom 3 månader vi kan läsa Svensk livsmedelsbutik stormad av huvklädda som roffar åt sig och springer ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in