2023-08-22, 11:16
Hoppas då att detta i synnerhet drabbar alla dessa förbannade influencers, då deras följare plötsligt inte har råd att konsumera. Samt att alla de företag de samarbetar med plötsligt kånkar.
Citera
2023-08-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
dom giriga handlarna har utnyttjat läget, och har du en familj med 5 munnar att mätta så känns det såklart, ser inte riktigt det roliga i det här, en rekordlåg krona, bregott har blivit en klassmarkör, gängkriminalitet, dålig sjukvård och sandnegrer som vill spränga oss i luften, det blir en mörk höst både bildligt och bokstavligt...

Äsch bara lugn, det blir en vinst lite längre fram.
Citera
2023-08-22, 11:32
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
En stor bregott kostar 40:- på Ica i veckan, sluta lipa.
Mmm men denna bregott tar slut efter två dagar med fem munnar att mätta så vill det sig illa kan det bli 3x40=120 kronor i veckan bara för smör.
Citera
2023-08-22, 11:40
Medlem
Jobbar i Danmark, om helgerna i en bar / restaurang i Helsingör. Främst svenskar här.

Förutom att det är färre gäster det här året är beteendet förändrat. Folk delar på en pizza, man köper en liten öl, man väljer dom billigare alternativen på menyn. Jo, det märks att svensken har mindre pengar i fickan. Folk känner det redan.
Citera
2023-08-22, 11:57
Medlem
Det är i det närmaste obegripligt hur svenska regeringar de senaste 20-30 åren misslyckats så kapitalt på egentligen alla områden. Allt från sämre köpkraft till sämre trygghet hos gemene svensk.
Citera
2023-08-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kerser
Sen tycker jag att alla överdriver enormt. Både jag och sambon har vanliga knegar-jobb, saknar eftergymnasial utbildning. En knodd. Ändå kan vi spara 10-15k per månad. Vi äter ute, köper nya kläder till både oss och ungen, årskort allsvenskan, streamingtjänster etc

Då bor ni antagligen i en mindre lägenhet (dvs spenderar relativt lite på boende), kör en äldre bil (eller har ingen) och äter relativt billig mat. "Äta ute" är ju en definitionsfråga också, då det finns i olika prisklasser.

De flesta i er situation har vant sig vid en högre(dyr) standard på boende, mat, resor etc. och för dessa är det svårare att det nu måste ändra livsstil.
Citera
2023-08-22, 12:08
Medlem
Känner många som senaste 2-3 åren leasat en ny elbil. Jag undrar vad som händer när alla de avtalen går ut? Tidigare kostnad vet jag varit runt 3000/mån. Liknande bil nu går på kanske 7000:-+ (om man ska ha en ny igen). Man har dessutom investerat i en laddstolpe och tjatat för alla man känner hur bra det är med elbil. Så att köpa en begagnad bensinbil för 150-200k, vilket kanske egentligen är vad man har råd med, känns ju inte aktuellt.

Inte hört mycket om solceller efter denna sommar heller. Fanns väl tom folk som leasade solceller, tror jag såg någon kalkyl där breakeven var att man fick runt 2kr/såld kwh.
Citera
2023-08-22, 12:39
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vore intressant att höra med några tatuerare, frisörer, personliga tränare och massörer hur bokningsläget ser ut inför hösten...?
Fast skall det inte vara dyra kapitalvaror folk drar in på först? Typ bilar.

Drägg har väl alltid råd med en ny ansiktstatuering?
Citera
2023-08-22, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
En stor bregott kostar 40:- på Ica i veckan, sluta lipa.

Plötsligt händer det, samtidigt i samma ICA tar dom 25 kr kilot för gul lök, och 30 kr för röd.
Citera
2023-08-22, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kerser
Är KIA Ceed en så dålig bil? Tycker dom får höga poäng överallt. Diesel hade jag inte valt dock.

Sen tycker jag att alla överdriver enormt. Både jag och sambon har vanliga knegar-jobb, saknar eftergymnasial utbildning. En knodd. Ändå kan vi spara 10-15k per månad. Vi äter ute, köper nya kläder till både oss och ungen, årskort allsvenskan, streamingtjänster etc

Vafan lägger folk sina pengar på?!
Kia Ceed är billigare än Tesla.

Folk lägger väl pengar på sina räntor och konsumtion. Tror inte att folk har dragit ner på inköp så mycket som de kanske borde.
Citera
2023-08-22, 13:07
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Mmm men denna bregott tar slut efter två dagar med fem munnar att mätta så vill det sig illa kan det bli 3x40=120 kronor i veckan bara för smör.
Du använder för mycket smör mannen
Citera
2023-08-22, 13:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosen-Hex
Fan va pinsamt och bättre kommer det inte att bli. Om 10-20 år kommer Sverige att se ut som en slum.

Vad snackar du om? Vi är inne i en lågkonjunktur. En sån varar i några år och sen blir det högkonjunktur igen. Så har det alltid varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in