2023-08-22, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Var det inte foto på MH som diskuterades?

Oavsett❗om det gäller den 20-åriga flickan Janss*n eller, den nu fyllda 19-åriga Hellm*n, så skall ingen av de båda dömas efter deras utseenden.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-08-22, 06:23
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Du skall aldrig döma en annan människa efter sitt utseende, det vill säga, att den nu 20-åriga flickan Janss*n, kan inte rå för, hur hon är skapt som mänsklig varelse.

Sedan tycker jag, att du skall försöka, att lära dig själv till att förstå den egentliga anledningen till att den 20-åriga flickan småler trots att hon tidigare bringat en 21-årig flicka om sitt liv.

Mvh/@JokerMannen

Du borde lära dig läsa först. Vi pratade om
M. Och jag får tycka precis som jag vill vilket du också får.
Jag dömer henne för sina handlingar och inte utseendet. Men det innebär inte att jag inte kan få uttrycka något om mördarnas utseende
Senast redigerad av Kellywoman 2023-08-22 kl. 06:26.
Citera
2023-08-22, 06:29
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Var god och lär dig, att läsa ett skrivet och postar inlägg på ett korrekt sätt, därvid, kommer du också att kunna förstå det skrivna.

Janss*n är endast, till sin ålder, fyllda 20 år och, hon har förstört hela sitt liv på grund av det mordet, vilket hon tidigare begått.

Den dagen, som Janss*n kommer att bli frisläppt ifrån fängelset, så kommer hon aldrig att kunna tvätta av sig den stämpeln hon en gång satt på sig själv, och därför, tycker jag synd om flickan Janss*n.

Mvh/@JokerMannen

Läste ditt inlägg alldeles utmärkt och du uttrycker att det är synd om J då hon bara är 20 år och förstört sitt liv.

Jag har ingen medkänsla med en sådan mördare oavsett ålder
Citera
2023-08-22, 06:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon valde att svara på frågorna.
Ja. Om hon svarar ska hon fördömas och om hon inte svarar ska hon också fördömas.
Allt som fördömer henne lovprisas och allt som inte fördömer henne fördöms, ett genomgående mönster.
Citera
2023-08-22, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Syns det även aviseringar på skärmen när en IP skärm tänds?

Om du menar att det finns en tidstämpel när iPhonens skärm tänds eller släcks så är svaret ja.
Lite svårt att tolka frågan,men undrar du om notiser syns även vid tänd skärm så ja det gör de och då beror det på inställningarna i iPhonen hur de visas.
Citera
2023-08-22, 09:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja. Om hon svarar ska hon fördömas och om hon inte svarar ska hon också fördömas.
Allt som fördömer henne lovprisas och allt som inte fördömer henne fördöms, ett genomgående mönster.
Det var en konstig tolkning. Jag påpekar bara att när Maja svarar på en fråga ska man vara medveten om att det är ett val hon har gjort.
Citera
2023-08-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tack, vad bra för Clea, då hinner hon hitta på en ny story.
För Majas del så kommer hon säkert kunna få ersättning för tiden hon suttit frihetsberövad, utöver den försuttna tiden som utgör straff för gravfridsbrottet.

Från expressen 31/5

https://www.expressen.se/nyheter/expertvittnen-hon-kom-at-en-nerv-pa-toves-hals-/
Citat:
Andra dödsorsaker menar Eriksson skulle kunna vara att Tove kvävdes av sina egna kräkningar eller att 20-åringen kommit åt nerver på Toves hals som ledde till att hennes hjärta stannade.

Trots rättsläkarens utlåtande i tingsrätten tycker Eriksson inte att det är fullt bevisat att Tove dog av ett hårt och långt stryptag, eftersom att det enligt honom saknas flera fynd som normalt brukar finnas vid strypning.

I stället menar han att mycket talar för att händelseförloppet varit så som 20-åringen tidigare beskrivit i förhör, ett kortvarigt strypgrepp. Slut citat

Vad kommer senile proffesorn och Clea koka ihop?🥘

Haha är det någon du skall hänga för dröjsmålet så är det åklagaren! Det var ju han som valde att komplettera förundersökningen, och begära in ett yttrande/second opinion från Socialstyrelsens rättsliga råd, endast 1 vecka innan hovrättsförhandlingen skulle starta.

Gällande ersättning för felaktigt frihetsberövande så är det ju självklart att hon skall få detta om hon frias...och i synnerhet om hon utöver den ordinarie häktningstiden fått sitta häktad i nästan 6 månader mer än vad hon skulle behöva göra - och detta endast pga processuella grunder.
Citera
2023-08-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jag är ingen jurist, men…

Avseende Johanna - tror - jag hennes öde är beseglat…

Men avseende Maja är det mera komplicerat…

Jag är ingen vän av ”saft och bulle” påföljd.

Jag är heller ingen vän av ”Singapore-påföljder” typ hängning i närmsta lyktstolpe…

Detta är svåra nötter att knäcka för HR/HD…

Jag - tror - detta går till HD, mot bakgrund av att detta mål, denna rättegång kan komma att inrymma flertalet prejudicerande avvägningar.

Svårt, jättesvårt…

Nyfiken fråga: Exakt vad i detta målet anser du är av prejudicerande värde för HD?
Citera
2023-08-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag tvivlar starkt på att hon får lagens strängaste straff om hon döms för brott av normalgraden.

Jag är inte övertygad om att hon döms för grovt brott, och om hon gör det är det ändå inte säkert att hon döms till mer än ett år.

Jämför exempelvis med en gärningsman som styckar en kropp, eldar upp den och sedan gräver ner resterna på olika platser i skogen, och din verkligen utför alla moment.

Maja har haft en begränsad del i brottet här, hon har burit i trapphuset, men inte hela vägen om jag förstod rätt. Sedan är jag osäker på om hon var något i skogen, hon lös med lampan, men deltog inte i eldandet. Johanna berättar själv att hon gjorde stora delar av "arbetet" med dumpningen på egen hand.

Det är, menar jag, ganska öppet hur domstolen kan tänkas tolka detta. Om de menar att det faktum att syftet var att dölja brott innebär att Maja skall dömas för grovt brott. Men givet straffskalan och Majas begränsade deltagande finner jag det ändå osannolikt att det landar så högt upp på straffskalan.

Tingsrätten dömde ju till Grovt gravfridsbrott och angav följande...
"Tingsrätten dömer både J.J och M.H särskilt för grovt gravfridsbrott. Straffvärdet för denna gärning är högt. Straffskalan för grovt gravfridsbrott går från fängelse i sex månader till fängelse i fyra år. Tingsrätten noterar regeln i 29 kap 7 § brottsbalken som i vissa fall ger en reduktion för gärningspersoner mellan 18 och 20 år men konstaterar att straffvärdet för detta brott är klart över ett år varför någon reduktion inte ska ske i detta fall (jfr 29 kap 7 § tredje stycket sista punkten). Tingsrätten anser att gärningen för J.J del har ett straffvärde om fängelse i tre år. För M.H del är straffvärdet fängelse i två år. Det som är särskilt försvårande för J.J är helt klart att hon vid två tillfällen tänt eld på Toves kropp i uppenbart syfte att slutligen förstöra bevis och försvåra en eventuell brottsutredning".

...så kortare än 2 års fängelse har jag svårt att se att det skulle bli.
Citera
2023-08-22, 12:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Tingsrätten dömde ju till Grovt gravfridsbrott och angav följande...
"Tingsrätten dömer både J.J och M.H särskilt för grovt gravfridsbrott. Straffvärdet för denna gärning är högt. Straffskalan för grovt gravfridsbrott går från fängelse i sex månader till fängelse i fyra år. Tingsrätten noterar regeln i 29 kap 7 § brottsbalken som i vissa fall ger en reduktion för gärningspersoner mellan 18 och 20 år men konstaterar att straffvärdet för detta brott är klart över ett år varför någon reduktion inte ska ske i detta fall (jfr 29 kap 7 § tredje stycket sista punkten). Tingsrätten anser att gärningen för J.J del har ett straffvärde om fängelse i tre år. För M.H del är straffvärdet fängelse i två år. Det som är särskilt försvårande för J.J är helt klart att hon vid två tillfällen tänt eld på Toves kropp i uppenbart syfte att slutligen förstöra bevis och försvåra en eventuell brottsutredning".

...så kortare än 2 års fängelse har jag svårt att se att det skulle bli.

Du får ursäkta men tingsrättens dom i detta fallet ger intryck av att domaren köpt sin juristexamen från något brevlåde-universitet. Till att börja med så dras båda åtalade över en och samma kam, man tittar överhuvudtaget inte på respektives del i gärningen, detta är ett grovt misstag som man inte ens förväntar sig av en förstaårsstudent. Du kommer knappast få se samma misstag från hovrätten. Vidare så skriver tingsrätten helt utan något som helst resonemang att straffvärdet är högt, vilket är rent tyckande. De följer upp det med att bara notera straffskalan för grovt brott och anger därefter skälen för att någon reduktion inte skall utgå med att skriva att straffvärdet här är klart över ett år, innan de ens diskuterat och satt straffet. Det är så tydligt att rätten har en förutfattad mening som domen bara skall anpassas till, istället för tvärtom. För Johanna nämns eldningen som särskilt försvårande, för Maja nämns ingenting alls. Det tas heller inte upp någonting alls om eventuella förmildrande omständigheter. Det är tydligt att man inte ens funderat över saken, vilket man naturligtvis alltid skall göra, eftersom man inte ens nämner att det inte finns några förmildrande omständigheter.

Om Majas försvarsadvokat ser till att vara tydlig med Majas del i gravfridsbrottet och om hovrätten därefter gör en objektiv bedömning av Majas brott och ger henne ett straff efter rättspraxis, så har jag svårt att se att hon skulle få mer än ett år. Man skall inte heller glömma att det är Maja som i detalj har berättat hur hela gravfridsbrottet gick till, från början till slut. Hade hon inte berättat det, och själv nekat till inblandning i gravfridsbrottet, så är det inte omöjligt att hon hade kunnat gå helt fri från det brottet. Det enda indicie som finns på hennes delaktighet i det brottet är granbarren, och de kunde lika gärna ha kommit från Illharjen.

Åklagaren vill sätta stor tilltro till vad mobilerna avslöjar om Johannas och Majas förehavanden. Majas mobil befann sig i Johannas lägenhet under hela natten. Hade Maja vidhållit att hon också var där hela tiden, hade åklagaren inte kunnat motbevisa det.
Citera
2023-08-22, 12:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Haha är det någon du skall hänga för dröjsmålet så är det åklagaren! Det var ju han som valde att komplettera förundersökningen, och begära in ett yttrande/second opinion från Socialstyrelsens rättsliga råd, endast 1 vecka innan hovrättsförhandlingen skulle starta.

Här håller jag inte alls med. Det var Clea som begärde en second opinion/yttrande och det är varje gång Clea som har krävt att förhandlingen skall flyttas fram. Till och med nu senast trots att domstolen presenterade en lösning som borde varit mer än tillräcklig för henne.

Att rättsliga rådet låg på latsidan är inte åklagarens förskyllan, även om det är sannolikt att rättsliga rådet dröjde för att de ville ha rättsläkarens tilläggsprotokoll inför sitt eget utlåtande.

Citat:
Gällande ersättning för felaktigt frihetsberövande så är det ju självklart att hon skall få detta om hon frias...och i synnerhet om hon utöver den ordinarie häktningstiden fått sitta häktad i nästan 6 månader mer än vad hon skulle behöva göra - och detta endast pga processuella grunder.

Självklart är det som du skriver. Hon har samma rättigheter som alla andra. Det är bara i vissa religiöst extremistiska diktaturer som moralpolis förekommer. De som förordar sådan rättsskipning är välkomna att lämna Sverige för Iran etc vilken dag som helst.
Citera
2023-08-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Här håller jag inte alls med. Det var Clea som begärde en second opinion/yttrande och det är varje gång Clea som har krävt att förhandlingen skall flyttas fram. Till och med nu senast trots att domstolen presenterade en lösning som borde varit mer än tillräcklig för henne.

Att rättsliga rådet låg på latsidan är inte åklagarens förskyllan, även om det är sannolikt att rättsliga rådet dröjde för att de ville ha rättsläkarens tilläggsprotokoll inför sitt eget utlåtande.

Självklart är det som du skriver. Hon har samma rättigheter som alla andra. Det är bara i vissa religiöst extremistiska diktaturer som moralpolis förekommer. De som förordar sådan rättsskipning är välkomna att lämna Sverige för Iran etc vilken dag som helst.

Med all respekt så tror jag du inte riktigt du kan juridiken och terminologin i detta. Clea har på inget sätt "begärt en second opinion", utan hon har åberopat ett (eget) vittne, och det sker i ju i var och varannan rättegång. Det åklagaren därefter gjort, när det nya vittnets utlåtande kommit in, är att begära in ett yttrande hos Socialstyrelsens rättsliga råd (vilket kallas för en "second opinion").

Vidare så stämmer det att försvaret begärt att förhandlingen skall skjutas fram, men det handlar ju om att man behöver skäligt rådrum att gå igenom utlåtandet, då Socialstyrelsens rättsliga råds utlåtande skulle dröja tills efter att förhandlingen startat - Och anstånd för skäligt rådrum finns ju reglerat i både Rättegångsbalken och Europakonventionens bestämmelser om rätten till en rättvis rättegång (Fair Trail) så det skall man ju ha rätt till. Hade ändå Hovrätten stått på sig och ansett att förhandlingen skulle starta angiven tid så skulle försvaret ändå haft möjlighet att anföra hinder för förhandling på plats inför rättegångsstart, så det där hade man nog inte kunnat komma ifrån så länge man vill värna om en rättvis och rättssäker rättegång...
Senast redigerad av Haaaaag 2023-08-22 kl. 13:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in