2023-08-04, 10:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Vad tycker du att hon skulle svara bara några timmer efter att (som minst) gjort sig skyldig till att bära ut en död TT i skogen? De båda MGM måste ju så klart prata ihop sig.
Jag svarade Heretic som menade att J inte ansett att de behövde prata ihop sig då båda visste vad som hänt.
Citera
2023-08-04, 10:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
När kommer den förbaskade domen

Efter den 12 oktober.
Citera
2023-08-04, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Skillnaden är att i Arbogafallet fanns precis det vi talat om här i tråden, och som inte finns i Tovefallet emot Maja, nämligen en hel rad av starka indicier, en indiciekedja, som tillsammans blir ett tillräckligt starkt bevis för fällande dom. Jag delar absolut domstolens bevisbedömning i Arbogafallet.

Men emot Maja finns inte motsvarande indiciekedja.

Ett exempel är att det faktum att den tyska kvinnan befann sig i Arboga. Det var ett indicium, om än ett ev de svagare, men som ändå bidrog till kedjan, helt enkelt för att det inte fanns någon trolig alternativ anledning till att hon skulle vara i Arboga.

I Maja-fallet är det tvärtom inte ett indicium i indiciekedjan att hon befann sig i lägenheten, helt enkelt för att det finns en trovärdig alternativ anledning till att hon befann sig där och skulle ha befunnit sig där även om mordet inte skett, nämligen att det var bestämt sedan tidigare att hon skulle sova över där.
Trolig anledning? Schyrrer hade väl kunnat göra vad som helst i Arboga??! Hon hade kanske en träff med en gift man och ville inte outa honom. Eller så drygade hon ut sina inkomster med prostitution och ville inte skylta med det. Eller…

Jag har fått höra upprepade gånger att det räcker inte att fastslå att Maja ljuger om vad hon gjorde i en liten 1:a under en halvtimmes tid då ett mord begicks, och nu säger du att det är ett viktigt indicium att fastslå att en person ljuger om att hon vad hon gjorde i en stad då ett mord begicks.

Jag anser ju att det räcker både i Schyrrers och Majas fall, men jag blir väldigt förvånad över din argumentation.
Citera
2023-08-04, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
En bra och trovärdig story!
Jag är dock inte övertygad om att den speglar verkligheten.

När allt är så klockrent som du skriver, varför svarar M då inte A direkt, utan väntar i timmar tills hon frågat J vad hon ska svara?

Edit: Alternativt visste J att M inget visste om mordet och att det därför inte heller fanns någon risk att hon skulle berätta. Dumpningen var M själv inblandad i så den skulle hon säkerligen inte säga något om.
Jag menar då inte att jag tror mer på alternativet, utan menar endast att det finns mer än en tolkningsmöjlighet.

Maja vill att Johanna ska föra deras talan, därför svarar hon inte på något sms.

Om man snubblar över ett lik som ligger invirad i ett lakan och blir ombedd att bära ut kroppen, ställer man givetvis frågor om vad som hänt. Och självklart finns det en överhängande risk att den person som upptäcker en död kropp berättar om det, oavsett om personen tror det är en olycka eller mord.

Det finns mer eller mindre långsökta tolkningsmöjligheter till allting. I detta fall har Majas ologiska beteende försökt förklaras med hennes diagnoser och problematik. Men även Johannas beteende ligger i linje med att det utförts i gemensamt samförstånd.

Hade det varit nån enstaka lucka här och där, hade jag kunnat köpa det. Men här följer en röd tråd i hela händelseförloppet som startar långt innan mordet till långt efter mordet.
Citera
2023-08-04, 11:04
Medlem
Citat:
Vad gäller SMS.et som JJ skickade till en, som hon visste var vaken, kan också bero på att JJ ville höra om någon (polis/granne/A) hade varit och ringt/knackat på dörren. Nu fick hon per omg "tummen upp" från MH (allt var lugnt).

Ja, Maja tog ju upp sin telefon i samband med att Johanna lämnade lägenheten för att dom snabbt skulle kunna varsko varandra om nåt hände. Det lugnande sms t och det snabba svaret med victory tecknet från J och tummen upp från M visar på att M satt med telefonen i handen och väntade. För det skedde ju ingen aktivitet i M s telefon, hon kollade inte youtube eller sociala medier.
Citera
2023-08-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, Clea fick sin vilja igenom denna gång också. Inte helt oväntat ändå.

Shame on rättsliga rådet för att vara så saktfärdiga.

Och nu ökar risken att Maja får sitta häktad längre än det straff hon kan tänkas komma att dömas till. Inte bra.

Några av Maja-hatarna i tråden väntar visst på någon inlaga från Gillberg att släppa Maja. Jag har ju nämnt det tidigare också. Kanske kan vara dags nu. Det blir ju lite pest eller kolera för vissa - Antingen släpps Maja nu, eller så får hon skadestånd sen.

Fast hon lär väl minst få två års fängelse.
Citera
2023-08-04, 11:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Trolig anledning? Schyrrer hade väl kunnat göra vad som helst i Arboga??! Hon hade kanske en träff med en gift man och ville inte outa honom. Eller så drygade hon ut sina inkomster med prostitution och ville inte skylta med det. Eller…

Jag har fått höra upprepade gånger att det räcker inte att fastslå att Maja ljuger om vad hon gjorde i en liten 1:a under en halvtimmes tid då ett mord begicks, och nu säger du att det är ett viktigt indicium att fastslå att en person ljuger om att hon vad hon gjorde i en stad då ett mord begicks.

Jag anser ju att det räcker både i Schyrrers och Majas fall, men jag blir väldigt förvånad över din argumentation.

Säkert, hon tog ett livstidsstraff för mord bara för att skona en gift man som var otrogen. Det tror du säkert på.

Intressant hur du anstränger sig för att hitta på sådant trams för att ifrågasätta bevisningen mot Schyrrer, men gör precis det motsatta när det gäller Maja.

Men så är det, Maja befann sig i lägenheten för att hon skulle sova där. Schyrrer befann sig i Arboga för att mörda.
Senast redigerad av flashmaner 2023-08-04 kl. 11:17.
Citera
2023-08-04, 11:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Fast hon lär väl minst få två års fängelse.

Jag tvivlar starkt på att hon får lagens strängaste straff om hon döms för brott av normalgraden.

Jag är inte övertygad om att hon döms för grovt brott, och om hon gör det är det ändå inte säkert att hon döms till mer än ett år.

Jämför exempelvis med en gärningsman som styckar en kropp, eldar upp den och sedan gräver ner resterna på olika platser i skogen, och din verkligen utför alla moment.

Maja har haft en begränsad del i brottet här, hon har burit i trapphuset, men inte hela vägen om jag förstod rätt. Sedan är jag osäker på om hon var något i skogen, hon lös med lampan, men deltog inte i eldandet. Johanna berättar själv att hon gjorde stora delar av "arbetet" med dumpningen på egen hand.

Det är, menar jag, ganska öppet hur domstolen kan tänkas tolka detta. Om de menar att det faktum att syftet var att dölja brott innebär att Maja skall dömas för grovt brott. Men givet straffskalan och Majas begränsade deltagande finner jag det ändå osannolikt att det landar så högt upp på straffskalan.
Citera
2023-08-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag svarade Heretic som menade att J inte ansett att de behövde prata ihop sig då båda visste vad som hänt.

Nu kan jag inte svara för Heretic men antar att hen menar att de inte behöver prata ihop sig ang själva mordet.

Däremot behöver de prata ihop sig om vad de ska säga i ev kommande förhör, vilket de förmodligen gjorde på eftermiddag/kväll dagen efter.

Nu fick MH ett SMS från A innan deras "sittning" på kvällen, därav frågan till JJ hur hon skulle besvara den.
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-08-04 kl. 11:21.
Citera
2023-08-04, 11:22
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Vad gäller SMS.et som JJ skickade till en, som hon visste var vaken, kan också bero på att JJ ville höra om någon (polis/granne/A) hade varit och ringt/knackat på dörren. Nu fick hon per omg "tummen upp" från MH (allt var lugnt).
Sms: et skickades kl 02:59. Kl 02:43 hade M enligt egen utsaga gått tillbaka till sängen för att hämta sin mobil.
Strax innan hade hon mött en påklädd J i hallen.

Alltså; M berättar själv i förhör att hon är vaken när J skickar sms. Hon är vaken och väntar på att J ska komma tillbaka med hamburgaren.

Efter maten uppger hon att hon lägger sig igen och vaknar av att J väcker henne för att få hjälp.
Citera
2023-08-04, 11:24
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jag är ingen jurist, men…

Avseende Johanna - tror - jag hennes öde är beseglat…

Men avseende Maja är det mera komplicerat…

Jag är ingen vän av ”saft och bulle” påföljd.

Jag är heller ingen vän av ”Singapore-påföljder” typ hängning i närmsta lyktstolpe…

Detta är svåra nötter att knäcka för HR/HD…

Jag - tror - detta går till HD, mot bakgrund av att detta mål, denna rättegång kan komma att inrymma flertalet prejudicerande avvägningar.

Svårt, jättesvårt…
I mitt fall tror jag att just livstidsdomen på Maja gjorde att jag grävde ner mig så mycket i hennes öde.
Hade hon tex fått 8 -10 år för medhjälp (vet att åklagaren inte hade med det i åtalet) så hade min hjärna kunnat acceptera straffet bättre.

Då hon riskerar exakt samma straff som Johanna ser jag det extra viktigt att hon döms helt utan rimligt tvivel med klara bevis och inte vaga som JAG tycker i hennes fall.

Hellre fria än fälla om man inte vet med största sannolikhet att hon var med, däremot kanske dömts till det strängaste straffet när det gäller gravfridsbrott tex.

Att Johanna ska dömas till det absolut hårdaste straffet tycker jag är helt självklart, som det stod i domen med så hade ju brotten hon gjort gett mer än livstid om det nu hade gått.

Även om Maja skulle varit med och hållt i händerna så ser jag det ändå som att det är Johanna som planerat och genomfört det hela, från början till slut och att hon har utnyttjat Majas svagheter.

Även 18 år som är det näst högsta straffet skulle jag kunnat förstå i så fall men exakt samma straff för båda är absurt i mitt tycke.

Vet att vissa här gillar att jämföra med gängkriminella så här är mitt strå till stacken ang det:
Jag ser hellre att den som beordrat mordet får livstid än den som blev beordrad att mörda tex.
Citera
2023-08-04, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Sms: et skickades kl 02:59. Kl 02:43 hade M enligt egen utsaga gått tillbaka till sängen för att hämta sin mobil.
Strax innan hade hon mött en påklädd J i hallen.

Alltså; M berättar själv i förhör att hon är vaken när J skickar sms. Hon är vaken och väntar på att J ska komma tillbaka med hamburgaren.

Efter maten uppger hon att hon lägger sig igen och vaknar av att J väcker henne för att få hjälp.

Och... under tiden rör sig/vaken MH i lgh med en död TT i lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in